Horák
SBORNÍK PRACÍ FILOZOFICKÉ FAKULTY BRNĚNSKÉ UNIVERZITY
STUDIA MINORA FACULTATIS PHILOSOPHICAE UNIVERSITATIS BRUNENSIS
B 48, 2001 - studia philosophica
Petr Horák
Francouzská filosofie na konci 20. století
Úvodem své přednášky1
musím upozornit, že se nebudu pokoušet o vyčerpávající popis
situace francouzské filosofie na samém konci tohoto století a
tisíciletí. Důvody, proč tak nemohu učinit, jsou v podstatě dva:
ten prvý spočívá v tom, že si dobře uvědomuji, že nemluvím k
nezasvěceným posluchačům. Francouzská filosofie přece není na
půdě Prešovské university neznámým pojmem a navíc zde vystupují
její znalci jako prof. Antonie Soulezová z Paříže či kolegové
Kristína Korená a Miroslav Marcelli z Bratislavy. A jistě také
další, takže jsem jen jedním z mnoha. Ten druhý důvod spočívá
v obtížnosti věci samé: jak poskytnout přehled o intelektuální
činnosti takového rozsahu, jakým nesporně je francouzská filosofie?
Jistě si můžete po těchto slovech pomyslet, že jsou do značné
míry poplatná pouhé rétorice. Ujišťuji Vás, že nikoli, i když
vůbec nepopírám, že si dobře uvědomuji to, co bych si dovolil
nazvat "Foucaultovým efektem". Je to skutečnost, na niž upozornil
Foucault ve své proslulé nástupní přednášce na Collège de France
právě před třiceti lety, že totiž do diskursu určitého druhu
- jakým je třeba i tato moje přednáška - prostě vstupujeme a
podřizujeme se jeho pravidlům, že je to v jistém smyslu on, který
nás vede a který námi mluví.2 Do jisté míry tedy také já ve
svém projevu k Vám podléhám určitému řádu, který mne vede k tomu,
abych pronesl to, co jste právě vyslechli.
V následujícím se omezím jen na několik jmen a titulů, známých
a méně známých. Na skutečně problémovou analýzu a reflexi se
v mé přednášce, která má jen omezeně informativní ráz, tedy nedostane.
Berte ji jen jako jistou sondu do velmi bohaté skutečnosti.
Jméno Michela Foucaulta, které zde před chvílí padlo, nás ovšem
přímo vrací k jádru věci. Vede mne k tomu, abych položil otázku,
do jaké míry tento symbol francouzského filosofického a společenskovědního
myšlení 60.-80. let, jehož archeologie vědění jako metoda
a filosofický přístup mu zajistily nejen obdiv a proslulost,
nýbrž znamenaly i znepokojivý zvrat v pojetí filosofie vůbec,
je ještě dnes platnou referencí, platným odkazem? K tomu se vrátím
v dalším, nejprve bych se chtěl pokusit odpovědět na prvou část
své otázky, jež je implicitně obsažena v mém výroku, že Foucaultova
archeologie vědění znamenala znepokojivý zvrat v
pojetí filosofie vůbec. Proč znepokojivý zvrat a jaké mohl mít
tento zvrat důsledky? Otázky se nám množí, domnívám se ovšem,
že je to tak v pořádku.
Co znamenala Foucaultova metoda, ona archeologie vědění pro
filosofii? Znamenala v prvé řadě to, jak ukázal Jan Patočka ve
své znamenité recenzi nejznámějšího Foucaultova díla, totiž jeho Slov
a věcí z roku 1966,3 které výborně přeložil do slovenštiny
kolega Marcelli,4 zatímco český
překlad je, alespoň pokud vím, zatím v nedohlednu, že se veškeré
vědění a tudíž i filosofické vědění jeví v archeologickém řezu
jako součást širší epistémy, jež je ve svém úhrnu vlastně anonymním
dílem. Co z toho plyne? Filosofie, jako každé další vědění, je
mnohem více produktem anonymního diskursu anonymní epistémy,
než dílem jednotlivých filosofů, tudíž její imanentní vývoj jakoby
ztrácel na významu proti samovolně se vyvíjející a transformující
se mase dobových diskursů a jejich témat, které nesou stejně
tak filosofii jako všechny další druhy vědění. Jan Patočka, ač
vysoce ocenil Foucaultovu knihu, přece jen dal najevo své kritické
výhrady proti takovému vidění dějin filosofie a proti takovému
pojetí filosofie,5 jež - a to je moje odpověď na otázku, jaké důsledky mohl
tento Foucaultův převrat v pojetí filosofie a jejích dějin mít
- by mohlo vést k podcenění jejího významu, k podcenění relativní
autorské osobitosti jednotlivých filosofů a konečně k nezájmu
o ni jako filosofii v prospěch společenských věd, v prvé
řadě dějin a sociologie věd či vědění.
K tomu také - alespoň na prvý pohled - ve Francii v uplynulých
čtyřiceti, třiceti letech došlo. Jaká je ale situace dnes, vyklidila
filosofie svoje pozice, nahradily ji teorie, historie a sociologie
vědy či vědění? Tato otázka není rétorická, je reálná, a jsem
potěšen, že na ni mohu s klidným svědomím odpovědět, že nikoli.
Zájem o filosofii - aniž by bylo na Foucaulta zapomenuto, jak
to před lety doporučoval francouzský filosof Jean Baudrillard6 - je
dnes větší než kdy jindy.
Snad nejlepší svědectví představuje návrat Jeana-Paula Sartra.
Dovolte mi k tomuto návratu několik slov. Když Sartre zemřel,
doprovodilo jeho tělesné ostatky k místu posledního odpočinku
na 40 tisíc lidí - dle odhadů policie. Intelektuální svět, svět
filosofie, divadla, literatury, ale také politiky po určitou
dobu věnoval pozornost odchodu tohoto velkého intelektuála, kterého
s oblibou označoval za posledního skutečného intelektuála
v duchu francouzské tradice. Nicméně poměrně brzo po Sartrově
skonu a po smrti Simony de Beauvoirové se začal pozoruhodně rychle
vytrácet z francouzského intelektuálního a tedy i z filosofického
života skutečný zájem o Sartra. Zůstala zde jistě skupina jeho
stoupenců, přátel, obdivovatelů - uvedu namátkou Pierra Bosta,
jednoho z nejmilejších přátel Sartra a S. de Beauvoirové, jenž
je dnes tuším rovněž po smrti, dále Clauda Lanzmana, také velmi
důvěrného přítele jak Sartra, tak S. de Beauvoirové, Michela
Contata a Jeannette Colombelovou a samozřejmě mnoho dalších,
včetně takových doslova institucí, jakými jsou revue Les
Temps Modernes, založená Sartrem, nebo týdeník Le
Nouvel Obserateur, který Sartra a jeho památku vždy podporoval.
Nelze ovšem opomenout skutečnost, že Sartrova adoptivní dcera
Arlette Elkaim-Sartre postupně vydala řadu Sartrových děl, která
on sám za svého života odmítal vydat. Tak vyšla např. Sartrova
kniha Sešity o morálce,7 kterou ohlašoval už
v závěru svého díla Bytí a nicota,8 a některé další, z nichž
zde uvedu v prvé řadě jeho Zápisky z podivné války, skutečně
významné svědectví o Sartrově životě, názorech a filosofickém
vývoji z podzimu 1939 až jara 1940.9 Dodám
ještě, že Arlette Elkaim-Sartre vydala také druhý, nedokončený
díl Sartrovy Kritiky dialektického rozumu,10 jejíž první díl nesoucí podtitul Teorie praktických
celků (Théorie des ensembles pratiques) vyšel už
v roce 1960. To ovšem není vše: bylo by třeba zmínit Sartrovu
knihu Pravda a existence,11 kterou k vydání rovněž připravila
Arlette Elkaim-Sartre a na níž její autor pracoval poté, kdy
odložil stranou rukopis svých Sešitů o morálce, jejichž
specifické prodloužení vlastně představuje. Asi bych neměl v
této bibliografické záplavě pominout souborné vydání Sartrových
mladistvých spisů a neopominu zmínit pro sartrology důležitý
spis, který vydali už v roce 1970, tedy deset let před Sartrovou
smrtí, Michel Contat a Michel Rybalka pod názvem Sartrovy
spisy.12 Je to chronologie do té doby známých
Sartrových děl v podobě komentované bibliografie. Po Sartrově
smrti se velice rychle objevilo několik prací, které mu byly
věnovány. Pokud mohu soudit, nejdůkladnější z biografického hlediska
a také vůči Sartrovi velice nakloněná byla kniha Annie Cohen-Solalové
nazvaná prostě Sartre. Tatáž autorka vydala v pověstné edici
Bibliothèque de la Pléiade Sartrovo Album, vybranou a komentovanou
ikonografii Sartra, jeho přátel, jeho kruhu.13 A sama Simone de Beauvoirová
stačila ještě vydat Sartrovy dopisy určené převážně jí,14 a především vydala knihu, jíž se loučí
se Sartrem a jež obsahuje také poslední rozhovory, které Sartre
uskutečnil.15 Mnou už vícekrát zmíněná adoptivní Sartrova
dcera paní Arlette Elkaim-Sartre vydala rovněž dopisy Simony
de Beauvoirové určené Sartrovi, takže literatura a prameny jsou
bohaté a nepochybně se ještě dále rozmnoží.
Ovšem navzdory této skutečnosti byl až do zcela nedávné doby
Sartrův obraz na francouzské (na světové ovšem rovněž) intelektuální
scéně přinejmenším velice rozporný. Francouzi sami se zmiňovali
o tom, že Sartre procházel v uplynulých třiceti letech öčistcem".
Jeho výsadní postavení intelektuálního arbitra utrpělo vážné
trhliny vlastně už v 60. letech, polemikou s Claudem Lévi-Straussem
a s Raymondem Aronem. Je zajímavé, že tito jeho dva generační
druhové dokázali úspěšně zpochybnit to, na čem zralému Sartrovi
nejvíc záleželo, totiž jeho pojetí dialektiky dějin. A v 70.
a 80. letech Sartre náhle ztratil sympatie a podporu tehdy nastupující
mladé intelektuální generace, jež mu začala vytýkat jeho levičáctví,
jeho podporu "gauchismu" za každou cenu. V 80. letech, tedy ještě před
Sartrovou smrtí, bylo zjevné, že pro tehdejší tzv. nové filosofy
(Bernard-Henri Lévy, André Glucksmann, Alain Finkielkraut např.)
už Sartre není nezpochybnitelným vzorem. Hloupé heslo "raději
se mýlit se Sartrem, než mít pravdu s Aronem" najednou ztratilo
přitažlivost. Dokazují to mj. rozhovory, které vedli s Raymonem
Aronem v roce 1980 dva tehdy mladí intelektuálové, Jean-Louis
Missika a Dominique Wolton. Z těchto rozhovorů16 je zřejmé, že to byla rovněž rovina teoretické
reflexe, která nakonec způsobila obrat ve vnímání Sartra a Arona
francouzskou kulturní veřejností v 70. a 80. letech. Považuji
přitom za vhodné zdůraznit, že Jean-Louis Missika a Dominique
Wolton jako Aronovi partneři ve zmíněných rozhovorech náleží
ke generaci, jež se formovala v 60. až 70. letech. Vše je od
Arona a od Sartra odlišovalo: jiný věk, jiné zkušenosti, jiná
intelektuální průprava. Na Aronovi, jak uvádějí, je fascinoval
jeho postoj analytika, interpreta a aktivního činitele. Pod analytikem
a interpretem je třeba si představit Arona jako teoretika a znalce
filosofií dějin, politologických a sociologických teorií, jimž
se věnoval badatelsky a dlouhá léta pedagogicky jako profesor
na Sorbonně, později na Collège de France, pod pojmem aktivního
činitele je si jistě možno představit Arona jako aktivního účastníka
de Gaullem vedeného odboje (za války působil Aron v Anglii),
především však jako dlouholetého komentátora politického dění
ve Francii, v Evropě a ve světě z jednoznačně, nikoli však zaslepeně
liberálních a atlantických stanovisek.
"Pro naši generaci," píší Missika a Wolton ve svém úvodu
k rozhovorům s Aronem, "která objevila politiku v květnu
68, se jevilo myšlení Raymonda Arona jako jakýsi ,negativní pól'.
V desítiletí 1960-1970 jsme se intelektuálně utvářeli
především prostřednictvím marxismu. Navzdory jeho různým variantám,
úchylkám, negacím a obnovám jsme cítili, že bylo nezbytné nějak
se vůči tomuto myšlení vymezit. Nebyli jsme všichni marxisty
v duchu politického angažování nebo filosofické volby
a věděli jsme o tom, že se před námi, od roku 1955, velká část
intelektuálů vyvinula jinam, že mnozí z nich vykonali
svou ,sebekritiku', avšak nakonec téměř všichni uvažovali
i nadále ve vztahu k tomuto myšlení, které po své ,obnově' v
polovině šedesátých let v sobě neslo ducha doby. Zdálo
se, že je to ono, které poskytuje nezbytné teoretické nástroje
pro myšlení světa. Ostatně samo množství filosofických kontroverzí,
rozmanitost interpretací a politické režimy, které se
jím inspirovaly, jakoby dokazovaly jeho bohatství a ospravedlňovaly
Sartrův výrok, že marxismus představuje nepřekročitelný horizont
naší doby. Možná, že právě toto všechno představuje vládnoucí
ideologii?
Tato generace se v každém případě opájela marxismem, namočila
se v květnu 1968, zahřála se sluncem levičáctví. Jaké
důvody ji vedly k tomu, aby přijala za své deterministický výklad
dějin spojený s marxismem? Na to je těžko nalézt odpověď. Hrůzy
válek a revolucí první poloviny 20. století byly nepochybně snesitelné
jen za cenu alespoň nějakého koherentního vysvětlení.
Což by mohla být historie tak absurdní? Za absurdností se přece
musel někde skrývat jakýsi smysl. Naše historické vědomí
a geografická reflexe byly poněkud malé, natolik se zdálo,
že tragické události století cosi rozbily ve sledu času. A když
se kolem roku 1965 začalo utvářet naše vlastní vidění historie,
namířilo se proti americkému imperialismu, protože
to byla doba vietnamské války.O deset let později, kolem roku 1975, část této generace náhle
odhalila meze marxismu, zločiny Sovětského svazu a možnost vykoupení
se pomocí tématu lidských práv. Tento její radikální
příklon k tomu, co ještě včera bylo předmětem pohrdání, nás zneklidňuje,
protože se v něm znovu shledáváme s mechanismem obdobného druhu
myšlení: se samolibostí, s netolerancí, s dogmatismem. Někteří
příslušníci této generace si zvolili takový způsob vyjadřování,
který se neshoduje s ideami, jež objevili po dlouhé oklice,
protože se za ním často skrývá spíše přechod od jednoho manicheismu
ke druhému, než uvědomění si toho, jak složitá jsou fakta.Pro nás osobně, kteří jsme se postupně od 70. let vzdálili od
marxistických nároků výlučně si přivlastňovat myšlenku
pokroku a osobovat si právo vědět, kdo je na pravici nebo na
levici, představovalo skutečné potěšení objevit myšlení
Raymonda Arona. Nebylo pro nás pochopitelně neznámé, studovali
jsme je na universitě, bylo však zařazeno pod hlavičku ,reakcionářské'.
Bylo méně chápáno jako určité myšlení, zato bylo více
nazíráno prostřednictvím ideologického filtru a rozporu
levice/pravice. Bylo krátce pojímáno jako myšlení inteligentní,
nicméně pravicové! To umožňovalo, abychom uznávali výtečnost
jeho analýz a současně se před ním chránili.Zároveň nás však poněkud mátla velmi důkladná znalost, kterou
měl Raymond Aron o marxismu, a jeho schopnost ho vyvracet.
A to o to víc, že jeho knihy, které analyzovaly proměny
našich společností, využívaly některé marxistické koncepty a
schémata, méně ovšem jako dogmata a jako referenční systémy,
nýbrž jako prosté analytické nástroje spolu s jinými.
Nicméně Aronova umírněná stanoviska, jeho úvodníky ve Figaru,
jeho antisovětismus, jeho filiace s relativistickými
filosofiemi Historie a s liberály 19. století dokázaly v desítiletí
68-78 přesvědčovat o tom, že - jak bylo tak hezky napsáno v jednom
levicovém týdeníku, který s ním otiskl interview - ,Raymond
Aron k nám nepatří...'Úhrnem vzato, myšlení Raymonda Arona jsme objevovali ve třech
sledech. Nejprve jsme zejména četli, byť s ideologickými brýlemi
na očích, jeho Osmnáct lekcí o průmyslové společnosti
a jeho Mír a válku mezi národy. Pak došlo z naší strany k uznání
toho, že to byl on, kdo vyjádřil dříve než jiní pravdu o stalinismu
knihou Opium intelektuálů. Konečně poté, kdy jsme objevili jeho
Úvod k filosofii dějin, došlo k tomu, že jsme nalezli přístup
k myšlení, jenž je nejen kritické, nýbrž rovněž pozitivní
a které se vřazuje do jednoho z velkých proudů filosofického
a politického myšlení, který byl ve Francii dlouho zesměšňován.
Když jsme četli jeho knihy, nalezli jsme základní volbu, která
orientovala různé typy chování, totiž jistou filosofii
dějin.Pro Arona není historie ani determinovaná, ani předem orientovaná
nějakým účelem nebo smyslem. Je otevřená, závisí nakonec
na činnosti lidí, na jejich svobodě a na jejich svobodné
vůli. Tím se vysvětluje, proč Aron odmítal mesianismus,
jehož jménem se dopustilo 20. století tolika zločinů, a jeho
nedůvěra vůči ideologii jako diskursu, který globálně vysvětluje
svět a slouží současně jako návod pro jednání lidí. Aron spojuje
filosoficky tuto relativistickou koncepci dějin s ideou
Rozumu. Podržuje totiž z kantovské filosofie ideu Rozumu jako
jediného prostředku, kterého mohou lidé používat k tomu, aby
uspořádali svou představu o světě a aby jím řídili svou
vůli k jeho přeměně.A konečně nalezl v liberální filosofii systém hodnot vhodný pro
strukturování určitého modelu jednání. Liberální filosofie představuje
pro Arona nejméně špatný systém jímž se může řídit politika,
protože respektuje pluralismus idejí a protože dává přednost
empirismu jak v analýze, tak v jednání. Vyjdeme-li z toho, co jsme uvedli, je zřejmé, že se zde nabízí
zcela jiný způsob, jak zvažovat události 20.
století: nukleární strategie, střet Východu a Západu,
růst a proměna průmyslových společností, ústup americké
nadvlády, to vše je nazíráno jinak než prostřednictvím převládajícího
marxismu, který pořádal z lenosti nebo s dobrým svědomím jinak
chaos událostí a vztahů síly. Marxismus už nebylo možné
chápat jako nástroj poznání a současně zapomínat, že
rovněž byl a možná, že byl především, referenčním modelem a modelem
jednání jednoho ze dvou ekonomických a politických
systémů, které se střetaly od začátku století. Problémem nebyl
jen americký imperialismus, nýbrž schopnost Západu uchovat určitý
model civilizace nezávisle na tom, víme-li, že se k němu
hlásíme částečně nebo úplně. Jde zde samozřejmě rovněž o zvrácení
,smyslu' historie, především však o uvědomění si nahodilosti a
křehkosti našeho systému hodnot. Během těchto rozhovorů jsme
si uvědomili, že jsme dospěli díky myšlení Raymonda Arona
k proměně naší představy o světě. Do jisté míry jsme už dříve
věděli, co si myslí, v mnoha bodech jsme s ním souhlasili,
to nové nevzešlo ani tak z analýz, jako z důsledků, které z nich
plynou pro volbu a zodpovědnost, které musíme podstoupit
my a naše generace. Tedy o jednání v duchu, který byl nemyslitelný
před desíti lety (to je začátkem 70. let. Kniha Raymond Aron.
Le Spectateur engagé vyšla v roce 1981). Smířili jsme se
postupně s tím, že se nenabízí žádný jiný model, protože
skutečnost, která si klade nárok na to, být modelem,
je mnohem horší než ta, kterou kritizujeme zde. Důsledek je jediný:
je třeba jednat uvnitř západního systému, jediná alternativa
je bdít nad tím, aby skutky západních zemí odpovídaly hodnotám,
kterých se dovolávají.Je to méně banální důsledek než jak se jeví, vzpomeneme-li si
na nedostatek odvahy a odhodlání Evropanů tohoto století, kteří
při mnoha historických příležitostech zapomněli na své
ideály...."17
Sartre tedy byl odsunut, pozdního ocenění nabyl Raymond Aron,
ostatně Sartrův petit camarade z mládí. A konečně ještě zcela
nedávno vzbudila rozruch kniha, kterou napsal historik Jean-François
Sirinelli, Sartre et Aron, deux intellectuels dans le siècle
(Paris: Librairie A. Fayard 1995), v níž se miska historikových
vah neskláněla v prospěch Sartra, právě naopak. A rovněž jeden
z tzv. mladých filosofů, dnes ovšem patřících ke střední generaci,
totiž Bernard-Henri Lévy, nedávno dobře vystihl tento odklon
o Sartra, když prohlásil: "Představuji si, jak by byli moji učitelé
v sedmdesátých letech překvapeni, kdybych jim řekl, že zamýšlím
jednoho dne věnovat Sartrovi knihu."18 Tato
kniha je dnes na světě po názvem Sartrovo století. Neměl
jsem zatím možnost ji číst, četl jsem jen některé reakce na ni
ve francouzském tisku a zejména velmi důkladnou a zaujatou recenzi,
kterou o ní napsala pro Les Temps Modernes Juliette Simontová,
sama autorka knihy o Sartrově filosofii.19
To, že Bertrand-Henri Lévy dělí Sartrův život a dílo v podstatě
na dvě jakoby nepříliš související části, na mládí, kdy je Sartre
vskutku svobodný, nezávislý, velký filosof, a na Sartra stáří,
poznamenaného politikou, není ani tak nové a zajímavé. Konečně
B.-H. Lévy vyslovil tutéž myšlenku už ve své knize Dobrodružství
svobody. Jedna subjektivní historie intelektuálů z roku 1991.20 Důležité
je něco jiného, totiž to, že vidí Sartra jako myslitele lidské
svobody. Ještě důležitější z hlediska této mé přednášky však
je, že Juliette Simontová se hlásí k Sartrovi jako ten, či spíše
ta, která je příliš mladá na to, aby mohla Sartra zažít, ale
přesto je jím stržena, chápe ho jako velkolepou celistvou intelektuální
a lidskou osobnost. Sartre je pouze jeden a byl jím celý život,
navzdory nejrůznějším podobám, které na sebe bral a právě kvůli
nim. Simontová představuje nejvýmluvnější doklad probuzeného
zájmu o Sartra u nejmladší francouzské filosofické generace.
Příkrý ideologický soud, odsuzující Sartra ze všech možných filosofických
a lidských hříchů, ostatně v různých obdobách provázel Sartra
po celý život a jeho pozdní českou podobu můžeme nalézt také
v knize Jany Novozámské.21 K tomu se sluší dodat, že tak jako představoval
Sartre pro Jana Patočku v textu z roku 1976 jednoho z hrdinů
moderní doby právě jako zosobnění ducha osvícenství, fundamentálního
a radikálního racionalismu, který otřásá všemi principy vyjma
principu negace,22 pro jednoho
z nejznámějších francouzských filosofů dnešní střední generace
Alaina Renauta představuje Sartre, vlastně ze stejných důvodů
jaké uvádí Patočka, "posledního filosofa" (jak zní titul knihy,
kterou Renaut věnoval Sartrově filosofii).23 S tímto
hodnocením by ostatně souhlasili i Sartrovi generační druhové
Raymond Aron a Claude Lévi-Strauss, kteří při veškeré své kritice
Sartra nikdy neopomenuli zdůraznit jeho filosofickou velikost.
Myslím, že jsem dostatečně zdůraznil návrat, snad překvapivý,
snad očekávaný, toho na francouzskou filosofickou scénu, kdo
pro Gillea Deleuze v době jeho studií těsně po válce znamenal
"závan čerstvého povětří".24
Francouzská filosofie poslední doby vykazuje samozřejmě rovněž
- a převážně - jiná témata než je návrat Sartra na výsluní jejího
zájmu.
Myslím především na hermeneutiku a fenomenologii, které mají
pochopitelně v současné Francii velmi mnoho představitelů a směrů,
nicméně zde se chci zmínit o hermeneutice a fenomenologii zaměřené
na filosofii lidského soužití, představovaného spravedlností,
morálkou, politikou a dějinami. Jsou to v podstatě témata sartrovské
filosofie, byť i jinak formulovaná, včetně - a to je významné
- zcela jinak pojaté angažovanosti. Jsou to nesporně témata,
jimž se žádná opravdová filosofie nemůže vyhnout. Vystupují-li
nyní, na konci 20. století, s obnovenou silou, pak je tomu mj.
proto, že po dlouhé době, jež si i ve Francii kladla především
otázku, jaký sociální činitel, jaká společenská síla (vrstva,
třída, profesionální skupina) má zájem na změně nebo udržení
poměrů, se opět dostavilo vědomí o významu jedince především
v jeho vztahu k druhému, jinému, jenž přes všechnu svoji odlišnou
jedinečnost nezbytně zůstává, figuruje a působí jako jeho bližní.
Tento vztah determinuje nebo alespoň spoludeterminuje naše vnímání
a chápání toho, co jsou spravedlnost, morálka, politika a dějiny
- a tudíž rovněž naše reakce na toto poznání. Uvedu zde, jak
jinak, jméno Paula Ricoeura. Podrobnou bibliografii tohoto nestora
francouzské filosofie, náležejícího s Mauricem de Gandillacem
a Claudem Lévi-Straussem ještě ke generaci Sartra a Merleau-Pontyho,
přineslo zářijové číslo revue Magazine littéraire (2000,
č. 390). Zmíním se jen o tom, že v úplně poslední době se Ricoeur
intenzivněji než kdy jindy zabývá problémem historického poznání.
Historie, to je naše minulost, to je otázka jejímu porozumění,
tedy je to otázka naší paměti a našeho zapomínání. Ricoeurova
poslední kniha Dějiny, zapomění, paměť a řada jeho
statí25 je právě o tom. Paul Ricoeur věnoval
už v osmdesátých letech problému historie v jeho podobě problematiky
narace významné dílo, jehož titul Temps et récit ( Čas
a vyprávění; jeho tři svazky vyšly v letech 1983-1985) odkazuje
na podstatnou složku každého vyprávění, totiž na časovost. Žádné
vyprávění (récit, narration), ať v podobě odborného historického
díla nebo v podobě fiktivního vyprávění (románu, povídky), se
neobejde bez časové dimenze, ale tato se stává lidským časem
právě jen proto, že ji artikuluje vyprávění, récit. Mezi
vyprávěním a časovostí se tedy pne pouto: hermeneutické a fenomenologické
analýze jeho různých podob věnoval Ricoeur právě tuto svou knihu.26 Ta
logicky navazovala na starší Ricoeurovy práce, jimiž Ricoeur
jako hermeneutik a fenomenolog v linii francouzské intelektualistické,
reflexivní filosofie (představované filosofy, jakými byl např.
Félix Ravaison, Léon Brunschvicg, Jean Nabert a další; ke genealogii
Ricoeurovy filosofie viz ostatně knihu jeho rozhovorů s François
Azouvim a Marc de Launeyem, jejíž původní název La Critique
et la Conviction [Paris: Calman-Lévy 1995] nahradil v českém
překladu název Myslet a věřit [Praha: Kalich 2000, přeložil
Miloš Rejchrt], a zejména ovšem jeho knihu Réflexion faite.
Autobiographie intellectuelle, Paris: É ditions Esprit
1995) postupně zpracoval taková témata jako jsou lidská vůle,
jednání, zlo a omyl, spravedlnost, politika, historie atd. v
různých polích a pnutích interpretace problematiky identity sebe
a druhého/jiného a její dialektiky. Ricoeur pokračuje stále v
novém a novém tematizování této problematiky; příkladem může
být jak jeho rozsáhlá kniha Soi-même comme un autre
z roku 1990 ( Já sám jako jiný; Paris, É ditions du
Seuil ), tak stať Od metafyziky k morálce (De
la métaphysique à la morale), určená nejprve do čísla Revue
de métaphysique et de morale k jejímu stému výročí a
převzatá do výše uvedené Ricoeurovy intelektuální autobiografie:
jde tu o otázku bytí jako aktu, jako jednání, o otázku hierarchizace
a diverzifikace principů, na jejichž základě zkoumáme problém
bytí jako aktu, konečně pak o otázku dialektiky téhož a jiného. A
není snad třeba připomínat, že Ricoeurovo dílo na poli biblické
hermeneutiky nebo jeho diskuse se strukturální antropologií,
k níž ho v 60. letech vyprovokovala kniha Clauda Lévi-Strausse Myšlení
přírodních národů (Praha: Čs. spisovatel 1971, přeložil Jiří
Pechar), nebo později s filosofií jazyka, se zabývá v podstatě
onou tematikou, kterou jsem právě zmínil v nevyhnutelné zkratkovitosti
a stručnosti..
Snad právě v souvislosti s Ricoeurovou filosofií nelze rovněž
přehlédnout přetrvávající úzké sepětí kulturní antropologie,
jež má ve Francii v rámci společenských věd nepochybně stejně
silné postavení jako např. historie nebo sociologie, s filosofií
a zejména se strukturální antropologií. Takže ještě jednou uvedu
Clauda Lévi-Strausse, kterého jsem už několikrát zmínil v souvislosti
s Jean-Paul Sartrem.
Patrně zatím poslední kniha Clauda Lévi-Strausse Dívat se,
naslouchat, číst se datuje rokem 1993.27 Není věnována primárně strukturálnímu
rozboru mýtů amerických nebo australských domorodých či přirozených
národů, nýbrž zasvěcenému, jistěže strukturálně analytickému
pohledu na některé z projevů evropské, v prvé řadě francouzské
kultury: na Poussinovy obrazy, na úvahy Jeana-Jacques Rousseaua
a především Denise Diderota a některých dalších autorů o hudbě
a jazyku a na hudbu Jeana-Philippa Rameaua. Claude Lévi-Strauss
se znovu osvědčuje jako skvělý a pronikavý znalec rovněž evropské
kultury, jak ho ostatně známe i z jiných jeho prací. K devadesátinám
Clauda Lévi-Strausse připravila revue Critique zvláštní číslo.28
Příspěvky v tomto čísle potvrdily, že Claude Lévi-Strauss zaujímá
ve francouzské kulturní antropologii stále pevné místo.
Ale vraťme se k tématům, které jsem naznačil výše. V recenzi
pro Filosofický časopis (48, 2000, č. 3) jsem referoval o
knize Myriam Revaut d'Allones pojednávající o chřadnutí politiky
a politična. Ve své téměř poeticky a dramaticky nazvané knize Chřadnutí
politiky (Le dépérissement de la politique, Paris: Aubier
Älto" 1999) řeší tato francouzská filosofka otázku, jež se zdá
být velmi palčivá pro naší dobu: jak je tomu s politikou jako
svébytnou stránkou lidské činnosti, umožňující a usnadňující
lidem přežívání ve společnosti a tím ve světě? Je to otázka,
jež se může zdát na prvý pohled zcela zbytečná, ne-li absurdní.
Je přece zřejmé, že se politice daří lépe než kdy jindy: lidská
společnost je dnes tak zpolitizovaná, jako snad nikdy dříve ve
své historii. A přece: neutuchající nářky nad úrovní politiky,
jež zaznívají ze všech stran, svědčí o čemsi jiném. Svědčí o
rostoucí závislosti společenského života na politice a o neméně
rostoucí nespokojeností s úrovní či se stavem politiky jako takové,
to je jako se specifickou lidskou činností, jež se ovšem stala
povoláním svého druhu. Setkáváme se velmi často s tvrzením, že
politika je vyprázdněná, zbavená svého obsahu, bez idejí, které
by dokázaly strhnout a zaujmout veřejnost, že jí chybí skutečné
vize a náměty, že je zasažena morální laxností, že ji proto postihuje
znechucení, nedůvěra atd. Prostě, politika je ödkouzlena".
Na rozdíl od nářků nad úpadkem politiky, který známe z blízké
i vzdálené minulosti, je k zamyšlení nad stavem politiky současný
filosof nucen o to naléhavěji, že dnes více než kdy jindy klademe
rovnítko mezi demokracii a politiku, přičemž pod politikou
rozumíme v tomto ohledu výhradně uskutečňování a naplňování svobodného
života jednotlivce a komunity, k níž náleží. Zklamání z politiky
se tedy může rovnat - a mnohdy se skutečně rovná - zklamání z
neuskutečněných nadějí, ať už jsou v jednotlivostech oprávněné,
či nikoli. Právě toto je úhel pohledu, o který autorka opírá
svou analýzu politiky. Jsou naděje, které v politiku vkládáme,
zejména v její podobě politiky jako naplňování svobody, vskutku
oprávněné? Autorka se právem pozastavuje nad tím, že zklamání
z politiky, jež je vydáváno za její chřadnutí, představuje
v podstatě jen vyjádření zklamaných individuálních nadějí. A
zde se ovšem nutně klade další otázka: rozumíme-li pod politikou,
v dnešní době pod demokratickou politikou, jen uskutečňování
individuálních přání a tužeb, jež pochopitelně už pro svou rozmanitost
a protichůdnost nemohou být všechny naplněny stejnou měrou nebo
vůbec ne, lze ještě současné politické dění vůbec považovat za
politiku v pravém slova smyslu?
Odpověď Revaut d'Allonnes je v zásadě kladná. Politika jako vyjádření
a naplňování individuálních tužeb a přání je výrazem aktivního
života občanů, je projevem, výrazem starosti o jejich záležitosti.
Ty jsou ovšem v zásadě křehké - Revaut d'Allonnes zde velmi úzce
navazuje na analýzy Hannah Arendtové - a této křehkosti odpovídá
rovněž křehkost politiky, tolik charakteristická pro demokratickou
modernitu. To ovšem neznamená, že by politika musela být automaticky
a nutně bezmocná. Zdá se, že evropské dějiny filosofie politiky
znají dvě velké tradice: jedna, inspirovaná Platónem, žádá po
politice, aby byla především hledáním a uskutečňováním pravdy.
Druhá, aristotelská tradice požaduje po politice, aby byla snahou
jen o to, co je pravděpodobné a možné. Autorka se v rozboru
této dvojí tradice, jenž ostatně zaujme svou poučeností, přiklání
více k "praktické moudrosti" aristotelské tradice než k tradici
platónské. Bez ohledu na to si ovšem velmi dobře uvědomuje, že
antická obec rozuměla pod politikou něco zcela jiného než moderní
doba: rozuměla pod ní veškeré chování svobodných příslušníků
obce navzájem, jak to plynulo ze známé Aristotelovy definice
člověka jako politického živočicha nadaného rozumem. Nová doba
jistě rozvíjela od Machiavelliho až po Hegela koncept občanské
společnosti, který kladl důraz na svobodu jedince a jeho práva,
jenž ovšem předpokládá zcela odlišné pojetí politiky, než jaké
znala antika. Spolu se sekularizací a pokračující individualizací
evropské společnosti (základní rysy tohoto historického procesu
jsou natolik známé, že je zde jistě můžeme v zájmu stručnosti
pominout) se dostavuje nejen vědomí práva na osobní svobodu (a
tedy suverenitu) jedince, vědomí všech jeho dalších občanských
a lidských práv, nýbrž rovněž vědomí o relativizaci politické
činnosti a vědomí o právu nepodílet se aktivně na politickém
dění. Jedinec zůstává svobodným občanem i tehdy, když se na politickém
životě nepodílí - skutečnost pro antickou obec nemyslitelná.
Byla to představa nemyslitelná ovšem rovněž pro éru jakobínského
teroru za Francouzské revoluce. Robespierrova snaha učinit politiku
naprosto transparentní záležitostí všech tragicky předznamenala
obdobné snahy, jež měly naši modernitu tak těžce poznamenat ve
20. století, jak neopomenula autorka na příslušných místech své
knihy zdůraznit.
V současné době jsme jistě svědky různých pokusů, které usilují
dle autorky politiku nahradit něčím jiným: například ekonomikou,
dějinami, náboženstvím, morálkou atd., tedy pokusy, jež se snaží
odstranit z politiky její bytostnou křehkost, aby ji, znovu řečeno
s nadsázkou, vyléčily z jejího údajného chřadnutí. Tyto
pokusy autorka odmítá: cílem politiky není a nemůže být opětovné zbožštění
světa, ale jeho zlidštění, to je nekonečné úsilí umožnit
lidem vzájemně snesitelný život, jež ovšem dosahuje jen velice
nejisté a stále jen křehké výsledky.
Rád bych se právě v této souvislosti - tj. v souvislosti s otázkami filosofie
politiky - vrátil ještě jednou k jménu Michela Foucaulta. Jak
všichni dobře víme, jeho předčasná smrt v roce 1984 zanechala
podobně jako tomu bylo v Sartrově případě značnou, zčásti teprve
v současnosti vydávanou literární pozůstalost. Patří k ní mimo
další rovněž Foucaultovy přednášky na Collège de France z roku
1976, jež vyšly pod názvem "Je třeba bránit společnost" v roce
1997 (srv. pozn. 6). Ve své recenzi těchto Foucaultových přednášek
pro Filosofický časopis jsem napsal, že jejich předmětem
je öbrana společnosti", tak jak se projevuje v určitých historických
podobách mocenského diskursu. Tímto diskursem je diskurs práva,
jako diskurs prosazující a ospravedlňující moc, ovládání. Ve
Foucaultově pohledu však nejde o postižení tohoto jevu - tedy
fenoménu moci v tradiční podobě suverenity a poslušnosti jedinců
vůči této suverenitě, nýbrž v podobě ovládání a podrobení. Z
toho plyne nutnost analýzy moci nikoli na rovině intence nebo
rozhodování, ale na rovině skutečných a efektivních praktik.
Foucault si tedy neklade otázku, proč chtějí někteří lidé vládnout,
o co tímto usilují, nýbrž si chce klást otázku, co se vlastně
děje na úrovni podrobování, na úrovni trvalých a nepřetržitých
procesů, které ovládají chování lidí. Anebo, jak to vyjadřuje
jinak: jde o to, uchopit samu skutkovou instanci podrobování
jako utváření subjektů. Nejde o týž postup, který vyjadřuje nejlépe
Hobbesovo dílo Leviathan, totiž o definování určitých prvků
státní moci, které jsou sjednocovány jistou společnou vůlí, vycházející
z nějakého ústředí, nýbrž jde o postižení "periferních celků",
jež už moc vytvořila. Moc nelze konečně chápat výlučně jako homogenní,
masivní jev vlády (ve smyslu ovládání masy jedincem, skupinou,
třídou), ale jako něco, co nejenom působí na jedince, ale co
prostřednictvím mocí ovládaných, chceme-li mocí podrobených jedinců
vytváří a současně působí jako jakási mocenská síť. "Jedinec,"
tvrdí Foucault, "je výsledkem moci a současně prostředníkem moci:
moc prochází jedincem, kterého utváří." Tento dle mého soudu
typicky foucaultovský ärcheologický" přístup k problému moci
však nesmí vytvořit iluzi, že moc v tomto pojetí jakési sítě
lze analyzovat jako nějak demokraticky nebo anarchisticky sdílený
jev; nikoli, moc je třeba analyzovat v jejích nejmenších mechanismech,
které mají svou vlastní historii, své vlastní techniky, svou
vlastní taktiku, a je třeba rovněž analyzovat, jak tyto (zdánlivě
nebo skutečně) nepatrné mechanismy nebo praktiky moci jsou "kolonizovány",
tj. využívány obecnějšími praktikami nebo formami globálního
ovládání.
Jako snad nejpodstatnější metodickou zásadu, kterou zde Foucault
vytyčuje, lze zmínit jeho varování před redukováním moci na ideologická
zdůvodnění, která doprovázejí "velké mašinérie moci". Vlastním
předmětem Foucaultových přednášek jsou proto válečné a biologické
motivy (motivy války a rasy) v historickém diskursu o původu,
kterým novodobé evropské společnosti ospravedlňují svoje bytí,
svoje uznání, své nároky na nadvládu a moc jedněch nad druhými
nebo zápas o tuto nadvládu, a to zpravidla ve formě obrany společnosti.
Foucault obrací Clausewitzovo heslo o válce jako pokračování
politiky jinými prostředky v heslo o politice jako o pokračování
války jinými prostředky: jakmile se počínaje koncem středověku
státy natolik upevnily, aby vytlačily boj, válku z každodenního
života na své hranice a za ně (tj. aby válku omezily pokud možno
na ozbrojený konflikt s cizím nepřítelem, který vyhrazují na
válku specializované skupině lidí, totiž armádě), objevuje se
ve společnosti nový diskurs, který Foucault nazývá historicko-politickým
diskursem a který je nástrojem politického zápasu jednotlivých
skupin společnosti, nástrojem zákona, práva, institucí a jejich
ospravedlněním. Foucault situuje jeho skutečně již vyspělou,
"moderní" podobu do Anglie 17. století. Historicky podrobně tento
diskurs zkoumá, stejně jako analyzuje ozvěnu tohoto diskursu
a jeho pokračování v předrevoluční a revoluční Francii. Je skutečně
překvapivé, jak velké místo v tomto diskursu hraje válka a rasa,
jak mnoho a často je politický protivník ztotožňován s nepřítelem
(ve vojenském slova smyslu) a s "cizincem", či potomkem "cizince",
tj.v anglickém a později francouzském případě s potomkem dobyvatele,
který se kdysi v dávné minulosti zmocnil země a vlády nad "původním"
obyvatelstvem, jemuž dodnes upírá jeho práva.
Pojetí politiky jako pouze moci nepředstavuje pochopitelně
v dějinách politického myšlení a filosofie politiky nic nového:
prolíná se v nich jistě od Niccolò Machiavelliho přinejmenším
po Carl Schmitta. Avšak mimořádnost nebo alespoň neotřelost Foucaultova
pátrání po zdrojích, jež v naší evropské myšlenkové tradici zakládají
mocenský diskurs ospravedlňující ovládání, spočívá právě v tom,
že se uměl jinak tohoto diskursu dotazovat, že ho uměl jinak číst
než jsme většinou z dějin filosofie zvyklí. Proto pro něho motiv
války a rasy představuje jeden z determinujících prvků mocensko-politického
diskursu, který se dostavuje mnohem dříve, než si obvykle připouštíme.
Tento motiv, jak plyne z Foucaultových přednášek, nepředstavuje
v politickém diskursu nové doby něco okrajového a pozdního (čemu
dodávají hmatatelnou "teoretickou" podobu teprve na konci 19.
století J. A. Gobineau a St. H. Chamberlain), nýbrž představuje
neobyčejně podstatnou součást nikoli jen abstraktních či ryze
teoretických politických a morálních úvah: v Evropě a celém světě
nové doby se stal závažným nástrojem ospravedlňování reálné moci,
reálného podrobování a reálných mocenských vztahů, nejen mocenských
nároků a navzdory katastrofálním zkušenostem jím nepřestal být.
Je snad tento prvek mocenského diskursu a mocenského ovládání
nevykořenitelný? Souvisí s öbjevením se novodobého subjektu",
který jednoho dne "zmizí tak náhle, jako se náhle objevil", jak
tvrdí Foucault ve své knize Slova a věci?
Za jednu z nejzajímavější publikací poslední doby však považuji
knihu dvou dnes velmi známých autorů střední generace André Comte-Sponvilla
a Luc Ferryho, Moudrost moderních. Deset otázek pro naši
dobu.29 Napsal jsem o ní rovněž pro Filosofický časopis (48,
2000, č. 5) recenzi, na kterou zde odkazuji. Uvádím z ní jen
tolik, že její autoři se jejím prostřednictvím snažili odpovědět
na staronovou otázku, co je to filosofie, zda má smysl se jí
zabývat také dnes a proč. Odpověď na tuto otázku poskytují hned
prvními slovy úvodu ke své knize, obsaženou v odpovědi na jinou
otázku, totiž na otázku jak žít? Jak žít šťastněji, smysluplněji,
svobodněji? A to nikoli ve vysněném světě, v utopii, v budoucnosti
zářivých zítřků, nýbrž ve světě jaký je teď a tady, neboť
jiný nemáme na výběr, stejně jako si nemůžeme vybrat jinou dobu
k životu, než tu, do níž jsme se narodili.
Ve své recenzi zmiňuji rovněž, že tato zdánlivě samozřejmá (triviální)
slova nesměřují k tomu, aby filosofie byla viděna jako královská
cesta ke změně světa - kdo by se ostatně něco takového ještě
dnes odvažoval nabízet - ani k tomu, aby byla pouhou útěchou
či dokonce návodem k rezignaci, nýbrž aby byla chápána jako
prostředek, jak dosáhnout maxima štěstí v maximu jasného rozumového
poznání. Právě tento ideál nazývali starověcí autoři moudrostí.
Comte-Sponville a Ferry právě takovou moudrost mají na mysli,
současně ovšem velmi dobře ví, že moudrost antických autorů,
jež poskytovala smysl jejich filosofii a tedy rovněž jejich životu,
nelze jednoduše převzít, a to právě proto, že náš svět není stejný,
naše společnost není stejná, naše vědění, morálka, politika atd.
nejsou totožné s tím, v čem žily a uvažovaly autority antického
myšlení. Na ideál jejich moudrosti však navázat lze a je to dokonce
nutné. Jakoby sami autoři navazovali v tomto mínění na pozdního
Michela Foucaulta a jeho pojem starosti o sebe jako o individuum.
Otázka po smysluplném životě, tedy otázka jak žít, je filosofickou
otázkou par excellence, a filosofii, která si tuto otázku
neklade nebo se před ní utíká do techniky filosofování, cosi
podstatného chybí.
Autoři ve své knize zdůrazňují, že mezi nimi panuje zásadní rozdíl
ve filosofickém přístupu. Nebrání jim to však v tom, aby shodně
pojmenovávali a viděli ony problémy, k nimž by se měla současná
filosofie vyjadřovat. Po objasnění zásadního rozdílu v metafyzickém
určení svých filosofií tedy kladou postupně tyto otázky: Lze
na základě výsledků současné neurobiologie předpokládat, že je
etika založena v přírodní danosti člověka? A je-li tomu tak,
lze i nadále věřit tomu, že člověk prostřednictvím své svobodné
vůle transcenduje materiální svět a že je tedy svou podstatou
odlišný od ostatních živočichů? Nemění neurobiologie veškerý
dosavadní pohled na lidstvo, tak jak ho zprostředkovávají jak
filosofie, tak humanitní vědy?
Tato otázka není zdaleka nevinná, jak si dobře dnes uvědomujeme,
neboť z ní přímo plyne další, kterou si autoři kladou: vztah
bioetiky k lidským právům. Obojí představuje novou dimenzi morálního
tázání po tom, co je dovoleno a co dovoleno již nesmí být. Ale
pro Comte-Sponvilla je tu filosofie právě proto, aby usnadňovala
společné žití lidí prostřednictvím racionální diskuse, bez níž
není možná demokracie, v přátelství, bez něhož není možný dobrý
život, v přijímání toho, co je, nikoli v rezignaci, ale ve vyrovnanosti.
V tomto ohledu je tedy filosofie cestou k moudrosti. To jistě
není nic nového, je to předpoklad onoho dobrého života,
zmíněný už výše. Je to starý ideál, svou techničností se však
současná filosofie zdá být často tomuto ideálu na hony vzdálena.
Přesto zůstává jejím úkolem a cílem promýšlet to, co je "nenahraditelné
v našich životech". Tedy vést k moudrosti.
Patrně nikdo ovšem nedokáže definovat způsobem přijatelným pro
všechny, co je moudrost, nikdo nemůže poskytnout návod, který
by vyhověl všem, jak moudrosti dosáhnout. Tedy ani více než pětisetstránková
kniha velkého formátu André Comte-Sponvilla a Luca Ferryho. Nicméně
je to pozoruhodný důkaz kritické sebereflexe filosofie v "potřebné
době".
Co říci dále o francouzské filosofii konce 20. století? Co filosofie
vědy a techniky, co filosofie jazyka? Dominique Lecourt a Philippe
Petit napsali v roce 1997 knihu Budoucnost pokroku.30 Autoři neodsuzují ideu pokroku jako takovou, jak je dnes
dost běžné a módní, nýbrž odsuzují jak jisté dogma pokroku, tak
jisté dogma zavrhování pokroku. Lecourt netvrdí jistě nic převratně
nového, píše-li, že morální pokrok není automaticky totožný s
pokrokem vědeckého poznání, nicméně v dnešní době laciného obviňování
vědy a racionality vůbec ze všech možných hříchů a prohřešků
(z devastace krajiny a životního prostředí stejně jako z podílu
na faustovském komplexu západní civilizace, neznající pokoru
před stvořením a údajně podléhající pýše ze své jakoby všemoci),
považuji za velmi užitečné připomenout, kde se historicky nacházejí
kořeny této záměny. Lecourt je situuje do konečné fáze osvícenství
a následujícího pozitivismu spojeného se sociálním, politickým,
ekonomickým a vědeckým optimismem 19. století. Ten se jistě katastrofami
20. století vyčerpal a dnes se na něj díváme střízlivěji. Máme
však právo zavrhovat vědecký pokrok jako takový a jeho specifickou
racionalitu?
Racionalitu postupu vědeckého ducha, bez níž by nebyl vědecký
pokrok myslitelný, charakterizuje podle Lecourta stále to, co
kdysi nazval Gaston Bachelard rektifikací určité problematiky,
kterou si věda vytvoří jako myšlenkový konstrukt, jenž předchází
každému experimentu. Bachelardovský pojem rektifikace se
blíží popperovské falsifikaci, i když to nejsou pojmy zcela
totožné. Sama tato rektifikace vyžaduje určitou etiku, jež asi
přesahuje jen sféru vědy. Pochopitelně, že k vědeckému pokroku
nedochází ve vzduchoprázdném sociálním prostoru, a dnes by působilo
nepochybně triviálně, kdyby kdokoli hovořil jako o novince o
skutečnosti, že se vědecký pokrok orientuje také podle jiných
než imanentně vědeckých požadavků. Ani tato skutečnost však nesnižuje
hodnotu vědecké etiky, právě naopak. V závěru své knížky rozhovorů
o budoucnosti pokroku zdůrazňuje Lecourt hodnotu etiky pro vědu
a ve vědě. Tuto etiku však nechápe jen jako volání po slušném
chování vědců a těch, kdož mocensky o vědě a jejím uplatnění
rozhodují, nýbrž chápe ji jako etiku odvahy. A to jako etiku
odvahy v antickém slova smyslu, jako etiku odvahy překonávat
velká nebezpečí. Nikdo soudný dnes nemůže pochybovat o tom, že
budoucnost, včetně oné bezprostřední, skrývá řadu tušených a
netušených nebezpečí. Odvaha, jak jí rozuměla antika, není bezhlavým
pohrdáním nebezpečím, jež plyne z neznalosti věci, nýbrž přemáháním
strachu pomocí rozumové úvahy. A tuto odvahu potřebuje věda a
lidská komunita vůbec jako jednu ze svých nejvyšších občanských
ctností.
Je příjemné uvědomovat si, že věda potřebuje pro svou další existenci
občanskou ctnost stejně jako ji potřebuje lidská společnost vůbec.
Konečně Lecourt ukázal kdysi ve své knize o Lysenkovi, že jeho
ztroskotání bylo ztroskotáním vědy zbavené občanské ctnosti.
Další z mladší střední generace francouzských filosofů, Dominique
Bourg, se intenzivně zabývá otázkami vědy, techniky a ekologie.
Připomenu zde jen několik jeho knih k tomuto tematu: L'homme
- artifice. Le sens de la technique (Paris: Gallimard 1996),
připomíná latinské homo faber - kdo by si nevzpomenul na stejnojmenný
název známého románu Maxe Frische? - není zdaleka první prací
tohoto francouzského filosofa, jejímž předmětem je filosofická
reflexe vztahu člověka a přírody ve specifické podobě, jakou
mu dodává tak eminentně lidský výtvor, jakým je technika. Dvě
knihy téhož autora z roku 1993 reflektují téma vztahu člověka
k přírodě ve filosofickém, politickém a ekologickém diskursu
(Les sentiments de la nature, Paris, La Découverte a La
Nature en politique ou l'enjeu philosophique de l'écologie,
Paris: L'Harmattan), zatímco jedna z roku 1996 se věnuje speciálně
ekologii (Les scénarios de l'écologie, Paris: Hachette).
Konečně je snad vhodné upozornit v této souvislosti na dlouhou
stať Dominika Bourga v revue Esprit 1987, č. 8-9, s. 23-29
a tamtéž, č. 11, s. 75-87 pod názvem Culture et technique,
par delà le discours apocalyptique (Kultura a technika,
za apokalyptický diskurs), v níž se vyrovnává s dobře známým
tematem ödkouzlení světa", za nějž údajně mohou novodobá technika
a věda. Bourg vyšel v této stati z paralely mezi vývojem a funkcí
jazyka a vývojem a funkcí techniky (technik), aby dospěl k závěru,
jenž se mnohým kritikům modernity bude jevit jako příliš a ukvapeně
optimistický, že totiž technika nejen neoslabuje naši lidskost,
ale že možná naopak přispívá k jejímu upevnění tím, že ji zvnějšňuje.
A končí výzvou k tomu, abychom rezolutně překonali všechna "regresivní
a nostalgická pokušení" a abychom obnovili vztah důvěry k naší
epoše (s. 87).
Vztah mezi jazykem a technikou, který tvoří východisko právě
zmíněné stati či spíše studie D. Bourga, představuje také v knize L'homme
- artifice31 jedno
z důležitých témat, připomenu ovšem - zase ze své recenze, že
jako nejdůležitější se ovšem jeví zkoumání smyslu techniky.
Bourg navazuje na výrok velkého francouzského historika Marca
Blocha: "Zdůrazňovat roli techniky pro lidský vývoj se prostě
rovná připomenout, že člověk žije ponořen do přírody a že existuje
jen potud, pokud umí na ni působit a že také a především je bytostně
nedělitelným a že v každém z nás se ustavičně navzájem doplňují Homo
faber a Homo sapiens." Bourg souhlasí s tím, že nelze oddělovat homo
a faber a že lidstvo vlastně vytvořilo sebe sama na základě
jak lingvistických, tak nástrojových artefaktů, že technika na
jedné, jazyk a vědění na druhé straně představují konstrukty,
které jsou vnější lidskému tělu, a že tato teze o homo-faber
vylučuje jakýkoli protiklad mezi technikou na jedné a lidstvem,
jež používá jazyk a vědomosti, na druhé straně. Současně však
tato výchozí teze vylučuje podle Bourga předem jako sterilní
každé tvrzení o nezávislosti techniky na člověku a odsuzuje jako
sterilní alternativu mezi technofilií a technofobií. A dále:
technika, dle Bourga, zajišťuje naši příslušnost k přírodě, přičemž
nás současně vymaňuje z její nadvlády.
Toto jsou tedy hlavní teze Bourgovy knihy. Z metodologického
hlediska pak filosofie techniky nemůže být jen komentářem textů,
které techniku chválí nebo kritizují; filosofie techniky musí
brát v úvahu historičnost, to je historický vývoj a historické
proměny techniky, a to tedy znamená, že musí znát nejen texty
věnované technice a rozumět jim, ale že musí rovněž znát technické
předměty a rovněž jim rozumět. Bourg rozhodně odmítá jakýkoli
filosofický radikalismus - technofobní stejně jako technofilní.
Radikalismus obojího druhu vede dle něho pouze ke sterilnosti
myšlení. Spatřovat v technice jakýsi homicidní osud - autor uvádí
jako příklad tohoto postoje J. Ellula, M. Heideggera, P. Hottoise
- je přehnané, a to proto, že klást do protikladu lidstvo a techniku
nemá smysl: neexistuje lidstvo bez technických předmětů, bez
trvalého technického prostředí. Ani lidstvo - parafrázuji autorovu
předmluvu - ani technika neexistují samy o sobě, nelze oddělovat
lidstvo o sobě od techniky o sobě. Ani příchod moderní vědy a
techniky na tomto stavu nic nezměnil, jako paradoxní se ovšem
může nanejvýš jevit skutečnost, že čím více se stávají výtvory
techniky složitějšími, propracovanějšími a abstraktnějšími, tím
více se utvrzuje přírodní charakter techniky. Pochopitelně, právě
tato skutečnost může povzbuzovat jak obránce techniky, tak její
kritiky v názoru, že technický rozvoj je cosi nezvratného, něco
co pro jedny se rovná triumfálnímu pochodu lidstva vpřed a co
pro druhé naopak může znamenat cestu do záhuby, před níž lidstvo
může uchránit - opět paradoxně - například jen drastické snížení
potřeb (skutečných, umělých) lidí, spojené s drastickým omezením
počtu lidí na planetě Země.
Takto krajně vyhrocená stanoviska Bourg odmítá. Ve své knize
chce naopak dokázat, že se navzájem nevylučují politická svoboda
a omezení či požadavky, které plynou z techniky, že technika
a její nejpregnantnější výraz, totiž moderní průmyslová společnost,
spíše podporuje rozvoj individuálních hodnot a možnosti jak je
demokraticky vyjadřovat, než aby tomu bylo naopak, jak tvrdí
četní kritikové techniky a modernity vůbec.
Podle autora představuje naopak skutečně filosofickou otázku
techniky otázka našeho vztahu k přírodě. Je-li tomu tak, pak
je filosofie techniky vlastně stejně stará jako filosofie sama
a v podobě filosofické reflexe vztahu člověka k přírodě vlastně
zažila dvě období. První období chápe Bourg jako filosofické utvrzování
imanentního postavení člověka v přírodě za relativního podhodnocování
jeho technické aktivity, tak jak to spatřujeme u Aristotela.
Druhé období charakterizuje naopak snaha pojímat vztah člověk
- příroda jako transcendování přírody člověkem, spojené se zdůrazňováním
jeho technické aktivity - to je údobí galileovské fyziky a moderní,
tj. novodobé metafysiky. Jistě zde není možné sledovat autorův
historickofilosofický rozbor do podrobností, za povšimnutí však
stojí, že si právě v něm klade autor otázku, co je to vlastně
artefakt, co jsou to technické předměty (ve smyslu technických
výtvorů), co jsou to modifikované přirozené objekty a jaký je
vztah mezi věděním a mocí. Právě tato poslední otázka vede k
otázce další, totiž k otázce oprávněnosti teze o zdánlivé nebo
skutečné autonomii techniky, zejména v její současné podobě.
Autor věnuje kritice právě této teze celou prvou část své knihy,
jak jsem uvedl výše. Pomineme-li autorův exkurs do historie této
teze - osvícenství, Hegel, Marx, pak je třeba nutně zmínit, že
autor věnuje velkou pozornost pojetí techniky u Martina Heideggera
a u Jacques Ellula. Prvý z obou autorů je v našem prostředí téměř
důvěrně znám, druhý podstatně méně. Oba dva myslitelé představují
v Bourgově pohledu typické a originální stoupence teze o autonomii
techniky, s nimiž však nelze dle našeho autora vůbec souhlasit.
Pro Bourgovu charakteristiku Heideggerova pojetí techniky stačí,
uvedeme-li závěr Bourgova rozboru: "...tím, že (Heidegger) odmítal
spatřovat v technice nástroj ve službách člověka, učinil z člověka
nástroj ve službách Bytí. Tento zvrat nás vede zpět pod pompou
Bytí ke stejně elementárnímu pojetí politiky jako techniky: k cynické
instrumentalitě." (s. 79)
Jacques Ellul proslul zejména jako autor tří velkých knih, věnovaných
problému techniky a společnosti: La technique ou l'enjeu du
siècle (Paris: Armand Colin 1954), Le Système technicien
(Paris: Calmann-Lévy - Lévy 1977) a Le Bluff technologique
(Paris: Hachette 1988). Ellul přistupuje k otázce techniky více
sociologicky než filosoficky a na jeho pojetí techniky měly vliv
jak Weberovy, tak Parsonsovy teze o postupné nevyhnutelné racionalizaci
společnosti. Proto pro něho moderní technická civilizace představuje
především logický důsledek postupů a metod orientovaných touhou
po dosažení maximální účinnosti. Snaha po dosažení maximální
účinnosti charakterizuje to, co Ellul podle Bourga nazývá "technickým
fenoménem", v němž se spojují "vědomí" a "rozum" v působení na
"velmi široké pole technické operace" (s. 83). Z toho plyne vše
ostatní: odpoutání lidí od půdy a od prastarých zvyků v naději,
že bude dosahováno dalších a dalších zlepšení pracovních metod,
vedoucích k větší účinnosti. To vede k růstu vědomí o výhodách,
k jakým může vést v určité oblasti zavedení výkonnější techniky.
To zase vede k rychlému šíření techniky, k akumulaci prostředků
a nakonec k prosazení se technické civilizace. Vítězství této
civilizace má zase dva důsledky. Za prvé je to universální rozšíření
techniky do všech oblastí lidského života, za druhé je to pojímání
techniky jako jakési obecné zkušenosti. Nic neuniká procesu racionalizace,
pro který není ani tak důležitá změna jednotlivých technických
postupů jako proměna vztahu společnosti k technickým operacím.
Tato proměna spočívá v prosazení se jakéhosi a priorně pozitivního
hodnocení dimenze účinnosti oproti všem ostatním hodnotám, dokonce
i za cenu zničení všech ostatních lidských hodnot a možností.
Technický fenomén se vyznačuje vedle racionality a umělosti ještě
dalšími pěti vlastnostmi: automatizací, samorůstem, nedělitelností,
universalismem a autonomií (s. 83-85). Právě tato poslední vlastnost
je nejdůležitější - v soudobé společnosti lidé už techniku nekontrolují,
technická civilizace v podstatě ničí také svobodu lidí, technický
stát je totalitní, byť i skrytě. Bourg cituje Ellula: "Soudím,
že v současné době je partie již ztracena a že technický systém,
roznícený mocí informatiky, definitivně unikl řídící vůli člověka"
(s. 93; D. Bourg cituje z knihy J. Ellula, Changer de révolution,
Paris: Seuil 1982). Celé toto pojetí, jak ukazuje ve své kritice
Bourg, ovšem stojí a padá s velmi pochybeným pojetím politiky
jako absolutní kontroly všech lidských činností. Nemůže-li politika
absolutně kontrolovat technický fenomén (což skutečně naštěstí
nemůže), pak dle Ellula přebírá tuto roli absolutní kontroly
společnosti sama technika. Ellul tedy chápe jako hlavní protiklad
v novodobé lidské společnosti protiklad techniky (technického
fenoménu, technického systému v Ellulových termínech) a společnosti
(politiky). Techniku chápe Ellul jako autonomní jev, a to jev
absolutně autonomní, což zcela jistě neodpovídá skutečnosti.
Bourg se dosti podrobně zabývá otázkou, zda připisujeme právem
našemu antropocentrismu vinu za všechny ekologické problémy,
jimiž lidstvo čelí nyní a jimž bude čelit v budoucnosti. Jeho
odpověď je záporná. Nejenže naše koncepce přírody a naše chování
vůči (v) ní nejsou v jednoduchém kauzálně mechanickém vztahu,
ale náš antropocentrismus je nepřekonatelný jak prakticky, tak
spekulativně (s. 345). Což nás vůbec nezbavuje zodpovědnosti
vůči životnímu prostředí. Homo sapiens zůstává svou podstatou
homo faber a je docela dobře možné, že impuls k přetváření prostředí
projevil člověk už ve svých nejranějších kulturách. A autor uzavírá:
"Z toho však neplyne nutně, že by technický pokrok měl a mohl
být považován za samoúčelný a za konečné měřítko všech hodnot.
(...) Dospěli jsme tak daleko, že jsme napříště zodpovědni za
biosféru a že jsme zavázání jménem lidstva a jménem budoucích
generací k tomu, abychom ji chránili proti vlastním výstřelkům."
(s. 351)32
Konečně bych se rád zmínil o určitém typu francouzské analytické
filosofie. Používám zde tohoto termínu s vědomou licencí a omezím
se jen na zmínku o dvou filosofech, o Jean-Pierre Comettim a
o Jacques Bouveressovi. Učiním tak na základě jedné Comettiho
knihy, která nese pozoruhodný název Filosof a Kircherova slepice33 a jejíž recenzi, kterou jsem uveřejnil
ve Filosofickém časopise, zde téměř doslova přebírám.
Upozorňuji v ní hned na tři knihy najednou: na knihu Comettiho
a na dvě knihy rovněž francouzského filosofa, Jacquese Bouveresse,
profesora Collège de France v Paříži. Prvá byla motivována rakouským
spisovatelem Robertem Musilem, druhá vznikla původně jako nástupní
přednáška na Collège de France.34
Všechny tři knihy mají totiž něco společného: je to vymezení
se určitého druhu filosofování a jeho autorů či představitelů,
alespoň některých, proti - zase z hlediska tohoto druhu filosofování
- nenáležitým nárokům, jež si osobují některé módní filosofické
trendy (postmodernismus, dekonstruktivismus) nebo určitá fenomenologie
a do jisté míry evropská "kontinentální" filosofie vůbec. Dalším
společným jmenovatelem těchto knih je sám autor dvou z nich,
totiž profesor Jacques Bouveresse, kterému J.-P. Cometti ve své
knize věnuje jednu studii. Tážeme-li se, proč právě jemu a jaký
význam může mít v našem kontextu tato studie o jednom současném
francouzském filosofovi z pera jiného francouzského filosofa,
pak odpověď je nutno hledat v Bouveressově tázání po možnostech
filosofie jako filosofie. Tato otázka představuje totiž vlastní
Bouveressovu otázku, jíž si kladl a klade při různých příležitostech
a na niž odpověděl právě - a nikoli poprvé - ve zmíněných dvou
knihách. Kniha La demande philosophique, což bychom
snad mohli přeložit jako Poptávka po filosofii a její ještě
explicitnější podtitul Co filosofie chce a co lze po ní žádat,
představuje Bouveressovu přepracovanou vstupní přednášku na Collège
de France. Bouveresse je vynikajícím znalcem filosofie Ludwiga
Wittgensteina a právě do značné míry díky jemu se francouzské
filosofické prostředí počalo v posledních dvou desítiletích intenzivněji
zabývat Wittgensteinovou filosofií. Je však neméně vynikajícím
znalcem díla Roberta Musila a Paula Valéryho. Z obou jmenovaných,
stejně jako z Wittgensteina, čerpá svou ironickou - často až
sžíravě ironickou - kritiku vůči filosofii, jež se tváří, že
může poskytnout více než na co vlastně má, přičemž se vlastně
točí neustále v kruhu svých subjektivistických výpovědí o sobě
samé.35 Řekněme rovnou,
že osten takto pojaté kritiky se zaměřuje ve francouzském kontextu
především na postmodernismus, dekonstruktivismus a jistý druh
fenomenologie. Britský filosof Gilbert Ryle, kterého Cometti
cituje,36 kdysi napsal, že "podle (jeho) osobního
mínění ta fenomenologie, jež se vydává za první filosofii, míří
v současnosti k bankrotu nebo pohromě a skončí buď v sebevražedném
subjektivismu, nebo v prázdném mysticismu".
S tímto tvrzením by Bouveresse nepochybně souhlasil, a to nejen
pokud jde o fenomenologii, nýbrž pokud jde o filosofii vůbec,
jakmile se chová jako ona Kircherova slepice, tj. onen nešťastný
pokusný tvor, sedící na zemi jakoby hypnotizován kruhem načrtnutým
kolem něho bílou křídou a neschopný cokoli podniknout. Někdy
se ovšem stane, že se slepice otřepe, vstane a kruh překročí.
Zbaví se prostě hypnotického účinku kruhu z bílé křídy a jde
zobat jinam. Filosofii se to podle Bouveresse také někdy daří,
byť i málokdy: zde jsme již ovšem u Wittgensteina, Musila a Valéryho,
ale rovněž u Lichtenberga a K. Krause, dalších dvou Bouveressových
oblíbených hrdinů, kteří dle něho rádi poukazovali na to, že
se skutečná filosofie zpravidla nachází jinde než ve filosofických
knihách.
Tvrzení, že se ßkutečná filosofie nachází jinde", se vztahuje
na dvě věci: za prvé na víru mnohých filosofů (současných, stejně
jako minulých) v iluzi jakési zvláštní a dokonce určující role
filosofie v dějinách a v kultuře, přičemž se tato iluze opírá
o jinou iluzi, totiž že za tuto údajnou roli vděčí filosofie
svému výsostnému a zvláštnímu metafysickému založení, a za druhé
na víru či přesvědčení opět mnoha současných stejně jako minulých
filosofů, že jejich možné zázračné pojmové a teoretické objevy
pomohou rozřešit nejvážnější problémy, s nimiž se v daném okamžiku
střetá svět.37
Existují ovšem myslitelé, kteří těmto iluzím nepodlehli. Zejména
ti, jejichž jména jsme už uvedli, otevírají pro Bouveresse jiné
cesty. Bouveresse sám zdůrazňuje, že ho vždy zajímali myslitelé
méně známí a uznávaní, kteří však šli vlastní cestou; právě ti,
zejména Wittgenstein a jemu blízcí, nejvíc přispěli tomu, aby
získal důvěru v možnosti filosofie v době, kdy se zdají být tyto
možnosti nejvíce zpochybněny. A spolu s Wittgensteinem je to
především Robert Musil, včetně jeho diagnostiky paradoxní situace
filosofie v moderní době, jak ji autor Muže bez vlastností
vyjádřil ve svém románu. Součástí této paradoxní situace je rovněž
vzájemná nedůvěra a neznalost panující mezi filosofií a vědou
či vědami. Jedině v tomto ohledu se Bouveresse, jak sám tvrdí,
naprosto neshoduje s Wittgensteinem, pro něhož naše epocha vědy
se pro filosofii nehodí. Naopak, specifičnost a autonomie filosofie
vůbec nejsou ohroženy pokrokem vědeckého poznání a nutností,
aby se filosofie s ním seznamovala (ibid., s. 25). Právě
Musil tomuto požadavku vyhovoval jako málokdo jiný (vztah Musila
a vědy představuje alespoň zčásti téma výše zmíněné Bouveressovy
knihy z roku 1993, L'homme probable, pojednávající o Musilovi
a problému náhody). Pro současnost ovšem spíše platí sarkastický
výrok britského filosofa G. E. Moora, který Bouveresse zlomyslně
parafrázoval ke konci své zahajovací přednášky a kterou zakončíme
naši poznámku o třech filosofických knihách, jež mají společného
jmenovatele, totiž Jacques Bouveresse, rovněž my. Moore měl totiž
skandalizovat filosofickou veřejnost tvrzením, že ani svět, ani
vědy mu nikdy samy o sobě nevnukly žádný filosofický problém,
zatímco mnohé filosofické problémy mu vznikly z neuvěřitelných
věcí, které se mu filosofové snažili sdělit o světě a vědě (J.
Bouveresse: La demande philosophique, s. 166).
Přehnaná sebedůvěra filosofie ve vlastní možnosti a ničím nezdůvodněná
víra ve vlastní význam, sebestřednost určitého druhu filosofování
a přehnaný verbalismus, malá nebo vůbec žádná znalost světa a
vědy, to jsou hlavní hříchy filosofie, s nimiž zápasí Jacques
Bouveresse nejen v dílech, která jsem zde uvedl. Nepochybně by
s tímto názorem souhlasil před časem zesnulý Gilles Deleuze a jistě
Patrick Engel.
Domnívám se, že je načase uzavřít tuto, jak jsem úvodem řekl,
velmi nedostatečnou, velmi subjektivní sondu do současné francouzské
filosofie. Chybělo v ní leckteré významné jméno, o mnohém tématu
vůbec nepadla ani zmínka. Řekněme, za použití francouzského rčení il
crie par son absence (je nápadný svou nepřítomností),
že to platí třeba o Jacques Derridovi. Ale to je natolik známá
a výrazná postava, jejíž produkce je tak obsáhlá a nezvládnutelná,
že mně to bude prominuto. Co říci závěrem? Opřu se o stať významného
publicisty a historika Juliena Winnocka, která vyšla v revui Le
Débat, č. 112, listopad - prosinec 2000. Táže se v ní, zda se
dnes nestala filosofie moudrostí pro všechny?38 A odpovídá afirmativně.
Nevídaný zájem o filosofické publikace všeho druhu, o vystoupení
filosofů ve sdělovacích prostředcích, to vše svědčí o tom, že
je po filosofii hlad. Ale nemylme se: skutečnou příčinou je stav
naší společnosti, která nemajíc na svoje neduhy žádný jiný lék
(pád ideologií, oslabení náboženství, rozpad rodiny, zhroucení
nebo potíže školy, skepse vůči všemoci vědy, ekonomické potíže,
ekologická krize atd., atd.) vede veřejnost k tomu, aby se obracela
téměř masově k filosofii jako náhradě. Tedy útěcha z filosofie?
Moje závěrečné slovo zní: ano, také útěcha z filosofie, ale nejen
ona, rovněž kladení otázek, hledání odpovědí, to vše stojí za
dnešním zájmem o filosofii ve Francii, stejně jako trochu nebo
dokonce hodně módy a potěšení. Pokud ovšem jde o francouzskou
filosofii, pak musím zdůraznit, že ani vlna současného, snad
jen módního zájmu o ni v zemi jejího původu vůbec nic neubírá
z její jedinečnosti, jež spočívá v tom, že navzdory různým podobám,
jakých nabyla v uplynulých sta letech a navzdory různosti tematických
polí, jimiž se zaobírala, se tato filosofie snaží o takovou reflexi
své problematiky, jež vědomě usiluje odpojit subjekt od zkušenosti,
kterou zažívá. Její antipsychologismus, její kritické zaobírání
se epistemologií, vědou a zejména konkrétní problematikou každodennosti,
z toho plynoucí reflexe morálky vztahu jedince k druhému a k situaci,
v níž se nachází, a tudíž k paměti, k dějinám, k politice a političnu,
chceme-li ke společnosti - to vše je mimo jiné součástí sartrovského
dědictví, jak to zdůrazňuje např. prof. Gérard Wormser39 - a to je právě ono, co činí francouzské filosofické
20. století tak zajímavé a přitažlivé.
La philosophie française à la fin du XXe siècle
L'Auteur a embrassé dans sa conférence, donnnée à l'Université
de Pre(unknown char)ov (Slovaquie) à la fin de l'an 2000 et intitulée
La philosophie française à la fin du XXe
siècle, un vaste panorama de la pensée allant du ,retour'
assez spectaculaire de l'intérêt et de la personne de Jean-Paul
Sartre et de sa philosophie, jusqu'aux questions philosophiques
mises à jour par des philosophes aussi différents que le sont
Paul Ricoeur, Jacques Bouveresse, Luc Ferry ou André Comte-Sponville
entre autres. L'Auteur constate que la philosophe française continue
sa tradition de la réflexion rationnelle de ses sujes à travers
tous ses champs thématiques en s'efforçant de disjoindre consciamment
l'acte de connaître de son objet. La philosophie française tout
en ne négligeant pas d'autres sujets de la réflexion philosophique,
continue son anti-psychologisme traditionnel aussi bien dans
les questions de la métaphysique et de la morale, dans celles
de l'épistémologie, de la science, de l'expérience quotidienne
vécue par l'individu et donc de sa situation, elle continue la
réflexion morale du rapport de l'individu avec son autre, la
réflexion de la mémoire, de l'histoire individuelle et collective,
de la politique et du politique, donc de la société; tout cela
continue de rendre la philosophie française du XXe siècle
finissant aussi intéressante et attirante, comme elle l'était
toujours.
French Philosophy at the End of Twentieth Century
The Author has given in his lecture for the Pre(unknown char)ov University
(Slovakia), entilted The French philosophy at the end of
the XXth century, a rather complex survey of the French philosophical
thought comprising the spectacular ,return' of interest for the
person and for the philosophy of Jean-Paul Sartre as well of
the philosophical inquiry by the so different thinkers as Paul
Ricoeur, Jacques Bouveresse, Luc Ferry or André Comte-Sponville
among many others. The Author makes clear that the French philosophy
continues its tradition of the rational reflexion of all its
themes by the mean of the conscious disjonction of the subject
from the object of knowledge in the act of knowledge. The French
philosophy strives to maintain its anti-psychologist turn concernig
the problems of the metaphysics and morals, those of the epistemology
as well as the science, those of the all days experience as lived
by an individual, of his situation then, as well as of the moral
reflexion which concern the relation of the individual to his
other one, the reflexion of the memory, of the individual and
collectif history, of the politics and the society; for all this,
the French philosophy remains provoking, maintainig its interest
and savour according to its specificity.
Footnotes:
1[4em]Přednáška byla přednesena v prosinci
2000 na půdě katedry filosofie Filosofické fakulty Prešovské
university. Její stylistický ráz jsem ponechal v podstatě až
na malé výjimky beze změny, zatímco text jsem pozměnil více.
Děkuji redakci Filosofického časopisu za laskavé svolení k
přetištění některých mých recenzí nebo jejich podstatných částí.
2[4em]Michel Foucault: L'ordre
du discours (Leçon inaugurale du Collège de France, 2 décembre
1970), Paris: Gallimard, 1971. Česky in M. Foucault: Diskurs,
autor, genealogie, Praha: Nakladatelství Svoboda 1994. Překlad,
poznámky a doslov Petr Horák.
3[4em]Michel Foucault: Les mots et les
choses, Paris: Gallimard 1966.
4[4em]Michel Foucault: Slová a veci, Bratislava:
Pravda 1987. Překlad a úvod Miroslav Marcelli.
5[4em]Viz Jan Patočka, recenze Foucaultovy
knihy Slova a věci v revui Světová literatura, 1966, č.
6.
6[4em]Jean
Baudrillard: Oublier Foucault, Paris: Galilée 1977. Je rovněž
známou skutečností, že také po smrti Michela Foucaulta došlo
a stále dochází k vydávání jeho textů, které za jeho života sice
vyšly, avšak po různu, aby byly shromážděny teprve v monumentální
edici pod názvem Michel Foucault: Dits et écrits, Paris:
Gallimard 1995, nebo jež za jeho života vůbec nevyšly, jako jeho
přednášky na Collège de France, které knižně vycházejí teprve
v poslední době, jako např. Michel Foucault: Il faut défendre
la société. Cours au Collège de France 1976, Paris:
Hautes Etudes / Gallimard / Seuil 1997, s. 285, viz mou recenzi
in Filosofický časopis 46, 1998, č. 1, s. 133-136.
7[4em]Jean-Paul Sartre: Cahiers
pour une morale, Paris: Gallimard 1983.
8[4em]Jean-Paul Sartre: L'être
et le néant, Paris: Gallimard 1943.
9[4em]Jean-Paul Sartre: Les
Carnets de la drôle de guerre, Paris: Gallimard 1983.
10[4em]Jean-Paul
Sartre: Critique de la raison dialectique, Paris: Gallimard
1985.
11[4em]Jean- Paul Sartre: Vérité
et existence, Paris: Gallimard 1989.
12[4em]Michel Contat - Michel Rybalka: Les écrits
de Sartre, Paris: Gallimard 1970. Tíž: Sartre. Bibliographie
1980-1992, Paris: CNRS 1993. Autoři připravují další díl této
sartrovské bibliografie.
13[4em]Annie Cohen-Solal: Album
Jean-Paul Sartre. Iconographie choisie et commentée, Paris: Gallimard,
Bibliothèque de la Pléiade 1991.
14[4em]Jean-Paul
Sartre: Lettres au Castor et à quelques autres 1-2,
Paris: Gallimard 1983.
15[4em]Simone de Beauvoir: La cérémonie des adieux
suivi des Entretiens avec Jean-Paul Sartre. Août - septembre 1974,
Paris: Gallimard 1983.
16[4em]Raymond
Aron. Le Spectateur engagé. Entretiens avec Jean-Louis Missika
et Dominique Wolton, Paris: Julliard 1981. Cituji z vydání Paris:
Press Pocket 1992.
17[4em]J.-L. Misika - D. Wolton, in Raymond Aron.
Le Spectateur engagé, c. d., s. 10-14.
18[4em]Robert Maggiori
v deníku Libération z 20. ledna 2000 v recenzi knihy Bernarda-Henri
Lévyho: Le Siècle de Sartre, Paris: Grasset 2000.
19[4em]Juliette Simont:
"Siccles, voici mon siècle solitaire...Réflexions sur: Le
Siccle de Sartre de Bertranrd-Henri Lévy", Les Temps
Modernes, 55e Année, mars - avril 2000, N° 608, s. 153-182.
Znovu upozorňuji na datum mé přednášky. - Juliette Simont: Jean-Paul
Sartre. Un demi-siccle de liberté, Paris - Bruxelles:
De Boeck & Larcier 1998.
20[4em]Bernard-Henri
Lévy: Les aventures de la liberté. Une histoire subjective
des intellectuels, Paris: Grasset & Fasquelle 1991.
21[4em]Jana Novozámská: Existoval
existencialismus? Výzva a ztroskotání Jeana-Paula Sartra, Praha:
Filosofia 1998.
22[4em]Jan Patočka: Hrdinové naší doby.
Používám francouzské vydání tohoto textu in Jan Patočka: Liberté
et sacrifice. Ecrits politiques, Eds. Jerôme Millon, Grenoble
1990, s. 327. Do franc. přeložila Erika Abramsová.
23[4em]Alain Renaut: Sartre,
le dernier philosophe, Paris: Grasset & Fasquelle 1993.
24[4em]Gilles Deleuze: Dialogues,
Paris 1997. Cituji dle Jean Khalfa: "Deleuze et Sartre: idée
d'une conscience impersonnelle", Les Temps Modernes, 55e Année,
mars - avril 2000, N° 608, s. 189.
25[4em]Paul Ricoeur: La Mémoire, l'histoire, l'oubli,
Paris: Seuil 2000. Ze statí viz např. Paul Ricoeur: "L'Ecriture
de l'histoire et la représentation du passé", Annales HSS, juillet
- août 2000, 4, s. 731-747.
26[4em]Paul
Ricoeur: Temps et récit I-III, Paris: Seuil 1983-1985.
27[4em]Claude Lévi-Strauss: Regarder,
écouter, lire, Paris: Plon 1993.
28[4em]Viz
revui Critique, janvier - février 1999, T. LV. - č. 620/621.
29[4em]André Comte-Sponville - Luc Ferry: La sagesse
des modernes. Dix question pour notre temps, Paris: Robert Laffont
1998.
30[4em]Dominique
Lecourt - Philippe Petit: L'avenir du progrès, Paris: Les
éditions du Textuel 1997 (viz Filosofický časopis 47, 1999,
č. 4).
31[4em]Dominique Bourg: L'homme - artifice. Le
sens de la technique, Paris: Gallimard 1996. Také zde používám
svou recenzi ve Filosofickém časopise 46, 1998, č. 5.
32[4em]Viz mou recenzi. Upozorňuji v této souvislosti
ještě na knihu Francka Tinlanda: L'homme aléatoire, Paris:
Presses universitaires de France 1997, a na mou recenzi ve Filosofickém
časopise 46, 1998, č. 2.
33[4em]Jean-Pierre
Cometti: Le philosophe et la poule de Kircher. Quelques contemporains,
Paris: L'Éclat 1997 (srv. mou recenzi in Filosofický časopis
46, 1998 č. 6, s. 1038-1040).
34[4em]Jacques Bouveresse: L'homme
probable. Robert Musil, le hasard, la moyenne et l'escargot de
l'histoire, Paris: L'Éclat 1993, s. 317; týž, La demande philosophique.
Que veut la philosophie et que peut-on vouloir d' elle?
Paris: L'Éclat 1996, s. 169.
35[4em]Viz Jacques Bouveresse: Le philosophe chez les
autophages, Paris: Éditions de Minuit 1984.
36[4em]Viz Jean-Pierre Cometti: Le philosophe...,
s. 8, podle knihy Dominique Janicauda: Le tournant
théologique de la phénoménologie française, Paris:
L'Éclat, Combas 1991.
37[4em]Viz Jacques Bouveresse: "La philosophie
peut-elle être systématique?", Studia philosophica 41,
1982, cit. dle Cometti: Le philosophe..., s. 34.
38[4em]Julien
Winnock: "Philo. De la sagesse pour tous?", Le Débat, novembre
- décembre 2000, č. 112, s. 108-112.
39[4em]Gérard
Wormser je autorem mj. knihy Sartre, Paris: Armand Colin
1999, coll. "Synthèse. Philosophie". O sartrovském dědictví
hovořil prof. G. Wormser ve své pražské přednášce v pondělí 11.
12. 2000.
File translated from
TEX
by
TTH,
version 3.00.
On 22 Feb 2002, 20:26.