Holzbachová
SBORNÍK PRACÍ FILOZOFICKÉ FAKULTY BRNĚNSKÉ UNIVERZITY
STUDIA MINORA FACULTATIS PHILOSOPHICAE UNIVERSITATIS BRUNENSIS
B 47, 2000
Ivana Holzbachová
O jedné "malé" učebnici
Na prahu druhé světové války v roce 1939 vyšla v Haagu práce
Richarda von Misese Kleines Lehrbuch des Positivismus (Einführung
in die empiristische Wissenschaftsauffassung). O tom, že to nebyla
üčebnice" úplně ledajaká, svědčí dvě věci: Zaprvé skutečnost,
že vyšla v edici Library of Unifed Science, což byla knižní řada
založená příslušníky a sympatizanty Vídeňského kruhu a vedená
Otto Neurathem, a za druhé to, že byla vydána ještě jednou, a
to v roce 1990 ve Frankfurtu nad Mohanem. Informace, které se
objeví v této stati, jsem čerpala z jejího prvního vydání.
Sám R. von Mises (1883-1953, matematik a filozof, bratr pravděpodobně
známějšího ekonoma Leopolda von Misese) byl už v roce 1939 v
USA, kde se v září zúčastnil kongresu v Harvardu a kde - podobně
jako řada dalších novopozitivistů - už zůstal.1
Kniha je v současné době zajímavá především z historického hlediska,
protože podává dobrý přehled o tom, co bylo pokládáno za základní
pozitivistické názory. Pro účel této stati však nebudeme probírat
všechny její oddíly stejně podrobně a po krátké obecné charakteristice
se zastavíme především o tom, jak R. von Mises, který sám byl
matematikem, chápe to, čemu říká duchovní vědy.
I
Poměrně obsáhlá učebnice - 467 stran velkého formátu - má sedm
rozsáhlých kapitol: Jazyk, Analýza, Exaktní teorie, Kauzalita
a pravděpodobnost, Přírodní a duchovní vědy, Metafyzika a umění
a konečně Způsoby chování (ty pojednávají zejména o etice a náboženství).
R. von Mises vychází, jak se dalo očekávat, z analýzy jazyka.
Na tomto základě také hodnotí ostatní způsoby lidské intelektuální
činnosti, zejména vědu a filozofii, ale i náboženství, umění
apod. Staví se do opozice zejména ke "školské filozofii", kterou
v podstatě ztotožňuje s německou filozofií 19. a 20. st., a to
jak s hegelianismem, tak s kantovskou a novokantovskou filozofií
včetně poměrně často citovaného Schopenhauera, z novějších pak
zejména s Husserlem a Heideggerem. Školská filozofie je pro něj
příkladem metafyzického myšlení, nepřesného používání pojmů a
v některých případech také tzv. negativismu, tj. iracionalistického
odmítání rozumových přístupů ke světu. Zvláštní přístup vyhrazuje
Kantovi, se kterým se snaží na několika místech vyrovnávat, ale
jehož názory nepovažuje za dostatečně důsledné. Na několika místech
mu mj. vytýká nekritický přístup k jazyku.2 V této souvislosti nepřekvapuje jeho vysoké
hodnocení Condillaca. Zajímavá je i skutečnost, že pokud se R.
von Mises zmiňuje o Nietzschovi, všímá si především jeho tzv.
pozitivistického období. Pokud jde o skutečně pozitivistické
filozofy, deklaruje vysoké hodnocení Comta, ale v podstatě jeho
filozofii pokládá za uzavřenou záležitost, a totéž lze říci i
o dalších hlavních představitelích tzv. první fáze pozitivismu,
tj. J. S. Millovi a H. Spencerovi. Naprosto jiný přístup má k
E. Machovi, jehož názorů se na mnoha místech výslovně dovolává.
V analýze jazyka vychází R. von Mises z všedního jazyka a jeho
nepřesnosti. Rozlišuje tzv. jádro - tj. oblast, kde se všichni
shodnou na významu, - a zónu nepřesnosti. Zabývá se problematikou
lingvistické gramatiky, ale daleko více jej zajímá tzv. gramatika
logická, která se u něj objevuje v souvislosti s pojmem slučitelnost
(Verbindbarkeit). V. Mises vychází z klasického novopozitivistického
dělení výroků na pravdivé, nepravdivé a nesmyslné. Slučitelnost
mu do jisté míry nahrazuje příliš rigorózní požadavek empirické
verifikovatelnosti. V podstatě znamená, že se vyžaduje, aby daný
výrok byl zařaditelný do kontextu širšího systému výroků - např.
dané vědy. Slučitelnost podle von Misese může nahradit i požadavek
ověřitelnosti nebo falzifikovatelnosti. Na druhé straně otázka,
zda je výrok pravdivý nebo nepravdivý, není ještě vyřešena, když
je výrok uznán jako slučitelný.3
Pojem slučitelnosti hraje u R. von Misese velkou roli. Na jejím
základě nejsou posuzovány pouze jednotlivé výroky, nýbrž celé
disciplíny. R. von Mises zdůrazňuje požadavek co největší slučitelnosti,
a to zejména v oblasti speciálních věd. To bezesporu souvisí
s požadavkem jednoty vědy. Je si však vědom, že pokus o zavedení
fyzikalistického jazyka není ideálním řešením tohoto požadavku.
Na rozdíl např. od Poppera se totiž R. von Mises drží představy,
že fyzikální svět je nejjednodušší ze všech zkoumaných výseků
reality a že fyzik může abstrahovat od mnoha skutečností, od
nichž vědci v jiných vědách abstrahovat nemohou. Právě proto
však není možná redukce toho, co se analyzuje v ostatních vědách,
na něco fyzikálního.4
Na druhé straně "malá slučitelnost" je pro něj znakem omezené
použitelnosti teorie. To se týká například metafyzických systémů.
Z jejich malé slučitelnosti - jsou slučitelné pouze v rámci tvorby
svého autora nebo v lepším případě dané filozofické školy - plyne
jejich malá použitelnost.
R. von Mises se staví proti jakémukoli dogmatismu. V tomto smyslu
na jedné straně brání pozitivismus proti obviněním, která byla
proti němu směřována, ale na druhé straně v některých případech
zaujímá vůči příliš radikálním požadavkům logického empirismu
určitý odstup.
Je přesvědčen, že výtku dogmatismu je třeba adresovat především
metafyzickým systémům. I v této souvislosti se zabývá vztahem
mezi materialismem poloviny 19. století a pozitivismem. Materialismus
19. st. byl s pozitivismem často spojován a oběma bývá vytýkáno,
že vůbec nevidí podstatné problémy filozofie a přehlíží je. R.
von Mises je ochoten vidět spojení mezi pozitivismem a (vulgárním)
materialismem pouze v tom, že oba směry navazují na rozvoj vědy.
V této souvislosti ovšem poznamenává poněkud ironicky: "V podstatě
byl rozdíl jen v tom, že materialismus vycházel z posledních
výsledků zkoumání a předčasně přeháněl konkrétní přírodovědecká
tvrzení, zatímco idealismus se opíral o trochu zaostalejší stav
vědění a snažil se jej zdogmatizovat."5
Znakem pozitivismu a především jeho vlastní verze této filozofie
je pro R. von Misese právě odpor k jakémukoli dogmatismu. Tvrdí,
že nemíní podávat nějaké konečné učení. Jak v oblasti filozofie,
tak exaktních věd je vědění pouze provizorní. Je třeba především
analyzovat jednotlivé výrazy jak ve filozofii, tak ve vědách,
pokud jde o to, zda jsou nerozporné a zda jsou přizpůsobeny dosavadní
zkušenosti. Přitom zůstává všechno, dokonce i měřítko, jímž se
určuje nerozpornost, otevřené modifikacím v dalším výzkumu.6
Svou pozici vůči logickému empirismu situuje R. von Mises následovně:
"Nepovažujeme na možné předem vyčerpávajícím způsobem udat
souhrn logických předpisů, kterými se řídí používání jazyka ve
vědě. Řeč vědy se spíše vyvíjí zároveň s věcným obsahem vědy
a ne nezávisle na něm, dokonce její vývoj je částí vývoje vědy
samého. Díky podstatně nové kapitole vědy je zároveň zdůvodněno
nové používání jazyka (nejen ve smyslu terminologie, ale také
ve smyslu logické gramatiky)."7
R. von Mises tvrdí, že odmítá jakákoli dogmata včetně ëmpirického"
(Všechno vědění vyplývá ze zkušenosti) a "pozitivistického" (Smyslový
svět je jediná skutečnost). Domnívá se, že jeho úkolem je pouze
popsat vědu.8
To neznamená, že by byl relativistou. Pro R. von Misese je charakteristická
víra ve vědu a v její pokrok, který by rád spojil s představou
zlepšení lidského údělu na Zemi, i když ani tento cíl si neklade
příliš "dogmaticky". Je si vědom relativity hodnot v různých
kulturách a na rozdíl od starších pozitivistů nebo rozhodných
evropocentristů už není s to přijmout myšlenku, že pouze evropské
hodnoty jsou jediné "pravé". Z tohoto důvodu také není s to určit,
co by mohlo platit jako "pokrok" v celosvětovém měřítku. Vymezuje
jej proto spíše negativně, jako život, ve kterém by bylo méně
nepříjemností.
Pokrok tedy spíše jednoznačněji spojuje s postupem vědy, zejména
speciálních věd, kde jej charakterizuje jako zvětšení dosahu
a nosnosti systému výpovědí.9 Kupodivu uznává
možnosti pokroku i pro umění, kde uvažuje o tom, že by se mohly
objevit některé jeho nové formy. Možnost pokroku v oblasti morální
je pro něj záležitostí dalšího výzkumu v biologických vědách
a sociologii.
Oblastí, které pokrok upírá kategoricky, je metafyzika. Na rozdíl
od radikálních novopozitivistů R. von Mises metafyziku neodmítá
úplně. Viděli jsme už, že metafyzickým systémům vytýká malou
slučitelnost, což automaticky vede k tomu, že obor jejich použitelnosti
je velmi malý. Navíc, pokud se v metafyzice slučitelnost objeví,
týká se primitivních výpovědí o pozorovatelném světě. "Jestliže
jim odebereme primitivnost a rozšíříme slučitelnost, pomalu se
z nich stanou výroky vědy."10 To se podle
R. von Misese týká zejména výroků, které se objevují na počátku
vývoje filozofie ve starém Řecku. V tomto smyslu je metafyzika
"věda na počátku". Pokud se však metafyzika odmítá ve vědu změnit,
a to se týká všech existujících metafyzických systémů, pak pro
ni podle von Misese platí následující výrok: "Když se někdo principielně
drží u vchodu, pak pro něj pokročení nepřipadá v úvahu."11
II
Celou jednu kapitolu své učebnice věnoval R. von Mises vztahu
přírodních a duchovních věd. Jeho stanovisko lze chápat v kontextu
dvou problémů, které se v jeho práci objevují, tj. v kontextu
úvah o tzv. negativismu a o jednotě vědy. Tyto dva kontexty vycházejí
ze společného problému, a to je otázka, zda existují - pro různé
oblasti poznání - principiálně rozdílné poznávací přístupy. Negativismus
charakterizuje R. von Mises jako ten názor, který se domnívá,
že pro některé oblasti skutečnosti, pro ty, které "školská" filozofie
považuje za zvláště důležité, existují také zvláštní způsoby
poznání, které se liší od poznání běžného v přírodních vědách.
Jde o poznání založené na intuici, vcítění, porozumění až po
polomystické přístupy k "vyšší" realitě. Ačkoli tyto způsoby
poznání jsou vyhrazeny především metafyzice - případně umění,
které se podle R. von Misese k metafyzice někdy blíží - objevují
se, jak víme, také v souvislosti s těmi vědami, které jsou někdy
označovány jako duchovědy.
Je přirozené, že negativismus přistupuje k poznání způsobem,
který je protikladný přístupu propagujícímu jednotu vědy, který
pro všechny speciální vědy požaduje v zásadě stejné metody poznávání
reality. Toto stanovisko je, jak jsme si už ukázali, stanoviskem
R. von Misese a pátá kapitola jeho učebnice je rozvádí.
R. von Mises navazuje na spor o duchovní vědy, který se v Německu
rozhořel v souvislosti s pokusy zavést do věd o člověku a společnosti
pozitivistické přístupy. Upozorňuje v této souvislosti zejména
na knihu F. A. Langeho Geschichte des Materialismus und Kritik
seiner Bedeutung in der Gegenwart.12 Kniha vyvolala diskusi a R. von Mises se zabývá
především reakcemi, kterých se jí dostalo v dílech W. Diltheye,
W. Windelbanda a H. Rickerta. Není náhodou, že jej zaujala zejména
Rickertova reakce, jednak proto, že Rickert věnoval problematice
vztahu přírodních a duchovních věd obsáhlý spis Die Grenzen der
naturwissenschaftlichen Begriffsbildung,13 a pravděpodobně také proto, že právě
Rickert, který se alespoň deklarativně snažil přistupovat k problému
z logického hlediska, mu byl blízký. R. von Mises si ovšem z
Rickerta vzal pouhé rozlišení mezi individualizujícím a generalizujícím
přístupem v historických a přírodních vědách a dokonce výslovně
píše, že u Rickerta se nedá poznat princip výběru podstatného
v individualizujících vědách.14
Tím ovšem opomíjí značnou část Rickertovy práce, v níž Rickert
analyzuje tzv. vztaženost k hodnotám.
R. von Mises nepopírá, že mezi jednotlivými vědami existují rozdíly
v metodách poznání, domnívá se však, že Rickert tyto rozdíly
v případě přírodních a historických věd absolutizoval. V polemice
proti němu hledá záměrně extrémní příklady těchto věd - teoretickou
fyziku na jedné straně a čistě popisné dějepisectví na straně
druhé - a snaží se dokázat, že ani zde Rickertova absolutizace
neplatí: Fyzika sice tenduje k formulaci zákonů, ale věnuje se
i popisu individuálních procesů a na druhé straně i v dějepisectví
najdeme obecné výklady. Navíc volba toho, co historik řekne o
nějakém ději, - ä v této volbě především tkví vědecký výkon
historika"15 - je vedena určitými obecnými
názory autora a slouží k tomu, aby čtenáři tyto obecné názory
- třeba implicite - zprostředkovala.
Jak je vidět z předchozího odstavce, není von Misesova argumentace
příliš přesvědčivá. Rozdíl mezi formulováním zákonů na jedné
straně a existencí obecných názorů na straně druhé je příliš
nápadný.
Na druhé straně, von Mises předpokládá, že v budoucnosti dojde
k výstavbě historické teorie podobným způsobem, jak se vytváří
teorie v přírodních vědách. V nich se vychází od jednotlivých
pozorování, na nich se vytvářejí obecné předpoklady a z nich
se - cestou zpřesňování pojmů - vytvářejí tautologické, od běžné
řeči oddělené axiomatické systémy. Pomocí (nikdy přesného) přiřazení
mezi jazykem tautologií a protokolárním jazykem se z výroků dedukovaných
v systému získávají výpovědi o skutečnosti, které mohou být kontrolovány
pozorováním.16 R. von Mises se domnívá, že
s nárůstem množství jednotlivých historických faktů budou muset
i historické vědy přistoupit ke generalizaci. I když se i on
sám o podobný postup pokouší v souvislosti se svou předpovědí
budoucího vývoje poznání v závěru své knihy, zůstává i tento
výhled jen ve velice hypotetické oblasti.
R. von Mises tedy odmítá dělení věd podle metod poznání, ale
odmítá také jejich dělení podle předmětu. Odvolává se přitom
na Machovu tezi, že při veškerém poznání vycházíme ze smyslových
vjemů. Nejde mu o běžně chápaný rozdíl mezi předměty přírodních
a duchovních věd - ten na několika místech uznává sám, když předmět
duchovních věd považuje za složitější než předmět přírodních
věd - ale chce zpochybnit Diltheyovo tvrzení, že celkový prožitek
duchovního světa je nesrovnatelný se smyslovou zkušeností o přírodě.
Odvolává se přitom na zkušenosti vázanosti psychických jevů na
tělesné procesy. Tvrzení, že "porozumění" v duchovědách je něčím
vyšším než poznávací přístupy v přírodovědě, je podle jeho názoru
vyslovováno badateli v oblasti duchovních věd, kteří nemají zkušenosti
s poznáváním ve vědách přírodních.17 "Porozumění"
podle R. von Misese nevede k protokolárním výrokům. Jde o značně
komplikovaný proces, ale přesto není ničím jiným, než zařazením
určitého postupu do primitivní "teorie" kryjící velmi omezenou
oblast jevů. Může ovšem jít také o vnášení obecného tím, že nějaký
proces vysvětlujeme na základě něčeho, co známe z introspekce.
R. von Mises uzavírá, že pojem porozumění odpovídá schématu platnému
pro každou intelektuální činnost: redukci na to, co jsme poznali
dříve: "Jenom přání zařadit do vědosloví iracionální element
vede k přijetí takového základního pojmu."18
Jako kritérium odlišnosti jednotlivých skupin věd - kosmologie
a vývojové teorie, historických věd a konečně fyziky, fyziologie
a psychologie - stanovil R. von Mises délku pozorovaných procesů:
z tohoto hlediska jsou historické procesy na střední úrovni.
Problém historické pravdy vidí von Mises v něčem jiném, a to
v kontrolovatelnosti: Dnes už nemáme přístup k historickým událostem,
nemůžeme je pozorovat. Ö něčem minulém můžeme něco vypovídat
jen potud, pokud po tom zůstaly následky (stopy), které jsou dnes
ještě kontrolovatelné".19 Kritérium pravdivosti výpovědi je v souladu dané výpovědi
se stavem zkušenosti, která je vždy kontrolována pozorováním.
Ani v tomto případě se tedy podle R. von Misese historická metoda
v podstatě neodlišuje od metod jiných věd - důležitý je tu poznávací
kontext, slučitelnost.
R. von Mises ostatně otevřeně píše, že z hlediska logiky nelze
uznat nějaké zvláštnosti historiografie: Každý historický výklad
je teorií daného procesu, stejně jako použití newtonovských rovnic
je teorií každého jednotlivého pohybu. "Rozdíl je jen v tom,
že v dějinách jsou definitorické elementy daleko méně čistě zabudovány
a dokonce někdy úmyslně zamlčeny, takže vzniká dojem výkladu
jednoznačně určeného zkušeností."20
Inspirován sporem o duchovní vědy věnoval tedy R. von Mises poměrně
mnoho místa výkladu historické problematiky. Kromě ní se však
zabývá také tím, co označuje jako společenské vědy, z nichž se
zabývá především politickou ekonomií, demografií a sociologií.
I zde se domnívá, že tyto vědy se v zásadě svými přístupy k poznávané
realitě neliší od přírodních věd. Rozdíl je především v tom,
že v těchto vědách chybí propracovaná a jednotná teorie. To ukazuje
R. von Mises především na politické ekonomii a sporech uvnitř
ní: "Mnoho úloh politické ekonomie se nedá odtrhnout od obecné
problematiky společenských věd. V té je dnes situace
taková, že dosavadní soubor zkušeností zdaleka nestačí k tomu,
aby poskytl základ udržitelné vědecké teorie. Téměř všechna dosavadní
tvrzení v rámci obecné sociologie zdaleka přesahují to,
co bylo kryto pozorováním, a s částí pozorování jsou
v rozporu."21
Učebnice, kterou R. von Mises napsal v závěru 30. let, má dnes
pravděpodobně především historickou hodnotu. Představuje určitou
etapu v dějinách vývoje evropské filozofie, etapu, která - jak
na mnoha místech ukazuje sám von Mises - byla poznamenána společenskými
poměry v Evropě, v níž se schylovalo k začátku války. Odtud von
Misesovy poukazy na nárůst iracionalistických tendencí ve filozofii
a pravděpodobně i jeho nedůvěra v možnosti společenských věd.
Na druhé straně filozofický směr, jehož byl zastáncem, a pravděpodobně
i zkušenosti matematiky, které se věnoval jako vědec, jej vedly
přes veškeré obtíže k jistému poznávacímu optimismu. Je možné,
že právě proto, že měl zkušenosti s prací ve speciální vědě,
stavěl se na druhé straně i proti dogmatické verzi pozitivismu,
která nebrala dostatečně ohled na skutečnost, kterou považoval
von Mises téměř za samozřejmou, že totiž poznání ve vědě je neuzavřené
a že věda se neustále mění. Tato skutečnost však nevedla R. von
Misese k výraznému relativismu. I když uznával nikdy nekončící
změny ve vědě, domníval se, že tyto změny jsou změnami k lepšímu
poznání světa.
Von Mises zastával stanovisko jednoty vědy. Odtud jeho účast
ve sporu o duchovědy a odtud také jeho jednoznačné stanovisko,
podle něhož mezi přírodními a duchovními vědami není zásadní
rozdíl. Podobně jako u jiných pozitivistů i ve verzi R. von Misese
toto stanovisko v podstatě znamená podřízení duchovních věd vzoru
věd přírodních. To má za následek jistou nepřesvědčivost von
Misesových tezí. Jestliže oprávněně vytýká zastáncům metody porozumění,
že nemají zkušenosti s prací v přírodních vědách, je možno jeho
výtku obrátit i proti němu: i on pozoruje práci historika a společenského
vědce pouze zvenčí. Tak se jeho víra ve větší prosazení teorie
v historiografii a ve společenských vědách stává pouhou deklarací
a zbožným přáním. To je vidět i na jeho pokusu o předvídání budoucího
vývoje v oblasti poznání a chování lidí: je v podstatě extrapolací
trendů, které, jak se domnívá, v tomto vývoji odhalil. Teorií
v tom smyslu, jak ji on sám chápe v přírodních vědách, historie
a duchovní vědy nedisponují.
Footnotes:
1[4em]G. Holton, Věda
a antivěda, Praha, Academia 1999, s. 50-51.
2[4em]R. von Mises, Kleines
Lehrbuch des Positivismus, Hague, W. P. van Stockum & Zoon,
1939, s. 11 a 12.
3[4em]Tamtéž, s. 68.
4[4em]Tamtéž, s. 146.
5[4em]Tamtéž, s. 223.
6[4em]Tamtéž,
ss. 223-224.
7[4em]Tamtéž, s. 298, zdůraznil
R. M.
8[4em]Tamtéž, s. 315.
9[4em]Tamtéž, s. 421.
10[4em]Tamtéž, s. 422.
11[4em]Tamtéž,
s. 422.
12[4em]První vydání 1866 a později
mnoho dalších.
13[4em]R. von Mises cituje
2. vydání z roku 1913.
14[4em]R. von Mises, c. d., s. 229.
15[4em]Tamtéž, s. 234.
16[4em]Tamtéž, s. 427.
17[4em]Tamtéž, s. 238.
18[4em]Tamtéž, s. 255,
zdůraznil R. M.
19[4em]Tamtéž, ss. 243-244, zdůraznil R.
M.
20[4em]Tamtéž, s. 245.
21[4em]Tamtéž, s. 292, zdůraznil R. M.
File translated from
TEX
by
TTH,
version 3.00.
On 22 Feb 2002, 20:17.