Holzbachová
SBORNÍK PRACÍ FILOZOFICKÉ FAKULTY BRNĚNSKÉ UNIVERZITY
STUDIA MINORA FACULTATIS PHILOSOPHICAE UNIVERSITATIS BRUNENSIS
B 47, 2000
Ivana Holzbachová
Věda a postmoderna v díle P. Feyerabenda a S. Toulmina
V dějinách 18. - 19. století hraje vedle jiných faktorů stále
větší roli věda. Ale zatímco alespoň na počátku tohoto vývoje
tento fakt vzbuzoval - s výjimkou romantiků a iracionalistů -
o vědu nadšený zájem, s postupem doby a se vznikem globálních
problémů se objevovaly a prohlubovaly pochyby o tom, zda důsledky
její aplikace jsou převážně kladné. Tento fakt spolu s revolučními
procesy, které se odehrály při vývoji vědy, vedly v polovině
20. století ke vzniku filozofie vědy. Ta v sobě spojuje několik
proudů, z nichž zejména ten, který se blíže zabývá vztahem vědy
a společnosti, tj. historický proud, může mít blízko k postmodernímu
myšlení. Nelze jej však s postmoderní devalvací vědy ztotožnit
obecně: K jeho předchůdcům patří např. K. R. Popper, který se
s postmodernismem dostává do polemiky. A i ti, kdo mají k postmodernismu
skutečně blízko, se mohou názorově značně různit. To lze dokumentovat
na srovnání názorů Paula Feyerabenda a Stephena Toulmina.
Paul Feyerabend za důležitý zvrat ve svém intelektuálním vývoji
(původně tendujícímu spíše k pozitivistické myšlence jednoty
vědy) považoval moment, kdy na Kalifornskou univerzitu, na níž
od roku 1958 přednášel o vzdělávací politice, nastoupili indiánští
a mexičtí studenti. Bylo to v roce 1964. Tehdy pro sebe objevil
rozdíly mezi jednotlivými kulturami a začal si klást otázku,
zda má západní kultura právo vnucovat své stereotypy a hodnoty
kulturám jiným1. Celým svým dílem pak na ni odpovídal negativně,
a to zejména v souvislosti s odmítnutím "kulturního imperialismu".
Toto odmítnutí má dva stupně: první se týká vědy v užším smyslu,
druhý funkce vědy ve společnosti.
Při úvahách o vědě v užším smyslu navazuje Feyerabend na Kuhnovo
pojetí vědecké revoluce, a to zejména té části, která se týká
změny paradigmatu2. Kuhn přišel s myšlenkou
nesouměřitelnosti staré a nové teorie, tj. s myšlenkou nemožnosti
posoudit jejich spor vědeckými prostředky. Všechna kritéria jsou
totiž podle jeho názoru spojena s teorií, a tak tedy není možno
na základě jedné teorie poměřovat jinou, která jí konkuruje.
Proto Kuhn tvrdí, že při volbě mezi různými paradigmaty přicházejí
ke slovu mimovědecké faktory jako je elegance teorie, rozdělení
autority uvnitř vědeckého společenství apod. Feyerabend zdůrazňuje
problematiku nesouměřitelnosti a rozvádí ji na množství příkladů
vzatých ať už ze sporů mezi geo- a heliocentrismem, nebo z oblasti
moderní fyziky. Bere nesouměřitelnost jako fakt a na tomto základě
se snaží dokázat, že se při přechodu od jedné teorie ke druhé
využívají hypotézy ad hoc a především zcela neteoretické postupy
jako je nátlak, propaganda, zesměšňování protivníků apod. Bere
ohled i na poměr sil ve společnosti a na společenskou strukturu
a její význam pro přijetí té či oné vědecké teorie.
Feyerabend také pokračuje v kritice, které se Kuhnovi dostalo
od jiných historiků vědy v otázce vztahu normálního a krizového
období ve vývoji věd. Obrací totiž jejich vzájemný časový poměr:
zatímco pro Kuhna byla normální věda, tj. období vlády jedné
teorie a jejího kumulativního rozvoje, skutečně normální, tj.
časově převládající, u Feyerabenda jde téměř o výjimku. Normální,
tj. časově převládající, je podle něho stav, ve kterém v dané
disciplíně existuje několik vzájemně si konkurujících teorií.
Protože tyto teorie pokládá za nesouměřitelné, vzniká ve vědě
něco, co bychom mohli trochu zlomyslně označit jako "chaos".
Druhý stupeň Feyerabendova odmítnutí "kulturního imperialismu"
má daleko širší dosah a netýká se pouze vědy, nýbrž se zaměřuje
na kulturu jako celek. Jestliže totiž Feyerabend na jedné straně
důsledně propaguje myšlenku konkurence nesouměřitelných teorií
ve vědě, na druhé straně odmítá myšlenku demarkace. Do určité
míry to vyplývá z teze o nesouměřitelnosti: Jestliže neexistuje
kritérium, které by umožňovalo porovnávat vědecké teorie mezi
sebou, a jestliže ani neexistuje možnost převést jednu teorii
do jazyka druhé teorie prostě proto, že tento jazyk určuje nejenom
obsah teoretických pojmů, ale dokonce i způsoby vnímání, pak
samozřejmě musí chybět i měřítko, které by umožnilo rozlišit
mezi vědou a nevědou, a zcela přirozeně neexistuje možnost vzájemného
hodnocení jednotlivých kultur.
Důsledky tohoto tvrzení Feyerabend rozpracovává v duchu krajně
levicové ideologie. Tvrdí, že existuje "šovinismus vědy", který
nejenom brání zastaralé vědecké teorie proti novým, ale také
postavení vědy a rozumu jako takových ve společnosti. Feyerabend
- pravděpodobně oprávněně - upozorňuje na to, že skutečné procesy
ve vývoji vědy se liší od toho, co požadují metodologové vědy,
a že kdyby se vědci těmito požadavky řídili, vývoj vědy by se
asi zastavil. Ve vývoji vědy podle něho hrály velkou roli mimovědecké
a mimorozumové faktory.
"Šovinismus vědy" podle Feyerabenda mocensky vyřadil všechna
tzv. nevědecká pojetí světa, čímž nejenom omezil svobodný rozvoj
člověka, ale zamezil mu i přístup k činnostem a výkonům, k nimž
věda nemůže vést. Přitom šovinismus vědy je pro Feyerabenda zároveň
šovinismem moderní evropské nebo spíš atlantické kultury. Ve
Feyerabendovi se setkáváme s jedním z nejzapálenějších kritiků
(posókratovského) evropocentrismu v současném světě, ač tohoto
termínu (ëvropocentrismus") sám nepoužívá. Obsah jeho kritiky
je však jasný. Reprezentatnem evropocentsismu je mu především
rozum a věda v pro nás klasickém smyslu. Proti ní staví Feyerabend
nejenom postupy tradiční, třeba čínské medicíny, ale také např.
mystické výlety do jiných světů.
Z Feyerabendova hlediska je evropská tradice pouze jednou z mnoha
a její hodnoty jsou pouze hodnotami pro nás, ale ne hodnotami
o sobě. Jestliže se snažíme postupy evropského racionalismu "vnutit"
i ostatním kulturám, dopouštíme se kulturního imperialismu. Víc
než to: tohoto hříchu se v době sjednocování světa dopouštíme
i na Evropanech a na Severoameričanech, zejména na dětech a mládeži.
Existují-li v naší době a v naší kultuře znalosti o (v nejširším
smyslu slova) myšlenkových postupech cizích kultur, potom Feyerabendovu
pojetí demokracie odpovídá právo každého člověka vybrat si z
tohoto repertoáru ty, jimiž se bude řídit. Z tohoto hlediska
pak definuje svobodnou společnost: "Svobodná společnost je
společnost, ve které mají všechny tradice stejná práva a stejný
přístup k mocenským centrům (to se odlišuje od běžné
definice, v níž mají jedinci stejná práva na přístup k pozicím
definovaným speciální tradicí - tradicí západní vědy
a racionalismu). Tradice získává tato práva ne kvůli významu
(... ) pro lidi stojící mimo, nýbrž protože dává smysl životům
těch, kteří na ní participují."3 Z této definice pak přímo plyne Feyerabendův
požadavek, aby ve svobodné společnosti byla od sebe oddělena
věda a společnost4, podobně jako je nyní odloučena
církev od státu. Povinností výuky je dát mladým lidem v raném
věku adekvátní informace o všech známých tradicích, aby se pak
mohli sami rozhodnout, kterou budou studovat hlouběji a podle
které budou žít. O obsahu studia na univerzitách nemají rozhodovat
experti, nýbrž občané.
Feyerabend si uvědomuje praktické potíže spjaté s jeho návrhem,
domnívá se však, že je možné vytvořit jakési enklávy, v nichž
by skupiny lidí žily podle pravidel (tradic), které jim vyhovují5. O to, aby tyto způsoby života nebyly přenášeny navenek,
do jiných enkláv řídících se jinými pravidly, by se starala policie
nebo jiný druh státní moci. Feyerabend už neřeší otázku, v jaké
tradici by žila policie a jí odpovídající státní moc. Intelektuální
dadaismus - jak Feyerabend někdy svůj názor nazývá v opozici
proti názvu ïntelektuální anarchismus", který je mu podle jeho
mínění neoprávněně připisován - tedy intelektuální dadaismus
zde ukazuje jednu ze svých závažných slabin. Pokud se tu ovšem
nesetkáváme s jedním z Feyerabendových žertíků. Energie, kterou
výkladu tohoto názoru věnoval, však neodpovídá představě, že
jde o žert.
Oba výše uvedené Feyerabendovy názory zapadají do rámce určitých
vývojových trendů, které můžeme ve vývoji západní filozofie sledovat
již alespoň od šedesátých let a jejichž kořeny bychom pravděpodobně
mohli nalézt už dříve. První z nich vychází, jak už bylo řečeno,
z tradice historické větve ve filozofii vědy. Druhý souvisí -
jak je vidět z citované epizody Feyerabendova života - s problematikou
kulturně antropologickou. Její moderní kořeny můžeme hledat např.
v americké kulturní antropologii, která se už před druhou světovou
válkou vypořádávala s problémem méněcennosti ras (např. Franz
Boas), v Evropě pak v názorech těch levicových intelektuálů,
kteří v souvislosti s rozpadem koloniální soustavy v šedesátých
letech zdůrazňovali svébytné hodnoty mimoevropských kultur6. Určité prvky těchto
názorů můžeme - byť v modifikované podobě - nalézt i v teoriích
tzv. postindustriální společnosti. Daleko starší kořeny má pak
tato myšlenková tendence v osvícenském hodnocení asijské kultury
(Montesquieu, Voltaire) nebo primitivního života (Rousseau).
Také Toulmin se ve svých úvahách zdaleka nezabývá jen vědou,
je schopen překračovat její hranice i ve výkladu vzniku teorií,
a také on klade vědu do společenských i historických souvislostí.
Ale na rozdíl od Feyerabenda nevyvozuje z těchto postupů radikální
závěry a naopak se je snaží otupit a pochopit vůbec možnosti
jejich vzniku. Je možné - a v tom je určitý paradox - , že se
Toulmin brání znehodnocení vědy právě proto, že v ní vidí jeden
z důležitých prostředků adaptace lidského rodu na prostředí,
v němž je mu souzeno žít.
Vyjdeme-li z Toulminovy rozsáhlé práce Lidské poznání (Human
Understanding), pak můžeme jako hlavní Toulminův problém označit
problém relativnosti. On sám jej chápe jako charakteristický
pro 20. století a domnívá se, že se s ním setkáváme nejenom v
souvislosti se stykem s cizími kulturami, nýbrž i mezi lidmi
žijícími na stejném místě a ve stejném čase. Protože mezi lidmi
existuje na tutéž věc mnoho názorů, objevuje se otázka jak rozhodnout,
jaké představy mají být pro nás platné. Toulmin se domnívá, že
to je starý sókratovský problém hledání "nestranného" stanoviska
pro rozumný soud. Tento problém se však ve 20. století objevuje
v nové a obtížné podobě, a to proto, že jsme ztratili víru v
to, že existují neměnná pravidla lidského poznání. Jak tedy máme
najít nestranné forum rozumu udržitelné ve světě myšlení 20.
století?7
Zabývá-li se Toulmin vývojem poznání, zabývá se primárně poznáním
vědeckým. Nechápe však vědecké poznání jako odtržené od ostatních
typů lidského poznávání nebo jako principiálně jiné. Naopak,
často se pokouší vysvětlit vývoj vědeckého poznání pomocí odkazů
na jiné typy poznání. S oblibou se odvolává na způsoby uvažování
v anglosaském soudnictví s jeho využíváním precedentů.
To odpovídá jeho ostré kritice toho způsobu výkladu vědeckého
poznání, které podávají filozofové a hlavně logikové. Toulmin
doslova píše, že je nutné vytvořit nový obraz poznávajícího člověka.
Tuto úlohu si mnozí současní filozofové podle něho neuvědomují,
protože starý obraz je pro ně příliš důvěrný a "přirozený"8. Základní teze jeho knihy v tomto smyslu zní takto: "Ve
vědě i ve filozofii bylo výhradní zabývání se logickými systémy
vrcholně škodlivé jak pro lidské chápání, tak pro rozumnou kritiku.
Člověk neprokazuje svůj rozum tím, že své pojmy a představy řadí
do formálních struktur, nýbrž tím, že reaguje otevřenými smysly
na nové situace..."9 Toulmin se domnívá, že
je třeba zbavit se požadavku logické systematiky. Rozum nelze
ztotožňovat s logikou, racionalita nemá co dělat se systémem,
nýbrž se způsoby a podmínkami, za nichž lze danou doktrínu během
doby kritizovat a měnit.10
Toulmin starším filozofům a dějepiscům vědy vyčítá, že "místo,
aby uznali teorie jako formální umělé produkty nebo abstrakce,
které vznikají z historicky se vyvíjející činnosti, jejíž rozumnost
je především v jejích postupech změny teorií, pochopili... dějiny
vědy jako kroniku po sobě následujících systémů výpovědí, jejichž
logická koherence je jedinou mírou pro jejich přijatelnost."11 Toulmin zde už tedy reaguje na modernější pozitivistické
pojetí vědy. Tvrdí, že pro toto chápání vývoje vědy byly důvody
nahrazení jedné teorie druhou ryze pragmatické a toto řešení
jej neuspokojuje.12
Druhou stránkou přecenění logiky, bylo podle jeho názoru ztotožnění
"nestranného fóra", objektivity, s představou jediného určujícího
systému idejí a názorů, jejichž vzorem byly abstraktní systémy
logiky a geometrie. "Tak byla ,objektivita, ve smyslu nestrannosti
ztotožněna s ,objektivitou, ve smyslu nadčasovosti pravdy."13 Tuto chybu vytýká dokonce i Popperovi v souvislosti s jeho
tvrzením, že kritéria vědecké racionality jsou obecně platná.14 Domnívám se, že zde nebere
příliš na vědomí zvláště pozdější Popperova díla, v nichž Popper
postupuje podobně jako on a zdůrazňuje především adaptační funkci
poznání.
Toulmin tedy odmítá ztotožnění racionality s logičností a systematičností
a snaží se rozšířit pojem rozumnosti z formální logiky tak, aby
byl opět použitelný na změnu teorií. Tvrdí, že v této souvislosti
postupuje opačným způsobem než Popper, Kuhn a Lakatos, kteří
jsou modelem formální logiky příliš vázáni, takže změnu teorie
přece jen považují spíše za anomálii: "Nejde o to ukázat, že
rozumný postup vědeckého bádání nakonec přece jen obsahuje jakýsi
druh vlastní ,logiky,, nýbrž jak formální struktury a vztahy
výrokové logiky mohou být vůbec postaveny do služeb rozumného
podnikání."15 Rozumnost intelektuálních výkonů neměříme podle Toulmina
vnitřní nerozporností obvyklých myšlenek, nýbrž podle toho, jak
se mění vědcův postoj, když se setká s novou a nepředvídanou
zkušeností.16
Podle Toulmina starší ztotožnění racionality s logikou a pojetí
vývoje vědy z toho plynoucí vede k tomu, že chápání vědy se dostává
do konfliktu s dějinami antropologie.17 Zde
se už objevuje základní intence jeho díla o lidském chápání -
zapojit pojetí vývoje vědeckého myšlení do širokého kontextu
vývoje lidského myšlení vůbec, případně i do kontextu zvířecího
poznávání.
Toulmin tvrdí, že použitelná teorie myšlenkové změny musí odpovědět
na následující otázku: Z jakých příčin a jakými procesy je jeden
systém kolektivních představ (ve vědě nebo jinde) nahrazen jiným?
Odpověď se musí vyrovnat s problémem kontinuity a diskontinuity
a se vztahem příčin a důvodů. Místo analýzy zdůrazňující rychlé
revoluční změny - jak tomu bylo např. původním Kuhnově pojetí
- požaduje Toulmin evoluční analýzu, která vysvětluje pomalý
vývoj "populací myšlenek".18 Když hledá
předchůdce této analýzy, vyslovuje se i ke starším evolučním
teoriím. V podstatě všechny, od lamarckismu přes hegelianismus
k marxismu se stávají terčem jeho kritiky, proto, že pojem "vývoj"
je v nich těsně spjat s pojmem "pokrok". Domnívá se, že jako
model pro jeho pojetí vývoje vědy může sloužit Darwinova teorie.
Ta přišla později než výše jmenované a zároveň znamenala rozchod
s nimi, protože k vysvětlení biologického vývoje používala jiný
mechanismus. Neuvažovalo se už o nějaké vnitřní předem dané nutnosti,
nýbrž o mechanismu výzvy a přizpůsobení. Podle Toulmina se tato
teorie liší od předchozích i způsobem popisu: zatímco dříve šlo
o pokrok, Darwinovi jde o původ. Tomu odpovídá i skutečnost,
že u Darwina jsou všechny druhy rovnocenné. Z jeho teorie podle
Toulmina nevyplývá absolutní stupnice přizpůsobenosti.19
Darwinova teorie má Toulminovi sloužit jenom jako model možného
přístupu k vývoji. Toulmin popírá, že by jeho teorie v sobě měla
prvky biologismu a s tímto jeho tvrzením lze souhlasit. Toulmin
používá rozšířený pojem ëkologie" - ïntelektuální ekologie".
Tvrdí, že existuje analogie mezi dualismem disciplinárních a
lidských aspektů a dualismem ëkologického" a "genealogického"
při objasnění organického vývoje. Vývoj lze vykládat pouze jako
přizpůsobování se určitým situacím a požadavkům z nich plynoucích.
Proto také nemůžeme vývoj vědy předvídat.
Toulmin, právě proto, že pracuje s dějinami vědy z ëkologického"
hlediska, že tedy bere ohled i na její okolí, si je vědom toho,
že je třeba zapojit vědu do celku společnosti. Zatímco v Lidském
chápání se zabývá spíš problémem vývoje obsahu vědeckých teorií,
v Kosmopolis se zaměřuje spíše na vztah mezi vývojem evropské
vědy a filozofie v jejich společenskohistorických podmínkách;
právě zde se setkáváme s dost výraznými známkami toho, čemu se
říká sociologismus, tj. přeceňování těchto faktorů pro vývoj
poznání.
S klasickou otázkou po vztahu mezi intelektuálními a společenskými
faktory ve vývoji vědy se vyrovnává tvrzením, že společenské
faktory jsou nutné, ale intelektuální rozhodující. Zejména při
výběru uvnitř vědecké disciplíny má intelektuální stránka rozhodnou
převahu.
Jedním ze základních Toulminových metodologických postupů je
hledání analogií mezi vědeckým poznáním a ostatními činnostmi,
které se odehrávají ve společnosti. "Jestliže si vezmeme k srdci
radu Davida Huma, abychom vyšli ze studovny do praktického života,
najdeme víc podobností mezi racionalitou vědy a práva, techniky
a jiných praktických oblastí než si nechává zdát akademická filozofie."20 Toulmin tedy tyto praktické oblasti zkoumá podobným
způsobem, jakým chce zkoumat vědu, tj. za pomoci "darwinovské"
teorie uvažující v pojmech populací, ekologie a nik a dochází
k závěru, že způsoby lidské činnosti ve všech těchto oblastech
vykazují nápadné podobnosti. To mu umožňuje využívat pak některých
praktických oblastí (práva, techniky) jako vzoru pro vysvětlení
toho, co se děje ve vyvíjející se vědě. Proto také úkol pro historii
se týká všech těchto oblastí: "Historicky smysluplná teorie politické,
kulturní, společenské nebo jazykové změny musí vysvětlit, jak
vznikají určité od sebe odlišné národy (kultury, společnosti,
jazyky) a jak si v dalším vývoji vzdor historické rozmanitosti
a změně uchovávají svou specifičnost."21 I
zde Toulminovi pomáhá jeho odmítnutí ztotožnit rozumnost s logičností
a to, že ji spojuje spíše se zaměřením na kritičnost a změnu.
Pak totiž může v podstatě všechno lidské chování interpretovat
pomocí takto chápané racionality.
Také vývoj vědy se Toulmin pokouší vysvětlit jinak, než jím kritizovaní
filozofové: "Neexistuje jeden jediný test pro vědeckou kvalitu
a není úkolem filozofů jej vnutit vědě... Pokrok může být ve
vědě jen tam, kde se kriticky zabýváme současnými problémy ve
světle důkazů a představ, které jsou skutečně přístupné."22 V této
souvislosti také rozlišuje mezi náplní práce teoretické vědy,
přírodní historie, logiky, matematiky, a filozofie. Teoretická
věda se podle jeho názoru zabývá fakty v souvislosti s tím, co
je s nimi možné dělat ve světle existujícího myšlení. Jejich
úkolem není popis, nýbrž vysvětlení. V Úvodu do filozofie vědy
to ukazuje na příkladu geometrické optiky: Bylo všeobecně známo,
jak se chovají stíny. Novost byla v úsudku, v tomto případě v
myšlence, že světlo lze chápat jako pohybující se věc. To optikům
umožnilo pochopit důvěrně známé chování stínů novým způsobem.
Dřívější pojmy díky novému chápání získávají nový obsah a to
umožňuje nový způsob chápání a nové otázky.23
Objev ve vědě tedy znamená 1. vznik technického výkladu pro dané
jevy, který je aplikovatelný na široký okruh skutečností, a 2.
přijetí nového modelu, který s touto technikou souvisí a umožňuje
chápat jevy novým způsobem a pochopit, proč jsou takové a ne
jiné.24 Z tohoto pojetí teoretického vysvětlení
jako modelu vyplývá, proč podle Toulmina ustupují při hodnocení
vědecké teorie do pozadí otázky pravdivosti. Plyne z toho i to,
že se více soustřeďuje na otázku plodnosti. Tímto pojmem zdůvodňuje
i své tvrzení, že model je něčím více než teoretickou fikcí -
a to proto, že při úvaze o dobrém modelu nás napadají nové otázky
a nové hypotézy, které je třeba ověřit.25
Teorie jsou tedy podle Toulmina "vybudovány na faktech, ale zároveň
jim teprve dávají jejich význam a dokonce určují, co má jako
fakt platit."26 Tímto tvrzením se Toulmin zařazuje do plejády kritiků
pozitivistického induktivismu, kteří zdůrazňují metodologický
význam teorie. Není proto divu, že v jeho dalším výkladu vystupuje
do popředí úloha obecných předpokladů pochopení jevů, ať už je
to v souvislosti s významem tvoření nových pojmů nebo paradigmat.
Podle Toulmina mají největší místo při hodnocení vědy ti vědci,
kteří vyvinuli nové systémy fundamentálních pojmů a spojili s
jejich pomocí dříve oddělené oblasti vědy - např. Newton, Darwin
nebo Maxwell.27 Pojem paradigmatu spojuje
Toulmin s pojmem přirozeného řádu. Paradigma ve fyzice např.
stanovuje, "jaký způsob pohybu lze přirozeně očekávat od tělesa."28 Paradigmata tedy vytvářejí představu přirozeného řádu,
která není vůbec přirozená, ale je také výsledkem vývoje lidského
poznání. Je však mezi danou komunitou - ve vědě komunitou vědců
- natolik zobecnělá, že si lidé běžně neuvědomují, že i ona je
historickým útvarem. Přitom právě ideály přirozeného řádu určují
už naše vědecké tázání.29
"Pokrok vědy nespočívá jen v tom, že se konstatuje správnost
nových pozorování, ale také v tom, že se těmto pozorováním dává
smysl"30, a to právě prostřednictvím paradigmat
nebo přirozeného řádu. "Přijatelné vystvětlení musí ukázat, že
zkoumané procesy jsou speciálními případy nebo komplexními kombinacemi
pro nás srozumitelných základních typů událostí."31
Při úvaze o hodnocení nového vědeckého objevu nebo teorie Toulmin
kolísá mezi sklonem k subjektivismu a snahou zachovat nějaká
měřítka objektivního posouzení. V Předvídání a porozumění se
setkáváme spíše s prvním způsobem úvahy, když Toulmin jako kritérium
pro přijetí nového předpokladu zdůrazňuje především plodnost.32 V Lidském poznání, kde mu jde do značné míry o problém
kontinuity a boj proti relativismu, se snaží dospět k objektivnějším
kritériím. Zde už kritizuje Kuhnův názor na výběr vědeckého paradigmatu
a neodvozuje jej pouze z autority významného vědce. Na jedné
straně poukazuje na to, že tato autorita nevznikla náhodně, ale
že v sobě shrnuje rozsáhlou zkušenost nejen tohoto vědce samotného,
ale i předcházejících generací, na druhé poukazuje na to, že
příroda na novou strategii nějak odpovídá a přitom se neřídí
lidským vkusem. Upozorňuje i na to, že vědecké předpoklady lze
přece jenom do určitého stupně verifikovat.
V Lidském poznání je pro Toulmina také důležitá otázka kontinuity
vědeckého poznání. Tu Toulmin řeší pomocí pojmu disciplíny a
jejích cílů.
Toulmin rozlišuje mezi kompaktními, difusními a možnými disciplínami.
Skutečnou disciplínou je pro něj kompaktní disciplína, kterou
charakterizují následující vlastnosti: 1. Orientace činností
na dobře určené ideály, které jsou uznané a blízké skutečnosti.
2. Z těchto ideálů plynou požadavky, kterými se musí řídit všichni
vědci, kteří se dané disciplíně věnují. 3. Diskuse o nových pojmech
a teoriích se zakládá na důkazech, nakolik nová zkušenost odpovídá
těmto kolektivním požadavkům; díky ní se zlepšuje arzenál představ
a metod. 4. Kompaktní disciplíny disponují profesionálními fóry
pro vědeckou práci a pro příslušnou diskusi. 5. Tytéž kolektivní
ideály určují podmínky adekvátnosti, které slouží jako kritéria
pro přezkoušení argumentů pro nové myšlenky.33
Difuzní a možné disciplíny34 nesplňují některé podmínky pro kompaktní
disciplíny. Liší se hlavně metodologicky a institucionálně, tj.
chybí buď instituce nebo relevantní problémy, což podle Toulmina
znamená, že cíl disciplíny není dobře definován. Znakem toho,
že disciplína dospěla k teoretickým cílům a stala se skutečnou
disciplínou je, že se objeví uznané základní myšlenky a kritéria
výběru.35
Základem kontinuity je tedy pro Toulmina existence disciplíny
a ještě přesněji, existence cílů, kterými jsou definovány základní
úkoly, jimiž se daná disciplína má zabývat. Pokud se nemění tyto
úkoly, ale pouze způsoby, jakými se je vědci snaží řešit, je
podle Toulminova názoru kontinuita zachávána a nelze mluvit o
úplné inkomensurabilitě.
Na tomto základě může Toulmin hledat základy jednoty v genealogii
problémů. Ty definuje podobně jako Popper, tj. jako něco, co
vzniká v souvislosti se zklamaným očekáváním buď v souvislosti
s přírodou nebo ve vztahu k jiným teoriím. Rekonstrukce historického
vývoje dané disciplíny tedy znamená zjistit, jaké vztahy vznikají
mezi po sobě následujícími problémy během několika desetiletí
a ukázat, jak se při všech těch změnách zachovává racionální
kontinuita disciplíny, tj. že vědecké diskuse v ní zachovávají
své zaměření na dané obecné cíle disciplíny.
Při hledání kontinuity tedy jde o vztah mezi cíli a strategií:
Objeví-li se nová situace, cíle (ideály) zůstávají stejné, ale
je nutné uvažovat o strategii a případně ji změnit. To platí
nejenom pro vědu, ale i pro ostatní lidské činnosti, jako je
např. technika nebo právo.
S ohledem na tyto základní cíle nebo funkce lze pak srovnávat
i přes hranice vlastní disciplíny: např. instituce sňatku v různých
společnostech. Záleží na tom, jak plní dané lidské potřeby. Toulmin
zde samozřejmě uvažuje o potřebách natolik základních, že jsou
všem lidem společné. Nicméně i to umožňuje podle Toulmina odpovědět
na otázku po nestranném stanovisku. Zároveň však lze otázku vzájemné
relevantnosti pojmů z různých myšlenkových populací řešit vždy
znovu v souvislosti s každým novým případem, ovšem jen tam, kde
reálná možnost srovnání - tedy alespoň náznak podobnosti - existuje.36
Tímto způsobem se tedy Toulmin vrací k základní otázce svého
Lidského poznání, otázce objektivnosti a dilematu relativity
a vnější absolutní autority. Viděli jsme, že Toulmin odmítá představu
neměnných (platónských) ideálů nebo mechanismů lidského poznání.
Přesto se však na druhé straně domnívá, že historická a kulturní
rozmanitost není natolik veliká, abychom v rámci ní nemohli najít
něco, co je společné všem lidem a co by nám dovolilo srovnávat.
Provádí toto srovnání nejprve v rámci moderní západní kultury.
Tvrdí, že není pravda, že nelze řešit situace, ve kterých přestala
existovat kritéria výběru nových myšlenek. V této souvislosti
využívá Toulmin své oblíbené analogie s anglosaským právem. Tvrdí,
že v takovém momentu se teoretická diskuse vymyká rutině a spíše
připomíná to, co se děje u nejvyššího soudu nebo ve sněmovně
lordů, uvažuje-li se o ústavních otázkách. Také tehdy se ustupuje
od přijatých principů, a zkoumá se celá právní zkušenost na širokém
společenskohistorickém základě. Zde se podle Toulmina pohybujeme
v oblasti lidské iniciativy, kde se řeší nové a nepředvídatelné
problémy a objevují nové možnosti. To jsou ve vědě i v právu
okamžiky, kdy je využívána celá lidská zkušenost. Tento souhrn
lidské zkušenosti bere Toulmin v potaz i v jiné souvislosti -
když polemizuje proti solipsismu: "Každý z nás si myslí své
vlastní myšlenky, ale pojmy máme společné s ostatními lidmi." 37
Jak jsme ale viděli na příkladu vědeckých teorií, pojmy se historicky
mění. Proto Toulminův pojem lidské zkušenosti naráží spíše na
problematiku "kulturních univerzálií". Toulmin se ptá, nakolik
je lze redukovat na společnou výbavu všech lidí a nakolik na
univerzální praktické úkoly, které stojí před lidmi ve všech
kulturách.38 Toulmin na tuto otázku neodpovídá
přesně, avšak z jeho dalšího textu je jasné, že myšlenka kulturních
univerzálií, či spíše funkcí, které se objevují ve všech kulturách
a ve všech historických obdobích, protože prostě odpovídají základním
potřebám lidí, je pro něj základem pro řešení otázky objektivity.
Toulmin tvrdí, že rozhodnutí děláme skutečně my, ale ne na základě
formálních kritérií, nýbrž z obsahových důvodů, a že tato rozhodnutí
jsou korigována ve světle zkušenosti. Pracuje se tu s určitou
ötevřenou" a historicky měnitelnou představou o tom, co má daná
činnost (např. věda nebo právo) dělat. K této obsahové představě
se dostáváme díky zkušenosti a cíli, který si stanovili lidé
v různých prostředích. K jejich řešení ovšem přistupují různými
způsoby a my se můžeme ptát i na to, jaký úspěch měly jednotlivé
strategie při dosahování těchto cílů.
Taková možnost srovnávání podle Toulmina předpokládá: 1. Skutečnost,
že lidé ve svých prostředích stojí před určitými, ale v důležitých
bodech stejnými problémy, což vede k vývoji vzájemně si odpovídajících
metod, pojmů a postupů. 2. Jejich kolektivní rozumová činnost
může být chápána jako řešení těchto problémů v různých kulturách.
3. Toto srovnání může být z dlouhodobého hlediska platné pouze
tehdy, vztahuje-li se na skutečně podobné problémy. 39
Nestrannost, o kterou Tolminovi jde, tedy vyplývá z ohledu na
veškerou zkušenost lidstva, pokud se zabývá podstatnými stránkami
lidského života. Z toho podle Toulmina plyne, že musíme brát
ohled na důkazy lidské zkušenosti z každé epochy a kultury jako
relevantní pro všechny ostatní.40
Založení možnosti objektivity a nestrannosti na obecných potřebách
lidí jako rodu Toulminovi umožňuje jít ve stopách starší filozofie
(včetně nejenom Poppera, ale i například antropologické filozofie)
a ukázat, že určitý typ srovnání by byl možný nejen v rámci lidstva
jako celku, ale dokonce i v rámci lidstva a některých živočichů.
Toulmin tvrdí, že existují zjevné podobnosti mezi duchovní činností
lidí a jiných živých bytostí. Omezení je opět dáno mezemi podobnosti:
jen člověk má dokonalou řeč a jen on je s to stavět se ke svému
jednání kriticky a měnit je.41
Jestliže v jeho starších pracích Toulmina trápila otázka vývoje
a jednoty lidského poznání vůbec, v Kosmopolis se do popředí
jeho zájmu dostává evropské poznání v posledních třech až čtyřech
stoletích.
Toulmin se zabývá problémem vzniku tzv. moderního myšlení, částečně
v polemice proti nejvýraznějším postmodernistům jako je např.
Lyotard nebo Rawles, ale už před nimi i Dewey. Podle Toulmina
se počátky moderny dělí na dvě od sebe odlišné fáze datovatelné
1. do 2. poloviny 16. století a 2. do 17. století. Pro první
z nich je charakteristická např. Montaignova filozofie, kterou
Toulmin důvěrně zná. (Rozboru Montaignových textů se věnoval
na univerzitních seminářích se studenty.) Pro tuto fázi moderny
je charakteristkcá tolerance a skepse v antickém smyslu, která
se podle Toulmina dá vyjádřit následovně: Nemohu se dobrat jednoznačných
a konečných odpovědí na své otázky; proto musím umět vyslechnout
i názory jiných a zamyslet se nad nimi. Naproti tomu druhá fáze,
kterou Toulmin ztotožňuje s klasickou modernou, používá skepsi
pouze jako metodologický nástroj, avšak v podstatě je velmi netolerantní
a snaží se dosáhnout nepochybného vědění. Pokud se postmoderní
kritika obrací proti ní, je oprávněná.
Toulmin se ptá, proč byl vývoj naznačený Montaignem vystřídán
touto netolerantní modernou a v opozici proti staršímu externalistickému
i modernějšímu internalistickému výkladu si odpovídá rozborem
politické situace Evropy na konci 16. a během první poloviny
17. století. Starší externalismus podle jeho názoru líčil první
polovinu 17. st. mylně jako léta prosperity42. Toulmin vychází z Mousniera a dalších historiků, kteří
od padesátých let začali ukazovat krizovost tohoto období. Soustřeďuje
se zejména na důsledky zavraždění Jindřicha IV. To je mu symbolem
konce náboženské tolerance vrcholícího třicetiletou válkou. Znamená
to také konec pokusů vyřešit náboženské spory diskusemi a důkazy.
Pro lidi 17. století byla důležitá už jen víra. To z intelektuálního
hlediska podle Toulmina zdiskreditovalo nejistotu a toleranci.
Nejistota se stala nepřijatelnou. Proto se tehdejší myslitelé
snažili nalézt nějakou racionální základnu jistoty a mysleli
si, že by to mohlo vést k ukončení bojů: objevila se představa,
že na základě racionálních argumentů bude možné protivníka přesvědčit.43
Rozchod s renesancí znamenal pro Toulmina rozchod se čtyřmi druhy
praktického vědění: ústním, zvláštním, lokálním a časově vázaným:
1. Do pozadí ustoupila rétorika. Přestalo být zajímavé, kdo se
s danou otázkou obrací na koho. Šlo o to, jak vypadá psaná argumentace,
jaké jsou důkazy. Ty se posuzovaly. 2. Pascalovy Listy provinciálovy
zesměšnily jesuitskou kasuistickou etiku. Etika byla zúžena na
obecné zásady etické teorie, které měly platit vždy a všude.
3. Descartes se distancoval od takových druhů vědění jako byla
etnografie a historiografie. 4. Pro učence 16. st. nebyla modelem
racionálního uvažování věda, nýbrž právo, a to poukazovalo na
vztahy mezi "praktickou racionalitou" a "dobovou vázaností".
Proti tomu staví Descartes názor, že platné je pouze to, co je
trvalé.44
Tyto čtyři změny ve způsobu myšlení od konce renesance k moderně
jsou podle Toulmina na sobě nezávislé, ale z historického hlediska
mají mnoho společného a jejich společný důsledek také přesahuje
to, co by způsobila každá z nich zvlášť: přechod od praktické
k teoretické filozofii. "Důsledky těchto posunů byly tak hluboké
a dlouhodobé, že obnovení praktické filozofie dnes mnoho lidí
překvapilo."45
Toulmin se věnuje výkladu posunu jednotlivých filozofií, filozofů
a vědců k tomu obrazu světa, který považuje za moderní a který
se podle jeho názoru vyznačuje tím, že postuluje své právo na
jedinou pravdu. Poukazuje na to - a v tom je smysl názvu jeho
knihy: Kosmopolis - že tento posun se netýkal jenom filozofických
a přírodovědných postupů (kosmos), ale také, např. u Hobbese
nebo za Ludvíka XIV., teoretického a praktického chápání státu
(polis): "V tomto smyslu tedy získal obraz světa moderní vědy
- jak skutečně vznikl - kolem roku 1700 obecný souhlas
stejně díky legitimaci, kterou se zdál propůjčovat politickému
systému národních států, jako díky své schopnosti vysvětlit pohyb
planet..."46
Toulminova vlastní kritika moderny a částečně i postmoderny47 se opírá především o rozbor současné společnosti
a jejích problémů. Odmítá mýtus o možnosti vrátit se na počátku
k čistému stolu a konstatuje, že nynější epocha by měla navázat
na pozitivní rysy jak humanismu 16. století, tak exaktní vědy
17. století. Öde dneška musí všechny teoretické nároky - stejně
jako nároky národních států - dokázat svou hodnotu tím, že ukáží,
že koření v lidské praxi a zkušenosti."48
Domnívá se, že jeho požadavek se týká vědy, filozofie a politické
praxe a v těchto jednotlivých oblastech ukazuje trendy k "humanizaci".
V oblasti vědy vychází jak z nových postupů uvnitř věd (nová
biologie), tak zejména na proniknutí etiky a morálky do myšlení
vědců.
V oblasti filozofie, která také musí řešit životně důležité praktické
problémy spjaté zejména s možností jaderné války, otázkami technizované
medicíny a ohrožením přírodního prostředí, pleduje Toulmin pro
návrat ústního (rétorika, diskurs), zvláštního (kasuistika v
etice), lokálního (zájem o kulturní antropologii) a časově vázaného
(např. v medicíně zájem o časový průběh nemoci).
V oblasti úvah o státu odmítá přílišný důraz na stabilitu. Domnívá
se, že existuje určitá analogie mezi vědou a politikou: "Naše
vědecká a společenská činnost dokáže udělat to, co je nutné,
jen tak, když se vyhneme nadbytečné a nadměrné stabilitě a budeme
se držet v proudu tak, že budeme schopni přizpůsobit se nepředvídaným
- ba nepředvídatelným - situacím a funkcím."49
Chceme-li být právi otázce naznačené v titulu článku, měli bychom
na závěr shrnout Feyerabendův a Toulminův vztah k moderně a postmoderně.
Připomenutí Toulminových názorů vyjádřených v Kosmopolis nám
v tom mělo pomoci.
Feyerabendovo postavení v této otázce je poměrně jednoznačné:
Zvlášť v citované knize Science in a Free Society se Feyerabend
hlásí k radikálnímu proudu postmoderny, která nejen devalvuje
výsledky vědeckého poznání, nýbrž jde dál až důsledkům vyvozeným
pro organizaci současné společnosti. Na druhé straně se Toulmin
řadí do proudu postmoderny spíše v tom smyslu, že si místy klade
tytéž otázky jako ona a podobně jako ona kritizuje některé starší
názory. Na druhé straně, jeho odpovědi nejsou už tak jednoznačně
postmodernistické. Naznačuje to i jeho úvaha o současném dění,
které neoznačuje jako "postmodernu", nýbrž jako "třetí fázi moderny".
Tomu odpovídá i způsob jeho úvah v knihách věnovaných problematice
vědy a jejího vývoje: Toulmin kritizuje představu, že věda spěje
k jednoznačnému a jednou provždy platnému poznání. Odtud jeho
kritika filozofů a logiků a odtud jeho rezervovaný postoj k "přeceňování"
problému pravdy. I na otázku objektivity vědeckého poznání a poznání
vůbec se snaží odpovědět tak, aby se vyhnul postmodernímu relativismu.
Těžko by se však dalo říci, že Toulmin stojí někde na půli cesty
mezi modernou a postmodernou. Bylo by možná vhodnější, označit
jeho úvahy jako reflexi současné situace, reflexi, která se snaží
vyrovnat s oprávněnou kritikou několika minulých století alespoň
částečně jiným způsobem než je způsob postmoderní.
Die Wissenschaft und die Postmoderne im Werk P. Feyerabends und S. Toulmins
Die Studie folgt einem der bedeutenden Strom in der Wissenschaftsphilosophie
des 20. Jahrhunderts und durch den Vergleich der Ansichten von
P. Feyerabend und S. Toulmin zeigt die Unterschiede, die in diesem
Strom in der Beziehung zum Postmodernismus existieren. Feyerabend
stellt radikale Position vor, die nicht nur die Ergebnisse der
Wissenschaft devalviert, sondern auch daraus die Konsequenzen
für die Organisation der Gesellschaft überhaupt zieht, während
Toulmin zwar ähnliche Fragen wie die Postmoderne stellt, er bemüht
sich aber, dem postmodernen Relativismus auszuweichen.
Footnotes:
1[4em]P. Feyerabend, Science in a Free society,
London 1988, s. 118.
2[4em]T. S. Kuhn, Die Struktur wissenschaftlicher
Revolutionen, Frankfurt am Main 1973.
3[4em]P. Feyerabend, c. d., s.
9, zdůraznil P. F.
4[4em]Tamtéž, s. 31.
5[4em]Tamtéž,
s. 132.
6[4em]Kritiku
do extrému přehnaných názorů tohoto typu viz např. J. Ellul, Trahison
de l'Occident, Paris 1975, ss. 11-46 aj.
7[4em]S. Toulmin, Kritik der kollektiven Vernunft,
Frankfurt am Main 1978 (=německý překlad Human Understanding),
s. 66-69.
8[4em]Tamtéž,
s. 39.
9[4em]Tamtéž, s. 9.
10[4em]Tamtéž, s. 105-106.
11[4em]Tamtéž,
s. 553.
12[4em]Tamtéž, s. 553.
13[4em]Tamtéž,
s. 59.
14[4em]S.
Toulmin, Kosmopolis (Die unerkannten Aufgaben der Moderne),
Frankfurt am Main, 1991, s. 145.
15[4em]S. Toulmin, Kritik der kollektiven Vernunft,
s. 554.
16[4em]Tamtéž, s. 562-563.
17[4em]Tamtéž, s. 59.
18[4em]Tamtéž, s. 148-149.
19[4em]Tamtéž,
ss. 382, 389-390.
20[4em]Tamtéž,
s. 431.
21[4em]Tamtéž, s. 398.
22[4em]S.
Toulmin, Voraussicht und Verstehen (Ein Versuch über die
Ziele der Wissenschaft), Frankfurt am Main 1981, s. 131.
23[4em]S. Toulmin, Einführung
in die Philosophie der Wissenschaft, Göttingen (rok vydání neudán),
ss. 17 - 18.
24[4em]Tamtéž, s. 28.
25[4em]Tamtéž, ss. 37-38.
26[4em]S. Toulmin, Voraussicht und Verstehen,
s. 115.
27[4em]Tamtéž, s. 128.
28[4em]Tamtéž,
s. 69.
29[4em]Tamtéž, s. 120.
30[4em]Tamtéž, s. 98.
31[4em]Tamtéž,
s. 99.
32[4em]Tamtéž,
s. 70.
33[4em]S. Toulmin, Kritik
der kollektiven Vernunft, ss. 440-441.
34[4em]Např. vědy o lidském chování.
(Tamtéž ss. 444-445.)
35[4em]Tamtéž, ss. 442-443. Ani tyto uznané základní myšlenky
nejsou definitivně neměnné. Kromě toho se vedle nich udržují
i "menšinové tradice".
36[4em]Tamtéž,
ss. 565-569.
37[4em]Tamtéž,
s. 49, zdůraznil S. T.
38[4em]Tamtéž, s. 517.
39[4em]Tamtéž,
ss. 574-576.
40[4em]Tamtéž, s. 578.
41[4em]Tamtéž, ss. 570 - 571.
42[4em]S. Toulmin, Kosmopolis,
s. 38.
43[4em]Tamtéž,
ss. 94-99.
44[4em]Tamtéž, ss. 60-66.
45[4em]Tamtéž, s. 66.
46[4em]Tamtéž, s. 210, zdůraznil S. T.
47[4em]Toulmin
kritizuje zejména Lyotarda za přílišnou radikálnost. Tvrdí, že
jeho přístupy paradoxně prozrazují ještě pořád příliš karteziánskou
zaujatost systémy.
48[4em]S. Toulmin, Kosmopolis,
s. 289.
49[4em]Tamtéž, s. 297.
File translated from
TEX
by
TTH,
version 3.00.
On 22 Feb 2002, 20:17.