Šmajs
SBORNÍK PRACÍ FILOZOFICKÉ FAKULTY BRNĚNSKÉ UNIVERZITY
STUDIA MINORA FACULTATIS PHILOSOPHICAE UNIVERSITATIS BRUNENSIS
B 47, 2000
Josef Šmajs
Kritická ontologie Nicolaie Hartmanna a ontologie evoluční
Jiřímu Cetlovi k 75. narozeninám
Kritická ontologie Nicolaie Hartmanna, ztotožňovaná někdy jen
s tzv. vrstevnatým pojetím bytí či s jeho přiměřeným kategoriálním
postižením v různých ontických vrstvách (popřípadě ještě s problémem
nesení vyšších vrstev vrstvami nižšími), je patrně nejvyšším
stupněm vývoje ontologických úvah, které programově vycházejí
nikoli ze subjektu, ale znovu z objektu, z bytí. Právě příklonem
k onticitě mimolidského světa je dnes tato ontologie opět aktuální.
N. Hartmann totiž odvážně domýšlí výsledky dílčích věd, zejména
biologie,
a proto zjišťujeme, že i přes celkově nižší výchozí úroveň speciálně-vědních
poznatků má jeho ontologie - svým charakterem stále ještě převážně
stacionární - s ontologií evoluční řadu styčných bodů.
I když se N. Hartmann nepokouší vytvořit důsledný dynamický koncept
skutečnosti, odhaluje nejen rozdíl mezi realitou a materialitou,
kde reálné - vyjádříme-li to naší terminologií - chápe téměř
jako informační složku otevřeného nelineárního systému, ale ukazuje
i nedostatek smyslu přírodovědy své doby pro časovou dimenzi
skutečnosti. Předcházející materialistické tradici proto právem
vytýká, že nesprávně ztotožnila reálné pouze s materiálním, a
to ještě (pod Descartovým vlivem) chápaným prostorově. "Skutečné
charakteristiky reality nespočívají v kategoriích prostoru a
materie, ale v kategoriích času a individuality. Kategorie prostoru
a času nejsou ontologicky rovnocenné: čas je mnohem fundamentálnější
než prostor. Prostorové jsou jen věci a živé bytosti včetně procesů,
v nichž probíhá jejich existence, časové jsou kromě toho i duševní
a duchovní procesy".1
S výhradou, že v ontologii není vhodné směšovat věci a živé bytosti,
budeme však všechny ontické struktury důsledně chápat jako časové
i prostorové. Jsou totiž specifickými paměťovými záznamy evolučního
procesu, který i na anorganické úrovni jakoby poznává a toto
poznání kumuluje ve struktuře. U živých a kulturních struktur
lze pak dokonce prokázat, že tento paměťový záznam musí mít dvojí
podobu: genotypovou a fenotypovou.2
Zejména důrazem na ontologický význam času (který, jak ještě
ukážeme, autor na úkor prostoru zbytečně přeceňuje) a proměnlivosti
se tak Hartmannovo vrstevnaté pojetí ontologie přibližuje pojetí
procesuálnímu. Dění není podle Hartmanna protikladem bytí, ale
je způsobem, jak bytí existuje, jak je. "Všechno reálné je v
toku, v ustavičném vznikání a zanikání. Hybnost a dění jsou všeobecné
způsoby bytí reálného bez ohledu na to, zda jde o věci, živočichy
nebo lidi. Nehybné a ustrnulé jsou jen ideální bytnosti staré
ontologie".3
Přestože Hartmann nemůže ještě nic vědět o poznatcích teorie
systémů a současných molekulárně-biologických věd, tj. patrně
není s to reflektovat konstitutivní roli informace ve složitých
systémech, intuitivně dospívá jak k požadavku zřetelného odlišení
přírodních a kulturních jevů, tak k primátu dění před pouhým
stacionárním bytím. "Například už život - chápaný jako komplexní
životní proces organického - se liší od jednoduchého prostorově
fyzického pohybu právě tak, jak se liší duševní procesy od organických
a duchovně dějinné od duševních. Způsob bytí jejich reality je
však stejný, jsou reálným děním, reálným životem atd. Problém
bytí se netýká vymyšleného světa klidu, ale bytí dění".4
Těžištěm Hartmannovy ontologie je pochopitelně vrstevnatost bytí
a problém jeho adekvátního kategoriálního postižení. Ovšem jeho
pojímání třetí a čtvrté vrstvy (duševního a duchovního) naznačuje
rovněž značný teoretický přesah v chápání tradičního filosofického
odkazu. Jako by tu už Hartmann tušil určující konstitutivní význam
kulturní informace (duchovní kultury) pro umělý ontický proces
kultury i pro řešení problému její funkční kompatibility s biosférou.
Vzestupná hierarchie jsoucna sice podle Hartmanna odpovídá schématu
- materiální věc, rostlina, zvíře, člověk, pospolitost, ale není
dostatečně fundamentální, protože v každém z těchto pěti stupňů
jsou různým způsobem zastoupeny dvě základní oblasti bytí (prostorově-
materiální a člověku vnitřní, neprostorová). Öbě oblasti bytí
se dále dělí. Prostorový vnější svět se rozpadá na dvě vrstvy
- na věci a fyzické procesy na jedné straně a na vrstvu živého
na straně druhé. Jenže říše neprostorového, kterou jsme nejprve
chápali jen jako vnitřek vědomí, skrývá v sobě jiný protiklad
vrstev, a to protiklad duševního a duchovního. Tento protiklad
se nedá tak snadno uchopit a skutečně byl uchopen až pozdě".5
Ponechme zatím stranou problematické dělení prostorového světa
na věci a živé systémy, při němž se kategorií věci nevhodně označují
i lidské artefakty: např. materiální kultura a technika. Poněkud
vágně formulovaný vztah duševního a duchovního, který je pro
nás rovněž podstatný, se nám nejeví jako protiklad, ale spíše
jako přesah užší duševní informační struktury (individuálního
vědomí, mikrokosmu) do širší a vrstevnaté struktury duchovní
(do obecné kulturní informace, do makrokosmu). Současně ovšem
uznáváme, že tento komplikovaný problém nebylo možné uspokojivě
postihnout pouze filosofickou spekulací. Jak ještě později ukážeme,
jeho řešení souvisí s uznáním dvou typů uspořádanosti v rámci
kulturního systému (přísně informačně předepsané uspořádanosti
prvků materiální kultury a poněkud volnější uspořádanosti systémové
- týkající se organizací, kulturních subsystémů i kultury jako
celku). A to nebylo možné bez celkového ontologického konceptu
kultury. N. Hartmann takový koncept ještě nevytváří, a proto
se domnívá, že nejsnadněji je protiklad duševního a duchovního
uchopitelný prostřednictvím duchovních obsahových forem, jako
jsou např. "jazyk, poznání, hodnocení, právo atp. Takovéto obsahové
formy transcendují vědomí jednotlivce; individuální lidské vědomí
nikdy neobsáhne jejich souhrnnou existenci; souhrnné vědomí,
které by zahrnovalo vědomí jednotlivců, však neexistuje. Duchovní
obsahová forma se tedy nedá charakterizovat jako duševní fenomén,
patří do jiné sféry s jiným způsobem bytí".6
Přestože s Hartmannovými vývody o způsobu existence dílčí i obecné
kulturní informace souhlasíme, jejich přímý ontický statut pokládáme
za sporný. Hartmann tu do značné míry navazuje na Aristotela
(na jeho rozlišení dvou typů rozumu), ale má snahu hypostazovat
ontologické kategorie, nadřazovat je jako nadčasové principy
realitě, považovat je za onticky prvotní. Ükáže se, že každé
z těchto vrstev náležejí specifické kategorie bytí, které se
nikdy neshodují s kategoriemi jiných vrstev. Ba právě rozdílností
převládajících kategorií bytí se vrstvy navzájem odlišují."7
Hartmannova kategoriální analýza bytí je však podnětná také pro
dnešní kritiku vědeckého i filosofického redukcionismu. Kompetentní
je pak zejména tam, kde autor ukazuje na různé problémy při schematické
aplikaci ontologických kategorií na celek skutečnosti. Některé
kategorie jsou sice společné všem vrstvám (tzv. fundamentální
kategorie), avšak nevyčerpávají se v nich a přiměřená kategoriální
analýza musí postupovat velmi obezřetně. Hartmann ukazuje porušení
této zásady jednak na příkladu řecké atomistiky, kde byly principy
a kategorie nejnižší vrstvy mechanicky přeneseny až na duši člověka
(která byla rovněž pojímána jako struktura složená z atomů),
a jednak na Hegelově systému, který pokládal "ducha" za základ
celého světa, a pokoušel se tudíž všechno vysvětlit kategoriemi
nejvyšší vrstvy. "Schelling a Hegel jsou v tomto ohledu velmi
blízcí starým mistrům scholastiky...", píše Hartmann a dodává,
že "...tímto způsobem se dá lehce vytvořit jednotný obraz světa,
ale v žádném případě to není obraz skutečného světa".8
Zdá se, že Hartmann se snaží čelit nejen redukcionismu směrem
shora dolů, ale i redukcionismu zdola nahoru. V každém případě
mu patří uznání, že se nesnaží složitost skutečnosti obětovat
nějaké jednoduché teoretické rekonstrukci. Uvědomuje si ovšem
nejrůznější obtíže, s nimiž se neschematická kategoriální analýza
setkává. "Musíme tu tedy pracovat opatrně. Všeobecně nemůžeme
dosah platnosti kategorií omezit jen na tu vrstvu jsoucna, ve
které byly objeveny..."9 To je velmi důležité
metodologické varování, které Hartmann dále zpřesňuje a ukazuje
na konkrétních situacích. Má totiž za to, že právě prohřešky
proti pravidlu správného použití ontologických kategorií v minulosti
mnohokrát zbytečně poškodily filosofii, zbavily ji možnosti seriózního
vědeckého výkladu světa. "Zevšeobecněním se svět stal přehledným
a zároveň úměrným rozumu. To, co se jednou našlo, se pokládalo
za základ, z něhož se dalo odvozovat. Tak se metafyzika stala
deduktivním systémem...", ale "zevšeobecněné kategorie byly zatíženy
víc, než unesly. Nová ontologie by chtěla vyloučit jakoukoli
deduktivnost tohoto druhu".10
Za výše uvedené stanovisko by byl Hartmann jistě pochválen také
mnohými příznivci postmoderny. Nás tu však zajímá jiné sympatické
zjištění, totiž to, že autor věří v možnost neschematického kategoriálního
výkladu jednoty světa. Charakter jednoty světa však podle jeho
názoru nevystupuje do popředí tak výrazně jako jeho rozmanitost,
jako jeho vrstevnatost. "Kategoriální heterogenita vrstev se
musí zachovat za každých okolností, v každém hledání jednoty
světa", soudí Hartmann.11
Podle autora má kritická ontologie dobré perspektivy. Může prokázat
jednotu světa, tedy podle naší terminologie jeho přirozený řád,
který ovšem nespočívá v nějakém posledním základu, v nějakém
jednotném materiálním či duchovním principu, ale v jednotě výstavby,
kterou lze částečně poznat. "Neboť už samo pochopení, že tento
svět je říší vrstev, v jejichž vyšších útvarech se opět nacházejí
všechny nižší vrstvy, zjevně naznačuje něco takového jako zákonitý
pořádek celku".12
Zcela v souladu s dnešními interpretacemi otevřených nelineárních
systémů postřehl N. Hartmann správně i to, že každá vyšší organizační
úroveň skutečnosti je nejen jakoby nesena úrovněmi nižšími, ale
že je také nutně křehčí, fragilnější. A proto také nezávisle
na M. Schelerovi, který se vyjádřil obdobně, o předcházející
teoretické tradici napsal, že převracela zákon síly, že za
silnější považovala nesprávně to, co bylo vyšší.13
Z našeho hlediska to však byla tradice výrazně antropocentrická,
tradice, jejíž negativní vliv se v ontologickém uvažování projevuje
dodnes. Ale i tuto onticky deformující roli antropocentrismu
si už N. Hartmann částečně uvědomil. Ödpovídá to určitému obrazu,
jemuž si člověk vždy rád přizpůsoboval svět, protože tak mohl
sám sebe jako duchovní bytost pokládat za cíl a korunu světa.
Tak se ovšem dezinterpretoval nejen svět, ale i vlastní podstata
člověka, a to v neprospěch člověka. Neboť úkolem člověka je vyrovnat
se se světem, který tu není kvůli němu, což je mnohem větší a
pro jeho sebeurčení mnohem důstojnější úkol."14
*
Evoluční ontologie se snaží uchopit svět nejen ve statické fenotypové
podobě věcí, dobře postižitelných biologicky nastavenou nervovou
soustavou člověka, ale především v jeho skryté vnitřní dynamice
a struktuře, tj. v jeho systémovém uspořádání a fungování, v
procesu jeho evoluce. Ve snaze korigovat iluze zdravého
rozumu, novověké vědy i tradiční ontologie, tj. podat realitě
odpovídající pojetí skutečnosti, odmítá eleatskou koncepci stálého
a neměnného bytí. Navazuje naopak na filosofickou tradici dění,
zahájenou Hérakleitem, která pro nízký stupeň rozvoje teoretického
poznání nemohla být nikdy náležitě filosoficky strukturována,
rozvedena a zpřesněna.15
Tradiční stacionární ontologie, pokud se snažila formulovat koncept
bytí vůbec, byla sice nucena přihlížet k dynamice a proměnlivosti
některých oblastí skutečnosti, ale nakonec vždy preferovala to,
pro co byla lidská psychika evolučně předprogramována: stálost
a invariantnost vnější skutečnosti. Ve shodě s antickým předpokladem,
že proměnlivé jsoucno zakrývá stálé a neměnné bytí, či v souladu
s původním řeckým obsahem pojmu metafyzika, kdy se za fyzikální
stránkou smysly postižitelné roviny skutečnosti hledala skrytá
podstata, snažila se tradiční ontologie od proměnlivostí a změny
odhlížet. V rozporu s vývojem vědy, která postupně odhalovala
nesubstanční strukturu mikrosvěta i megasvěta, preferovala jen
to, co jakoby zůstává, co se údajně nemění a co jako stálý nositel
vlastností nepřibývá, ani se neztrácí.16
Protože koncept stacionární ontologie je v příkrém protikladu
k nejnovějším poznatkům a teoriím speciálních věd, evoluční ontologie
takový přístup nejen odmítá a kritizuje, ale vztah proměnlivosti
a stálosti obrací. Za relativně stálým povrchem makroskopických
předmětů, které v souladu s viditelnou strukturou skutečnosti
konstituuje zdravý lidský rozum, odhaluje skryté mechanismy udržování
jejich makroskopické struktury: rozmanité procesy vnitřní mikroskopické
aktivity i velké systémové procesy jejich reprodukce a evoluce
v rámci onticky tvořivé skutečnosti jako celku.17 Tím ovšem naráží na četné, filosoficky
netematizované problémy. Například na otázky, co generuje ontickou
kreativitu vesmíru, jak se její proces diferencuje a zjemňuje,
či jak mohou samovolně vznikat - a proč musejí právě tak samovolně
i zanikat - nejuspořádanější vesmírné struktury: pozemské živé
systémy?
Evoluční hledisko v ontologii nikdy důsledně uplatněno nebylo.
Na jedné straně tu jistě působil historicky podmíněný předsudek,
že ontologie musí zkoumat jen stálé a neproměnné bytí. Na druhé
straně však mohlo být uznání přirozené aktivity v malé části
skutečnosti - v oblasti pozemského života - už v minulém století
pro tradiční ontologické myšlení přijatelné. Úzce biologicky
pojímaná evoluce (jen jako obtížně testovatelná hypotéza vývoje
organismů) neohrožovala vládnoucí stacionární koncept bytí, který
se opíral nejen o zdravý rozum, ale i o autoritu newtonovské
fyziky. Krátce, evoluce zatím nekandidovala na obecný model interpretace
skutečnosti vůbec. Dokonce ani společenský vývoj, již předtím
uznávaný a tematizovaný četnými filosofy, nemohl být ve stacionárním
ontologickém paradigmatu interpretován adekvátně - jako nesvébytná
ontická vrstva skutečnosti, vřazená do širšího přírodního systému
a podřízená jeho integritě (řádu).18
Ba co víc, mezi přírodou a kulturou se v novověké filosofii vytvořila
interpretační césura, která ovšem nevyplývala z toho, že by kultura
byla pojata jako struktura, která je na rozdíl od přírody umělá.
Césura vyplývala z toho, že člověk byl z přírody vyřazen, že
byl nesprávně pojímán jako její vrchol či protiklad, jako bytost
náležející k hodnotově vyššímu světu kultury. A axiologicky vyšší
svět kultury nemohl být pochopitelně interpretován v rámci stejné
ontologické teorie, tj. hodnotově neutrálně, neboť byl již předem
povýšen na přírodě nadřazený svět smyslu, lidského myšlení a
jednání.19
Evoluční ontologie, jak jsme již naznačili, se tedy pokouší vytvořit
nový obraz světa a člověka, novou kosmologii. Ale nemá to být
ani kosmologie fyzikální, ani kosmologie biologická. Má to být
kosmologie onticky tvořivé aktivity přírodní i kulturní. Pro
docenění hodnoty a evoluční kreativity přírody v ní tedy není
nutné obětovat tradiční charakteristiky člověka jako bytosti
sebereflexivní a morální, bytosti schopné obdivu, lásky a nalézání
smyslu. Tradiční charakteristiky člověka se na pozadí jeho biologického
původu a sociokulturní evoluce snaží tato ontologie lépe objasnit
a zpřesnit. Ukazuje, že morálka a racionalita, jejichž základ
převzali naši předkové od primátů, nejsou pouze či primárně geneticky
fixovanými vlastnostmi individua, ale že jsou to také nové atributy
kulturního systému - prvky jeho pro přírodu neznámé konstitutivní
informace. I když na jedné straně charakterizují každého člověka
jako jedince, na druhé straně mohou vzniknout až jako emergentní
produkt existence a fungování kultury. Proto i jejich společenská
role musí být od počátku podvojná. Jakkoli intelektuálně spoluvytvářejí
člověka, prostřednictvím informačního subsystému příslušné regionální
kultury (jejího genomu) formují ontickou podobu kulturního systému
(jeho fenotyp).20
Lidské poznávání a odhalování smyslu vnějšího světa, které část
tradiční ontologie tematizuje jako svůj vlastní předmět, jako
transcendentální podstatu člověka, vyjadřují však lidskou podstatu
pouze částečně a deformovaně. V takovém přístupu k člověku a
kultuře se totiž zamlčuje to nejpodstatnější: že se člověk
v opozici k přirozené evoluci prosadil jako druhý velký pozemský
konstruolog, jako jediný onticky produktivní živočich.
Způsob ontogenetického poznávání světa, které je vedle poznávání
fylogenetického vlastní všem živočichům, je totiž mnohými autory
nadhodnocován a dezinterpretován tím, že je spojován pouze s
člověkem jako zvláštním biologickým druhem, nebo dokonce jen
s člověkem jedincem. Ale ani to nejsou úplné důvody nesouladu
tradiční a evoluční ontologie.
I když lidská symbolická forma ontogenetického poznávání světa
(jako onticky konstitutivní kulturní informace) koneckonců umožnila
kulturu, svým obsahem nikdy nebyla a není objektivní. Pojmové
poznávání skutečnosti člověkem totiž nevylučuje fylogenetické
sobectví a nečiní morálku nezávislou na striktním požadavku lidského
přežití. Proto morálka i naše schopnost reflexe a sebereflexe
měly zatím takovou strukturu a takový pragmatický vliv, jaký
jim rámcově určila příroda a jaký pouze usměrnila či modifikovala
ta která regionální kultura. A protože toto usměrnění a modifikace
nikdy nepřekročily rámec útočné adaptivní strategie kultury,
měla by přiměřená ontologická reflexe tradiční antropocentrický
důraz na zvláštní kulturní vlastnosti člověka korigovat či zcela
opustit.21
Člověk je na jedné straně jediným biologickým motorem protipřírodní
kulturní evoluce, ale na druhé straně zůstává zvláštním evolučním
experimentem biosféry, součástí funkčního celku pozemského biotického
společenství. Proto lze člověka adekvátně interpretovat pouze
na pozadí koevoluce a konfliktu obou globálních procesů: plně
svébytné a starší evoluce přirozené a na ní závislé a mladší
evoluce umělé, kulturní. Taková evolučně ontologická reflexe
ovšem ukazuje nejen to, že člověk i dnes systémově náleží do
biosféry, ale i to, že ekologická krize nemůže být jeho rozporem
s přírodou. Ukazuje, že ani řešení ekologické krize nelze hledat
jen v rovině člověka - ve změně jeho biologické přirozenosti.
Lidskou biologickou přirozenost, z níž vyrostla i útočná adaptivní
strategie kultury, formovala už kdysi dávno sama příroda. Tuto
přirozenost, "... která se vyvíjela stovky tisíc let" a která
ßtále hluboce ovlivňuje rozvoj kultury", změnit nemůžeme a ani
nesmíme.22 A tak to jediné, o co se můžeme pokusit, je změna protipřírodní
ontické povahy kultury, změna její vnitřní konstitutivní informace,
která kdysi postavila kulturu proti přírodě a která by dnes mohla
její další evoluční perspektivu zkomplikovat.
I když evoluční ontologie překračuje rámec tradičního antropocentrismu
odhalením ontické kreativity člověka jako druhu, snaží se reflektovat
i to, jak přirozená evoluce člověka vybavila a omezila. Respektuje
jeho jedinečnost, ale na pozadí jedinečnosti života a zvláštního
charakteru lidské kultury. Straní Zemi, přírodě a přirozenému,
životu jako nejvyšší hodnotě.23
Tradiční antropocentrické ontologie totiž tento vztah převracejí:
přírodu považují za onticky pasivní
a nesvébytnou, za svět člověka a pro člověka. A takový svět si
člověk přivlastňuje, upravuje a obdařuje svým vlastním významem
a smyslem. V takovém světě se člověk bez zábran prosazuje, emancipuje
a seberealizuje. Člověk ho humanizuje a předělává ke svému prospěchu,
aniž by cítil respekt a pokoru před tím, že je pouze nepatrnou
větvičkou na stromě života, která nemůže žít samostatně a která
nemůže nebýt jeho kmeni, jakož i všem ostatním vesmírným strukturám,
lhostejná.
Z úsporných důvodů tu podstatu evoluční ontologie schematicky
vyjádříme jen v pěti bodech.
Evoluční ontologie se snaží budovat kosmologii v souladu
s procesuálním ontologickým paradigmatem. Rozlišuje proto
dva základní způsoby, jimiž byly konstruovány všechny formy pozemské
skutečnosti: původní a starší proces evoluce přirozené a relativně
mladý proces evoluce kulturní. Vedle spontánně vytvořené abiotické
a biotické vrstvy pozemské uspořádanosti tematizuje strukturně
i funkčně odlišnou ontickou vrstvu kultury. Nemůže tedy bezprostředně
navázat na žádnou ontologii, která svět považuje za přírodně
předmětný a jednou provždy daný. Na rozdíl od tradiční ontologie,
která v pojetí vnější skutečnosti preferovala stálost, pasivitu
a vratnost, evoluční ontologie akcentuje procesualitu, aktivitu
a nevratnost.
2. Evoluční ontologie se pokouší definovat člověka věcně, bez
zbytečného hodnotového zabarvení. Přestože odhaluje jeho kulturní
ontickou kreativitu, snaží se být neantropocentrická. Předpokládá,
že platí evoluční hypotéza, podle níž člověk pochází z miocenních
lidoopů a podle níž se i to, čemu říkáme lidská přirozenost,
zformovalo už kdysi dávno, před vznikem kultury. Člověk i jako
onticky kreativní bytost, jako jediný tvůrce kultury, do přírody
patří, je jí evolučně přizpůsoben a není v ní cizincem. Podobně
jako každý jiný druh, také on vzniká až v určité fázi evolučního
procesu biosféry a po jisté době - nezávisle na tom, že se mu
podařilo vytvořit kulturu - z evoluční scény zmizí.
3. Evoluční ontologie buduje nový ontologický statut přírody. Jedinečnou
pozemskou přírodu, novověkým subjektově-objektovým přístupem
znehodnocenou na pouhou objektivní skutečnost, na hodnotově neutrální
hmotu, ontologicky a axiologicky rehabilituje. Představuje ji
jako samoorganizující se systém s přirozenou vnitřní informací,
jako ontotvorný evoluční proces, který samovolně vytvořil všechny
nezbytné přírodní předpoklady kultury: vysoce diverzifikovanou
biosféru i jí dokonale přizpůsobeného biologického předka dnešního
člověka.
4. Evoluční ontologie se pokouší vytvořit ontologický statut
kultury. Duchovní a materiální kulturu sjednocuje v jediný funkční
systém s vlastní vnitřní informací - duchovní kulturou. V
rozporu s tradicí, která kulturu nepovažovala za časoprostorovou
strukturu, nýbrž jen za zlepšení přírody, za formu její humanizace,
ukazuje její strukturní a funkční nekompatibilitu s přírodou.
V důsledku odlišné konstitutivní informace i dodatkové energetické
výživy je totiž kultura protipřírodním subsystémem biosféry,
subsystémem, který lokálně přírodu jakoby zlepšuje, ale fakticky,
jak se to plně ukázalo až dnes, rychlou expanzí opoziční kulturní
uspořádanosti nevratně poškozuje a zatlačuje.
5. Zjištění principiální závislosti kultury na přírodě přivádí
evoluční ontologii k přijetí přiměřené filosofické odpovědnosti
za osud člověka. Ve snaze odvrátit ekologickou katastrofu už
neusiluje pouze o to, strukturu světa správně vyložit: usiluje
o nové všeobecně srozumitelné ontologické minimum, které by pomohlo
iniciovat změnu kulturní strategie a které by podpořilo novou
axiologii, etiku a politiku. Antropocentrické zdůvodnění hodnot,
významu a smyslu evoluční ontologie odmítá. Hodnotu, význam a
smysl nedává totiž přírodě člověk, ale přirozený tvořivý proces
života, zahrnující člověka jako svůj funkční prvek, má hodnotu,
význam a smysl o sobě. Život a přirozené struktury musí být dnes
interpretovány tak, aby mohly mít hodnotu, význam a smysl i pro
člověka.
Kritische Ontologie Nicolai Hartmanns und Evolutionsontologie
Der Autor erinnert daran, daß Hartmanns kritische Ontologie
mit der Brünner Evolutionsontologie eine Reihe der Berührungspunkte
hat. Er schätzt die Festzetzung der kritischen Ontologie in der
objektiven Wirklichkeit, ihr Nachdruck auf die Prozessualität,
auf die Realitätsgeschichtetheit und auf die ontologische Bedeutung
der Zeit. Er zeigt, daß die Evolutionsontologie die Wirklichkeit
als die Opposition von zwei ontisch schöpferischen Evolutionsprozessen
- von dem der Natur und dem der Kultur - versteht. In diesem
Zusammenhang deutet er nicht nur entscheidende ontische Rolle
der Information, sondern auch den neuen ontologischen Konzept
der Natur, der Kultur und des Menschen an.
Footnotes:
1[4em]N. Hartmann, Neue Wege der Ontologie,
Stuttgart 1964, s. 22.
2[4em]O tomto problému podrobněji
J. Šmajs, "K evolučně ontologickému pojetí informace", Filosofický
časopis, 1998, č. 5, s. 753-773.
3[4em]N. Hartmann, c. d., s. 24.
4[4em]Tamtéž,
s. 25.
5[4em]Tamtéž,
s. 37.
6[4em]Tamtéž.
7[4em]Tamtéž,
s. 39.
8[4em]Tamtéž,
s. 45. Hartmann shrnuje vztah mezi fundamentálními kategoriemi
a zvláštností jednotlivých vrstev v pěti zákonech vrstvení: "1.
V každém překrývání vrstev bytí vždy existují takové kategorie
nižší vrstvy, které se opakují ve vyšších. Neexistují však kategorie
vyšší vrstvy, které by se opakovaly v nižších... 2. Opakování
kategorií je vždy omezené... 3. Při přesahování do vyšších vrstev
se opakující se kategorie modifikují. Přetvářejí se podle charakteru
vyšších vrstev... 4. Specifičnost vyšších vrstev není nikdy určena
opakováním nižších kategorií... 5. Vzestupná řada forem bytí
netvoří kontinuum. Vrstvy bytí se od sebe jednoznačně oddělují,
a to tak, že v určitých místech řady se toto kategoriálně nové
objevuje ve více kategoriích..." Tamtéž, s. 61.
9[4em]Tamtéž, s. 47.
10[4em]Tamtéž, s. 48.
11[4em]Tamtéž, s. 49. "Je třeba pochopit,
že ani nejhlubší heterogenita nevylučuje jednotu vnitřní vazby,
a to ani na jednotlivých stupních reálných útvarů, ani v celku
světa". Tamtéž, s. 41.
12[4em]Tamtéž, s. 50.
13[4em]Tamtéž,
s. 71. "Tutéž myšlenku, kterou jsem vyslovil ve své Etice, vyjadřuje
velmi výstižně Nicolai Hartmann... Každá vyšší forma bytí je
v poměru k nižší relativně bez síly a neuskutečňuje se svými
vlastními silami, nýbrž silami nižších forem." M. Scheler, Místo
člověka v kosmu, Praha 1968, s. 88.
14[4em]N. Hartmann,
c. d., s. 71-72.
15[4em]Zdá se, že dnešní fyzika už svou
galileovsko-newtonovskou etapu překonala. Znovu se snaží dobýt
ztracené postavení královny přírodních věd. Vyzbrojena novými
poznatky z kosmologie, astrofyziky, kvantové mechaniky, nerovnovážné
termodynamiky atp. dokáže dnes interpretovat svět nejen v pojmech
částic a těles, lokalizovaných jednoznačně v prostoru a čase,
ale také v pojmech procesů a stavů otevřených nelineárních systémů,
v nichž hrají svou roli organizace, nerovnováha, energetická
výživa, fraktály a nepatrné poruchy s názvem fluktuace. Díky
tomuto přístupu může dnes fyzika seriózně studovat nejen své
tradiční problémy z oblasti neživé přírody, ale také některé
problémy života, organizace a chování kulturních systémů.
16[4em]Tento přístup
označujeme souhrnně jako substanční. Je tak samozřejmý, že se
zafixoval i v samotné povaze našeho přirozeného jazyka, v němž
důležitou roli hrají podstatná a přídavná jména - nositelé vlastností
a vlastnosti jako takové. Jeho teoretickým pozadím je nejen důvěra
v poslední neměnný a dále nedělitelný základ všech vlastností,
ale i absence přesvědčení o určujícím významu struktury, organizace,
či výstavby té které věci, systému, procesu. Explicitní kritice
substančního přístupu věnoval zajímavou monografii Z. Fišer, Útěcha
z ontologie, Praha 1968. Také tři hlavní monografie M. Krále
(Věda a civilizace, Praha 1968; Změna paradigmatu vědy,
Praha 1994; Kam směřuje civilizace? Praha 1998) jsou věnovány
systematické kritice tohoto způsobu myšlení. Přežívání substančního
přístupu ovšem nepřímo souvisí i s tím, že problému vznikání
a zanikání struktur nebyla ve filosofii věnována náležitá pozornost.
Jak ještě ukážeme, bez analýzy tohoto problému nepochopíme, co
je podstatou paměti, informace, evoluce. Souhlasíme proto s N.
Whiteheadem: Äristoteles má velmi důležité a podnětné myšlenky
o analýze vznikání a dění. Myslím, že v jeho myšlení je mezera,
že stejně jako vznikání vyžaduje analýzu také zanikání. Filosofové
brali pojem zanikání příliš na lehkou váhu... pojem zanikání
se jeví jako jakési pohoršení." N. Whitehead, Essays on Science
and Philosophy, New York 1948, česky Matematika a dobro a
jiné eseje, Praha 1970, s. 40.
17[4em]"Moderní
fyzika ukázala, že rytmus tvoření a zániku se neprojevuje jen
v koloběhu ročních období a ve zrození a smrti živých tvorů,
ale že je i samotnou podstatou neorganické hmoty." F. Capra, Tao
Fyziky, Bratislava 1992, s. 187. S odvoláním na Machův princip
neurčitosti, který inspiroval A. Einsteina k vytvoření všeobecné
teorie relativity, Capra připomíná, že základní jednota kosmu
se neprojevuje jen v mikrokosmu, nýbrž právě tak i na úrovni
makrokosmu. Tamtéž, s. 163.
18[4em]Klasickým příkladem
takového pojetí je Hegelova koncepce dějin. Příroda, redukovaná
na věčný koloběh, v němž nic onticky nového nevzniká, nehraje
v lidských dějinách žádnou významnější roli. "Příroda je taková,
jaká je, proto jsou proměny v přírodě jen opakování a pohyb v
přírodě jenom koloběh." G. W. F. Hegel, Vorlesungen über
die Geschichte der Philosophie. Dějiny jsou totiž podle Hegela
jednou z podob toho, jak absolutní duch dospívá ke svému adekvátnímu
sebeuchopení.
19[4em]Autorem vyhraněné filosofické formulace axiologické
opozice přírody a kultury je I. Kant. V pozdějším období ovšem
Kant osvícenský protiklad přírody a kultury tak absolutně nechápe.
Srovnej I. Kant, Kritika soudnosti, Praha 1975, s. 92, 213-214.
Také jiní autoři (např. systémoví biologové) postihují svérázně
tuto opozici: "Symbolický svět kultury je v podstatě nepřírodní,
daleko přesahující a velmi často negující biologickou přírodu,
pudy, užitečnost a adaptaci." L. von Bertalanffy, Člověk-robot
a myšlení, Praha 1972, s. 58-59.
20[4em]Tato pro přírodu neznámá kulturní informace,
jak ještě ukážeme, umožňuje kulturu, a tím současně rozděluje
skutečnost na dva různé ontické systémy - řády.
21[4em]Bez přiměřeného ontologického konceptu kultury
jako opozičního ontotvorného systému biosféry, který je sice
výtvorem lidí, ale který jejich vlastnosti, funkce a role spoluvytváří,
nemůže být adekvátní ani ontologický koncept člověka. Proto absence
ontologického modelu kultury nemohla nepoznamenat ani Hartmannův
poněkud mechanistický model vrstevnatosti člověka: "Z ontologického
hlediska je organismus jen dvouvrstevnatý, zatímco
v člověku jsou všechny čtyři vrstvy bytí." N. Hartmann, c. d.,
s. 39.
22[4em]E. O. Wilson, Consilience. The Unity of Knowledge,
New York 1998, česky Konsilience. Jednota vědění, Praha 1999,
s. 299.
23[4em]Myšlenku života jako nejvyšší
hodnoty vůbec důsledně rozvíjí H. Skolimowski, který je přesvědčen,
že pro vyřešení ekologické krize potřebujeme zejména nové čtení
vesmíru, novou kosmologii, nové pojetí evoluce. "Všechny hodnotové
systémy jsou v konečném důsledku zdůvodněny životem." H. Skolimowski, Living
Philosophy. Eco-Philosophy as a Tree of Live, Arcana 1992, slovensky Živá
filozofia. Ekofilozofia jako strom života, Prešov 1999, s. 210.
File translated from
TEX
by
TTH,
version 3.00.
On 22 Feb 2002, 20:17.