Pavlincová
SBORNÍK PRACÍ FILOZOFICKÉ FAKULTY BRNĚNSKÉ UNIVERZITY
STUDIA MINORA FACULTATIS PHILOSOPHICAE UNIVERSITATIS BRUNENSIS
B 48, 2001 - studia philosophica
Helena Pavlincová
Lístek do kroniky česko-polských filozofických vztahů
V písemné pozůstalosti Josefa Tvrdého, uložené v Archivu Masarykovy
univerzity,1 je několik dopisů od polského filozofa Joachima
Metallmanna, psaných v rozmezí let 1931-1938. Svědčí o souladu
odborného zájmu odesilatele i adresáta, o jejich vzájemné úctě
a přátelství.
Jak se polský a český filozof seznámili a co iniciovalo jejich
dlouholetou korespondenci? Podnět pravděpodobně vzešel z české
strany. Tvrdý se už ve 20. letech zajímal o minulost i soudobé
dění ve slovanské (zejména jihoslovanské a polské) filozofii;2 snad ho povzbudilo i pozvání, aby
kapitolou "Filozofie u Slovanů" přispěl do několikasvazkové publikace Slované.3
Tvrdý začal shromažďovat a pořádat faktografický materiál a rozsáhlou
studii, v níž přehledně charakterizoval jednotlivá historická
období polské filozofie (renesanční,
osvícenské, mesianské, moderní), dokončil v jarních měsících
roku 1928. V nejnovější části představil i krakovský časopis Kwartalnik
Filozoficzny4 a jmenoval řadu jeho přispěvatelů. V té souvislosti
ho upoutaly Metallmannovy práce o kauzalitě, kterou se tehdy
sám zabýval. K Metallmannovu jménu (jako jedinému z nich) ještě
dodal: "Nejzajímavější z nich je J. Metallmann, který svojí přírodní
metafyzikou znamená pokus nového myšlení jdoucího nad pozitivismus,
proti jehož empirismu klade možnost metafyziky podobně jako anglický
filozof Whitehead, ovšem takové, která jest v nejužším styku
s exaktními vědami."5 (Ke stejnému cíli - k odmítnutí pozitivistického nepoznatelného
transcendentna - směřoval tehdy i J. Tvrdý.) Toto hodnocení Tvrdý
doložil citací čtyř Metallmannových studií z dvacátých let. Také
později, ve třicátých letech, Tvrdý Metallmannovy práce pozorně
četl a ve svém díle nebo osobních dopisech na ně reagoval.
Joachim Metallmann byl o dvanáct let mladší než Josef Tvrdý.
Narodil se 24. června 1889 v Krakově, kde také strávil celý svůj
život: získal tu vzdělání i zaměstnání, založil rodinu (26. června
1913 se oženil s Reginou Lipschütz). Po ukončení gymnázia sv.
Anny (1907) studoval v letech 1907-1912 filozofii a fyziku na
Jagellonské univerzitě. Tam ho ovlivnil zejména Władysław Heinrich
(1868-1957), který ho orientoval na oblast přírodní filozofie
a na empiriokriticismus (Metallmanna zaujalo především Machovo
historické chápání přírodní vědy). Dne 12. června 1912 promoval
na doktora filozofie (hlavní předmět) a fyziky (vedlejší předmět).
Do července 1914 pracoval v oboru přírodních věd (zoologie, botanika,
mineralogie), v únoru 1918 se aproboval na výuku těchto předmětů
na středních školách. Názorově ho na čas poznamenal anglický
filozof Whitehead, v článku "Filozofja przyrody i teorja poznania
A. N. Whiteheada" (Kwartalnik Filozoficzny, 1925) se však
s ním již kriticky vyrovnal. Od r. 1917 působil čtrnáct let jako
gymnaziální profesor přírodních věd. Roku 1931 začal přednášet
filozofii a psychologii na státním pedagogiu (Panstwowe Pedagogjum),
dvouletém institutu pro absolventy gymnázia. V r. 1933 se na Jagellonské
univerzitě habilitoval v oboru filozofie přírodních věd a v r.
1934 byl pozván přednášet filozofii na Pedagogickém institutu
v Katovicích. Badatelsky se zabýval filozofickými a metodologickými
problémy přírodních věd, zvláště determinismem (v článku Ëlementy
determinizmu przyczynowego" rozlišuje jeho tři tvary: kauzální,
statistický a morfologický). Publikovat začal již před první
světovou válkou (Zásada ekonomii myslenia, jej historia i
krytyka, Warszawa 1914), ve třicátých letech vydal v Krakově monografie Determinizm
nauk przyrodniczych (1934) a Wprowadzenie do zagadnien filozoficznych
(1939). Stal se členem Polské filozofické společnosti ve Lvově,
Společnosti Philosophia v Bělehradě a Mezinárodního kruhu bioteoretiků
v Leidenu. V roce 1939 měl být jmenován profesorem Jagellonské
univerzity, ale válečné události tento akt znemožnily. Metallmann
byl hitlerovci zatčen, vězněn a v r. 1942 umučen v koncentračním
táboře Mauthausen.6
Tak v Mauthausenu ve stejném roce skončil život filozofických
přátel, jímž se na svobodě nepodařilo setkat se osobně: Tvrdý,
zatčený gestapem v prosinci 1941, byl do Mauthausenu přivezen
v únoru 1942 (s označením R. U.) a zahynul tam 13. března 1942.
Dokument 1
Vážený pane profesore!Můj lístek s přáními, poslaný ještě 21. 12. do Lulče, kde, vážený
pane profesore, obvykle trávíte volný čas, jak vidím
z Vašeho dopisu, nedošel. Vzhledem k tomu opakuji zde přání všeho
nejlepšího a zdraví do Nového roku a zároveň děkuji za Vaše srdečná
a vřelá slova. Stanovisko p. doc. Pelikána mne neudivuje,
neboť i tady panují podobné vztahy: osobní závist, nacionalismus,
náboženská netolerance, to vše hraje nemalou roli, a možná větší
než vědecká kvalifikace. Doufám však, že p. doc. Pelikán konečně splní
slib, který Vám, vážený pane profesore, dal, a moji rozpravu
otiskne, zvláště když Vy, pane profesore, budete tak
laskav a za nějaký čas mu záležitost připomenete.Těším se, že Váš článek o polské filozofii je již hotov a přikládám
data, která se mi podařilo shromáždit.Alfréd Taitelbaum-Tarski má dvě příjmení, pravděpodobně proto,
že změnil vyznání, nechal si tedy příjmení židovské (Tajtelbaum)
vedle polského (Tarski).Wacław Wolski, již nežije; 1865-1922Ludwik Chmaj, nar. 1888, gymn. prof. a doc. Jag. univ. Krakov
(hist. fil.)Stefan Harassek, nar. 1891, -"- Adam Krokiewicz, nar. 1890 (?), prof. klasické filologie univ.,
VaršavaMarjan Heitzmann, nar. 1898 (?) doc. Jag. univ. Krakov (hist.
fil.)Bolesław Gawecki, nar. 1889 (?) -"- (fil. přír.)Joachim Metallmann,• nar. 1889, prof. Státního pedagogia
v Krakově (filozofie).Jak z toho, vážený pane profesore, vidíte, přednáším tento rok
na Státním pedagogiu filozofii (i psychologii). Je to dvouletý
ústav pro absolventy gymnázia a je srovnatelný s Pedagogickou
akademií u Vás, pouze ještě nemá zcela univerzitní charakter.
V každém případě tuto změnu pociťuji jako velice milou a prospěšnou,
i když je to pouze roční provizorium. Co bude potom, těžko předvídat.
První díl své práce jsem již odevzdal do Akademie umění, ale
vůbec teď nemají peníze na tisk. Kdoví, jak dlouho budu
muset čekat.Ještě jednou posílám srdečná přání a upřímná poděkování a jsem
Vám vždy k službám - s hlubokým obdivem... Moje práce, pane profesore, znáte.
Podle datace zachovaných dokumentů by se dalo soudit, že korespondence
mezi Tvrdým a Metallmannem začala r. 1931. Uvedený dopis však
zcela jistě nebyl prvním, neboť Metallmann se v něm zmiňuje o
předchozí vzájemné výměně vánočních pozdravů. Déle trvající známost
korespondenčních přátel potvrzuje i separát Metallmannovy stati,
dedikovaný Tvrdému dne 8. ledna 1930.
V letech vzájemného dopisování Tvrdého a Metallmanna působil
Josef Tvrdý jako profesor na Komenského univerzitě v Bratislavě.
Bydlel ale (od r. 1923) v Brně, a to na Lipové (dnes ulice Tvrdého)
v domě č. 8. Často však pobýval v Lulči u Vyškova, kde jeho manželka
Milada, roz. Balcárková (1886-1974), zdědila domek po svém otci,
učiteli Františku Balcárkovi (1846-1902). Tvrdého pobyt v Lulči
připomíná busta na tamějším hřbitově od ak. sochaře K. Otáhala.
Ferdinand Pelikán (1885-1952) patřil v letech po 1. světové válce
k filozofům "bojujícím proti nadvládě pozitivismu v české filozofii";
k tomu účelu v r. 1921 založil (spolu s Karlem Vorovkou a Tomášem
Trnkou) revui Ruch filozofický. V ní uveřejňoval také příspěvky
ruských a ukrajinských filozofů-emigrantů žijících v té době
v ČSR. Tvrdý usiloval o to, aby v Ruchu filozofickém vyšla
Metallmannova studie Ëlementy příčinného determinismu" (z roku
1928) a sám se také ujal jejího přetlumočení. Česká verze vyšla
na pokračování v X. (1933, s. 40, 61-69) a XI. (1936-37, 8-15)
ročníku (čísla X. ročníku byla prezentována jako ßlovanská").
Biografické informace o polských filozofech potřeboval Tvrdý
pro svou novou přehledovou studii. Šlo o "Soudobou filosofii
polskou", která vyšla s další jeho studií "Dnešní filosofie u
jižních Slovanů" a Pelikánovou "Soudobou filosofií ruskou" ve
sborníku Současná filozofie u Slovanů (Praha 1932). Do svého
"polského" přehledu zařadil Tvrdý všechny zmíněné osobnosti.
O Metallmannovi píše na s. 136-137 s uznáním, považuje ho za
nejzajímavější zjev mladé filozofické generace; jeho medailon
s bibliografií je uveden na s. 167-168. Polskou filozofii vysoce
oceňoval, ale ne proto, že je slovanská: nalézal v ní bohatství
myšlenek, množství moderních problémů a jejich řešení, srovnatelných
s kteroukoli cizí filozofii. Polská filozofie je dle něj svým
světovým duchem povznesena nad malicherné názory, které leckdy
zabraňují národům spolupracovat na kulturním poli. A totéž žádal
i od filozofie československé (s. 139).
Dokument 2
Velevážený pane profesore!Nesmírně mě potěšil Váš dopis, který byl plný přátelských a srdečných
slov. Samozřejmě, že mi to lichotí, že moje knížka se Vám jeví
jako užitečná a instruktivní. Co se týče kongresu, moc
mě mrzí, že jsem se ho nemohl zúčastnit, neboť by to mohl být
jediný způsob, jak se osobně s Vámi seznámit, po čemž tak toužím;
a kromě toho i příležitost k živější výměně názorů. Ale bohužel,
materiální situace mi to v žádném případě nedovolila
- docentura je přece bezplatná, a profesoři Pedagogické
akademie mají u nás stejný plat jako gymnaziální učitelé.
- Na překvapení p. Pelikána jsem si již trochu zvykl; ale
snad si nemyslí, že je možno čtenáře i kritiku podceňovat, když
otiskne půlku článku a zbytek nechá být! V každém případě Vám,
velevážený pane profesore, děkuji za šlechetný záměr dotlačit
p. Pelikána k tomu, aby otiskování mého článku dokončil. Především
jsem Vám však moc vděčný za příslib napsání recenze mé knížky.
Moc si od ní slibuji.Tedy ještě jednou Vám vzdávám ta nejupřímnější poděkování a připojuji
srdečné pozdravy a ujištění o co nejhlubší úctě... Nová adresa:Konarského 46/II
V roce 1934 poslal Metallmann Tvrdému svou monografii Determinizm
nauk przyrodniczych, kterou vydal v Krakově. V Archivu MU se
ale nenachází.
Zmínka o kongresu se týká VIII. mezinárodního kongresu filozofů,
který se konal v Praze ve dnech 2.-7. září 1934. Z polských filozofů
se pražského jednání zúčastnili K. Adjukiewicz, P. Bocheński,
R. Ingarden, B. Jasinowski, S. A. Kobylecki, M. Kokoszyńska,
K. Kowalski, W. M. Kozłowski, J. Lukasiewicz, W. Lutosławski,
E. Przywara, A. Tarski, S. Zawirski, A. Żołtowski.
Jak je z dopisu patrné, dokončení Metallmannovy studie se v Ruchu
filozofickém oddalovalo, ač měl Tvrdý jako překladatel
na vydání osobní zájem a v této věci u F. Pelikána intervenoval.
Dokument 3
Joachim Metallmann s manželkou Reginou
Na zadní stranu fotografie Metallmann 12. května 1935 připsal:
Wielce Szanownemu i Drogiemu Panu Profesorovi Dr-ovi Josefovi
Tvrdý-emu z vyrazami serdecznej sympatji i glębokogo szacunku
i poważania ofierowuje na pamiątku... (Veleváženému a drahému
panu profesoru Dr. Josefu Tvrdému s výrazy upřímné sympatie a
hluboké úcty i vážnosti věnuje na památku... )
Josef Tvrdý s manželkou Miladou
Fotografie z roku 1934
Dokument 4
Velevážený a drahý pane profesore!Nebyl jste, velevážený pane profesore, na filozofickém kongresu
v Krakově, čehož jsem moc litoval, neboť jsem počítal, že se
při té příležitosti konečně osobně poznáme. Já sám jsem se rovněž
sjezdu nezúčastnil, neboť v důsledku intrik v organizačním výboru
jsem byl jediným docentem, kterého nepozvali ani do výboru, ani
k přednesení referátu. Zní to nepravděpodobně, ale je to pro
mne velice bolestný fakt, přestože několik nejvýznamnějších polských
filozofů mne soukromě navštívilo doma (Tatarkiewicz, Ingarden,
Kotarbiński aj.). Tento bojkot přitom nemá vůbec antisemitský
charakter, byl zaměřen proti mé osobě a veden tou nejpřízemnější
závistí.Váš lístek, velevážený a drahý pane profesore, který jste psal
o prázdninách, jsem dostal, potěšilo mě, že žádný z mých obtahů
se neztratil, zejména mi záleželo na rozpravě, která má vyjít
v Scientia (Milán). P. Pelikán mi doteď neposlal ten sešit Ruchu
filozofického, v němž je dokončení Vašeho překladu mého článku.
Mohl bych Vás poprosit, velevážený pane, o laskavou intervenci?
nebo přímo o objednání toho sešitu, který si zaplatím.Osměluji se Vás také zeptat, velevážený pane profesore, kdy se
víceméně mohu nadít recenze na můj Determinismus (díl I) a kde
ji, velevážený pane, chcete zveřejnit?Moc prosím, abyste mne nenechal příliš dlouho bez odpovědi; přijměte,
prosím, co nejsrdečnější pozdravy a výraz skutečně hluboké úcty... P.S. Za jeden z nejhorších referátů, jaké v Krakově zazněly, považují
všichni přednášku p. Pelikána!! Jak to vypadá - skandál!
V roce 1936 se v Krakově uskutečnil třetí polský filozofický
kongres. Prvý se konal r. 1923 ve Lvově, druhý r. 1927 ve Varšavě.
Na varšavském sjezdu se za účasti hostů ze všech slovanských
zemí uvažovalo o uspořádání sjezdu slovanských filozofů v Praze.
Srv. Cz. Głombik: "Postoj Čechů a Poláků k návrhu na uskutečnění
slovanského filozofického sjezdu - čili o nadějích a zklamáních
na počátku XX. století", in Umění zapomínat? Dějiny vztahů
české a polské filozofie, Olomouc: Votobia 2000. Jména, která tu Metallmann uvádí, patří nejvýznamnějším polským
filozofům: W. Tatarkiewicz (1886-1980) byl historik filozofie,
R. Ingarden (1893-1970) fenomenolog a estetik, Tadeusz Kotarbiński
(1886-1981) logik a filozof tzv. reismu, zakladatel praxeologie.
V milánském časopise Scientia vydal Metallmann v r. 1936 studii
"L'état actuel du problème et de la notion de déterminisme",
která však v Tvrdého pozůstalosti chybí. Zevrubnou analýzu Metallmannovy monografie podal Tvrdý ve své Logice
(1937).
Dokument 5
Velevážený a drahý pane profesore!Na Váš dopis, jako obvykle milý a srdečný, odpovídám teprve dnes
kvůli chřipce, na niž onemocněla na delší dobu celá moje rodina.
Velice děkuji za hřejivá slova o mém článku. I já se při pomyšlení
na naše setkání v Paříži nesmírně těším - konečně by
byla příležitost k osobnímu poznání se a popovídání si - i když
se obávám, zda mi na tu výpravu vystačí peníze. Vaše úvahy na
téma role Maďarska považuji za zcela správné. Před několika dny
jsem pro Vás, velevážený pane profesore, zamluvil exemplář Pamětní
knihy III. filozofického sjezdu; domnívám se, že jste ho už,
velevážený pane, obdržel, nebo každým dnem obdržíte.• Napsal
jsem také do Filozofického čtvrtletníku o Vaší vzpomínce na Kozłowského;
objeví se v nejbližším čísle.Ještě jednou co nejsrdečněji děkuji za milý dopis a posílám pěkné
pozdravy a výraz hluboké úcty... Až bude příležitost, informujte mne, prosím, o tom.
"Hřejivá slova" se týkají Metallmannovy studie "L'état actuel",
zmíněné v dopise z 2. 10. 1936.
Společné setkání Metallmanna a Tvrdého se mohlo uskutečnit při
příležitosti konání IX. mezinárodního filozofického kongresu
v Paříži v srpnu roku 1937. Finanční důvody ale opět sehrály významnou
roli a když Metallmann neobdržel subvenci od ministerstva, svou
účast odřekl. J. Tvrdý zase nepřijel na krakovský filozofický
sjezd a sám Metallmann měl na jeho průběh a organizaci nedobré
vzpomínky, ale přesto ochotně svému brněnskému příteli přislíbil
a zamluvil sjezdové dokumenty (Księga pamiątkowa III. Polskiego
Zjazdu filozoficznego, Kraków 1937).
Čeho se týkaly Tvrdého úvahy o roli Maďarska by se dalo zjistit
pouze z Tvrdého dopisu (pokud někde existuje).
Studie věnovaná památce W. M. Kozłowského (zemřel 25. 4. 1936,
text vyšel ještě téhož roku), propagátora české filozofie v Polsku,
je dalším dokladem Tvrdého zájmu o polskou filozofii. Tvrdý tu
na s. 25 poznamenává, že některé informace mu poskytl univerzitní
docent dr. J. Metallmann z Krakova. Metallmannovi se studie líbila
a zamýšlel ji recenzovat v Kwartalniku Filozoficznem. Svou
náklonností k české filozofii se stal v Polsku nepřehlédnutelným,
neboť - tak jako Kozłowski a Kroński - o ní v meziválečné době
často informoval. (Srv. Cz. Głombik: Impulsy i zbliżenia,
Katowice 1996, s. 169; týž: Umění zapomínat? Dějiny vztahů
české a polské filozofie, Olomouc: Votobia 2000, s. 123.)
Dokument 6
Velevážený a drahý pane profesore!Především prosím přijměte co nejsrdečnější poděkování za Vaši
pěknou knížku, kterou jste mne, velevážený pane profesore, laskavě
obdaroval. Knížka působí skutečně imponujícím dojmem, jak svým
vnějším vzhledem, tak i cílenou kompozicí materiálu; udivuje
obrovská erudice v literatuře logicko-epistemologické a humanistické
vůbec, a především, pokud jsem se zorientoval, když jsem ji od
včerejška pilně prohlížel, ohromuje výstižností postřehů, kritických
úvah a soudů. Vidím, že se z ní budu moci hodně naučit (některé
bibliografické údaje vůbec neznám); zvláště jsem vděčný, drahý
pane profesore, za časté odkazy na výsledky mého bádání a za
upřímnou kritiku některých bodů mých pohledů. O tom Vám někdy
napíši obšírněji zvlášť. Nyní mám hlavně velkou radost a co nejupřímněji
děkuji. Po prostudování Vaší knihy - k čemuž si budu muset pořídit
česko-polský slovník - napíši na ni recenzi do časopisu Philosophia
(v Bělehradu).Před několika dny jsem obdržel, velevážený pane profesore, Váš
lístek z Lulče (z 24. 3.) s přáními ke svátkům, za něž rovněž
moc pěkně děkuji. Ten pohled se musel minout s mým, který jsem
posílal, myslím 25. 3., ale do Brna, a který rovněž obsahoval
přání ke svátkům. Obdržel jste je, velevážený pane profesore?
Z Vašeho lístku se dozvídám, že jste dostal Pamětní knihu III.
sjezdu; ale chci se zároveň konečně dozvědět, zda jste nemusel
za knihu, velevážený pane profesore, platit, protože
náklady (velice rád - to je přece samozřejmé) jsem vzal na sebe,
a to úplně. Prosím, odpovězte mi laskavě, byť několika slovy,
na tento dotaz!Ještě jednou za všechno vřele děkuji, přeji Vaší knize to nejlepší
přijetí i připojuji srdečné pozdravy a výraz hlubokého obdivu
a úcty...
Kniha, kterou Metallmann tak chválil, je Tvrdého Logika,
vydaná v roce 1937 v melantrišské edici vysokoškolských příruček.
Vyznačovala se nejen snahou podat obraz o současném stavu světového
bádání o logice, ale i velkou pozorností vůči otázkám metodologickým,
přesahujícím tradiční látku "formální logiky". V této spojitosti
se Tvrdý podrobněji zmiňuje i o Metallmannově Determinizmu
nauk przyrodniczych. Jak je patrné z dopisu, Metallmann byl Logikou
nadšen a svou recenzi chtěl poslat do mezinárodní filozofické
revui Philosophia. Tato revue vycházela v letech 1936-1939
v Bělehradě pod vedením dříve berlínského profesora Artura Lieberta
(1878-1946). V jejím prvém svazku byly publikovány stati členů
Pražského filozofického kroužku (Cercle philosophique de Prague),
který u nás propagoval rozvoj fenomenologické filozofie (E. Husserl,
J. B. Kozák, L. Landgrebe, J. Patočka, E. Utitz, O. Kraus).
Dokument 7
Velevážený a milý pane kolego!Neobyčejně moc děkuji za Váš tak milý a přátelský dopis, a zároveň
za laskavé zaslání 2 kompletů 3 sešitů Ruchu filozofického.
Dovedu si představit, kolik námahy a obětí Vás stálo, velevážený
pane profesore (od nynějška, jak jste sám chtěl a přál jste si,
což je pro mě velice milé, se na Vás budu obracet jako na kolegu),
vydobýt tyto exempláře od p. Pelikána. Při této příležitosti
nemohu nevyjádřit Vám, velevážený pane kolego, ještě jednou hlubokou
vděčnost za laskavé a nezištné dokončení překladu mé
práce o Elementech. Už vzhledem k tomu, kolik námahy a času jste
mi věnoval, nemohu souhlasit s žádným návrhem na revanšování.
Pamětní kniha je opravdu drobnost, a pokud jsem se ptal na finanční
stránku, pak jen proto, že jsem se obával jistých nedorozumění
v administraci, neboť na moji urgenci v záležitosti exempláře,
který Vám, velevážený pane kolego, měli vyslat, mi odpověděli,
že žádnou objednávku dříve (18. 2.) nedostali. To já jsem a zůstanu
Vaším dlužníkem.Co se týče p. St., jehož knížka Vám, vážený pane kolego, byla
poslána k recenzi, nemá v Krakově dobrou pověst, ani pokud jde
o jeho práce, ani o jeho charakter. Osobně ho neznám, ale mám
o něm důvěryhodné informace od jeho kolegů z univerzity, lidí
různých názorů, a také znám jeden jeho článek. Všichni se shodují,
že to není vůbec žádný vědec, o čemž svědčí i článek, který znám,
přičemž všichni se shodují také v tom, že je to "nespolehlivý"
člověk. Možná bude lepší, velevážený pane kolego, když napsání
recenze nějak odřeknete a knížku pošlete p. Pelikánovi.O úmyslu napsat recenzi na Vaši Logiku jsem již uvědomil prof.
Lieberta. Samozřejmě, že o ní budu informovat i kolegy, a Vám,
vážený pane, také v dopisech nejednou sdělím svoje poznámky.
Moje recenze Vaší rozpravy o Kozłowském by se měla objevit co
nevidět - okamžitě si dovolím poslat Vám obtah.Ještě jednou za vše děkuji a připojuji srdečné pozdravy a výraz
upřímného a hlubokého obdivu. Vám oddaný...
Teprve na jaře 1937 obdržel Tvrdý od F. Pelikána dvě sady čísel Ruchu
filozofického s kompletní Metallmannovou studií Ëlementy
příčinného determinismu" a mohl je poslat autorovi na krakovskou
adresu.
V září 1937 měl Tvrdý šedesát let. Česká mysl připomněla jeho
narozeniny v samostatném čísle, do něhož vedle L. Riegra, M.
Nováka a P. Brosze přispěl hodnotící studií "Poměr Josefa Tvrdého
k polské filosofii" i Metallmann (ČM 33, 1937, 298-302; článek
přeložili do češtiny T. J. Kroński a J. Patočka). Přestože k Tvrdému
cítil úctu, přátelství a vděčnost (mj. za bezplatný překlad svého
článku o Ëlementech"), jeho studie je k oslavenci zdravě kritická.
"V mnoha věcech nemůžeme souhlasiti s velectěným autorem: nepodařilo
se mu uniknouti nebezpečí schematizování, ochuzujícího skutečnost;
marně se snažil uzavřít bohatství tendencí a snah v dnešní polské
filozofii do několika příliš přímočarých, zjednodušujících formulí...
jeho črta je neadekvátní a skutečnost dnešní polské filozofické
myšlenky byla ochuzena o nejeden hodnotný komplex zjevů (studie
z oboru dějin filozofie, fenomenologie Ingardenova)." (s. 301)
Pro Tvrdého studii o Kozłowském nalézá však jen slova uznání.
Kniha pana St. (?) nebyla v Ruchu filosofickém recenzována.
Dokument 8
Velevážený a milý pane kolego!Posílám Vám, vážený pane profesore, ty nejkrásnější pozdravy
a přání z prázdnin. Začal jsem prázdniny nemocí (bronchitida)
s horečkou, takže jsem pořádně vyčerpaný a teprve 4 dny na letním
bytě. O své cestě do Paříže, bohužel, pochybuji, a to
i proto, že dodnes jsem z ministerstva nedostal subvenci na cestu,
a z vlastního platu si to nemohu dovolit - nejpozději do 10.
7. je třeba zamluvit hotel, poslat zálohu, a už je 6. 7.! Mám
smůlu na kongresy a ještě větší pokud o setkání s Vámi, velevážený
a milý pane profesore; snad se spíš sejdeme v Brně nebo v Krakově.
Začal jsem číst Vaši knížku, po prázdninách to půjde intenzivněji.
Jsem za ni velice vděčný, i za to, že na mne pamatujete. My takovou
příručku nemáme! Ještě jednou srdečné pozdravy a přání, tisknu
Vám ruku a přeji milé prázdniny a krásný pobyt v Paříži. Vám oddaný... Adresa: Olszówka Dolna u Bielska
Od 31. července do 6. srpna 1937 se konal v Paříži na Sorbonně
devátý mezinárodní filozofický sjezd (Congrés Descartes, svolaný
u příležitosti 300. výročí Descartova Discours de la méthode).
Tvrdý patřil vedle J. Krále, N. Losského, O. Krause a G. Katkova
k oficiální delegaci Československa, Polsko reprezentovali M.
Tatarkiewicz a R. Ingarden. Metallmann byl řádně přihlášen (jeho
jméno se objevuje na listině účastníků), ale z finančních důvodů
nakonec do Paříže nepřijel. Svůj příspěvek "Le déterminisme et
la notion de l'émergence en biologie" ovšem poslal a ten byl
zařazen do sjezdových dokumentů, které byly v knižní úpravě předloženy
každému účastníku. J. Tvrdý na kongresu hovořil na téma "Descartes
et la pensée tchécoslovaque" (Travaux du IXe congres
int. de philosophie III, Paris 1937, s. 140-145; českou verzi
"Descartes a myšlení československé" uveřejnila Česká mysl
33, 1937, s. 156-164) a po návratu o pařížském kongresu referoval
v Revue Bratislava 1937 (s. 451-455). Na jednání ho upoutaly
zejména přednášky zabývající se otázkami jednoty vědy, metodologie,
kauzality a determinismu. Z jeho zprávy je zřejmé, že měl k dispozici
i příspěvek nepřítomného Metallmanna: "V biologii se však přece
ukazuje, že čistě kauzální determinismus nutno doplniti determinismem
strukturálním a novým ponětím emergentního vývoje, jak vyplývá
ze všech referátů věnovaných tomuto předmětu, z nichž nejinstruktivnější
je referát J. Metallmanna z Krakova." (s. 453)
Dokument 9
Velevážený pane profesore, dovoluji si poslat Vám přání hezkých
prázdnin a veselých svátků zároveň se srdečnými pozdravy, výrazem
upřímné vděčnosti a hluboké úcty a obdivu...
Dokument 10
Velevážený a drahý pane profesore!Už 6. 10. jsem Vám, pane kolego, posílal knížku a dopis, ale
doteď nemám potvrzení, zda jste je dostal, a netrpělivě na ně
čekám.Prof. Liebert mi oznámil, že se rozhodl zadat recenzi Vaší Logiky
někomu jinému. Nevím, co jej k tomuto kroku vedlo - samozřejmě,
že jsem proti tomu protestoval, že tak učinil bez dohody se mnou.
V současné době nevím, v jakém jazyce má být napsána moje recenze
Vaší knížky, když Bělehrad odpadl. Proto Vás, milý kolego, prosím,
zda byste se mohl vyjádřit, zda dáte přednost tomu, aby moje
recenze vyšla v polštině, nebo v češtině, anebo zda máte, velevážený
pane, v tomto smyslu ještě nějaké jiné přání.Čekám na rychlé zprávy (a na potvrzení tamtěch zásilek) a připojuji
srdečné pozdravy a výrazy sympatií a hluboké úcty, Vám oddaný
Podle Metallmannova sdělení zadal A. Liebert recenzi na Tvrdého Logiku někomu
jinému, ale v revui Philosophia už nemohla vyjít.
Dokument 11
Metallmann posílal Tvrdému separáty svých článků, do kterých
vždy připsal osobní věnování.
V archivu MU jsou uloženy ještě tyto další Metallmannovy stati:
Von den Prinzipien der Naturgesetzlichkeit, Archiv für systematische
Philosophie und Soziologie 31, 1929 (dedikace 8. 1. 1930)
Von den Prinzipien der Naturgesetzlichkeit, Archiv für systematische
Philosophie und Soziologie
Determinizm przyrodoznawstva, Bulletin de l'Académie Polonaise
des Sciences et des Lettres, Kraków 1932 (dedikace 18. 1. 1932)
Na margine "Wstępu do filozofji" A. Müllera, Kwartalnik Filozoficzny
1933 (dedikace 1. 9. 1933)
Problemat struktury i jego dominujące stanovisko w nauce
vspółczesnej. (Wyklad habilitacyjny), Kwartalnik Filozoficzny
1934 (dedikace 26. 1. 1934)
W poszukiwaniu sensu nauki (rec. Wl. Natanson, Widnokrag
nauki), 1934 (dedikace 28. 4. 1936)
Zagadnienie przypadku, Przegląd Wspólczesny 44, 1933 (dedikace
20. 12. 1932)
Zasada "komplementarności" Bohra a opis przyczynowy zjawisk,
Czasopism Chemiczny, Kraków 1937 (dedikace 11. 5. 1937)
Zygmunt Zawirski: L'évolution de la notion du temps (rec.),
Przegląd Filozoficzny 41, 1938 (dedikace bez data)
(Polské texty přeložil doc. PhDr. Ludvík Štěpán, Ph.D.)
Dokument 1
Dokument 2
Dokument 4
Dokument 5
Dokument 6
Dokument 7
Dokument 8
Dokument 9
Dokument 10
The Leaflet to the Chronicle of the Czech-Poland Relations
There are published in this contribution the letters and
the post-cards, which were sent in the years 1931-1938 by the
Poland philosopher Joachim Metallmann to the Czech philosopher
Josef Tvrdý. This correspondence witnesses especially the friendly
relation of these philosophers, but also their common professional
interests. The life of both the thinkers was ended in the concentration
camp Mauthausen in 1942.
Footnotes:
1[4em]Srv. Jiří Pulec: Josef Tvrdý (inventář),
Brno: Archiv MU 1992. - Část písemností získal archiv od Milady
Tvrdé, manželky J. Tvrdého, větší část předal archivu v r. 1992
MUDr. Josef Kocián.
2[4em]Obecnější
zájem o slovanskou (polskou, ruskou, jihoslovanskou) filozofii
zdaleka nebyl jen záležitostí Tvrdého a nesoustředil se jen na
dvacátá léta. Od počátku století se v našich odborných filozofických
časopisech, v České mysli a později i v Ruchu filozofickém,
objevovaly články o filozofii v Polsku (např. W. M. Kozłowski:
"Současná literatura filozofická v Polsku", ČM 1900, z pozdějších
namátkou F. Bicek: "Základní rysy polské filozofie novověké", ČM
1931). W. M. Kozłowski o polské filozofii a sociologii přednášel
v zimním semestru 1923/1924 na UK v Praze, bezmála dvě desetiletí
se diskutovalo o uspořádání slovanského sjezdu filozofů, k němuž
ale nakonec nedošlo, apod.
3[4em]J.
Tvrdý, "Filozofie u Slovanů", in Slované. Kulturní obraz
slovanského světa III, ed. M. Weingart, Praha: Vesmír 1929, s.
207-291. Lze důvodně předpokládat, že faktografické údaje o současné
polské filozofii poskytl Tvrdému již v této době J. Metallmann.
4[4em]Tento akademický časopis byl jedním ze tří
filozofických periodik vydávaných v Polsku: ve Varšavě vycházel
za redakce Wl. Tatarkiewicze Przegląd Filozoficzny, ve Lvově
(od r. 1911) za redakce K. Twardowského Ruch Filozoficzny,
v Krakově (od r. 1922) za redakce Wł. Heinricha Kwartalnik
Filozoficzny.
5[4em]J. Tvrdý, "Filozofie u Slovanů... ",
s. 269.
6[4em]Přesné datum Metallmannovy smrti není
známo a polské slovníky nejsou sjednoceny ani v případě místa
úmrtí. Wielka encyklopedia powszechna PWN 7 (Warszawa: Panstwowe
wydawnictwo naukowe 1966, s. 226) uvádí koncentrační tábor Sachsenhausen,
novější Zarys dziejow filozofii polskiej 1815-1918 (S. Borzym,
H. Florynska, B. Skarga, A. Walicki, Warszawa: Panstwowe wydawnictwo
naukowe 1983, s. 311) Mauthausen. Akademický Polski Słownik
Biograficzny 20 (Wroclaw - Warszawa - Kraków - Gdańsk: Wydawnictwo
Polskiej Akademii nauk 1975) Metallmanna ve svém hesláři nemá.
File translated from
TEX
by
TTH,
version 3.00.
On 22 Feb 2002, 20:26.