Horyna
SBORNÍK PRACÍ FILOZOFICKÉ FAKULTY BRNĚNSKÉ UNIVERZITY
STUDIA MINORA FACULTATIS PHILOSOPHICAE UNIVERSITATIS BRUNENSIS
B 47, 2000
Břetislav Horyna
Num verum est, num necesse sit?Jiřímu Gabrielovi k sedmdesátinám
Preliminarium
Jedno z bezpočtu svých kázání sepsal Mistr Eckhart na perikopu
z pseudepigrafu Sírachovec, jež zní: Byl vevnitř shledán spravedlivým
za svých dnů, zalíbil se Bohu za svých dnů (Sír 44, 17).1 Středověký učenec pronesl svou homilii na oslavu
křesťanského svatého jménem Germanus, který, ač se nijak nechci
dotknout jeho případné svatosti, neměl nic společného s důvody
Sírachovcova verše. Stal se pouze jeho terčem, a učinila ho jím
církev, jež vždy ráda nakládala se slovem jako se svým majetkem.
Učinila ho jím opožděně a bez možnosti obrany.
Mistr Eckhart spojil při kázání myšlenku spravedlnosti s myšlenkou
moudrosti. Proč nejsme všichni moudří, ptá se, ačkoli je očividné,
že i ti nejpošetilejší hledají moudrost? K moudrosti je zapotřebí
mnohé, odpovídá; člověk musí projít všemi věcmi, poznat je i
jejich příčinu, a musí se umět dostat za ně. Ne každý je toho
schopen, kdekoho taková námaha omrzí, a pak zůstává ve své omezenosti.
Jenom ti, kteří vytrvají, a bývá jich pomálu, mají co dělat s
moudrostí, řečeno Eckhartovým slovem, je jim vštípena podstata
moudrosti a její přirozenost, stávají se moudrými lidmi.
Z důvodů, které bych musel sáhodlouze rozebírat, aby se nakonec
zjistilo, že jim možná sám ani nerozumím, jsem si při četbě mystikovy
homilie vybavil Jiřího Gabriela. Nemyslím, že by příčinou byla
jeho svatost. Mnohem spíš je to řeč o moudrosti, která k tomu
svádí. A ze všeho nejvíc asi obrat "byl vevnitř shledán spravedlivým".
Hodí se k němu. K mnoha jiným lidem se nehodí ani trochu. To
je dostatečně silný důvod, aby se mohl stát jeho terčem. Učiňme
ho jím; stejně to bude vždy již opožděně, ale na druhou stranu
zase pro něj samého bez možnosti obrany.
Naturam expellas furca...
Téma pravdy mám za filosofickou obludnost. Místo pravdy je na
kazatelně a opouští-li ho jinak než jako problém pravdivosti
výroků, to znamená v předem jasně vymezeném a za společného souhlasu
respektovaném rámci logického cvičení, mění se ve stvůru, jež
zbavuje rozumu, drtí duši, potírá rovnou míru a žije bezuzdností.
Neznamená to ale, že bych pro pravdu neměl smysl. Dokonce mám
pravdu rád; když pro nic jiného, tak proto, že nezanechává po
sobě v dějinách prakticky žádnou památku. Jakoby ani nebyla,
a tak byla možná snesitelnější, než lze soudit na první, ještě
nezkušený a přespříliš přímý pohled.
Chceme-li však být pravdě na stopě, nemůžeme jít po památnostech
ani se tázat po snesitelnosti. Míra snesitelnosti bytí nemá co
do činění s pravdou, ale s počtem repríz. Základní bod evidence,
v ideální rovině daný descartovským zjištěním, že myslím-li a
pochybuji, tudíž i nevývratně jsem a mohu rozhodovat, se rozplývá
v dostatečném počtu repríz, které úměrně tomu, čím méně a méně
vyžadují myšlení, pochybnosti a rozhodnutí, přinášejí více a
více snesitelnosti. Teprve až jsme s pravdou, jsme v dobré společnosti:
Pravda je první mezi V.I.P., má čestné místo u tabule a každý
z přizvaných se o ni rád otře. Dobrá společnost frotérů, jejichž
pochybnost mizí s erotizujícím nahlédnutím, že podíl na pravdě
je současně podílem na moci. Dobrá společnost úchylnosti, která
svou průzračnou bezelstností probouzí bezmála slitování.
Pravda není problém logiky ani teorií poznání, ale především
kultury; pravda je kulturní záležitost, jejíž průnik kulturou
se značně odlišuje v závislosti na kulturním typu. Faustovské
omámení poznáním pravdy, které je jedním z neodmyslitelných prvků
designu evropskosti, vědeckosti a kulturní vyspělosti, nemá analogii
v kulturách strukturovaných mytopoeticky, mysticky, podle vlastních
kulturních souvislostí, obecně řečeno, podle svébytné a kulturně
nepřenosné kauzality, jež podléhá jiným zákonům a zákonitostem
než domněle universálně působícímu zákonu sporu. Z toho samozřejmě
nelze vyvozovat, že by tyto kultury, které byly kdysi před mnoha
lety označeny nešťastným a k nedorozumění vedoucím názvem kultury
prelogického myšlení (L. Lévy-Bruhl), neznaly zabezpečující,
uklidňující a motivující prosycení pravdou.
Naopak, lpění na pravdě zřejmě nemá daleko k tomu, aby bylo pochopeno
jako jeden z kulturních invariantů, pod jehož vlivem vůbec dochází
k ustavování základních kulturních konfigurací. Problém spočívá
jinde; v tom, jaké jsou formy a způsoby tohoto vlivu, s jakými
nástroji se spojuje jeho prosazování, v jakých modech se institucionalizuje
a zda a jak dovoluje, aby se jednotlivec postavil mimo jeho dosah,
aniž by takový krok byl diskvalifikován jako společensky nelegitimní
a sankcionován.
Mezi pravdou a rozumem spočívá mnoho hlubokých rozdílů, avšak
jeden z nejzřetelnějších se týká právě takového uplatňování vlastního
vlivu. Zatímco s rozumem lze nejlépe a nejúčinněji pracovat tehdy,
když jeho podoba zůstane co nejneurčitější, když zásadně obejdeme
povinnost sdělit, co chceme rozumem rozumět a budeme dbát jen
na to, že všechno se má dít rozumně, že naše komunikace má být
rozumná a vedení společnosti co nejrozumnější, je tomu s pravdou
opačně. Jejím živlem je jednoznačnost a nepřekročitelnost, způsobem
její existence přesná kontura a osudem nesmlouvavost. Proto je
také vliv lpění na pravdě jiný než vliv požadavku rozumného myšlení
a přináší odlišné kulturní důsledky. Vědomí rozumnosti pretenduje
pouze na to, aby mohlo vznášet vyšší nároky než jakékoli jiné,
principiálně nerozumné myšlení. Vědomí pravdy ale přetváří ve
svých důsledcích kulturu tak, že se konstituuje jako nikoli prelogická,
nýbrž jako prenihilistická, preskeptická a preironická.
Prenihilistické kultury vynakládají rozhodující část svého potenciálu
na to, aby se vyhnuly zklamání ze sebe sama. Bezpřestajné opakování
a prožívání ustavujících mýtů v rituálech, bohoslužbách, obětech
či mystériích brání jedné rozhodující věci: rozčarování. Brání
mu tím, že odsuzuje prenihilisticky zajištěné kultury k tomu,
aby nacházely za všech okolností odpověď na všechny otázky. Neexistuje
taková intimita bytí, jež by se uchránila před kulturním prenihilismem,
jehož schopnost pronikání vším, s čím se setkává, mění svět ve
vitrínu nekonečné reprízy důvěrně známých, zdomácnělých pravd.
Obranou před rozčarováním je penetrace skutečnosti pomocí mytických,
náboženských a metafyzických prostředků, které přidržují skutečnost
při tom, aby nastávala tak, jak vyžaduje objektivní pravda, a
aby se zdržela nenastávání.
Dějiny myšlení, též dějiny myšlení prenihilistických kultur,
spočívají především v eliminaci pochybení. Nejsnazší cestou,
jak vyloučit pochybení, je vyloučit pochybnost. Když je někde
chyba, pak vždy v základech; chyba je tudíž kulturní problém,
který může mít zcela nevěcná a kulturně formovatelná řešení,
z nichž nejosvědčenější říká, že o základech nelze pochybovat.
Stane-li se z vylučování pochybností metoda, dostane prenihilistická
kultura do ruky spolehlivý nástroj pro utváření svého postoje
vůči pochybením. Začíná se uzpůsobovat jako kultura preskeptická.
Vrcholnou formulaci preskeptické kultury myšlení podal německý
reformátor evropského života Martin Luther svým stigmatizujícím
výrokem, jenž zní: Spiritus Sanctus non est scepticus.
Jistota preskepticismu se stala tělem, inkarnovala v pravdu,
jejíž tvář musí být natolik známá, všudypřítomná a nezaměnitelná,
aby s ní bylo možné zahájit první skutečné a současně konečné
dějiny lidstva, jejichž bude provždy obrazem, směrovníkem a mezí.
V takových dějinách lze sotva chybovat a již vůbec pochybovat;
nanejvýš je možné zbloudit, ale ani blud sám ještě neotevírá
cestu pochybnosti. I zbloudění je vázáno na cestu, bez níž bychom
nevěděli nic o bloudících, bludařství a bludu. Je to jen jiná
varianta téže cesty, jiné prošlápnutí, avšak totéž myšlení, jehož
výsledkem je vždy ztráta otevřeného, fascinujícího světa necesty,
světa, jenž nezná ukazatele, směrovníky, chodníky a trasy k pravdě.
Také bloudícího lze vyhledat a opět ho uvést tam, kam správně
patří.
Otevřený svět se ztrácí ve chvíli, kdy je sevřen ztělesněnou
pravdou, a preskeptický svět je svět pod uzávěrou pravdy. Je
to svět nepochybné přináležitosti, svět našinců, kteří o sobě
vědí, je pro ně plně čitelný a svou zaměřeností je inspiruje.
Preskeptický svět inkarnované pravdy je svět radostné morálky
jednoty jakožto jedinosti, svět s obličejem, k němuž nikdy nesměl
existovat dvojník; s tím obličejem, o němž Felix Guattari a Gilles
Deleuze poznamenávají, že obličej je Kristus, obličej je typický
Evropan.2
Prenihilistické a preskeptické kultury myšlení se vzájemně odlišují
zejména volbou prostředků pro distribuci svého vědění. Sám fakt
distribuce vědění závisí na pochopení pravdy a na kulturní formě
vyrovnávání se s vědomím pravdy. Ne každá společnost a ne každá
civilizace vyslechla volání pravdy po své universální platnosti
a nezahájila bilaterální procesy, které moderní sociální a kulturní
antropologie nazývá střídmým jménem akulturace a které znamenaly
nejčastěji potlačení či vyhubení jiné kultury ve jménu difúze
vlastní pravdy. Neučinily tak ke škodě svých kulturních hodnot,
vzorů a idejí, z nichž mezitím zůstaly jen paběrky; samy byly
akulturovány tak důsledně, jak to jen dovolil proces, jemuž se
od 17. století říkalo civilizační a jemuž my přezdíváme globalizační.
Předpokladem distribuce vědění formou civilizačního procesu je
vedle technických, hospodářských a vojenských možností, jež společně
zaručují dostatečně účinnou míru kulturní agresivity, také zásadní
neschopnost přestavování vlastních perspektiv. Jinak řečeno,
šíření vědění, jež je pokládáno za pravdivé a proto vynucováno,
předpokládá, že jeho nositel není schopen ironie, nebo si vědomě
nedovoluje myslet ironicky. Distribuce pravdy je vždy monoperspektivistická
a stejně jako vědění pravdy nemůže být nahlížena z různých zorných
úhlů, čili ironizována. Ironie totiž není jen posměšek, jízlivost,
úšklebek, maska a literární topos, ironie je před tím vším, čím
být může, prvořadě zaujímáním jiných hledisek, formulací dalších
pohledů, vymezováním dosud nevyzkoušených postojů, změnou perspektivy.
Ironie je rozrušení monocentričnosti každé absolutní a objektivní
platnosti; je to eroze představy, že by cokoli mohlo platit samo
o sobě, jako něco v pravdě poznaného.
Prenihilistická a preskeptická kultura myšlení, která vsadila
na distribuci vědění, je proto nutně též preironická. Šíření
pravdy vyžaduje plnou vážnost soustředěného pohledu a ačkoli
je přípustné, aby se ubíralo nejrůznějšími oklikami (i lidské
cesty dokážou být nevyzpytatelné), nikdy nesmí ztrácet z očí
svůj jeden jediný, neměnně týž cíl. Dochází tak k pozoruhodnému
posunu ve vnímání pravdy: Zatímco v kulturách, které formulují
své pravdy na principu prenihilismu, jenž vůbec umožňuje vznik
a fungování základních kulturních konfigurací, působí pravda
převážně jako egotechnický prostředek, to znamená, že dovádí
individuum prostřednictvím sdílených mytických vysvětlení k sebeidentifikaci,
a tak vlastně podruhé rodí nyní již sociálně sebevědomého člověka,
je tomu v případě preironicky fundovaného civilizačního rozmisťování
pravdy jinak. Protože preironická kultura zná jen jednu perspektivu,
jeden cíl nahlížený ze zásadně jediného pohledu, nepůsobí v ní
prenihilisticky a preskepticky žijící pravda jako nástroj individuálního
uvědomování a sebeuvědomování, nýbrž jako obecně platný předpoklad
uvědomění lidstva, světa, universa vůbec.
Ve chvíli, kdy preironická kultura objeví pravé náboženství,
pravé poznání a pravou vědu, přestává být pravda definitivně
vlastností vět a promluv a stává se tím, co je uvnitř každé pravé
řeči. V téže chvíli dochází k objevu, že někteří mohou "být v
pravdě". Zvláštnost pravdy umožňující bytování člověka v sobě
vede k utváření fenoménu, jenž je pro preironickou kulturu typický:
vzniká zástup, v němž se řadí za těmi, kteří již v pravdě jsou,
další aspiranti, čekatelé, ti, jejichž chvíle vzápětí nadchází,
i ti, kteří budou muset projít ještě mnohým očištěním, anamnetici,
zřeci, žáci, ministranti, mystové, doktorandi, asistenti, uchazeči,
všichni. Zástup je místem jednoty a sjednocení a nikdy nebylo
radno stavět se mimo něj či dokonce zakládat vlastní. V zástupu
prožíváme společné usebrání, nežli se pobyt stane skutečným bytím.
Éra preironické kultury myšlení je érou zástupu čekatelů na bytí
v pravdě, na In-der-Wahrheit-Sein, jak uvádí na pravou míru
Heideggerovu lest Peter Sloterdijk.3
Pravdou iluminovaní kulturní činitelé, papežové, kardinálové,
demokraticky zvolení prezidenti, předáci opozičních stran, ředitelé
vědeckých ústavů a prorektoři, předsedové správních a vědeckých
rad a akreditačních komisí, správcové konkurzních podstat a klášterní
matky představené musí dbát na pořádek v zástupu, na dodržování
pořadí, na dostatek naděje pro všechny a na odpovědné chování
všech. Současně ale musí vyhovět pravdě, která se neuzavírá před
nikým. Pravda si žádá eklesiálně otevřenou náruč pro všechny,
a protože je nezbytné jejímu požadavku vyhovět, učí se preironická
kultura ještě jedné věci: Pro bytí v pravdě dostačuje, umí-li
se adept k pravdě přiznat.
Přiznání k pravdě, doznání, vyznání, konfese, to jsou termíny,
které vyjadřují zvláštní a pozoruhodnou okolnost života v pravdě,
jak ho vedou preironické kultury myšlení. Skrývá se v nich to,
že člověk, který se k pravdě přiznává, vyznavač, je schopen svobodně,
dobrovolně a po vlastní úvaze říkat nejen věci, jež se mu k říkání
předkládají kupříkladu v katechismu kteréhokoli typu (jímž může
být třeba program politické strany), ale též věci, které vyznat
chce; kvůli sobě, kvůli Bohu, kvůli přihlížejícímu obecenstvu,
kvůli naslouchajícímu knězi. S myšlenkou bytí v pravdě je, zdá
se, spojena jakoby určitá režie, která organizuje útěk nicotného
pobytu k pravému bytí prostřednictvím řízení jeho řečových projevů.
Typická a v teoriích poznání stále nedoceňovaná je v tomto ohledu
zpověď; projev, jenž již dávno nemůže být spojován pouze s ušní
zpovědí v římském katolicismu, ale stejně tak náleží do mediální
sféry nebo do dnes velmi oblíbené a populární sféry memoárové
literatury. Zpověď je projev, který se principiálně váže na pravdu;
jejím účelem je otevřít se pravdě a individuálně, svobodně a
z vlastního přesvědčení nalézat v takovém otevření se přechod
k bytí v pravdě. Neměli bychom ukvapeně podléhat předsudku, že
řeč zpovědi nás vtahuje zpátky na půdu staroevropských teologických
tradic nakládání s individuem, na půdu nábožensko-církevní kontroly
nad společností, která byla zdůvodňována teonomními souvislostmi.
Zpověď je neustále horká záležitost; vedle toho, že může snadno
dostat pseudoreligiózní charakter, a tím si vynucuje vyšší míru
pozornosti ve světě, který jen nerad naslouchá (což je případ
biografií typu His True Story), je to právě kvůli svérázné
schopnosti přibližovat vyznávajícího se k domnělému bytí v pravdě.
Doznat se k pravdě, přiznat se k ní je totiž možné mnoha způsoby,
nejčastěji a empiricky nejověřeněji pod právním nátlakem. Nejrůznější
formy právního donucení, které mohou být spojené i s fyzickým
násilím, ale nejsou a nemohou být srovnatelně účinné s vyznáním
pravdy při zpovědi. Člověk, jenž dokáže odolat fyzické bolesti,
může svým trýznitelům vždy uniknout do mlčení nebo do lži. Avšak
kdo se vydá zpovědi, nemůže mlčet ani lhát, protože by jednal
proti smyslu zpovědi a proti smyslu svého rozhodnutí pro zpověď.
Zpověď se zakládá na předpokladu, že jednotlivec dokáže rozumově
pochopit výhodu plynoucí z toho, že říká pravdu, řečeno teologicky,
že se pravdě otevře a nechá sebou pravdu prostoupit.
Tato výhoda samozřejmě spočívá v tom, že zpovědní otevření se
pravdě je náboženskou tradicí položeno do bezprostřední blízkosti
k přechodu do bytí v pravdě. Na tuto transversálu se nikdo nedostane
žádným soudním líčením, právním donucením, uplatněním výkonné
moci. Otevře-li se, pak jenom preironicky založeným doznáním
se k pravdě, neboli pouze jako konfesor; jakákoli ironie by znamenala
okamžité přestavení transversály, její zahrazení vším tím, co
zůstává neviděno, když platí jen jedna možná perspektiva a jen
jeden platný zorný úhel, a co ihned vstupuje do hry, otevřeme-li
perspektivu novou. Ironie znemožňuje bytí v pravdě, a tím narušuje,
trhá a ničí zpovědně přivolávané naděje pobytu.
V důsledku to znamená, že pouze v preironické kultuře je možné
znovuzrození pobývajícího subjektu. Řeč o pravdě a pobytu se
nikdy neobejde bez niterné virulentní tendence k blízkosti s
bytím; animální magnetismus, jenž mezi nimi působí, by se měl
stát součástí antropologických výzkumů. Přibližování se je zaklínadlo:
přibližujeme se pravdě, poznání, bytí, tomu skutečnému a pravému,
co jest, a blízkost je stav myšlení, bez nějž je pravda právě
tak nemožná jako bytí v pravdě. Víme, že víme jen částečně, ale
přibližujeme se; nevíme, zdali vůbec víme alespoň o svém nevědění,
ale zajisté musíme věřit, že se přibližujeme. Blízkost a pravda
jsou jako dvě siamská dvojčata přirostlá k sobě všemi životně
důležitými orgány. Zastaví se před nimi každý skalpel, protože
ví, že jeho řez je sice nezbytný, ale bude stát nejméně jeden
život, spíše však oba. Třetím (a proto nejméně skutečným) z Dioskúrů
je Já, subjekt, pobyt, jenž se vyznává k pravdě, aby se ocitl
nablízku pravému bytí. V cestě mu ale stojí vlastní zrozenost,
neboť přijít na svět zrozením, nadto ještě z ženy, a současně
být v pravdě nelze. Proto přechod do bytí v pravdě předpokládá
"druhé zrození", akt druhého Adama či druhého stvoření, jehož
je zpověď čili katartické vyřčení sebe sama k novému Já přelomovým
momentem. Celou tuto scénu je možné sestavit jen v preskeptické
a preironické kultuře, jen v takové se na ní můžeme bezpečně
pohybovat. Každá ironická záměna by působila jako propadlo, o
němž aktéři představení nebyli předem informováni.
Slova o scéně a představení by mohla vyvolat mylný dojem, že
se řeč týká ušlechtilého umění, rituálního scénického přehrávání,
jehož souvislost může být mysterijní. Mám ale na mysli něco jiného.
Život v pravdě je představení inscenované v manéži, je to představení
cirkusové teologie, kde se odehrávají dobře secvičená a hladce
plynoucí vystoupení, kde harmonie mezi vycvičenými a cvičiteli
budí dojem spartakiádní předzjednanosti, kde v pozadí stojí principál
a nad hlavou řinčí kapela, která lehce přenese přes každé hluché
místo. Život v pravdě je život v manéži, v pospolitosti bezedného
sudu, do nějž se marně přelévá život za životem, aniž by z nich
vzešlo víc než cirkusová obecenstevnost. Taková je povaha preironické
a preskeptické kultury, její přirozenost, jíž nelze měnit ani
proti ní bojovat, ale kterou je lépe nechat bydlet v jejím domě
a odejít jinam, neboť přirozenost i kdybys vidlemi vyhnal, přece
se zase vrátí, říká zkušenost římského básníka.
Mýlit se je lidské, i v mesiášovi
Snadná rada, ale co s ní v kultuře žijící domněním pravdy? Kde
jsou v jejím světě ještě nějaká odlehlá místa, devia, která
by mohla poskytnout útočiště deviantům, lidem, kteří
by chtěli pobývat v jiném domě, daleko od pravdy, z jejího dosahu
a ve smířlivé lhostejnosti k ní? Už po staletí žijeme v kultuře,
která vystavěla jeden svůj pilíř z ničení odlehlosti.
V roce 1376 rozlišovalo kanonické a světské právo celkem devadesát
šest kategorií heretiků, jež označovalo jako devianty, protože
v nich nahlíželo lidi uhýbající před pravdou, odbočující, zaběhlé
a zatoulané, pošetilce na scestí. Samo toto číslo není nijak
omračující. Končící středověk prostě znal několik desítek typů
nespokojenců, kverulantů, kteří chtěli všechno vědět lépe, mudrlantů,
jimž jejich vlastní netrpělivost přerůstala přes hlavu a neuměli
včas pochopit velikost oběti, kterou za ně přinášela církev.
Můžeme se na ně ale podívat ještě jinak. Se seznamem heretických
typů zde před sebe dostáváme téměř sto právně zformulovaných,
tedy podchytitelných, identifikovatelných a rozlišitelných způsobů
kulturní a náboženské individuace.
Církevně charakterizovaný deviant je člověk jdoucí svou postranní
cestou, člověk ústraní, které hledá proto, aby se vymanil z gravitačního
pole předjímané pravdy. Deviant žije jako skeptik a ironik v
preskeptické a preironické době, což znamená, že jeho postoj
musí nutně vyrůstat ze skepse vůči domněle nezbytné koincidenci
bytí světa a teorie bytí světa v myšlení pravé víry. Je samozřejmě
snadno historicky doložitelné, že v mnoha konkrétních případech
neznamenala skepse, kterou zde můžeme spíše vycítit než pozorovat,
pochybnost vůči držené pravdě, jako spíš apriorně kladené vědomí
bezchybnosti vlastní víry proti všemu vůbec věřenému. Mnohem
závažnější je ale skutečnost, že tento seznam představuje doklad
o tom, jak nesnadné bylo již velmi záhy snít sen o velké jednoduchosti
jediné pravdy.
V takové situaci by asi bylo oprávněné očekávat, že koncept pravdy,
který se rozplýval pod rukama, bude znovu promýšlen, možná revidován,
určitě však vztahován k reálným sociokulturním dějům a vzhledem
k nim relativizován. Avšak další historický údaj dokládá, že
nastal - přesně v duchu preironického myšlení - pravý opak:
Roku 1522 vydal dominikán Bernard z Lucemburku spis Catalogus
haereticorum, v němž uvádí již celkem čtyři sta třicet dva vzájemně
odlišitelných kategorií deviantů.4 Během
sto padesáti let, nadto let, která znamenají přelom od končícího
středověku, jemuž rádi přisuzujeme různé limity v myšlení, k
renesanci a počínajícímu novověku, v němž naopak spatřujeme cenné
pokroky k svobodnému seberozumění jednotlivce, se více než čtyřnásobně
zvětšil počet kategorií, do nichž znalci pravdy rozčlenili bludaře.
Jinak řečeno, více než čtyřnásobně stoupl tlak na schopnost jednoznačně
určit pravdu. Kdo na sebe mohl vzít takové břemeno? Kdo mohl
říci, že se umí natolik odloučit od svého kontigentního, zlomkovitého
a v každém ohledu nedostatečného rozumění, aby se mohl sjednotit
s pravdou a vymezit její počátek a konec? Z předpokladů, bez
nichž zde nebylo možné pokročit dál, stojí na prvním místě tento:
Každá snaha o pravdu je marná, není-li si ten, kdo pociťuje její
tíhu, vědom svého božského původu. Katalog Bernarda z Lucemburku
tak neilustruje pouze růst církevní kontroly nad společností
a jednotlivcem, kontroly, od níž se mnohem později bude učit
policejní všepronikavost chránící pravdu vládnoucí moci až do
posledních absurdit. Ukazuje, a to je mnohem závažnější, že v
tomto mezidobí dochází ke zlomu v chápání pravdy, ke změně mentality,
jež umožňuje nositelům pravdy, aby se bez nutnosti znovuzrození
vymanili z pout svého lidského původu a vložili na sebe něco
mimolidského, přesahujícího, božského.
Úzký, a jak se ukazuje, s humanistickými počátky novověku a jeho
rozvojem k moderně stále pevnější svazek mezi pravdou a jejími
experty na straně jedné a transcendentním založením pravdy na
straně druhé osvobozuje preironickou kulturu ze zajetí historicity.
Když její mentalita vyzrává k poznatku, že se již dokáže postavit
nad všechny ohrožující partikularismy a stvořit jedno universální
transcendentálno, znamená to současně, že též umí zformulovat
jedny obecné dějiny. Jimi a v nich překonává vlastní historicitu,
ale také historicitu (a v ní danou autonomii) kteréhokoli partikulárního
transcendentálna,5 čili jiné kultury. Přesah k mimolidskému, který
si vyžaduje rodící se novověké pochopení pravdy, neústí nadále
ve svaté doktríně teologie, ale ve filosofii dějin postavené
na ideji universální dějinně se uskutečňující pravdy. Filosofie
dějin sjednocuje k pravdě, stává se jejím takříkajíc prenatálním
působištěm, odkud pravda může vycházet na svět jako jeho obecné
a celkové dějiny.
Filosofie dějin jsou programem pravdy, která se uskutečňuje v
přirozených hranicích. Právě jimi se filosofie dějin odlišuje
od studia principu v metafyzickém věku; už to nemusí být pouze
církevně-teologicky spasitelský Bůh, který žije z nepřekročitelné
hranice mezi sebou a člověkem, ale nabízejí se jiná, přirozenější
řešení (natura sanat, slibovali si kupříkladu někteří němečtí
romantikové), jež dovolují mesianizaci také člověku. Věci se
odehrávají právě tak, jak určuje pravda věcí, a člověk, jenž
ji rozpoznává, zároveň spoluurčuje, jak se budou věci odehrávat,
a to všude, na všech místech a pro všechny lidi. Filosofie dějin
je brána, kterou preironická kultura vstupuje do těžkého hypnotického
stavu, do stavu rétorické zamlženosti, kdy odezírá a verbalizuje
projevy auratického universa, nahlíží v nich pravdu věcí a podle
ní chce řídit jejich chod. Protože ne každý se cítí ve své kůži,
je-li hypnomagicky podrobován pravdě, nachází preironická kultura
uklidnění v přirozeném, zpravidla vědecky podloženém mesianismu
lidí od pravdy; uklidnění, pro které je nejdůležitější vědět,
že jiní vědí.6
Na základě mesiášské hysterie jakožto latentního stavu preironické
kultury také můžeme vysvětlit jev, který je sám ze sebe spíše
nepochopitelný a domýšlen do důsledků protismyslný. Lze tím totiž
odůvodnit, jak je možné, že bezbožnost, tedy v obecném slova
smyslu vzpoura proti pravdě, mohla stát ve výčtu hříchů výš než
bezpráví páchané na člověku. Vyšší nebezpečnost deviantství jakožto
cesty do ústraní před vykupitelstvím pravdy je poměrně pravidelně
se vyskytující jev; řada kultur soudila na nutnost obhajovat
poznanou pravdu pomocí tvrdších prostředků než kupříkladu bezpečnost,
spokojenost nebo i život jednotlivců. Opět řečeno jinými slovy:
Tato relativně běžná a pro evropský novověk příznačná praxe znamená
prostý fakt, že ideologická poučka má vyšší postavení a podléhá
ostřejší morální a právní sankci než konkrétní forma mezilidského
vztahu. A ještě jinak: Čirá imaginace pravdivého poznání a vědění
pravdy má v preironické kultuře vyšší cenu než život konkrétního
člověka. Pravda není zadarmo.
Vedle omylnosti v mesiášovi je rovnocenným ukazatelem ceny pravdy
také omylnost v antikristovi. Omylnost ve vůdci k pravdě přinášela
v různých historických dobách a společenstvích mnoho zla, ale
omylnost ve svůdci od pravdy je hrůzyplná a nelidská. Potence
mýlit se v antikristovi je zřejmě nejcírkevnější rys preironicky
formovaného evropanství7 a její důsledky determinují
jakoukoli úvahu o možnostech dnešní Evropy. Čím naléhavější nebezpečí,
tím mimořádnější prostředky: To je devíza, která dovolila znalcům
pravdy určovat míru jejího ohrožení a z ní vyvozovat také oprávněnost
prostředků, jež je nezbytné použít. Zřejmě tomu chtěla zlomyslnost
věků (a jiného viníka stejně nenalezneme), že novověk a po něm
moderna tak snadno a tak rychle pozapomněl na dávnou zkušenost:
Že to, čemu rozumíme a čemu jsme zejména vzhledem k nástrojům
našeho poznání schopni porozumět, není skutečnost, ale obraz
skutečnosti, je to fikce a naše imaginace, nástin, jehož obrysy
jsme sami a mnohdy s neskonalým vypětím vypracovali, je to, jak
ústy Pierra Abaelarda tvrdil již raný středověk, res imaginaria
quaedam et ficta. Zavřít mysl do poznání, které se pochopí jako
jisté, vyhraněné, pravdivé a objektivní znamená svou myslí materializovat
nekonečný sled antikristů, v nichž se budeme bez ustání znovu
a znovu mýlit, a tak budeme také ustavičně oživovat církevní
přirozenost preironické kultury pravdy.
Sub speciae temporis
Tu a tam slýcháme o nejistotě a patří k dobrému filosofickému
tónu, když se hovoří o poslední nezaručenosti a předběžnosti
všeho. Jako se již příliš nevěří na přirozenost věcí, na jejich
metafyzickou podstatu, nevěří se ani v poslední záruku a v poslední
pravdu. Situace se naopak natolik obrátila, že již spíše uslyšíme
o pravdě jako plně arbitrérním jevu. Avšak obojí, jak neomylná
pravda hypnomagicky zakouzlené preironické kultury, tak údajná
libovůle pravdy v postistické éře, se míjejí s tím hlavním. Ve
vztahu k pravdě se zcela prázdně a bezúspěšně určuje znak doby:
Jakoby určitost pravdy a lpění na ní znamenalo kulturní vážnost,
zatímco její arbitrérnost nezávaznost, relativismus a nicotnění.
Tento spor je malicherná figura krasoduchů, která v sobě nic
nepřináší, neobsahuje ani neřeší. Pravda je sice relikt jiných
časů, ale kvůli tomu nemusí hned znamenat vyšinutost doby.
Problém je v něčem jiném. Přes jakýkoli vztah k pravdě jsme se
nikdy nenaučili připustit, že nejistota neznamená momentální
vychýlení z rovnováhy, narušení záruk, rozhoupání půdy pod nohama,
chaos, jenž zaniká s vyšší mírou řádu, ale že je možná jako kulturní
stav evropanství. Naše myšlení zaměňuje znejistění s nejistotou;
znejistění se stále uvažuje podle osvědčeného modu privace jako
nedostatek jistoty, kterou je zapotřebí znovu získat odstraněním
příčiny působící nedostatek. Znejistění je výsledek rozhoupání
jistot vědění: dostavuje se tehdy, když je narušena jeho dosud
platná opora. Když heliocentrický model vystřídal geocentrický
a zpochybnil aristotelsko-tomistickou metafyziku a kosmologii,
dotkl se tím dosavadní skrytosti lidí v bezpečí přehledně organizovaného
kosmického řádu. Nastalo kulturní "znejistění", jež je ale samo
o sobě určitelné pouze tak, že předchozí situaci klasifikujeme
jako stav "jistoty" a jako stejný stav "jistoty" pochopíme též
následující konfiguraci, to znamená stav poté, co se heliocentrický
model stane novou kulturní konvencí.
Znejistění je možné pouze potud, pokud je možná jistota. Musíme
si být jisti alespoň něčím, abychom mohli znejistět. Naproti
tomu stav nejistoty žádnou jistotu nezná. Je to takový stav,
kdy se kultura nemůže spolehnout na nic, na co by se nemohla
spolehnout absolutně; teprve poskytne-li jí kdo absolutně, konečně
platnou oporu, bude moci začít uvažovat o míře své jistoty či
znejistění. Do té doby je kulturou nejistoty.
Jedním z prvních, kteří na počátku novověku pochopili evropanství
jako stav kulturní nejistoty, byl Michel de Montaigne. V Apologii
Raimunda se Sabundy říká: "Dokud nebude nalezeno něco, čím bychom
si mohli být jisti úplně, nemůžeme si být jisti žádnou věcí".
Myslel tím, že neexistuje žádná absolutní pravda, kterou bychom
si mohli být zcela jistí, a tudíž si nemůžeme být jistí vůbec
ničím, co se považuje za naše poznání a vědění. Touto ústřední
myšlenkou se stal otcem novodobé filosofické skepse pyrrhonického
ražení, člověkem, jenž svým nepominutelným poukazem na teologický
surrealismus každého poznání považovaného za definitivní a pravdivé
způsobil, že napříště bude již velice nesnadné rozlišovat mezi
deviantem a pravověrným.
Ve své době byl Montaigne jeden z nejmocnějších mužů, vlivný
a nadto uznávaný pro svou vzdělanost. Měl dostatek prostředků
k tomu, aby mohl utvářet politické záležitosti podle své vůle,
a měl dostatek intelektuální autority, aby jeho slovo bylo slyšeno.
Rozhodně nestál bezmocně proti událostem své doby, v náboženské,
politické ani vědecké rovině, ale přesto se nakonec stáhl na
odlehlé místo, do ústraní. Jakoby tím předznamenal též osud svého
díla a v něm vyznačeného myšlení. Ještě kolem roku 1600 byla
montaignovská skepse poměrně rozšířený postoj, který uznával
mnohoznačnost věcí a projevoval ochotu žít s vědomím nejistoty
i ironie. Kolem roku 1640 je však už všechno jinak: Dědictví
lidí jako byl Montaigne, Rabelais, Erasmus Rotterdamský nebo
Bacon je pohřbeno, vědomě likvidováno a překrýváno myšlenkovými
proudy, které se pojí na karteziánsky potvrzenou sebejistotu
pravdu poznávajícího subjektu.
Svárem těchto dvou tváří jednoho a téhož osudu se Montaigne vyjevuje
jako prototyp člověka novověku a moderny, v němž jakoby soupeřily
dvě kulturní tendence. Zprvu je to tendence probuzeného, autonomního
a sebe sama vědomého člověka k aktivitě ve státě, k uchopování
vlády nad sebou, k řízení věcí, kterou vede myšlenka, že politika
je nástroj, jímž se dá dosáhnout věcí, jež člověk považuje za
užitečné. A druhá je tendence k ústraní, kterou nese snaha stáhnout
se z veřejného života, vůbec od světa, osvobodit se od jeho tlaků
a nálad a žít životem antického učence. Napětí mezi těmito dvěma
hnutími Montaigna ovládalo a způsob, jímž na ně posléze reagoval,
pomáhá osvětlit podstatu jeho filosofické skepse.
Montaigne stojí v tradici, která toto napětí přenáší dějinami
filosofie a způsobuje, že nikdy nebylo možné úplně společensky
uzavřít a monopolizovat právo na přístup k poznání a k objevování.
Stejně jako mnozí jeho předchůdci a následovníci si též on uvědomoval,
že nejsme napojeni ani na zjevení, ani na skutečnost, ani na
pravdu kdesi o sobě, ale pouze na difúzní poznání, které jsme
si dokázali nebo nedokázali osvojit, s veškerou podmíněností,
jež k němu patří. Athénský kynik, který svými dramaturgicky propracovanými
výjevy na agoře odhaloval, že prameny a důkazy platónského vědění
jsou samy historické a nemají nejmenší nárok na absolutnost,
s níž si pohrávaly, vyhledával svá devia za hranicemi polis
a v nezávislosti na ní stejně, jako to nakonec učinil Montaigne.
Ani ten ale nebyl mezi učenci sám: Útěk od světa byla dobově
vcelku běžná reakce mezi vzdělanci, a též Montaigne očividně
napodoboval svoje renesanční vzory inspirované antickými skeptickými
prvomysliteli. Dávno před Montaignem přišel Petrarca s myšlenkou
mnišské klauzury pro profánní meditaci, v níž hledal možnost
odloučení od světa bez náboženského důvodu. V Itálii 15. a 16.
století odcházela z veřejných služeb řada lidí, většinou proto,
aby vstupovala do nejrůznějších spolků a bratrstev, do nějakého
typu jakéhosi äkademického kroužku". Montaigne jednal zcela
v duchu doby. Na jeho rozhodnutí překvapuje nikoli sama fuga
mundi, ale radikálnost, s níž ji uskutečnil.
Druhý s tím související rys, jenž nadto opravňuje Montaignovo
postavení v dějinách moderní Evropy, spočívá v tom, že celé jeho
myšlení naprosto postrádá ideu dějinné naděje. V dějinách není
v co doufat, žádný konečný ideální stav nepřijde, žádné království
spravedlnosti a svobody nenastane. Tento prvek je nesmírně významný
nejen z hlediska filosofie dějin, nýbrž i ze zorného úhlu politické
antropologie. Montaignův postoj by ale neměl být spojován s tím,
o čem se na konci 20. století hovořilo jako o pozdně moderní
krizi důvěry v budoucnost (No Future). Ta byla vcelku plytkým,
spíše žurnalisticky zajímavým odrazem vývoje, jenž vrcholnou
modernu soustavně podřizoval budoucnostním imperativům, sekulárním
nebo náboženským eschatologickým formulacím, které posléze všechny
ztroskotaly na tom, že je nikdo nikdy nedokázal uskutečnit. Naproti
tomu byl Montaigne opět radikálnější: Odmítl dějinně filosofický,
politický i náboženský záslib lepší budoucnosti z obavy před
"perverzními důsledky proměn", jak sám nazýval doprovodné znaky
každého přespříliš ambiciózního vykupitelství lidstva.
Výsledkem zřejmě urputného souboje obou tendencí v Montaignově
mysli jsou známé Eseje. Proč ale právě eseje a proč právě
jejich styl, který z poznání pravidel života preironické a preskeptické
kultury vyvozuje nesnadno akceptovatelné, těžce snesitelné, a
proto raději všemi prostředky odvrhované zjištění o nejistotě
jako základním stavu evropskosti? Proč právě eseje, z nichž vyrůstá
přesvědčení, že základní modalitou našeho života není pravda
ani nepravda, pravdivost ani nepravdivost, klam ani nahlédnutí,
upřímnost ani lež, vědění ani nevědění, rozumění ani nerozumění,
ale nejistota o tom všem?
Odpověď poskytne ta intepretace, při níž Eseje pochopíme
jako Montaignův tvrdý rozchod s preskeptickým a preironickým
pojetím pravdy. Montaigne výslovně usiloval o vlastní přerod;
snažil se zanechat ßtarého", v obci a ve státě činného, aktivně
působícího Montaigna za sebou, a s ním i jednání v duchu politické
správnosti a účelnosti. Aby dokázal přesně rozlišit, co vlastně
chce nechávat za sebou, podnikl krok, jenž se v dějinách nesčetněkrát
osvědčil: Vyzpovídal se ze svého dosavadního života, aby tak
vypreparoval kontury toho Michela de Montaigne, jehož odmítl.
Eseje na jednom místě tento záměr zmiňují. Montaigne se zastřenou
ironií sám přiznává, že účelem Esejů bude zřejmě to, co je
účelem zpovědi: Zbavit se zátěže zatímního života, očistit se
od ní a připravit se na přerod k novému, jinému životu.
Je myslím vcelku příznačné, že prvním, kdo si téhle souvislosti
povšiml a na ni upozornil, byl Johann Wolfgang von Goethe. Poněkud
nečekaně se v práci pojednávající o historii teorií barev (Geschichte
der Farbenlehre8) zmiňuje, že Eseje vyhlížejí
tak, jako by byly podníceny křesťanským obratem do vlastního
nitra (In-Sich-Gehen). Pokud jde o křesťanskou podmíněnost
Montaignova počínání, je pravděpodobně pochybná. Montaignův katolicismus
byl nejvíc ze všeho diplomatická záležitost a jeho náboženský
konzervativismus vyplýval až jako důsledek z pozice filosofické
skepse. Když ale Goethe připomíná, že Eseje mají formu Confessiones
a že v nich nachází "celému světu se smělou důvěrou předloženo
to, s čím se doposud člověk ustrašeně svěřoval jako s tajemstvím
pouze knězi ve zpovědnici",9 je charakteru Montaignova
sdělení velmi nablízku.
Pro pochopení Esejů z toho můžeme odvodit několik momentů.
Především by jejich název mohl být zaměněn jménem Vyznání, jako
je tomu u Augustina, a nijak bychom se neprovinili proti jejich
obsahu a zaměření. Dále je zřejmé, že Montaignův odchod do soukromí
měl soukromý smysl, a stejně tak privátní, čistě osobní smysl
náleží též Esejům. Nemůžeme v nich, pokud je nechceme vystavovat
riziku nepřiměřeného čtení, spatřovat veřejný filosofický program,
návod k jednání nebo myšlenkovou revoluci. Je to naopak docela
prostá duševní hygiena člověka, který bilancuje, dělá pořádek
ve věcech, uklízí. Montaignova síla v tomto ohledu spočívá ve
schopnosti zvládnout celkově novou imaginaci sebe sama a svého
světa sám, vyklouznout ze silového pole preironické kultury pravdy
a závaznosti a v rozchodu se sebou, v nepokračování sebe sama
stvořit myšlenkové prostředí nového světa: Eseje jsou v tomto
určitém smyslu obrazem prvotní novověké creatio discontinuata.
Zde se nabízí srovnání s Aureliem Augustinem. Jeho Vyznání vznikla
z příčin, jež obsahují nesporné analogie; též Augustinus procházel
zlomovou situací, též on žil ve světě velkých věcí a megalomanických
rozhodnutí v Miláně, též on ztratil svého přítele, aby se posléze
vrátil zpět do Hippo Regia, kde si vybudoval domov na způsob
svého vlastního kláštera. Jeho Confessiones podávají obraz
toho, jak se Augustinus dostal na cestu pravé víry, dospěl k
poznání pravdy
a stal se novým, skutečným člověkem, čili z víry vědoucím křesťanem.
Zatímco mechanismus zůstává zachován a vnější podněty jsou velice
podobné jak u Augustina, tak u Montaigna, bližší analýza dosvědčuje,
že za hranicí těchto obecných rysů všechna vzájemnost končí.
Že oba učinili vlastně analogické formální kroky plyne z daných
prostředků a metod, které se jim v prostředí preironických kultur
nabízely. Zacházení s pravdou není možné bez zpovědi, zásadní
rozdíl ale tkví v orientaci zpovědi samotné. A ta je u Montaigna
přesně opačná než jakou si vymezil Augustinus. Augustina zklamaly
všechny cesty
k pravdě, až na tu poslední, křesťanskou; teprve ona mu dala
jistotu. Montaigne měl všechny jistoty bílého bohatého heterosexuálního
muže katolíka v katolickém světě, poznal všechny jistoty plynoucí
z majetku, moci, rozhodování, vzdělání, náboženství, a chtěl-li
či potřeboval, uměl je využívat.
Na rozdíl od Augustina ale Montaigne postřehl, že nic z toho
jistotu nedává, nepředstavuje a neznamená. Žádná pravda, na které
se staví, není jistá. Montaigne jde jakoby pozpátku tou cestou,
kterou šel Augustin za svou jistotou pravdy v křesťanském Bohu,
a oprošťuje se od jakékoli pravdy prostým zjištěním, že si nemůžeme
být jisti žádnou věcí na světě. Montaignovy eseje jsou v tomto
smyslu výsledkem obrácené, skeptické konverze. Je to dílo skeptického
obrácení, jež začíná ironickým přestavěním perspektiv původně
vymezených lidmi právě Augustinova ražení, a končí otázkou, kvůli
níž skepse vždycky ztroskotá pod náporem absolutní sebejistoty
descartovského cogito: jak žít ve světě, jestliže si nemůžeme
být jisti žádnou věcí a jestliže naše domněnka, že víme, je tím
nejhorším morem, jenž nás zabíjí.
Žádná vzpomínka se nemůže ujistit sama sebou. Musí ji zajišťovat
právě to, na co se rozvzpomíná, čili to, co ona sama zajišťuje.
Bludný kruh jistoty a vzpomínky je hlavní překážka toho, abychom
mohli žít jako skutečně anamnetická kultura, která si plně uvědomuje
svoje tradice, jejich různost, vzájemnou podmíněnost, provázanost
a nedílnost. Mezery v paměti, jež se někdy zdají být promyšleně
rozmístěné, vznikají spíše v důsledku charakteru samotné vzpomínky.
Vděčíme jim ovšem za to, že dokážeme relativně velmi snadno přežít;
přežít jako kultura syntetické, homogenní jednoty, která se navzdory
všem možným vzpomínkám ujišťuje svými jistotami a pravdami, jejichž
doménou jsou paměťové mezery.
Cogito je proto náležitost preskeptické resuscitace jistot,
které mohou být jistotami pouze vzhledem k paměťovým nejistotám.
Evidence, která z cogito nepochybně vychází, se váže výlučně
na daný okamžik myšleného myšlení a nepřesahuje jej. Její jistota
je mžiková a neautonomní, protože je vždycky spolumyšlená k myšlení.
Aby byla prokázána autonomie cogito, bylo by zapotřebí vysvětlit,
na jakém základě se představa cogito ergo sum nutně stává
substrátem všech představ, jež mohu prokazatelně považovat za
svoje vlastní. Chybí-li průkaz takové nutnosti, je jistota cogito
polomytická; a je-li způli zabezpečena mýtem, musí ji z druhé
půli zabezpečovat ještě něco dalšího. Novověk zde sáhl po tom,
co se nabízelo s nejvyššími zárukami: po moci. Nelze ale neuznat,
že ho k tomu vybídla sama filosofie. Ve fyzikálně rozuměném světě
počínající moderny, v němž má metafyzická interpretace stále
méně místa i uplatnění, mohlo být vědění a s ním též jistota
vědění snadno pochopeno jako moc, protože tento svět se naučil
definovat sílu, ne však slabost, pomíjivost, nejistotu a bezmoc.
K těm se neumí vyjádřit jinak než jako k nedostatku síly; jsou
vždy pouze úbytkem síly a moci, mohou být jen menší mocí, nikdy
ale ne-mocí.
Montaignova skeptická zpověď sdílí se svým novověkým karteziánským
popřením jeden společný znak. Obojí tu stojí jako svou bezradností
vzájemně hluboce související reakce na myšlenku pravdy, z níž
se stala kouzelná formule pro ospravedlnění epistemické krátkodechosti
člověka. Pravda působí jako epistemodicea10 nezbytná v situaci, kdy mnohé pojmy selhávají a
kdy je stále očividnější, že opakem pravdy není lež, ale jiná
pravda. Faustovská křeč povoluje; s nepopiratelnými zkušenostmi
moderny pozbývá na platnosti přesvědčení novověkého učence, že
tři čtvrtiny budoucnosti zná ďábel a na člověku je, aby poznal
to, co zbývá. Pravda ztrácí zajímavost též proto, že zmizela
masa, kterou bylo možné o pravdě přesvědčovat a pro pravdu získávat.
Stále méně je možná masa jako politický faktor a nahrazuje ji
volič, jehož demokratickou účast na pravdě proměřují divácké
people-metry. Teprve ty nám říkají, které jsou zprávy, jimž můžeme
věřit.
Když se lidé v praktickém každodenním životě musí vyrovnat s
problémem, který je omezuje v dalších rozhodnutích, nehledají
optimální, racionálně zcela čisté, plně zodpověditelné a pravdivé
řešení, ale zpravidla volí první rámcově uspokojivou cestu. Kritériem
uspokojivosti je aktuální modus jejich sociokulturní existence,
prvořadě jejich způsob momentálního chápání skutečnosti, nikoli
jaká je, ale s jakými případnými nároky vystupuje vůči individuu.
Takové jednání probíhá na principu redukované racionality, která
přihlíží k základním kontextům, jež jsou pro ni důležité, a k
dorozumívacím nutnostem, vůči pravdě ale může být a většinou
i je netečná. S pravdou, zdá se, lze pracovat pouze s využitím
tohoto antropologického momentu; řečeno jinak, pravda je možná
jen proto, že na člověku je vždycky něco předvídatelného.
Z téhož důvodu by rovněž mělo platit, že vůle nemít teorie a
zříkat se pravdy by měla být vnímána jako posvátná. Zhoubné protilidskosti
pravdy, chladné mužatky, do níž se zakousli hadi svárlivosti,
urputnosti, panovačnosti a neřestnosti, násobku sedmi hlavních
hříchů a neduhu rozumu, se nepochybně ani tím nezbavíme. Dál
bude vcházet do dějin a formovat historii, která má naštěstí
dobrý žaludek.11 Filosofie udělá dobře,
vyhne-li se jí. A vyhnout jí může k malým věcem a na odlehlá
místa, pryč od mocenských center a ke skeptickému dotazu, zdali
je všechno skutečně tak, jak to chce mít pravda. Filosofie nahlížená
nikoli sub speciae aeternitatis, ale sub speciae temporis,
malá filosofie malých poměrů, v kterých lze žít a v kterých nakonec
všichni žijeme, filosofie bez psychopatických ambicí na bytí
v pravdě. Filosofie skeptické ironie, která přestavuje svoje
průzory a občas alespoň tuší, že skutečně tragické není vůbec
nic.
Zusammenfassung
Im Aufsatz Num verum est, num necesse sit? befasst sich
der Verfasser in essayistischer Form mit dem Problem der Wahrheit,
allerdings nicht im einen streg logisch-philosophischen Sinn,
sondern in einer mehr kulturologischen Auffassung. Das Kleben
an der Wahrheit, die als die höchste und erhabenste Bindung an
den vorherbestimmenden Sinn des individuellen, sowie auch gemeinschaftlichen
Daseins verstanden wird, ist eine kulturelle Angelegenheit, die
mit einem gewissen Typus der Kultur zusammenhängt. Dieser Typus
wird durch die Termini pränihilistische Kultur, präskeptische
Kultur und präironische Kultur näher bestimmt. Als ein historischer
Beispiel des Umgangs mit der Wahrheit in einer präskeptischen
und präironischen Kultur werden die typologisch hochentwickelte
Ketzerei-Verzeichnisse im kanonischen Recht eingeführt, die nicht
des mittelalterlichen, sondern des neuzeitlich-humanistischen
Ursprungs sind. Im Folgenden wird der Unterschied zwischen der
kulturellen Verunsicherung und der kulturellen Lage der Unsicherheit
analysiert, dessen tieferes Bewußtsein zur Entstehung und Weiterentwicklung
der modernen Skepsis beigetragen hat. Der Skeptiker par excellence,
der natürlich auch das Wahrheitsproblem nicht umgehen konnte,
ist Michel de Montaigne; im letzten Teil des Aufsatzs wird die
Frage untersucht, warum und mit welchen Ansätzen er gerade die
Form von Essays gewäht hat, um zu seiner skeptischen Bekehrung
zu gelangen. In der Tradition der montagneischen Skepsis wird
auch die Chance auf eine Befreiung von der wahrheitsklebrigen
Schnüffler-Beschaffenheit unserer Kultur gesehen.
Footnotes:
1[4em]Mistr
Eckhart a středověká mystika. Uspořádal Jan Sokol, Praha 1993,
s. 268 - 273.
2[4em]G. Deleuze/-F. Guattari, Tausend Plateaus, Berlin
1992, s. 242.
3[4em]P. Sloterdijk, Sphären
I, Blasen, Frankfurt a. M. 1998, s. 283 a 560.
4[4em]J. Delumeau, Strach
na Západě ve 14.-18. století, II, Praha 1999, s. 246.
5[4em]K termínu partikulární transcendentálno
a jeho výkladu viz P. Veyne, Věřili Řekové svým mýtům?, Praha
1999, s. 154.
6[4em]Tamtéž, s. 125.
7[4em]Podrobné ilustrace viz J. Delumeau, c.
d., kap. 7-11, zejm. kap. 9 a 10.
8[4em]J. W. v. Goethe, Geschichte der Farbenlehre,
in: Werke, Abt. II (Naturwissenschaftliche Schriften), I - XIV
, Weimar 1890 - 1904, Bd. II, Weimar 1893.
9[4em]J. W. v. Goethe, c. d., s.
219 (...dasjenige, was bisher nur im Beichtstuhl als Geheimnis
dem Priester ängstlich vertraut wurde, nun mit einer Art von
kühnen Zutrauen der ganzen Welt vorgelegt).
10[4em]Termín epistemodicea
přejímám od M. Serrese, Der Naturvertrag, Frankfurt a. M.
1994, s. 45.
11[4em]Největší netvory/ největší ohavnosti/ historie
už strávila/ Historie má dobrý žaludek. Viz Th. Bernhard, Světanápravce,
in: týž, Hry II, Praha 1999, s. 264.
File translated from
TEX
by
TTH,
version 3.00.
On 22 Feb 2002, 20:17.