Fukuyama vychází z představy, že jsme na konci dějin. Potřebuje však tuto svou představu vysvětlit a zdůvodnit. Domnívá se, že na otázku po tom, zda jsme na konci dějin, lze odpovědět dvojím způsobem.
Pomocí zkoumání běhu dějin. V tomto případě si klademe otázky
typu: K jaké formě organicky konvergují společnosti? Má tato
forma životaschopné alternativy? Jsou s ní občané spokojeni?
Forma, která může být konkrétním naplněním konce dějin, by měla
být společenským systémem, který dokáže řešit problémy existující
od počátku lidstva a dokáže se také přizpůsobovat měnícímu se
prostředí.2
Pomocí transhistorického pokusu. To je postup, který je založen
na víře v neměnnou lidskou přirozenost. Tato víra nám umožňuje
ptát se, nakolik liberální demokracie této lidské přirozenosti
odpovídá.3
Už toto vymezení metod ukazuje na to, že Fukuyama bude při svých
pokusech o vysvětlení a zdůvodnění svého názoru používat dvojí
druh metod, a to ëmpirické" odpovídající spíše prvnímu způsobu
tázání, a "metafyzické", odpovídající druhému. Ačkoli je Fukuyama
přesvědčen, že oba způsoby argumentace potvrzují jeho tezi, můžeme
si klást otázku, zda toto směšování metod argumentace je vůbec
legitimní a použitelné.
Podívejme se na to, jak Fukuyama sám charakterizuje pojem obecných
dějin: Ëxistuje velmi rozšířená představa, že obecné dějiny,
kdyby je bylo možné poznat, by musely fungovat jako jakási sekulární
teodicea, že konec dějin by ospravedlnil vše, co se kdy stalo.
Takový nárok nelze rozumně klást na žádné obecné dějiny. Obecné
dějiny jsou duchovní konstrukce, která od počátku do konce vyžaduje,
abychom abstrahovali od mnoha událostí a struktur; téměř nutně
musí být ignorovány celé národy a období, které vytvářejí ,prehistorii'.
Každé obecné dějiny, které konstruujeme, nebudou nutně brát přiměřený
ohled na řadu událostí, které jsou pro lidi, kteří je prožívají,
příliš reálné. Obecné dějiny jsou jen duchovním nástrojem, nemohou
ukazovat boha a nemohou osobně rehabilitovat každou oběť dějin."4 Fukuyama vysvětluje, že obecné dějiny nejsou ani
dějinami vesmíru, ani katalogem toho, co o lidstvu víme, nýbrž
pokusem najít smysluplný vzor v obecném vývoji lidských společností.5
Obecné dějiny tedy Fukuyama chápe nikoli jako objektivní proces
probíhající v čase, nýbrž jako to, co o reálných dějinách píší
lidé, kteří v nich hledají jakýsi smysl. I když je s tímto pojetím
možno souhlasit, i zde se dostáváme k problému, na který jsme
narazili už výše: Ve Fukuyamově textu o lidských dějinách a jejich
konci se setkáváme velmi často s formulacemi, které spíše naznačují,
že proces, který Fukuyama označuje jako obecné dějiny, je procesem
reálným. Mám dojem, že Fukuyamovi jde spíše o to, co se v dějinách skutečně
odehrává, kam skutečně směřují, než o myšlenkovou
konstrukci, která může být ovlivněna například kulturou, v níž
autor žije, nebo jeho politickými názory. A to přesto, že právě
u Fukuyamy lze poměrně snadno najít právě tyto prvky. To lze
ukázat i na některých dalších způsobech Fukuyamova tázání.
Vědomí o podmíněnosti otázky po směru světových dějin se objevuje
ještě ve Fukuyamově pokusu obnovit Kantovu otázku: Existují univerzální
dějiny lidstva, které můžeme uchopit z daleko více světoobčanského
hlediska než Kant?6 To do jisté míry navazuje
na Fukuyamovu nezakrytou kritiku postmoderního chápání historie,
které možnost "velkého vyprávění" o dějinách, které mají jednotnou
strukturu a směr, odmítají. Avšak právě tato kritika navozuje
problém, zda Fukuyamovy obecné dějiny jsou jen jedním z možných
vyprávění, nebo něčím více: jediným možným vyprávěním. Na to
poukazuje už tento typ Fukuyamova tázání: "Je na konci 20. století
opět smysluplné mluvit o koherentním a zacíleném běhu lidských
dějin, který nakonec povede většinu lidstva k liberální demokracii?"7
Tomuto pojetí odpovídá i většina Fukuyamova textu, v němž se
táže po hybných silách dějin, ať už je hledá spíše empiricky
nebo používá pojmu lidské přirozenosti. Fukuyama se ptá: Vyvíjejí
se všechny lidské společnosti určitým jednotným způsobem, nebo
mají cyklický nebo dokonce nahodilý průběh? Jestliže se dějiny
neopakují - a to je nakonec Fukuyamův názor - pak se musíme
ptát po konstantním nebo jednotném mechanismu nebo po řadě základních
historických principů, které vnucují vývoji určitý směr a musí
uchovávat vzpomínky na minulost. (Právě ty znemožňují návraty
a cykly.)8
I. Proč vzniká liberální demokracie
Takovým konstantním mechanismem, který podle Fukuyamy učinil
konec cyklickým dějinám (protože ty se v raných etapách vývoje
podle jeho názoru objevovaly), je moderní přírodní věda. Tomu
podle jeho názoru odpovídá i to, že nejdůležitější pokusy o psaní
obecných dějin vznikly v souvislosti s vědeckou metodou, která
se prosadila na přelomu 16. a 17. století a je spojena se jmény
Galileiho, Bacona a Descarta a která s sebou přinesla víru v
existenci obecných zákonů. "Kořeny moderní myšlenky pokroku jsou
v úspěchu moderní vědy",9 píše Fukuyama
a s tím lze bezesporu souhlasit. Poněkud překvapující je však
zjištění, že Fukuyama není ani dotčen myšlenkou vědecké revoluce
nebo pojmem nesouměřitelnosti, které se v teorii vědy objevují
už od počátku našeho století a s velkou intenzitou od šedesátých
let. Pro něj má věda kumulativní charakter. To snad lze vysvětlit
skutečností, že pro Fukuyamu nemá smysl věda samotná, jako pouhý
poznávací proces, ale věda spojená s technikou a se zlepšováním
životních podmínek lidí. Zde kumulativní charakter vystupuje
do popředí daleko zřetelněji, zvláště odmyslíme-li si morální
hledisko a nebezpečí ekologické katastrofy. A to právě Fukuyama
dělá. Pokud se v jeho díle morální hledisko objevuje, je to v
rámci porovnávání kultur, ale nikoli v rámci etických úvah, a
ekologické myšlení je pro něj spíše planým poplachem nebo jedním
z neoprávněných rozšíření ideje lidských práv.
Podle Fukuyamy je tedy vývoj lidské společnosti - alespoň do
značné míry, ale ne výlučně, jak uvidíme dále - závislý na vědění.
Vynález vědecké metody v přírodních vědách 16. - 17. století
vedl ke kvalitativnímu skoku. Ten nastal nejprve v Evropě, ale
později se věda stala univerzálním vlastnictvím člověka. Öbjevení
vědecké metody", píše Fukuyama, "rozdělilo dějiny neodvolatelně
na dva úseky, na dobu před objevením a na dobu po něm. Takové
rozdělení není slučitelné s cyklickým obrazem dějin. Pozvolné
rozšíření moderní přírodní vědy představuje, jakmile se jednou
dostalo do chodu, takový cílově zaměřený mechanismus, který hledáme
pro objasnění historického vývoje."10 Jak
už jsme ale konstatovali, Fukuyama nechápe přírodní vědu úzce
jako nástroj poznání pro poznání. Naopak: " Přírodní věda jako
společenský jev nevznikla jen proto, že se člověk zajímá o svět,
ale i proto, že chce uspokojovat svou potřebu jistoty a neomezeného
získávání materiálních statků."11
V souvislosti s přírodní vědou si Fukuyama klade otázku, kterou
považuje za nejtěžší část argumentace: "Proč vede mechanismus
moderní vědy k liberální demokracii?"12
Existuje spojení mezi pokročilou industrializací a politickým
liberalismem? "Nebo je politický liberalismus umělým produktem
evropské civilizace... a industrializace v evropských zemích
proběhla tak úspěšně ze zcela jiných důvodů?"13 Spojení přírodní vědy s technikou a průmyslem je tu
explicitní a bylo by možné doložit je i na mnoha dalších místech.
Nás zde však zajímá Fukuyamova odpověď na otázku, kterou si sám
položil. Tato odpověď není úplně jednoznačná. I když u něj nalezneme
i místa, kde tvrdí, že přírodní věda vede nutně ke kapitalismu
v hospodářské oblasti a k liberální demokracii v politické oblasti,
většinou spíš vyjadřuje názor, že toto spojení není nutné, že
věda a industrializace vytvářejí sice nutné, ale nikoli dostačující
podmínky vzniku liberální demokracie, o niž Fukuyamovi především
jde.
Výše citovanému názoru se poměrně blíží tvrzení, že logika moderní
přírodní vědy připravuje kapitalismus jen tehdy, když lidé dané
společnosti dokážou jasně vnímat své vlastní hospodářské zájmy.14 Díky tomu vzniká univerzální spotřební kultura, která
je založena na principech hospodářského liberalismu a která podle
Fukuyamy vyhovuje třetímu světu stejně dobře jako prvnímu a druhému.15
Častější jsou Fukuyamovy výroky, které jednostranný vztah mezi
vědou a historickým vývojem popírají. Fukuyama zde tvrdí, že
moderní věda může vysvětlit řadu otázek historického vývoje,
ale ne všechny. A mezi tím, co nemůže vysvětlit, nacházíme i
problém, proč si určitá společnost volí určitou formu vlády:
"Moderní přírodní vědu můžeme nazírat jako ,regulátor' cílově
zaměřené historické změny, ale v žádném případě jako příčinu změny."16
Protože Fukuyama spojuje moderní vědu velice těsně - možná až
příliš těsně - s industrializací a změnami hospodářství, lze
od problematiky vztahu vědy a politiky přejít k otázce spojení
mezi hospodářstvím a politikou. I zde je Fukuyamovo stanovisko
podobné a možná i více jednoznačné v odmítání přímého vztahu
mezi stavem hospodářství a politickým systémem: "Vztah mezi hospodářským
vývojem a politickou demokracií není vůbec nahodilý, ale rozhodnutí
pro demokracii nevychází pouze z ekonomických motivů. Motivy
pocházejí z jiného pramene a jsou industrializací
posíleny, ale ne nutně teprve vytvořeny."17 Fukuyama kritizuje všechny teorie,
které berou ohled pouze na ekonomické motivy, ať je to teorie
modernizace nebo marxismus. Vytýká jim zanedbání jiných motivů
chování než jsou motivy ekonomické. Tyto motivy ale existují
a podle Fukuyamy vedou ke zlomům v dějinách. Ty musí brát obecné
dějiny hodné tohoto jména nutně v úvahu.18
Fukuyama zde používá i empirické důvody, když poukazuje na zkušenosti
zejména asijských zemí: Podle jeho názoru zemím, jejichž nejvyšším
cílem je hospodářský růst, vyhovuje kombinace liberalismu v hospodářství
a autoritářství v politice. Takový režim označuje za tržně orientovaný
autoritarismus. Státy, které jej používají, mají lepší hospodářské
výsledky než demokracie. V demokracii totiž mají ty skupiny,
které se cítí ohroženy, možnost brzdit opatření, která jim nevyhovují.
To se dělo např. v 80. letech v USA. Naproti tomu autoritářské
režimy brzdí úspěšně mzdové požadavky. Zasahují do hospodářství
tím, že podporují některé sektory na úkor jiných, takže takové
státy mají hospodářské úspěchy, ovšem za cenu utrpení pracujících
(např. na Taiwanu).19
Fukuyama pak poměrně důkladně rozebírá teorie, které se snaží
vysvětlit, proč průmyslový pokrok vede k liberálně demokratickým
poměrům. Rozeznává v podstatě tři takové teorie: 1. teorie funkcionalistické,
2. teorie pracující s myšlenkou konkurence elit a 3. teorie pracující
se vznikem střední třídy.
Funkcionalistické teorii věnuje Fukuyama největší pozornost. Tvrdí, že podle funkcionalistů, např. T. Parsonse, pouze demokracie může zprostředkovat mezi protikladnými zájmy, které tvoří v moderním hospodářství komplexní síť. To jsou rozpory, které údajně nemůže rozřešit trh, a které proto spadají pod rámec politického rozhodování. Podle funkcionalistů "jen demokratický systém může takové protiklady zájmů rozhodnout fair a se souhlasem všech důležitých činitelů svého hospodářství".20 Diktatura by sice mohla fungovat podobně, ale funkcionalisté se domnívají, že moderní kapitalismus funguje dobře jen tehdy, jestliže se všichni činitelé účastní spolupráce dobrovolně. Funkcionalisté zde jako příklad uvádějí problémy se životním prostředím, které bylo nutno řešit za pomoci státu. V 60. a 70. letech na tyto problémy rychleji reagovaly demokratické země, a to proto, že právě ony vytvořily prostor pro názory občanů, kteří byli zhoršením životního prostředí poškozeni.
Fukuyama proti funkcionalistickému modelu poměrně rozsáhle polemizuje.
Tvrdí, že demokracie nejlépe řeší problémy ekonomické povahy.
Ale jestliže se problémy týkají konfliktů na základě zděděného
sociálního statusu nebo národnostních rozporů (například otázky
černého obyvatelstva v USA), potom se demokracie dostává do potíží.
Liberální demokracie tedy funguje nejlépe tam, kde už je vysoký
stupeň sociální rovnosti a hluboký konsenzus o základních hodnotách.
V silně polarizovaných společnostech, ať už je polarizace třídní,
národnostní nebo náboženská, může demokracie vést k patové situaci
nebo ke stagnaci. Fukuyama tvrdí, že "modernizační diktatura
může v principu daleko lehčeji než demokracie vytvořit sociální
poměry, které umožňují jak kapitalistický růst, tak - během
času - vznik stabilní demokracie".21
Rozpory mezi třídami, národy, etnickými nebo náboženskými skupinami
se mohou během kapitalistického vývoje zmírňovat, což zlepšuje
vyhlídky na to, že pomalu vznikne demokratický konsenzus. Ale
tento vývoj není zaručen. Příklad Quebecu ukazuje, že rozpory
se mohou i zostřit. Fukuyama dochází k závěru, že "demokracie
není nutně funkční s přibývající komplexností společnosti a spíše
ztroskotá, když rozmanitost překročí jisté meze".22
Dalším teoriím věnuje Fukuyama méně pozornosti. Pozorování, že
diktatury a systémy jedné strany během doby degenerují - a to
zvláště v případě vysoce technizované společnosti - sice přijímá,
ale nevidí v tom možnost stálého řešení. Může být sice pravda,
že po smrti charismatického vůdce vypukne boj mezi elitami, který
může být příznivý nástupu jistých demokratických prvků, avšak
případná rovnováha sil se může kdykoli porušit, a pak opět do
popředí vystupují rysy diktatury.23
Ani poslední teorie Fukuyamu zcela neuspokojuje. Podle ní vede
úspěšná industrializace ke vzniku nivelizované společnosti středního
stavu a příslušníci této společnosti vyžadují účast na vládě
a rovnost před zákonem. Souvisí to i s tím, že v technizované
společnosti dochází k obecnému zvýšení vzdělání a že dokonce
i třídní rozdíly jsou založeny na vzdělání: kdo má správné vzdělání,
má otevřené dveře k sociálnímu vzestupu. Fukuyama přiznává, že
hodně mluví pro to, že vysoká úroveň vzdělání je předpokladem
demokratické společnosti. Vzdělaní lidé se nesklánějí před autoritou
a samostatně myslí. Požadují, aby byla respektována jejich hodnota
jako lidí. (Variantou tohoto argumentu je podle Fukuyamy teorie,
podle níž vědeckotechnická elita musí vyžadovat politickou liberalizaci,
protože věda se může vyvíjet jen v atmosféře svobody.)
Tuto teorii považuje Fukuyama za nejuspokojivější. Poukazuje
však na to, že ani vzdělání nevede k demokracii nutně. Je spíše
doprovodným jevem jejího vzniku. Kromě toho, Fukuyama poučen
zejména postmoderním způsobem vzdělávání poukazuje na to, že
záleží na tom, kde se mladí lidé vzdělávají - nebo spíše na
obsahu vzdělání. Podle Fukuyamy se dnes mladí lidé vracejí ze
Západu s relativistickými názory a naprosto nejsou přesvědčeni
o tom, že demokracie je nejlepší forma vlády.24
Fukuyama se domnívá, že teorie, které rozebírá, se sice mohou
opřít o zkušenost, že však nedávají kauzální vysvětlení vzniku
liberální demokracie.25 Doslova píše: Ëxistují
nesporné souvislosti mezi hospodářským vývojem a liberální demokracií;
to bije přímo do očí, když se rozhlédneme po světě. Ale tato
souvislost je složitější, než se může zdát na první pohled a
nemůže být vyložena žádnou z dosud uvedených teorií. Logika moderní
přírodní vědy a jí poháněného procesu industrializace nevykazuje
v oblasti politiky jediný směr, na rozdíl od oblasti hospodářské...
Zdá se, že neexistuje nutná souvislost mezi vývojovým stupněm
hospodářství a politickým systémem."26
Pojmu "nutná souvislost" zde můžeme jen s mírnou nadsázkou rozumět
jako äutomatické působení". Fukuyama zdůrazňuje význam rozhodnutí
lidí. Podle jeho názoru neexistuje demokracie bez demokratů,
tj. bez lidí, kteří ji chtějí a vytvářejí.27 Současné liberální demokracie vznikly někde v mlhách tradice,
ale - píše Fukuyama - spíše byly, podobně jako komunistické
společnosti, vytvořeny lidmi v určité době. Fukuyama se tu implicite
staví proti názoru takových liberálních myslitelů, jako je např.
A. v. Hayek, kteří se domnívají, že společnost je příliš složitá
na to, aby lidé mohli úspěšně zasahovat do jejího růstu a vytvářet
zřízení podle svého přání. Fukuyama se domnívá, že takový politický
zásah je možný a že vyrůstá na určitých teoretických základech,
jimiž je činnost amerických otců zakladatelů, kteří zase vycházeli
z Hobbesových a Lockových názorů. Ti anticipovali mnohé Hegelovy
myšlenky o prvním člověku (= člověku v přirozeném stavu), avšak
měli jiné názory na uspokojení jeho touhy po uznání.28 Pojem touhy po uznání, ctižádostivosti - řeckého thymos
- je spojen s druhým pólem vysvětlení Fukuyamova názoru o konci
dějin. Spojení myšlenek Hobbese, Locka a Hegela bude v dalším
textu tvořit významnou část Fukuyamových úvah.
Než se však k tomu dostaneme, připomeňme ještě některé Fukuyamovy
názory týkající se vztahu ekonomie a politiky. Fukuyama, ačkoli
se o hospodářství zajímá, odmítá, jak už bylo řečeno, přeceňovat
je při výkladu politických jevů. Z tohoto důvodu také kritizuje
neoklasickou politickou ekonomii. Ta podle jeho názoru "neztroskotává
pouze ve výkladu politického života, ve kterém hrají tak velkou
roli emoce, jako je pýcha, stud a důstojnost, nýbrž ukazuje se
jako neschopná vysvětlit souhrn hospodářského života. Neboť ne
každé hospodářské jednání vzniká na základě motivů, které platí
jako hospodářské motivy".29 Krátce řečeno neoklasická ekonomie chápe
člověka jako tvora racionálního vytvářejícího maximální užitek,
jako individuum. A to pro vysvětlení mnoha skutečností, a to
nejen z oblasti politiky, nestačí. Podle Fukuyamy je tomu tak
proto, že události, které bývají vykládány jako ekonomicky motivované,
ve skutečnosti nevznikají z racionálních požadavků, nýbrž jako
manifestace požadavku uznání. Člověk má jen málo skutečně přirozených
potřeb, a ty lze zvláště v průmyslové společnosti poměrně lehce
uspokojit.30 Potřeby, které jsou deklarovány
v politických, ale i zdánlivě hospodářských bojích, pocházejí
tedy z jiného zdroje. Právě proto podle Fukuyamy sice nelze rezignovat
na makroekonomiku a regulaci politiky, ale může to být aplikováno
pouze ve zcela určitém politickém, historickém a kulturním kontextu.31 Do popředí se ovšem tento kontext dostává v souvislosti
s obecnou povahou člověka.
II. Proč vzniká liberální demokracie
b) Člověk
Ve Fukuyamově výkladu vzniku liberální demokracie se spolu proplétají odkazy na Hobbese, Locka a Hegela. Přitom daleko největší důraz klade Fukuyama na Hegela, a to na Hegela především v Kojèvově interpretaci.
Podle Fukuyamy se Hegelova interpretace moderní liberální demokracie podstatně liší od anglosaské tradice. "Hegelovo pochopení liberalismu je jak ušlechtilejší vize liberalismu, tak lepší výklad toho, co míní lidé na celém světě, když říkají, že chtějí žít v demokracii."32 Hobbes a Locke chápou liberální společnost jako smlouvu mezi občany, že se nebudou vměšovat do života a majetku ostatních. Naproti tomu Hegel ji chápe jako smlouvu mezi občany, že se budou vzájemně uznávat jako svobodné a samostatné lidské bytosti. Fukuyama, jak uvidíme, odkazuje na Hegelův výklad vztahu pána a raba a sleduje jejich poměr dějinami. Teprve v demokracii - po překonání dlouhého vývoje - se ruší rozpor mezi pánem a rabem a vzniká syntéza morálky vládnoucích a ovládaných.
Právě to je něco, co podle Fukuyamy chybí angloamerickým teoretikům liberální demokracie. Ti chápou Hegelovu myšlenku boje o prestiž jako něco iracionálního. Lockovo pojetí státu je právě z tohoto důvodu nedostatečné. Vytváří jakýsi rámec, kterým je příkaz zachování života, ale už se nestará o to, jak má být tento život naplněn. Stát má tolerovat různost životních stylů, pokud nevedou k porušování práv druhých. Ale Locke už nedokáže vysvětlit, proč se všichni nevěnují shromažďování materiálních statků, proč se někteří z občanů starají o společnost a další jsou dokonce ochotni nasadit za ni svůj život ve válce. Fukuyama se domnívá, že morální rozměr člověka lze lépe vysvětlit za pomoci Hegelova boje o uznání. A právě morální dimenze člověka a boj o její uznání pohánějí podle Fukuyamova názoru dialektický proces dějin kupředu.33
Když chce Fukuyama vysvětlit tento problém, obrací se hluboko do dějin filozofie, k platónskému dělení duše na tři části: žádostivou, vášnivou a moudrou. Jádrem jeho vysvětlení je duše vášnivá, která v sobě zahrnuje touhu po uznání - thymos. Žádostivá a moudrá duše, touha po materiálním bohatství a racionalita, jsou prvky, na které se obracejí Hobbes a Locke, případně jiné ekonomické interpretace dějin. Thymotický prvek je ten, který se podařilo uchopit Hegelovi.
Z tohoto důvodu odmítá Fukuyama také Marxovu interpretaci dějin. Podle Fukuyamy právě boj o uznání dokáže vysvětlit hlavní zlomy, války a iracionální výbuchy. "Kdo odmítá thymotickou součást tzv. hospodářských motivů, interpretuje politickou a historickou změnu od základu falešně."34
Pro Hegela, domnívá se Fukuyama, je jádrem člověka svoboda. Ta
u něj začíná tam, kde končí příroda a kde člověk vytváří sebe
sama. Symbolickým východiskem k tomu je boj za uznání. Fukuyama
mnohokrát zdůrazňuje, že tuto potřebu uznání nelze nebrat na
vědomí. Je to právě tato potřeba, která člověka nutí jednat proti
nejsilnějším přírodním pudům včetně pudu sebezáchovy.35 Právě zde Fukuyama vidí bod, ve kterém Hegel překonává
Hobbese a Locka. Společenská smlouva u nich pouze uspokojuje
tento pud a v jeho prospěch se snaží ukáznit a usměrnit boj za
uznání. Podle Fukuyamy je však právě boj za uznání sídlem a pramenem
hodnot. V první fázi lidského společenského vývoje však vytváří
pouze různé formy vztahu hegemonie a poddanství a jim odpovídající
morální kodexy. Z touhy po uznání vyrůstají náboženství a nacionalismus,
stejně jako boje fanatiků.36 Ale tato forma
boje, stejně jako jí odpovídající formy uznání jsou pouze počátkem.
Cílem lidské touhy po uznání je, aby toto uznání bylo vzájemné
a na stejném základě. "Dějiny končí vítězstvím toho sociálního
řádu, který tohoto cíle dosáhne."37 Právě proto vidí Fukuyama konec dějin
v liberální demokracii a právě proto nevyhovují lidem režimy,
které sice zabezpečují relativní blahobyt, ale nezahrnují plnou
realizaci občanských hodnot. Fukuyama tvrdí, že kdyby lidé neměli
thymos, mohli by žít v úspěšné diktatuře. Ale protože jej mají,
vyžadují uznání své důstojnosti, a to především od vlády země,
ve které žijí. Snaha po uznání je tak podle jeho názoru chybějícím
článkem mezi liberálním hospodářstvím a liberální politikou.38 "Thymos má, jak se zdá, něco společného s dobrým politickým
řádem, protože je pramenem odvahy, občanské odvahy a morální
pevnosti. Podle Platóna a Havla musí být dobrý společenský řád
něčím více než smlouvou. Dobrý společenský řád musí také uspokojovat
oprávněný požadavek člověka po uznání jeho důstojnosti a hodnoty."39
Fukuyama interpretuje pomocí thymosu i události roku 1989: "Jak
reformy, tak revoluce měly za cíl systém, ve kterém by mělo být
zaručeno všeobecné uznání. Navíc hrálo thymotické rozhořčení
roli katalyzátoru."40 Fukuyama připomíná,
že samotné revoluční události byly vyvolány celkem malými nespravedlnostmi,
které hrály roli podnětu. Ale samy o sobě "revoluční situace
mohou vznikat jen tehdy, když jsou lidé odhodláni riskovat svůj
život a bezpečí pro určitý cíl. Odvaha k tomu nepřichází ze žádostivé
části duše, nýbrž z thymotické."41. Jinými
slovy: homo oeconomicus revoluce nedělá.
Fukuyama tedy soudí, že äniž se musíme vzdát naší ekonomické
interpretace dějin, získali jsme díky pojmu uznání zcela a úplně
nematerialistickou historickou dialektiku, která vede při osvětlování
hnacích sil člověka mnohem dále než marxistická verze nebo z
Marxe vycházející sociologická tradice".42
Thymos a boj za uznání měly v dějinách různé formy. Ztělesněním megalothymie byla tradiční aristokracie, která nepracovala a riskovala svůj život ve válkách. To bylo hospodářsky nevýhodné. Proto ti, kdo nebyli jejím duchem proniknuti a trpěli jejími excesy, nakonec přesvědčili aristokratické válečníky, že jejich ctižádostivost je zbytečně domýšlivá a změnili je v mírumilovné občany. Modernizaci, vítězství kapitalistického hospodářství, tedy Fukuyama interpretuje jako vítězství žádostivé a rozumové části duše nad thymotickou.43 Tím však nelze vysvětlit vznik liberální demokracie. Jak už jsme viděli, podle Fukuyamy pro demokracii neexistuje ekonomické zdůvodnění, naopak, demokratická politika spíš brzdí ekonomickou efektivitu. "Rozhodnutí pro demokracii je nezávislé rozhodnutí, které bylo uskutečněno kvůli uznání a ne kvůli žádostivosti."44 Nejde tu však o čistou konkurenci mezi jednotlivými částmi duše a jim odpovídajícími aktivitami. Naopak, ekonomický vývoj vytváří podmínky, které toto nezávislé rozhodnutí činí pravděpodobným. Fukuyama uvádí dvě, které jsou spolu těsně spojeny: Z Hegelovy analýzy pána a raba víme, že rab se seberealizuje ve své práci a že si svou seberealizaci a schopnost ovládat sám sebe uvědomuje. Vedle toho, aby mohl pracovat, musí se vzdělávat a vzdělání vede k vyrovnávání pozic mezi lidmi. Od raného novověku se projevy thymos opíraly o stále racionálnější formy uznání, jejichž moderním výrazem byl liberální stát. Liberální demokracie zrušila třídní rozdíly mezi pány a raby a tím skončila také imperialistická politika. Zároveň byla nastolena náboženská tolerance. Místo do militaristických snah se energie soustředila do hospodářské činnosti.45
Tím se pro Fukuyamu otevírá možnost všestrannější interpretace
liberální demokracie. Tato interpretace je, jak jsme už viděli,
zaměřena proti názoru, že liberální demokracie je nutným důsledkem
hospodářských změn. Nejde tu jenom o to, že vznik liberálního
kapitalismu nevede automaticky ke vzniku údajně odpovídajícího
politického zřízení, tedy liberální demokracie. Fukuyama je přesvědčen,
že ani už existující liberální demokracie není bez boje o uznání
možná a samozřejmě ani vysvětlitelná. Z toho plyne, že liberální
demokracie není pouze moderní záležitostí v tom smyslu, že je
něčím zcela novým, co vzniklo relativně nedávno. Její vznik a
existence by nebyly možné, kdyby v sobě neobsahovala sublimovanou
energii staršího boje o uznání: "Moderní liberální demokracie
chce uspokojit požadavek uznání tím, že založila politický řád
na principu univerzálního a rovného uznání. V praxi ale fungují
liberální demokracie proto, že boj o uznání, který se dříve odehrával
na vojenské, náboženské nebo nacionalistické rovině, existuje
nyní na rovině ekonomické."46
Uvedený citát, který se mi zdá naprosto jednoznačný, pochází
z práce Konflikt kultur. Je jedním z těch, které potvrzují návaznost
mezi touto a starší Fukuyamovou prací. Na druhé straně se ale
v Konfliktu kultur mluví o boji o uznání mnohem méně než v práci
předchozí. Návaznost a podmíněnost liberální demokracie se v
něm rozebírá spíše v pojmech kulturních rozdílností, což je pojem,
který má jiný rozsah i obsah než boj o uznání. Bylo by tedy třeba
vztah obou pojetí upřesnit a k tomu nám Fukuyama nedává příliš
mnoho příležitostí. Jediným styčným bodem, který nalezneme v
práci Poslední člověk,47
je odvolání se na výrok, který spojuje stabilitu demokracie s
existencí iracionálních elementů a institucí vyrostlých z předliberálních
tradic.48 V Konfliktu
kultur však ony předliberální tradice Fukuyama líčí jako vlastnosti,
které se od boje za uznání podstatně liší. Jde o zvyky, které
přispívají k vzájemné loyalitě, morálnímu kodexu, pocitu povinnosti
vůči společnosti a důvěře. Tyto vlastnosti nejsou uvnitř moderní
společnosti anachronismem, nýbrž spíše conditio sine qua
non jejího úspěchu.49 S thymosem je v moderní společnosti spojuje skutečnost,
že i ony jsou pravidly liberální společnosti ohroženy: Pravidla
liberálního hospodářství nepodporují společenství, nýbrž společnost
atomizují. Člověk je nucen vzít práci tam, kde se nabízí, to
znamená stěhovat se za ní. To vede k tomu, že nedokáže vytvořit
trvalejší společenství.50
Sama pracovní morálka není výsledkem modernizace, nýbrž reliktem
z předmoderních kultur a tradic (tu bychom ovšem s thymosem spojovat
mohli). "Pozitivní pracovní morálka nemusí být pro úspěšné ,postindustriální'
hospodářství absolutně nutnou podmínkou, ale jistě je pomocí
a možná rozhodující protiváhou k tendenci, která je v tomto systému
častá - tj. k tendenci přeceňovat spotřebu vůči výrobě."51 Je charakteristické, že
i pracovní morálka je něčím, co je podle Fukuyamy v současném
světě - konkrétně v Evropě a v Japonsku - ohroženo, a to tím,
že se společnost laicizuje.52
Vznik liberální demokracie je tedy podle Fukuyamy podmíněn dvěma
skutečnostmi: Rozvojem moderního hospodářství, které opět čerpá
z moderní vědy, a uplatněním a jistou přeměnou základní vlastnosti
člověka, jeho touhou po uznání. Právě ona je základem, na kterém
moderní liberální demokracie vzniká. Kdyby neexistovala, mohl
by kapitalismus vyústit v hospodářsky úspěšné diktatury, v nichž
by však byla podceňována lidská práva a lidé by si nebyli rovni.
Aby mohl Fukuyama vysvětlit vývoj liberální demokracie, musí
využít úvah o roli druhých dvou vlastností člověka, jimiž mu
jsou - podle Platónova schématu - žádostivost a rozum. Ty se
svým způsobem spojují, aby odstranily negativní důsledky thymosu.
Ten se tak stává hybnou silou vzniku liberální demokracie a zdrojem
jejích vnitřních hodnot. Na druhé straně je však ochuzen o část
své energie, protože jsou mu nyní upírány některé možnosti uplatnění,
které měl v předliberálních společnostech. To do jisté míry zpochybňuje
i vyhlídky moderní liberální demokracie do budoucna.
1 Viz např. Fukuyama, F., Der Konflikt der Kulturen. München (Knaur) 1997, s. 418-419.
2 Fukuyama, F., Das Ende der Geschichte (Wo stehen wir?). München (Kindler) 1992, s. 196-197.
3 Tamtéž, s. 197-198.
4 Tamtéž, s. 187-188.
5 Tamtéž, s. 93.
6 Tamtéž, s. 112.
7 Tamtéž, s. 13.
8 Tamtéž, s. 113-114.
9 Tamtéž, s. 95.
10 Tamtéž, s. 115.
11 Tamtéž, s. 124-125.
12 Tamtéž, s. 161.
13 Tamtéž, s. 161.
14 Tamtéž, s. 159.
15 Tamtéž, s. 159. Zvláště toto poslední tvrzení by opět mohlo vyvolávat námitky, a to dokonce námitky dvojího druhu: 1. Polemiku týkající se únosnosti vzniku a dalšího rozšiřování konzumní společnosti z hlediska ekologického nebezpečí. Tím se ovšem nechci postavit na stranu zastánců myšlenky zmrazení vývoje zemí třetího světa. 2. Polemiku vycházející ze zdůraznění multikulturního hlediska.
16 Tamtéž, s. 124, zdůraznil F. F.
17 Tamtéž, s. 161-162, zdůraznil F. F.
18 Tamtéž, s. 192.
19 Tamtéž, s. 178-181.
20 Tamtéž, s. 166.
21 Tamtéž, s. 174.
22 Tamtéž, s. 176.
23 Tamtéž, s. 176.
24 Tamtéž, s. 177-178. K tomu je třeba důrazně připomenout, že Fukuyama, pokud mluví o vzdělání, má na mysli vzdělání evropského a možná ještě úžeji anglického a amerického typu. To se projevuje všude tam, kde uvažuje o vlivu vzdělání na politické uspořádání společnosti. Toto zúžení vzdělání na pouze jeden jeho typ a na pouze jednu kulturu je podle našeho názoru naprosto neoprávněné. Jakmile však do našich úvah zapojíme i vzdělání v oblasti jiných kultur, obraz možného působení se nutně změní.
25 Tamtéž, s 175.
26 Tamtéž, s. 181, zdůraznil F. F.
27 Tamtéž, s. 193.
28 Tamtéž, s. 217.
29 Fukuyama, F., Der Konflikt der Kulturen, s. 34-35.
30 Tamtéž, s. 419-420.
31 Tamtéž, s. 39.
32 Fukuyama, F., Das Ende der Geschichte, s. 277.
33 Tamtéž, s. 225-227.
34 Tamtéž, s. 245.
35 Tamtéž, s. 214.
36 Fukuyama, F., Ostatní człowiek. Poznań (ZYSK i S-ka Wydawnicstwo) 1997, s. 29-30.
37 Fukuyama, F., Das Ende der Geschichte, s. 214.
38 Tamtéž, s. 285.
39 Tamtéž, s. 239.
40 Tamtéž, s. 251.
41 Tamtéž, s. 252.
42 Tamtéž, s. 204.
43 Tamtéž, s. 258-259.
44 Tamtéž, s. 284.
45 Fukuyama, F., Ostatní człowiek, s. 91-92. Podobně i v Der Konflikt der Kulturen, s. 11 a 421-422
46 Fukuyama, F., Der Konflikt der Kulturen, s. 420.
47 Práce Poslední člověk, z jejíhož polského vydání cituji, je součástí knižního vydání Konce historie (několik posledních kapitol), kterou Poláci vydali samostatně.
48 Fukuyama, F., Ostatní człowiek, s. 186.
49 Fukuyama, F., Der Konflikt der Kulturen,
s. 27, zdůraznil F. F. Podobně tamtéž na
s. 409-411.
50 Fukuyama, F., Ostatní człowiek, s. 175.
51 Fukuyama, F., Das Ende der Geschichte, s. 143.
52 Fukuyama, F., Ostatní człowiek, s. 52-53.