Ve shora uvedené perspektivě se určitý vědní obor jeví jako svébytná jazyková hra, jejíž pravidla sice sama nemohou být dokázána, nicméně opírají se o konsensus příslušných odborníků. Vývoj vědění však také vede ke vzniku stále složitějších a nákladnějších procedur dokazování a verifikace, takže nelze jednoduše vycházet z předpokladu, že pravidla výzkumu jsou výlučně záležitostí komunity těch, kdo jej provozují. "Podávání důkazů a verifikace tvrzení, zjišťování pravdy, se tedy neobejde bez peněz... Rýsuje se určitá rovnice mezi bohatstvím, účinností a pravdou. - Vědci, technici a přístroje se nekupují proto, aby se zvěděla pravda, nýbrž aby se dosáhlo větší moci. - ,Kontrola kontextu,, to znamená zlepšení výkonů realizovaných vůči partnerům, kteří tento kontext tvoří (ať je to ,příroda, nebo lidé), by takto mohla platit za jakousi legitimizaci. Byla by to legitimizace faktem... legitimizace mocí... " Logikou zvětšování moci se řídí také - a zejména - rozdělování výzkumných fondů. "Těm sektorům výzkumu, které nemohou prokázat svůj přínos k optimalizaci výkonnosti systému, přínos alespoň nepřímý, se zastavuje příliv financí a jsou odsouzeny k zastarávání."15 Naznačené pojetí výzkumu vykazuje výrazné paralely s teorií ekonomické inovace, formulovanou Schumpeterem mezi lety 1930-1940 v rámci jeho teorie ekonomického cyklu.16 Podle ní jsou pramenem ekonomických inovací v rostoucí míře velké firmy a monopolistické tržní struktury, které postupně vytlačují méně efektivní individuální podnikatele. Jedině ony jsou totiž schopny shromáždit dostatečný kapitál k financování výzkumu, který může přinést zcela zásadní objevy, prolamující dosavadní hru s úplnou informací. Aplikace vedou k produkci nových komodit, otevírajících nové trhy, když je stávající poptávka uspokojena a trh neposkytuje další možnosti expanze.
Toto srovnání vybízí k námitce: hlavním sponzorem přinejmenším
evropských univerzit nejsou přece korporace, ale stát, který
zohledňuje i jiná kritéria než performativitu. Avšak jakmile
většina států spíše vzájemně soupeří o přilákání nadnárodních
investorů, než aby jim předepisovala výši daní, tomuto argumentu
byl ulomen hrot. Myšlenka, že by nějaká nadnárodní struktura
typu Evropské unie ve větší míře převzala od oslabovaného sociálního
státu roli přerozdělovatele příjmů, se ukazuje jako nereálná.17 Fondů nezávislých na performativitě
bude podle všeho dále ubývat.
Takto tedy vypadá společenský kontext, v němž působí postmoderní
univerzita. Výsledek, jenž se od ní očekává, je vzhledem k výše
uvedenému jasný: optimální příspěvek k lepší performativitě společenského
systému v podobě předávání užitečných kompetencí.18 Kompetence
jsou pak dvojího druhu. Univerzita musí produkovat jednak "telematiky"
(informatiky, kybernetiky, lingvisty, matematiky a ostatní profese,
schopné zrychlit výzkum v ostatních odvětvích poznání), jednak
specialisty na udržení vnitřní soudržnosti stále komplikovanějšího
společenského systému. V obou případech je ještě navíc třeba
rozlišovat mezi prostými "údržbáři" existujících struktur, kteří
mohou být po elementárním zaškolení v informatice odkázáni na
existující databáze spíše než na přednášející profesory, a užší
skupinkou ïnovátorů", získávajících schopnost vynalézat nové
strategie. Ti musí být schopni pohybovat se na interdisciplinárním
poli a pracovat v ad hoc vytvořených týmech.
Nejde tedy již o výchovu elity schopné vést národ v procesu jeho
emancipace, ale o přípravu specialistů pro velké instituce. Z tohoto
pohledu se klasická univerzita modelovaná podle požadavků emancipačního
humanismu "jeví jako málo performativní".19 Jestliže vysoké školství stále ještě funguje na tradičních
základech, je třeba ty studující, kteří na nich získávají jiné
kompetence než výše uvedené, z větší části považovat za nezaměstnané,
nepodchycované statistikami úřadů práce. Starému humboldtovskému
pojetí univerzity bylo odzvoněno - ačkoli ti, kdo již dávno brojili
proti jeho "narcistické teorii výchovy",20 si její překonání zcela jistě představovali
jinak.
Celý proces transformace univerzit prostřednictvím uplatňování
kritéria performativity by mohl být nepřesně pochopen jako forma
racionalizace shora, která přizpůsobí vzdělávací instituce potřebám
soudobé společnosti. To by ovšem platilo, kdyby jako "zastaralé"
a "nefunkční" upadaly ärchaické" obory, které jsou dosud pupeční
šňůrou spojeny s érou velkých vyprávění a společenskými podmínkami,
jaké již neexistují. Tak tomu ovšem není. S nedostatkem financí
se navzdory pokračující informatizaci potýkají stejně tak i masmediální
studia, která v USA ještě na počátku 70. let prodělávala boom.
Tento obor je typicky interdisciplinární - a zatímco etablované
obory s přesně vymezeným předmětem zkoumání snahám o redukci
státních výzkumných a vývojových fondů odolávají, masmediální
studia se mohou těžko obhájit. Americké katedry jsou proto tlačeny
k získávání peněz z komerčního sektoru, který ovšem nemá zájem
financovat širší projekty, neboť jím zadávané výzkumy mohou provádět
i obchodní školy.21 Masmediální studia prostě
neslibují onen nárůst performativity, který jediný by motivoval
k investicím do tohoto oboru. Aspektová struktura,22 daná prací většiny vědců na úzce vymezené
zkušenostní základně, je tedy v některých případech prostřednictvím
rozdělování fondů petrifikována. V konečném důsledku to znamená,
že problémy a rizika, generované informatizací, se do takto přespecializovaného
vědění prostě nevejdou. Jako řada jiných rizik, i ona jsou postupně
vyčleňována na účet individuí nebo prostě ignorována.23 Jestliže si klasická moderna prostřednictvím odkazování
na emancipační velkovyprávění dlouho udržela plebejskou linii
osvícenství, reflektující potlačené iracionální a předracionální
síly,24 postmoderně hrozí, že díky
spojování pravdy s bohatstvím a mocí podobnou zpětnou vazbu zruší.
Z Lyotardova hlediska je ovšem toto chování systému teroristické,
jestliže "terorem rozumíme efektivitu, které je dosahováno vyloučením
protivníka z řečové hry, jež se s ním hrála, nebo hrozbou, že
z ní bude vyloučen".25
1[4em]J. F. Lyotard: "Postmoderní situace", in O postmodernismu, Praha 1993. Kniha není shrnující studií typu pozdější Welschovy Unsere postmoderne Moderne (1991), která svou určitou schematičností do jisté míry provokuje k dogmatickému výkladu problematiky.
2[4em]É. Durkheim: Division of Labor in Society, New York 1969, s. 173.
3[4em]N. Luhmann: Soziale Systeme. Grundriß einer allgemeinen Theorie, Frankfurt am Main 41991.
4[4em]J. F. Lyotard: "Postmoderní situace...", s. 111.
5[4em]Problematika technokratických elit byla soustavně studována přinejmenším od 60. let. Shonfield ji z pozice tradiční liberální elity pochopil coby důsledek rostoucího objemu agendy vlád národních států, který podle něj může vést až k nadvládě nevolených expertů nad politiky - srv. A. Shonfield: Än Essay on Some Political Implications of Active Government", in Modern Capitalism. The Changing Balance of Public and Private Power, New York 1965. U Geigera tvoří univerzální tendence k technokratizaci východisko teorie konvergence obou tehdejších společenských systémů - Th. Geiger: The Fortunes of the West, Bloomington 1973. Naproti tomu v 90. letech se již ani taková shrnující prognostická práce, jakou představovaly Megatrendy 2000 Naisbitta a Aburdenové, problematikou technokratizace nezabývala. V centru pozornosti se naopak nacházela neoliberální rétorika osvobození jednotlivců zpod vlády institucí sociálního státu. Srv. J. Naisbitt - P. Aburdeennová: Megatrendy 2000, Bratislava 1992. O povaze tohoto osvobození - viz dále.
6[4em]J. F. Lyotard: "Postmoderní situace...", s. 115.
7[4em]Tamtéž, s. 107-109.
8[4em]Srv. J. Habermas: The Theory of Communicative Action I-II, Boston 1984-1987. Německý originál vyšel v roce 1981.
9[4em]Srov. J. F. Lyotard: "Postmoderní situace...", s. 118.
10[4em]Srov. především M. Horkheimer: Eclipse of Reason, New York 1947. Dále M. Horkheimer - Th. Adorno: Dialektik der Aufklärung, Amsterdam 1947.
11[4em]Srv. C. W. Mills: The Sociological Imagination, New York 1961. Česky Sociologická imaginace, Praha 1968.
12[4em]J. F. Lyotard: "Postmoderní situace...", s. 177. Zdá se, že zde došlo k záměně technicky možného s politicky přípustným. Lyotard zde nebere dostatečně vážně povahu moci v liberální společnosti. MacIntyre upozorňuje: "Zákazník, volič a jednotlivec vůbec mají právo vyjádřit své preference vůči jedné nebo vícerým nabídnutým alternativám, ale o škále možných alternativ i o tom, jak se předkládají, rozhoduje elita" - srv. A. MacIntyre: "Transformácia liberalizmu na tradíciu", in O slobode a spravodlivosti. Liberalizmus dnes, Bratislava 1993, s. 195.
13[4em]Srv. C. Layne - B. Schwarz: Dubiuos Aniversary. Kosovo One Year Later, Washigton 2000. http:/www.cato.org/pubs/pas/pa373.pdf.
14[4em]Srov. S. Hubík: K postmodernismu obratem k jazyku, Boskovice 1994. W. Schulz (The Ambivalence of Our Postmodern Condition. Lyotards Diagnosis and Prognosis, 2000; http://www.costis.org/x/lyotard/schultz.htm) zdůrazňuje napětí, které v Lyotardově koncepci existuje mezi kritériem performativity a ideou paralogie a všímá vývoje autorových názorů na postmoderní situaci v 80. a 90. letech. Konstatuje přitom, že Lyotardův čistě apelativní důraz na protiklad kultury a ekonomiky v postmoderní společnosti neústí do žádného nárysu konkrétní strategie ("tahu"). Nabízí se otázka: je postmoderna skutečně svobodnější než moderna? Nebo jde jen o další z bezmocných protestů?
15[4em]J. F. Lyotard: "Postmoderní situace...", s. 151-154.
16[4em]J. A. Schumpeter: Business Cycles, New York 1939, a Capitalism, Socialism and Democracy, New York 1943.
17[4em]E. Huber - J. D. Stephens: The Future of the Social Democratic Welfare State: Options in Face of Economic Internalization and European Integration, Chapel Hill 1992. Vyhlídka na pokles daňových příjmů ovšem nepostihuje jen sociálně demokratickou koncepci přerozdělování, ale státní finance jako takové - a tím fungování státu vůbec. K akceptování kritéria performativity tedy existuje patrně jen málo alternativ. Čelit oslabování státu izolacionismem, byť třeba kontinentálním, by ovšem znamenalo v mnoha směrech přerušit civilizační kontinuitu. Takové koncepce nicméně existují a co do vlivu mezi nimi patrně vede Alexander Dugin se svou směsí mytizované geopolitiky a pozdního Carla Schmitta, prezentovanou v časopise Elementy. Ti, kdo se obávali, že se Výmarské Německo stane vzorem postsovětskému Rusku, nejsou překvapeni. Zdá se, že si Dugin získává stále větší sympatie u ruské generality, které velmi konvenuje jeho autoritářství a idea eurasijské ekonomické autarkie. Bůh chraň Rusko i celý svět před možností, že by tam opět vůdce ochraňoval právo...
18[4em]Srv. J. F. Lyotard: "Postmoderní situace...", s. 155.
19[4em]Tamtéž, s. 156.
20[4em]Srv. E. Voegelin: "Německá univerzita a řád německé společnosti", in Kouzlo extrému, Praha 2000.
21[4em]R. McChesney: "The Political Economy of Comunication and the Future of the Field", in Media, Culture & Society 22, Thousand Oaks 2000.
22[4em]Srv. K. Mannheim: "Sociologie vědění", in Ideologie a utopie, Bratislava 1991, s. 306.
23[4em]Srv. U. Beck: The Risk Society. Towards a New Modernity, London 1994.
24[4em]Srv. R. Kalivoda: "Komenského myšlenkový model a problém osvícenství", in Husitská epocha a J. A. Komenský, Praha 1992, s. 242-245.
25[4em]J. F. Lyotard: "Postmoderní situace...", s. 173.
26[4em]Tamtéž,
s. 157.