Krob
SBORNÍK PRACÍ FILOZOFICKÉ FAKULTY BRNĚNSKÉ UNIVERZITY
STUDIA MINORA FACULTATIS PHILOSOPHICAE UNIVERSITATIS BRUNENSIS
B 48, 2001 - studia philosophica
Josef Krob
Od obrazu statického světa k pojetí dynamického vesmíru
Pohled na oblohu a sledování nebeských těles po tisíciletí vyvolávalo
v pozorovatelích představu stálosti a pravidelnosti, dávalo tušit
věčný řád, který se na nebesích zdál být nejvíce zřetelný, a
ujišťovalo každého, že není nic jistějšího, trvalejšího a stabilnějšího
než vesmír, jehož je člověk nedílnou součástí.
Přijetí myšlenky, že vesmír má své dějiny, tak nebylo nijak snadným
aktem, došlo k němu velmi pozdě a samozřejmě to úzce souviselo
se změnami představ o dalších charakteristikách vesmíru či dokonce
to bylo těmito změnami podmíněno. Jednou z těchto základních
charakteristik byly rozměry, které se v představách filosofů
od antiky až po odhady současných astronomů zvětšily o několik
řádů. Představy prvních filosofů se příliš nelišily od toho,
jak velikost vesmíru zprostředkovávala posluchačům mytologická
vyprávění. Vesmír byl stále tak malý, jako v dobách, kdy Ikarovi
stačilo vystoupat několik desítek či snad stovek metrů nad zemský
povrch, aby se natolik citelně přiblížil Slunci, že mu jeho žár
rozpustil vosk na křídlech, kdy stačila chvilka nepozornosti,
aby Faethónův sluneční vůz narazil do hvězd a při odrazu jen
tak mimochodem osmahnul do černa Etiopany. Sumerští kněží si
nechali stavět své zikkuraty, z nichž pozorovali dění na obloze,
samozřejmě nikoli proto, aby unikli z dosahu světel velkoměst
či překonali jejich smogovou přikrývku, ale prostě proto, že
věřili, že se tak znatelně přiblíží ke hvězdám, které je zajímaly.1 Ostatně představa malého
vesmíru víceméně lidských rozměrů byla rozhodně psychologicky
únosnější a nakonec byla odůvodněna i historicky - podle většiny
mýtů přece nejdříve bohové stvořili zemi a vodstva a vlastně
až ze zbylého materiálu udělali nebesa jako kulisu pro místo
věnované člověku.
S rozvojem geometrie, s rostoucím počtem stále přesnějších pozorování
a především s nabývající odvahou použít dosažených poznatků k netradičním
závěrům se rozměry vesmíru v lidských představách postupně zvětšují
a dostávají se na úroveň rozměrů geografických. Pro Herakleita
je Slunce ještě srovnatelné s velikostí štítu, Anaxagoras uvádí,
že je možná mnohem větší než celý Peloponés. Nejodvážnější je
v odhadech velikosti vesmíru Ptolemaios, podle kterého je Země
pouhým bodem vzhledem k nebi. I tak ovšem pro celý vesmír stačí
rozměry, které jsou srovnatelné se vzdáleností Země od Slunce.
Odhady těchto rozměrů samozřejmě úzce souvisejí s převládajícím
geocentrickým názorem. Za předpokladu nehybnosti Země se musí
pohybovat ostatní nebeská tělesa a kdyby se nacházela v příliš
velkých vzdálenostech, musela by se pohybovat nesmírně rychle,
aby jejich přesuny odpovídaly pozorovaným stavům. O nekonečném
vesmíru takto ovšem vůbec není rozumné uvažovat. Pro nehybnost
Země a tím i malost vesmíru svědčí i řada argumentů; kromě Aristotelovy
teorie přirozených míst a jeho důkazu založeném na neměnném tvaru
souhvězdí bylo všem stoupencům geocentrismu naprosto jasné, že
při pohybu Země okolo vlastní osy by musel stále foukat velmi
silný východní vítr a stadiony olympijských her by musely vypadat
jinak, protože takto by závodníci ve skoku dalekém končili daleko
na západních tribunách. V této situaci je mnohem starší Aristarchův
heliocentrický model vyžadující podstatně větší vesmír s rozměry
již astronomickými a jeho předpoklad, že Slunce svou velikostí
přesahuje rozměry zemského glóbu, naprosto absurdní a nepřijatelný.2 Přijat je geocentrický model ptolemaiovských
rozměrů, které nedosahují ani skutečné vzdálenosti Země od Slunce,
Země je nehybná, vesmír statický.
Rozpad antického světa, fyzické zničení písemností, vypálení
celých knihoven a nástup víry upřednostňované před rozumem znamená
zakonzervování na dlouhou dobu malého geocentrického vesmíru
bez dějin. Astronomické rozměry vesmír získává zpět až se znovuobjevením
antické vědy a růstem sebevědomí, které člověku dovoluje postavit
se tváří v tvář nesmírné rozlehlosti vesmírné prázdnoty, i když
ne všichni jsou toho samozřejmě schopni. Ti odvážnější končí
se svým přesvědčením na hranici, opatrnější skrývají své názory
za hypotetičnost geometrických uspořádání, klasická fyzika konstruuje
argumenty proti nekonečnosti vesmíru. Olbersův (také fotometrický)
paradox ukazuje, že v nekonečném vesmíru, ve kterém by samozřejmě
bylo nekonečné množství hvězd, by náš pohled, ať bychom se ze
svého stanoviště na Zemi podívali kterýmkoli směrem na noční
oblohu, musel narazit na svítící hvězdu. Na obloze by nebylo
temného místa, zářila by jako Slunce ve dne. A protože je ve
skutečnosti v noci tma, musí být vesmír konečný s konečným počtem
hvězd. Argument jasný a jednoduchý, ve statickém vesmíru bez
dějin je neochvějný. Na jeho vyvrácení bylo potřeba počkat, až
hvězdám zůstane jejich stálost jenom ve jméně, až bude vesmíru
přiznána jeho historie. Stejně jako geocentrický vesmír musel
být malý, statický vesmír musel být konečný.
Vesmír se v představách začíná zvětšovat postupně s příchodem
nové techniky - roku 1778 sestrojil William Herschel teleskop,
s jehož pomocí o tři roky později objevil ve sluneční soustavě
nové těleso, které se ukázalo být planetou.3
Uran tak nejen rozmnožil planetární rodinu, ale ukázal na možnosti,
které nabízí technika. Aby se však plně dalo přejít od odhadů
vesmírných vzdáleností maximálně astronomických ke vzdálenostem
galaktickým nebo dokonce kosmologickým, bylo třeba získat nový
způsob měření a odhadu, v tomto případě přejít od geometrického
určování vzdáleností k fyzikálnímu. S nástupem novověké vědy již
není nejmenší pochybnosti o tom, že hvězdy jsou útvary stejného
řádu jako naše Slunce a v době jejího největšího rozvoje vesmír
získává galaktické rozměry. Studium spekter hvězd umožňuje sestavit
tabulky poměrů jejich absolutní a zdánlivé svítivosti a jejich
vzdálenosti,4
míle či kilometr se stávají velmi malou mírou pro měření vesmíru
a pro vyjádření vzdáleností se nadále používají světelné roky,
astronomické jednotky a parseky.5 Je třeba ještě rozptýlit
mlhu nejasností kolem mlhovin6 -
jsou součástí galaxie, nebo je galaxie celým vesmírem? To je
spor, který se táhne až do dvacátých let 20. století a je rozhodnut
díky objevu dalšího typu hvězd a pozorování spirální mlhoviny,
které v roce 1923 uskutečnil E. Hubble, když s pomocí nové techniky
určování vzdáleností zjistil, že tyto útvary se nacházejí daleko
za hranicemi naší galaxie. Vesmír v představách astronomů získal
kosmologická měřítka, ale mnohem důležitější bylo, že uvedené
objevy, které z doposud známého vesmíru učinily nepatrnou součást
obrovské struktury, měly za následek konec statického pojetí
vesmíru. Ukázalo se totiž, že vzdálenosti galaxií nejsou konstantní,
ale zvětšují se. Tímto objevem se začala historie rozpínajícího
se vesmíru a myšlenka evoluce tak pronikla z biologie, kde se
zabydlovala už několik desetiletí, i do světa neživé přírody.7
Druhým charakteristickým rysem je obsah vesmíru. I představy
o obsahu vesmíru jsou jistým způsobem spojeny s dynamickou interpretací
světa. Snaha formulovat koncepce popisující základní elementy
světa je přirozeně následována popisem principů, jak se tyto
elementy mohou mísit a spojovat, aby vytvořily pozorovaný svět.
Představy o obsahu vesmíru jsou tak doprovázeny koncepcemi jeho
vzniku, ale představa jeho dalšího vývoje bývá zpravidla již
samostatným intelektuálním výkonem. Ostatně je to jistě dáno
i tím, že dějiny představ o obsahu vesmíru jsou ve srovnání například
s představami o jeho rozměrech mnohem stručnější. Jistě by se
dalo najít velké množství různých návrhů na látkové složení vesmíru
(nebo jeho oduševnění), ale všechny byly odsouzeny být po dlouhou
dobu čistými spekulacemi, mezi kterými se nedalo nijak rozhodnout,
protože vesmír byl - co se týče jeho látkového složení - nedosažitelný
a chyběl jediný důkaz, a tak se na materiál usuzovalo jen nepřímo,
nejčastěji z pozorovaných pohybů, méně pak z přímých fyzikálních
důsledků. Aristoteles tak podle své teorie na základě pozorovaných
kruhových drah připisuje supralunárnímu světu pátý živel éter
a pokud jde kvalitu Slunce, v podstatě není mezi antickými učenci
sporu o tom, že je ohněm.
Situace se začíná měnit s nástupem novověké vědy, kdy klasická
mechanika vyžaduje, aby i nebeská tělesa byla chápána jako jakákoli
jiná fyzikální látka. Descartes rozeznává ještě tři typy těles
a tři elementy: Slunce a hvězdy jsou tvořeny ohněm, nebe vzduchem
a Země a ostatní planety posledním z elementů, zemí. Sama myšlenka
éteru nezůstává ovšem beze změny, dalo by se dokonce říci, že
existuje několik historických teorií éteru. Objevovaly se postupně,
jak bylo potřeba vysvětlovat nové fyzikální jevy v optice, magnetismu
a teoriích elektřiny. Všeobecně by se dal éter charakterizovat
jako velmi jemná substance, ovšem nikoli v metafyzickém smyslu,
tedy spíše látka, ale zase odlišná od zbývající hmoty, charakteristická
zejména tím, že přenášela účinky mezi tělesy působícími na sebe.
Tak, jak bylo známo, že vzduch slouží jako médium pro přenos
akustického vlnění, tak éter měl sloužit k přenosu světelných
částic. Situace zde však byla o něco komplikovanější v tom, že
ve vysvětlení optických jevů mezi sebou soupeřily korpuskulární
a vlnová teorie světla, z nichž každá svým způsobem využívala
myšlenku éteru. U Descarta byla látka vyplňující místo mezi nebeskými
tělesy (a srovnatelná tak s tím, čemu ostatní říkali éter) odpovědná
za dráhy planet, které svým vířením uváděla do pohybu. Fyzici
Hook, Huyghens vypracovávají teorii, která vysvětluje světlo
jako vibrace éterového prostředí, ve stejné době Newton navrhuje
chápat světlo jako částice, které předávají své vibrace éteru
(a podle jejich intenzity pak můžeme rozlišovat barvy ve světle).
V 18. století se objevily další éterové teorie, které se snažily
využít tohoto fluida k vysvětlení jevů na bázi elektřiny, magnetismu
a tepla (Franklin, Ampère). V 19. století se vrací hypotéza
vlnového charakteru světla a opět se uvažuje o univerzálním éteru
vyplňujícím vesmír, ale již se připravují experimenty, které
mají učinit všem éterovým hypotézám a éteru jako takovému definitivní
konec. Rostoucí počet pozorování, které si protiřečily pokud
jde o existenci éteru, vedly k sestrojení řady experimentů,8 jež nakonec
vyústily ve fyziku, v níž již éter neměl místo, a tato fyzika
nakonec vedla, i když ne zcela přímočaře, k vykreslení obrazu
dynamického vesmíru.
Studium chemického složení nebeských těles v omezené míře nabízely
pouze meteority, ovšem to by bylo třeba je nejdříve uznat za
kameny spadlé z nebe. K radikální změně dochází až s rozvojem
chemie a objevem spektrální analýzy,9 kdy je možné tvrdit, že zářící tělesa ve vesmíru
obsahují stejné chemické prvky, jaké lze objevit i v pozemských
laboratořích. Chemické složení hvězd tak přestalo být tajemstvím
a doménou spekulace a s rozvojem astronomie a jejích odvětví během
20. století (radioastronomie) se toto poznání rozšířilo i na další
tělesa a mezihvězdnou látku nezářící ve viditelné části spektra.
Studium kvalitativního složení hvězd přispívá k poznatku, který
má za následek, že stálice jsou stálicemi už jen podle jména,
ale ve skutečnosti se jedná o objekty, které vznikají, procházejí
vlastním vývojem a zanikají. Jejich vývojové fáze, ovlivňující
látkové složení jejich nejbližšího okolí syntézou a následným
rozšířením chemických prvků, se dostávají do úzkých souvislostí
s evolucí vesmíru a nakonec umožňují vysvětlit i vznik planetárních
soustav a samotnou existenci člověka.10
Třetím charakteristickým prvkem podílejícím se na celkové představě
o vesmíru je jeho tvar a prostorové vlastnosti. Stejně jako
v případě úvah o obsahu vesmíru, i zde bychom mohli najít poměrně
bohatou škálu mytologických výpovědí nebo přímo zobrazení tvaru
vesmíru. Nade všemi však převážila v dějinách evropského myšlení
na dlouhou dobu představa plochého vesmíru a prázdného prostoru
(kromě několika výjimek11 pokud jde o ideu prázdného prostoru)
zobrazeným v eukleidovské geometrii a teprve až s formulací obecné
teorie relativity aplikující jiná geometrická zobrazení na fyzikální
realitu se objevují nové tvary a prostorové vlastnosti vesmíru.
Celkový tvar vesmíru (v návaznosti na představy o jeho velikosti)
se také v historických koncepcích často odvíjel od uznávaného
tvaru samotné Země. Dokud byla Země plochá, byl zbytek vesmíru
takový, jaký se jevil, tj. (polo)kulovitou klenbou, která se
se Zemí na horizontu stýkala a byla o ni nějakým způsobem (horstva,
obři) podepřena. Pro Anaximandra je Země plochá (obydlená je
jedna strana), nebe však již nedrží žádná opora, ale má od Země
všude stejnou vzdálenost. Pravděpodobně smysl pro geometrickou
eleganci vedl pythagorovce k modelu kulaté Země a kulatých nebeských
sfér a pozorování stínu Země putujícího při zatmění po tváři
našeho satelitu poměrně brzy vedlo k uznání faktické kulatosti
naší planety, a tím se také nebeská klenba stala plně kulovitou.
Kulovité nebe brzy zabydlely sféry vlastní jednotlivým nebeským
tělesům nebo jejich skupinám, ale na vlastní geometrické podobě
se již mnoho nezměnilo. Stranou necháváme více či méně iracionální
a mystické vize o uspořádání a podobě vesmíru v jednotlivých
náboženstvích, stejně jako celou oblast východní filosofie, přestože
je v poslední době velmi moderní spojovat současnou fyziku a
ideje indické a čínské filosofie, abstraktní matematická zobrazení
(Platonovo přiřazení geometrických tvarů jednotlivým živlům -
země-krychle, voda-dvacetistěn, vzduch-osmistěn, oheň-čtyřstěn
- kdy jsou vlastnosti světa vysvětlovány kombinací těchto živlů,
tedy matematicky) nebo zcela šílené teorie z historie nedávné
(jako byla například dutozemě v teorii podporované nacistickou
ideologií).
Moderní představy o tvaru vesmíru velmi těsně souvisejí s jeho
dynamickým pojetím. Matematickým předpokladem pro změnu představ
o tvaru vesmíru jsou neeukleidovské geometrie, i když je dlouhou
dobu po jejich formulaci nikdo s fyzikální realitou nespojuje.
Teprve s teorií relativity a zejména s její aplikací na vesmír
v prvních relativistických modelech, ve kterých dochází ke geometrizaci
fyziky,12 jsou neeukleidovské geometrie použity pro
zobrazení skutečného prostoru a v rámci dnes již standardního
modelu vesmíru se uplatňují tři základní podoby. První představuje
vesmír uzavřený, kdy je prostor kladně zakřiven a vesmír je konečný,
druhé dvě varianty jsou vesmírem otevřeným, v jednom je použita
eukleidovská geometrie, tento vesmír je plochý, prostor nezakřivený,
v druhém je křivost záporná, vesmír je nekonečný. Toto jsou však
již modely vesmíru, který je dynamický, vyvíjí se (expanduje),
má své dějiny a lze jej tedy popsat pouze jako evoluční systém.
From the Static Picture of the World to the Dynamic Conception of the Universe
The author of this contribution strives to describe the way
in which the picture of the universe as the static world has
been surmounted and how the conception of the dynamic universe
- which has its own history and which has been developing further
- has been created. The change from the static view of the universe
to the dynamic one is demonstrated by means of its several fundamental
properties on the conception of them the whole picture of the
universe is dependent. The author of this article describes the
change in the conception of the dimension of universe, its content
and at the end its shape. He also shows what was necessary to
change, what pieces of knowledge man had to gain so that he may
create relatively consistent picture of the world, its changes
and development.
Footnotes:
1[4em]Volně
podle Timothy Ferris: Histoire du cosmos de l'antiquité au
big bang, Paris 1992, s. 16 (přeloženo z anglického originálu Coming
of Age in the Milky Way, NY 1988).
2[4em]Ovšem
i tento nepřijatelně obrovský vesmír má poloměr rovný čtvrtině
vzdálenosti k nám nejbližší hvězdě. Timothy Ferris: Histoire
du cosmos..., s. 36.
3[4em]Jean-Pierre
Verdet: Une histoire de l'astronomie, Seuil 1990, s. 221.
4[4em]Hertzsprung-Russellův diagram, 1905-1913.
5[4em]1 parsek = 3,26 světelného
roku = 206 000 astronomických jednotek.
6[4em]Nejde zde samozřejmě o
mlhoviny nepravidelného tvaru hvězdného původu, které jsou pozůstatkem
výbuch supernov a jsou součástí naší galaxie, ale světelné útvary
v několika geometrických tvarech - typicky spirály a disky.
7[4em]Dnešní
odhady velikosti vesmíru tak udávají číslo 1028cm, přičemž
pozorovatelný vesmír je o dva řády menší.
8[4em]Nejznámější
z nich je pokus (1887) Alberta Michelsona a Edwarda W. Morleyho,
který prokázal, že pohyb Země nemá v optice ty důsledky, které
předvídá éterová teorie. Podobným procesem prošly i elektrodynamické
teorie až nakonec mohl A. Einstein s využitím prací H. A. Lorentze,
které vysvětlovaly negativní výsledek Michelson-Morleyova pokusu,
a prací H. Minkowského, který nahradil absolutní čas a prostor
jednotným kontinuem, formulovat teorii, která nepotřebovala k vysvětlení
aktuálních problémů žádné substanční prostředí.
9[4em]Joseph von Fraunhofer.
Při pozorování (1814) rozloženého slunečního světla si všimnul,
že spektrum není dokonale kontinuální, ale jsou v něm nepravidelně
rozložené čáry, kterých identifikoval ve slunečním světle přes
pět set. Dalším studiem spekter různých světelných zdrojů se
ukázalo, že specifická distribuce spektrálních čar může být použita
jako jedinečný identifikátor chemického složení světelného zdroje.
Takto se astronomům nabídla možnost studovat chemické složení
hvězd pouze detekcí jejich záření. To, co se dosavadním astronomům
zdálo jako nedosažitelný sen pro nemožnost fyzického kontaktu
s nebeskými tělesy, splnily fyzikální a chemické metody. (M. Serres
- N. Farouki: Le Trésor. Dictionnaire des sciences, Flammarion
1997, s. 916.)
10[4em]Podle dnešních
představ tak látkové složení vesmíru vypadá takto: 75 % vodíku,
23 % hélia a 2 % ostatních prvků.
11[4em]Aristoteles a Descartes byli
přesvědčeni, že prázdný prostor je jen iluze, za kterou se ve
skutečnosti skrývá prostředí vyplněné látkou, která není na první
pohled zřejmá našim smyslům.
12[4em]Podrobněji viz J. Krob: Hledání času, místa,
smyslu, Brno 1999.
File translated from
TEX
by
TTH,
version 3.00.
On 22 Feb 2002, 20:26.