SBORNÍK PRACÍ FILOZOFICKÉ FAKULTY BRNĚNSKÉ UNIVERZITY
STUDIA MINORA FACULTATIS PHILOSOPHICAE UNIVERSITATIS BRUNENSIS
B 46, 1999
Josef Šmajs
Ontická role kulturní informace1
Předpokladem pochopení různých obsahových variant pojmu informace,
s nimiž se dnes setkáváme ve vědeckých a filosofických textech,
může být analýza funkce informace v příslušném systému - její
onticky konstitutivní role. Postižení této role, jak ukážeme,
usnadňuje i řešení jiných filosofických otázek: např. problému
jedinečnosti člověka, podstaty spontánní kreativity přírody,
problému ekologické opozice kultury vůči přírodě.
Výchozím bodem naší úvahy budou dvě osobní přesvědčení: Za
prvé, že informace (obsah vnitřní paměti systému) existuje objektivně,
tj. i před člověkem a nezávisle na něm. Dnes totiž víme, že i
v anorganickém světě na sebe jeho struktury vzájemně působí nejen
látkově a energeticky, nýbrž také informačně. První reálnou informaci,
a to jako onticky konstitutivní informaci strukturní (duplikát
uspořádanosti) i jako k ní doplňkovou informaci sémantickou (významovou),
však spontánně vytvářejí živé systémy. Za druhé, že po vzniku
kultury existuje informace ve dvou základních formách: jako původní informace
přirozená a jako nová, kulturou vytvářená informace
sociokulturní. Protože obě tyto formy informace jsou přibližně
stejně onticky konstitutivní, teprve s přihlédnutím k této skutečnosti
má smysl uvažovat o různých tradičních problémech sociokulturní
informace sémantické a strukturní.
*
Biotické systémy nezískávají a nehromadí informaci proto, aby
se kochaly poznanou pravdou. Jejich "poznávání", jakkoli zahrnuje
i rysy nadbytečnosti, je důsledně podřízeno životu. Mnohočetné
způsoby biotického "poznávání světa", tj. např. spontánní generování
informačních variant a selekce hotových fenotypových forem, které
udržují a pozměňují genom, i víceméně ïntencionální" smyslové
poznávání živočichů s CNS, které umožňuje adaptaci na konkrétní
podmínky prostředí, mají prokazatelně pragmatický účel: protože
jde o "poznání" kompatibilní s prostředím, zajišťuje dlouhodobě
možnou fyzickou reprodukci živých systémů, jejich adaptaci na
vnější svět i pomalou průběžnou evoluci. Biotické "poznání" je
tedy v tomto smyslu onticky konstitutivní.
V důsledku vlivné evropské tradice, která od Aristotela po Hegela
spatřovala účel lidského poznání v poznání samém, v odhalování
pravdy a v duchovní kultivaci člověka, nebyla po dvě tisíciletí
pro filosofické úvahy samozřejmá myšlenka, že vedle poznání zaměřeného
na pravdu kulturní systém stojí a padá s poznáním, jehož určení
není tak vznešené: zajišťovat existenci, reprodukci a evoluci
kultury. Neustále rostoucí nadprodukce volné sociokulturní informace
totiž stále více zakrývá fakt, že kultura může existovat pouze
jako otevřený nelineární systém s aktivní vnitřní informací,
že může existovat a fungovat pouze díky tomu, že vstřebává, zpředmětňuje
a kumuluje informaci, své vlastní nebiologické poznání. A toto
poznání, jakkoli je ve srovnání s öbsahově jednoznačným poznáním"
biotickým vágní, jednoúrovňové a fragmentární, je v kulturním
systému analogicky onticky produktivní, jako je historicky starší
"poznání" živých systémů. Takže platí-li pro tyto systémy provokativní
metafory chilských filosofujících biologů U. Maturany a F. Varely,
že "každý čin je poznání a každé poznání je čin" a že "život
je poznání"2, musí pro kulturní systémy platit teze víceméně
analogická: kultura vzniká zpředmětněním svého vlastního
sociokulturního poznání, své vlastní kulturní
informace
Před rozvedením výše uvedené myšlenky je ovšem užitečné zdůraznit,
že kultura není ani pouze informací, ani pouze "komplexním, sociálně
získaným chováním".3 Je disipativní strukturou, tj. fyzickým
systémem, který jako "genom" obsahuje duchovní kulturu -
sociokulturní informaci. Konstitutivní roli sociokulturní informace
lze proto pochopit nejen analýzou zvláštního obsahu, struktury
a funkce sociokulturní informace, nýbrž i systémově evoluční
interpretací otevřeného nelineárního systému kultury. Tento ontický
systém totiž musí reprodukovat a transformovat své tělo analogicky,
jako to činí živé systémy: na úkor konzumace látkové a energetické
výživy z vnějšího prostředí. Systém té které kultury, její celek,
který je schopný existence a evoluce, mohou tedy vytvořit pouze
fenotypové struktury kultury. A ty se staly jak novým
prostředím lidského života a ukazatelem technické a sociální
vyspělosti kultury, tak i nejspolehlivějším měřítkem
ekologické adekvátnosti kultury duchovní. A protože tyto struktury
jsou dnes bezprostřední příčinou nevratného poškozování pozemského
přírodního prostředí, vzniká oprávněná otázka, jak je ekologická
krize podmíněna informačně (ideově, poznáním) a zda ji lze na
této úrovni řešit.
A nyní ještě dvě předběžné poznámky k obsahu sociokulturní informace. Za
prvé: tato informace se po vzniku kultury vyděluje z přirozené
informace epigenetické (sémantické, aposteriorní) a současně
se diferencuje na informaci strukturní a sémantickou. Vzhledem
k evolučnímu vyladění neurosomatické struktury člověka na faktory
přírodního prostředí podstatné pro udržení a rozvoj života lidských
předků bylo nadbytečné, aby jeho poznávací aparát byl citlivější,4 aby byl
konstruován pro přímé odkrývání toho, co lze Bohmovou terminologií
nazvat implikátním řádem a čemu se obvykle říká vědecká pravda. Více
než o pravdu šlo v ekologicky ustálených podmínkách o přežití.
Pro udržení kultury nebylo až do vzniku globální ekologické krize
rozhodující, zda lidé mají přiměřený obraz světa, zda přírodu
v jejím celku objektivně pravdivě poznávají. Protože přírodní
podmínky kulturního života spolehlivě reprodukovala příroda sama,
člověku postačovalo, aby se zaměřoval (samozřejmě prostřednictvím
kulturního systému) sám na sebe. Šlo o to, aby se přiměřeně socializoval,
aby dobře komunikoval, správně se orientoval a adaptoval. O
pravdu v ontologických otázkách, o interpretaci světa
bez ohledu na nynější představy o postavení člověka v něm, ba
dokonce bez ohledu na způsob lidského prožívání světa,
jde teprve dnes. Vyjádřeno v pojmech strukturní a sémantické
informace: v evoluci kulturních systémů dominovala složka sociokulturní
informace sémantické.
Za druhé: nebiotická sociokulturní informace, která umožnila
kulturu a která ve svém úhrnu podle Lorenzova obrazného vyjádření
"představuje zrovna tak velkou zásobárnu selekcí nahromaděného
vědění jako nějaký živočišný druh", měla od počátku zvláštní
obsah. Již jsme dříve uvedli, že neobsahovala pouze poznatky.
Ale i poznatky, které zahrnovala, měly jeden společný rys. Vznikaly
totiž vysoce selektivním způsobem, či přesněji zvláštním
"čtením" okolní přírodní a kulturní uspořádanosti lidskými smysly
a rozumem. A již jsme také poukázali na to, že se v prvé řadě
netýkaly vnitřní struktury věcí a živých systémů, ale - využijeme-li
charakteristickou terminologii novověké filosofie a vědy - tzv. primárních
kvalit skutečnosti.5 Dávno před vznikem
novověké přírodovědy se totiž v evropském kulturním okruhu prosazovala
zřetelná praktická orientace: zájem o poznávání částí světa v
izolaci od jejich zbytku, orientace na poznávání tvaru,6 velikosti a uspořádanosti věcí v omezeném zájmovém prostoru
člověka. I když to nebyla orientace jediná (souběžně s ní se
např. udržovala i východní holistická perspektiva), otevírala
cestu lineárnímu zkoumání a technologické exploataci přírody
bez ohledu na její celek, na její nelineární charakter, evolučně
vytvořenou uspořádanost a rovnováhu.
Komplikovanou strukturně konstitutivní roli historicky i lokálně
proměnlivé sociokulturní informace se nyní pokusíme přiblížit
jejím srovnáním se strukturně konstitutivní rolí přirozené informace
genetické.
Přirozená genetická paměť člověka je jeho strukturní pamětí druhovou,
vysoce stabilní, schopnou replikace a sebereparace. Aby mohla
být jeho skutečnou "výrobní dokumentací", aby mohla být programem
jeho ontogeneze, musí obsahovat všechny relevantní informace
o organizační struktuře a kompatibilitě (komensurabilitě) jeho
těla s prostředím - musí být pamětí molekulárně interaktivní,
spojitou a vysoce objektivní.
Tato přirozená paměťová struktura je totiž součástí implikátního
řádu pomalu se vyvíjejícího planetárního života. Obsahuje strukturní
konstitutivní informaci, do níž se historická evoluční zkušenost
druhu zapisuje univerzálním konzervativním jazykem nukleových
kyselin.7 Vzhledem ke komplikovanému
mechanismu zápisu nové informace, v němž důležitou roli hrají
spontánně generované informační změny, mutace a selekce, nelze
do lidského genomu téměř vůbec vstupovat: nelze mu přímo sdělit
aktuální informaci z vnějšího, ani z vnitřního prostředí člověka,8 nelze mu předat informaci z jiného jazyka,
např. z našeho jazyka pojmového.
Zvláštní strukturně informační izolace přirozených biologických
konstrukcí od neustále se proměňujícího vnějšího prostředí může
být sice jednou z příčin pomalého morálního stárnutí biologických
druhů, ale její evoluční význam je v souhrnu pozitivní: pomáhá
reprodukovat evolučně vzniklou biologickou diverzitu života,
chrání biologické druhy před zánikem, tj. před nevratnou adaptací
na pouze dočasně změněné životní podmínky. K pohotové reakci
na proměnlivé vnější prostředí jsou totiž složitější organismy
vybaveny jiným, adekvátnějším způsobem: ëvolučně sémanticky
nastaveným" nervovým systémem.
Překážkou "zápisu" neuronální informace o vnějším prostředí do
genomu jedince či genofondu populace není ovšem jen bariéra
jazyková, s níž se např. setkáváme i při genových manipulacích.
Je tu i zatím nepřekročitelná bariéra fyziologická: césura
mezi genetickou pamětí, lokalizovanou v jádře buňky a částečně
i v některých buněčných organelách, a pamětí epigenetickou, která,
jak jsme již uvedli, je lokalizovaná jak uvnitř buňky, tak zejména
ve struktuře vazeb mozkových buněk (neuronů). Jinými slovy řečeno,
uvnitř živých systémů neexistuje obousměrné propojení těchto
dvou rozdílných paměťových struktur. Na nejnižší organizační
úrovni živých systémů to lapidárně vyjadřuje dosud platné ústřední
dogma molekulární biologie, které kromě jiného tvrdí, že přenos
informace z nukleové kyseliny do bílkoviny možný je, ale v opačném
směru možný není.9
Přirozená epigenetická paměť člověka, především však
její část, paměť šedé kůry mozkové, z níž se v průběhu kulturní
evoluce vytváří složitě strukturovaný biotický nosič paměti sociokulturní,
je ovšem svou biologickou podstatou pamětí podpůrnou,
krátkodobou a nespojitou. Navzdory souvislé kulturní tradici
se její individuální obsah vytváří vždy až v průběhu životní
zkušenosti individua a také spolu s ním zaniká. Nejenže se netýká
složité vrstevnaté struktury lidského organismu, netýká se ani
složité vrstevnaté struktury abiotického a biotického prostředí
Země. Jak jsme již připomínali, bez přiměřené vědecké a filosofické
kultivace se svým obsahem týká pouze fragmentů jedné úrovně makroskopické
struktury skutečnosti. Spoluvytváří náš přirozený obraz světa,
který je nutně částečný a druhově deformovaný (sobecký) a který
se do genetické paměti zapisovat nemůže.
Sociokulturní paměť člověka, která vzniká z jeho přirozené
paměti epigenetické a v jejímž obsahu má smysl rozlišovat informační
aspekt sémantický a strukturní, není snadno postižitelná ani
obsahově, ani funkčně. Na rozdíl od onticky spolehlivé genetické
paměti, která je pamětí celého našeho druhu a která vysokým stupněm
přímé molekulární interaktivnosti zajišťuje jeho somatickou i
behaviorální kompatibilitu s prostředím, naše nově vzniklá sociokulturní
paměť žádnou podobnou kompatibilitu dlouhodobě garantovat nemůže
- není dostatečně objektivní. Na jeden z důvodů této neobjektivity,
tj. na odvozenost obsahu sociokulturní informace z tzv. primárních
kvalit fenotypové struktury skutečnosti, jsme již upozornili.
Existují však také důvody další. Například jednosměrný proces
replikace genetické informace se realizuje v buňce nebo v jejím
jádře na základě přímého deterministického kopírování. Vysoká
spolehlivost tohoto procesu je pojištěna tím, že se novému hostiteli
(somatické či pohlavní buňce) spolu s příslušnou informací předává
i její nosič - molekula DNA.10
A právě tím se přísně deterministický přenos genetické informace
podstatně liší od vágního, potenciálně nekonečného, všem lidem
přístupného, a proto i dezinterpretovatelného šíření zpráv, poznatků
a teorií informace sociokulturní.11
Pokusíme se obsahovou vágnost a proměnlivost ontické role sociokulturní
informace lépe vysvětlit. Zatímco u většiny živočichů se uchovala
výrazná převaha fylogeneticky staršího chemického kódování relevantní
sémantické informace o vnějším světě, které se svou jednoznačností
částečně podobá výše uvedené replikaci genetické informace, člověk
epigenetickou informaci přijímá a druhotně kulturně kóduje téměř
výhradně jen s pomocí dvou smyslů - zraku a sluchu. Tato potenciálně
bohatší audiovizuální báze, která nepochybně přispěla k rozvoji
teoretických složek duchovní kultury, je ovšem k vnějšímu světu
nepoměrně volněji přiřazena. I když její biotický nosič - lidský
mozek - je dnes modifikován také sociokulturně (jeho strukturu
může průběžně formovat učení), problém rozpoznání relevantní
kulturní informace, určení její hodnoty a využitelnosti se tím
neřeší.12
Neurčitost a problematickou závaznost kulturní informace na úrovni
individua totiž ovlivňuje ještě jeden moment. Pomineme-li otázku
její kompatibility s vnějším světem i problém jejího kódování,
zjišťujeme, že do lidského mozku vstupuje jakoby jen sama o sobě,
tj. nejen bez svého nosiče, ale i bez jakéhokoli vnějšího zprostředkujícího
média. Mezi lidmi i mezi člověkem a světem se tedy předává jen
zvláštní rezonancí jemných mediálních struktur vnějšího a vnitřního
prostředí organismu - především prostřednictvím vlnění a fotonů.
Ani specifická elektromagnetická interakce mezi nosiči technické
paměti v našich počítačích, jakkoli je sama o sobě deterministická,
biologicky a kulturně podmíněnou vágnost sociokulturní informace
nesnižuje.13
I když proces jazykového kódování sociokulturní informace, který
rovněž ovlivňuje míru její přiměřenosti vnějšímu světu, v tomto
textu analyzovat nemůžeme, stručně upozorníme alespoň na obecný
problém symbolismu. Lidské vnímání makroskopického uspořádání
skutečnosti bylo na počátku, tj. bez dnešních pojmových ideálů
a teoretických interpretačních konstrukcí, zabarveno výrazně
biologicky, tj. bylo synkretické (splývalo s projekcí nereflektovaných
pocitů, potřeb a představ do věcí samých), ale už umožňovalo
objektivně rozlišovat vlastnosti i strukturu vnějšího prostředí.
Pojmenování a nahrazení věcí symboly, které bylo patrně nejvýznamnějším
kulturním aktem, znamenalo nejen možnost manipulovat s nimi myšlenkově
- pomocí slovní magie,14 ale stále více i možnost manipulovat s nimi
prakticky.
Zejména vytvoření symbolů, které podle L. von Bertalanffyho "daleko
překračuje biologickou výhodu", dovršilo oddělení vnitřního a
vnějšího světa člověka. Znamenalo totiž přechod ke zcela novému
interpretativnímu jazyku, který - např. na rozdíl od přikazovacího
jazyka chemických signálů - svým obrazným charakterem zvyšoval
lidské sebevědomí, osvobozoval od instinktů a posiloval pocit
netotožnosti člověka a přírody. Víceméně svobodně utvářené jsoucno
pojmových symbolů, které získalo svou svébytnost, ontologicky
rozdělilo to, co v celé animální říši nikdy odděleno nebylo:
svět a jeho obraz v mysli člověka. Vzniklo tak i lidské neuspokojení
z přirozeného stavu světa.15
Symbolismus tedy jakoby odpojil sociokulturní informaci a
zprostředkovaně i lidskou mysl od světa věcí a chemických
signálů a nabídl jim nový stupeň volnosti: praktická metoda pokusu
a omylu mohla být nahrazena metodou rozumovou, tj. pokusem a
omylem v pojmových symbolech; kauzalitu mohla doplnit finalita
- účelnost. Tak jako již dávno před tím byl budoucí cíl anticipován
přírodou prostřednictvím slepé genetické informace, mohl být
nyní analogicky anticipován také kulturou - prostřednictvím
lidské vědomé informace epigenetické, sociokulturní (pochopitelně
jen ve svém ideálním symbolickém obrazu). Z hlediska, které sledujeme,
je ovšem neméně významné i to, že symbolismus vytvořil předpoklady
pro umělý jazykový zápis, tj. vytvořil novou, v přírodě neexistující
specializovanou paměťovou strukturu vně lidského mozku. Tím ovšem
podstatně rozšířil i jeho přirozenou schopnost kódovat, kumulovat
a uspořádávat neuronální informaci. Nejen zpředmětněné, ukázané
a vyslovené intelektuální představy, ale nyní i představy zaznamenané
a zakreslené se mohly stát součástí obecné sociokulturní informace
- "genomu kultury".16
Jednou z příčin ontické opozice kultury vůči přírodě, která s
vágností a nejednoznačnou ontickou rolí sociokulturní informace
souvisí spíše nepřímo, je také faktor interně biologický, fyziologický.
Je jím fakt, že některé vědomé procesy lokalizované v nejvyšších
strukturách mozku (v tzv. neocortexu) jsou dodnes spojeny s jeho
hlubšími a staršími strukturami, označovanými jako archicortex,
paleocortex, podkorová jádra atp. Vědomé procesy člověka tedy
stále úzce souvisejí s fylogeneticky starými emocemi a intencionalitou
oněch biologických druhů, které dnešnímu člověku předcházely
a u nichž nikdo, tj. ani slepá přirozená evoluce, nemohl předpokládat,
že jedna pozdější vývojová linie právě na bázi neuronální paměti
zažehne pro přírodu konkurenční evoluci kulturní.
I když z hlediska dnešních nároků na adekvátnost teoretické reflexe
skutečnosti byly rané formy mezilidské komunikace a kulturních
"poznatků" značně primitivním teoretickým výkonem, zdá se, že
dobře plnily zprostředkovanou (komunikativní) i přímou strukturně
konstitutivní funkci. K. Lorenz připomíná, že přísné uchovávání
toho, co se jednou osvědčilo, je biologicky důležitější než získávání
čehokoli nového. A nejstarší mechanismy selekce kulturní informace
také dlouho "...plní úkol analogický úkolu genomu ve vývoji druhů".17 Umožňují
totiž reprodukci toho, co se osvědčilo. Proto nejen dědičné vzorce
chování (instinkty), fixované geneticky, ale i staré kulturní
archetypy, fixované jako epigenetická pravidla (Wilson), jsou
dodnes důležitými konstitutivními faktory kultury.18
Ontická role sociokulturní informace se stane pochopitelnější,
přihlédneme-li k tomu, že z původně sémantické přirozené informace
se po vzniku kultury nutně vydělila relativně samostatná složka
sociokulturní informace strukturní a sémantické. S ohledem na
potřebu transformace dnešní ekologicky ohrožené kultury má však
zásadní význam zjištění, že obě tyto složky nesly od počátku
potenciální ontotvornou sílu, že mohly společně i samostatně
sehrávat systémově tranformační roli, že mohly být onticky konstitutivní.
Důkazem může být už samotný vznik kultury. Evoluční kulturní
tvořivost, jak víme, nezačínala úplně z ničeno, z nějakého počátečního
bodu nula, nýbrž modifikovala to, čím přirozená evoluce jakoby
skončila. Díky integrativní síle sociokulturní sémantické informace
(lidských emocí, vůle a myšlenek) mohla kultura přizpůsobovat
hotové výsledky pozemského evolučního procesu pro člověka, mohla
nově přeskupovat a tvarovat přirozeně konstituované struktury.
Bioticky predeterminovaná ofenzívní adaptivní strategie člověka,
která se stala i první dominantní strategií kulturního systému,
byla proto dobře možná i bez teoretické představy světa v celku:
bez strukturní sociokulturní informace. Přiměřenost lidských
činností Zemi, či jejich funkční kompatibilita s ní, tu ještě
nemusely být jištěny obecnou ontologickou teorií, regulovány
morálně či politicky, nýbrž byly předem nastaveny přírodou samou:
apriorní genetickou pamětí člověka.19
Lidská protipřírodní aktivita byla možná a účinná i tehdy, když
stavěla na převaze obrazné a vágní informace sémantické a když
se opírala jen o dílčí a zkreslenou vizi přírody. Krátce, kultura
od počátku rostla podle vlastní, přírodě strukturně neadekvátní
informace, rostla na úkor složité a jemné uspořádanosti přirozených
ekosystémů, na úkor nenahraditelné rozmanitosti biosféry.
I v etapě rychlého vědeckotechnického pokroku, kdy se vedle strukturně
neurčité sémantické informace výrazněji prosazuje také o vědu
opřená (tj. mnohem určitější a potenciálně verifikovatelná) informace
strukturní, zůstává určující kulturně ontotvornou informací stále
především to, co díky všeobecné srozumitelnosti může mít širokou
společenskou podporu a co přísně teoretické být nemůže: jednoduché
teze praktické každodenní politiky, které koneckonců respektují
öbyčejné" občanské postoje, názory, hodnoty, iluze a city. Díky
speciálně-vědní strukturní informaci sice poprvé vznikají kulturní
abiotické struktury a technologie k přírodě šetrné, ale vzhledem
k orientaci na spotřebu a na tržní regulaci kulturního systému
se lidská sebezáchova "...na tomto sociálním pozadí obvykle jeví
jako něco, co ještě nemá bezprostředně aktuální význam, co se
dá ještě odložit do budoucnosti".20
Při hledání a prosazování nové kulturní strategie bude proto
vážnou překážkou to, že fyziologickou bází obou forem konstitutivní
sociokulturní informace - sémantické i strukturní - stále zůstává
přirozená paměťová struktura průměrného lidského mozku: omezená,
přibližná a bioticky nespojitá individuální paměť nervová. A
tuto paměť, jak víme, apriorní genetická informace našeho
druhu kdysi nastavila pouze na jeho vlastní ofenzívní adaptaci.
Takže je téměř jisté, že ani rychlý rozvoj teoretického poznání
(strukturní sociokulturní informace), jehož technicky vyspělá
společnost dosahuje "metodami vrcholového sportu", nebude s to
přímo ovlivnit průměrnou lidskou psychiku. Vedle orientace na
perspektivní oblast ekologické politiky stojí tedy před vědou
a filosofií ještě jeden úkol: transformace oportunní, fylogeneticky
sobecké a obtížně verifikovatelné nervové paměti člověka na paměť
trvalou, spojitou a alespoň v intenci objektivní.21
Kdybychom vyšli z metafory genetické informace živých systémů
jako od sebe oddělených svazků knih v knihovně života, mezi nimiž
se téměř žádná informace nepředává, pak bychom v otázce hledání
optimální onticky konstitutivní informace kulturní mohli být
spíše optimističtí: sociokulturní informaci, jejíž přirozenou
paměťovou strukturou jsou mozky aktuálně žijících lidí, lze totiž
kombinovat neomezeně; nepředává se spolu s nosičem a každý z
nás má ve své hlavě ekvivalent dvaceti miliónů svazků knih, protože
naše mozková knihovna je "...desettisíckrát větší než knihovna
genů".22 Ale problém, jako vždy, je komplikovanější;
nespočívá jen v adekvátním obsahu onticky konstitutivní kulturní
informace, nýbrž také v tom, aby tato vůči přírodě adekvátnější
informace mohla vzhledem k ní sehrát adekvátnější ontickou roli.
Die Ontische Rolle der kulturellen Information
Die vom Verfasser als konstitutives Element der Kultur aufgefaßte
kulturelle Information ist durch die Transformation des animalen
Inhalts des menschlichen neuronalen Gedächtnisses entstanden.
Ihr Ursprung ist also nicht in der aprioristischen genetischen
Erinnerung zu suchen, sondern im einen Teil des epigenetischen
Gedächtnisses; in dem Teil, der als aposteriorisch, approximativ
und phylogenetisch selbstich aufzufassen ist. Daß diese Information
der außeren Natur struktural unadäquat ist, bildet keineswegs
die einzige Ursache für die gegennatürliche Ausrichtung der Kultur.
Die Hauptursache für die ontische Gegenüberstellung der Kultur
und der Natur bildet die evolutionäre Beschaffenheit des Menschen
selbst und die Einstellung seines Nervensystems auf eine offensiv-adaptive
Strategie. Eine wichtige Aufgabe für die Philosophie und Wissenschaft
ist deshalb die Präzisierung und Objektivierung der allgemeinen
soziokulturellen Information im neuen ökologischen Kontext.
Footnotes:
1 Tato stať volně navazuje
na náš článek Ïnformace jako potenciální kategorie filosofie",
který vyšel v minulém ročníku SPFFBU, B 45, 1998, s. 69-74.
2 Maturana, H., Varela, F.: Der Baum der Erkenntnis.
Die biologischen Wurzeln des menschlichen Erkennens. Hamburg
1987, S. 31 a 191.
3 Wilson, E.O.: Consilience. The Unity
of Knowledge. New York 1998, česky Konsilience. Praha, Lidové
noviny 1999, s. 187.
4 "Naše
smysly musejí být natolik citlivé, aby načerpaly z okolí dostatečné
množství informace. Na druhé straně však jejich citlivost nesmí
být přehnaně vysoká". Barrow, J. D.: Theories of Everything.
The Quest for Ultimate Explanation. Oxford University Press 1991,
česky Teorie všeho. Praha, Mladá fronta 1996, s. 248.
5 Duch mechanické přírodovědy, obvykle
kritizovaný jen v rovině gnoseologické, je zřejmě natolik slučitelný
s lidskou přirozeností - s biologicky predeterminovanou pozitivní
závislostí člověka na úspěchu jeho ofenzívní adaptivní strategie,
že se ve sféře praktických technických aplikací ani dnes nesetkává
s žádným výraznějším protestem veřejnosti.
6 O
mimořádném kulturním významu tvarového vnímání u člověka K. Lorenz
metaforicky poznamenal: "Hraničí to se zázrakem, jak je tvarové
vnímání s to absorbovat konfigurace znaků z chaotického pozadí
nahodilých podnětových dat a po celá léta je uchovávat". Lorenz,
K.: Vergleichende Verhaltensforschung. Grundlagen der Ethologie.
Wien - New York 1978, česky Základy etologie. Praha 1993, s.
43.
7 Genofond člověka "dvakrát moudrého" je objektivní
konstitutivní informací "normálního" biologického druhu, která
je vysoce stabilní a která proto odpovídá jen pomalu se proměňující
biosféře. Vzhledem k jeho zpožděné a omezené reakci na vnější
podmínky je vlastně adekvátní biosféře, která kdysi formovala
především naše biologické předky - hominidy.
8 I
když nebylo nikdy prokázáno, že se sociální adaptace člověka
mohou fixovat do DNA, o tuto nepotvrzenou hypotézu je kupodivu
stále značný zájem. Snaží se ji potvrdit výzkum tzv. genetické
asimilace, který se zabývá biologickým sbližováním kdysi odděleně
žijících populací.
9 Toto dogma, jehož "platnost" lze patrně
rozšířit i na oblast praktických aplikací kulturní informace,
kdy také z lidských artefaktů uživatelům do jejich hlavy zakódovaná
informace samovolně neteče, bylo zformulováno už v roce 1957
F. H. C. Crickem.
10 Pro představu přísného deterministického
předávání genetické informace z buňky do buňky při pohlavím rozmnožování
by snad jako přibližný model mohl posloužit mechanismus předávání
souboru (článku) uloženého na disketě do počítače příslušné redakce.
11 Biotický nosič sociokulturní
paměti sám o sobě (tj. bez podpůrné teoretické reflexe) rozpozná
ovšem pouze onu část významu, která mohla být anticipována geneticky,
tj. která úzce souvisí se základními životními funkcemi lidského
organismu a s jeho apriorním nastavením na ofenzívní adaptivní
strategii.
12 Problém specifického audiovizuálního přenosu
sociokulturní informace vynikne zejména tehdy, když uvážíme,
že "devadesát devět procent zvířat se orientuje podle chemických
stop na zemi, podle aromatických látek vypouštěných do vody nebo
vzduchu..." Wilson, E. O.: The Diversity of Life. Harvard University
Press. 1992, česky Rozmanitost života. Praha 1995, s. 8.
13 V této věci poněkud mechanisticky uvažující
R. Dawkins mezi různými způsoby replikace genů a memů (myšlenek,
pozn. J. Š.) nerozlišuje. "Stejně jako se geny rozmnožují v genofondu
přeskakováním z těla do těla za pomoci spermií nebo vajíček,
tak se memy rozmnožují v memofondu (meme pool) přeskakováním
z mozku do mozku... Zasadíte-li do mého mozku plodný mem, pak
doslova můj mozek infikujete; přeměníte ho na dopravní prostředek
pro rozšiřování memu stejným způsobem, jako může virus parazitovat
na genetickém mechanismu hostitelské buňky". Dawkins, R.: The
selfish gene. Oxford University Press 1976, česky Sobecký gen.
Praha, Mladá fronta 1998, s. 175.
14 Na tento problém upozornil A.
Gehlen myšlenkou, že technickému ovládnutí vnějších přírodních
sil předcházelo jejich ovládnutí fiktivní, pomocí nadpřirozené
techniky, tj. magie. "Fascinace automatismem znamená pro techniku
předracionální a mimopraktický popud..." Gehlen, A.: Die Seele
im technischen Zeitalter. Hamburg 1957, česky Duch ve světě techniky.
Praha 1972, s. 39.
15 Na zásadní význam symbolismu
v evoluci kultury upozorňuje L. von Bertalanffy: "Symbolický
svět kultury je v podstatě nepřírodní, daleko přesahující a velmi
často negující biologickou přírodu, pudy, užitečnost a adaptaci".
Bertalanffy, L. von: Robots, Men and Minds. New York 1967, česky
Člověk-robot a myšlení. Praha 1972, s. 58-59.
16 "Důsledky lidské symbolické aktivity
jsou obrovské... Fylogenetická evoluce, založená na dědičných
změnách, byla vytlačena historií, založenou na tradici symbolů...,
symbolické světy vytvořené člověkem získaly autonomii, jako by
měly vlastní život". Bertalanffy, L. von: Tamtéž, s. 60-61. "Symbolismus
je, chcete-li, božská jiskra, která odlišuje nejchudší vzorek
pravého člověka od nejlépe adaptovaného zvířete. Symbolismus
je differentia specifica homo sapiens..." Tamtéž, s. 67.
17 Lorenz,
K.: Die acht Todsünden der zivilisierten Menschheit. München
1973, česky 8 smrtelných hříchů. Praha 1990, s. 59.
18 Na
tento problém často upozorňoval C. G. Jung: Ärchetypické obrazy
docela určitě rozhodují... Rozhoduje nevědomá psychologie člověka,
a ne to, co si myslíme a mluvíme v mozkové komůrce nahoře v podkrovní
světničce". Jung, C. G.: Analytical Psychology. London, 1968,
česky Analytická psychologie. Praha 1992, s. 172
19 Pozoruhodná je metaforická
formulace S. Lema: "V tomto speciálním smyslu lze prohlásit,
že zárodečnými buňkami vypovídá organismus syntetické soudy apriori:
jejich drtivá většina se totiž ukazuje jako pravdivá..." Lem,
S.: Summa technologiae. Kraków 1964, česky Summa technologiae.
Praha 1995, s, 230.
20 Král, M.: Kam směřuje
civilizace? Praha, Filosofia 1998, s. 121.
21 Spolu
s H. Jonasem sdílíme ovšem obavu, zda budeme vůbec s to vyvážit
rozsah naší nynější moci předvídavostí a silou vědění a "... zda
bez obnovení kategorie posvátného, kterou od základů vyvrátilo
vědecké osvícenství, můžeme mít etiku schopnou zkrotit extrémní
síly, které dnes máme a jež jsme téměř nuceni dále získávat a
užívat". Jonas, H.: Das Prinzip Verantwortung. Suhrkamp 1984,
česky Princip odpovědnosti. Pokus o etiku pro technickou civilizaci.
Praha, Oikoymenh 1997, s. 50.
22 Srovnej Sagan, C.: Cosmos. New York 1980, česky
Kosmos. Praha 1996, s. 278.
File translated from TEX by TTH, version 2.00.
On 07 Jun 2001, 23:38.