Šmajs
SBORNÍK PRACÍ FILOZOFICKÉ FAKULTY BRNĚNSKÉ UNIVERZITY
STUDIA MINORA FACULTATIS PHILOSOPHICAE UNIVERSITATIS BRUNENSIS
B 48, 2001 - studia philosophica
Josef Šmajs
Jaké vzdělání potřebuje globální kultura?
Mnozí z nás vědí, nebo alespoň tuší, že globální kultura, která
dnes vzniká, je vůči přírodě nepřátelská. Její celkový účinek
na planetu - pominu-li záměrně vše pozitivní, co přinesla pro
rozmach člověka - je totiž svými destruktivními účinky srovnatelný
s dopadem meteoritu o průměru 10 km před 65 miliony lety. Ten
ukončil věk plazů.
Ale co se děje dnes, končí věk savců, nebo pouze věk člověka?
Dnešní společnost sice v průměru lépe uspokojuje tradiční lidské
potřeby, ale pouze za cenu, že likviduje to, co jiným způsobem
než pomalou přirozenou evolucí na Zemi vzniknout nemohlo: uspořádanost,
informaci, přirozenou paměť Země. Protože žádný zákon zachování
uspořádanosti patrně neexistuje, expanze kultury ničí evolučně
stvořenou skutečnost vůbec. Především však vrstvu života, k níž
náleží i člověk jako živočišný druh. Tempo vymírání biologických
druhů, jehož jsme my lidé jedinou příčinou, je přibližně desettisíckrát
rychlejší než vymírání přirozené.
Protože mluvím z pozice filosofa, musím se nejprve ptát, co má
v takové chvíli dělat sama filosofie, zejména její nejstarší
disciplína - ontologie, která se vždy snažila být obecnou filosofickou
teorií skutečnosti. Má se i nyní ontologie zabývat pouze minulostí
a ignorovat první existenciální krizi kultury? Myslím, že pro
filosofii není naléhavějšího úkolu, než učinit Zemi - včetně
lidské kultury, která ji pustoší - hlavním předmětem ontologie.
I když mě moji profesionální kolegové nepochválí, řeknu to, co
si myslím: také stagnace filosofické ontologie způsobila, že
dnes převládá staré kopernikovsko-darwinovské vidění světa: představa
nezničitelné Země, která majestátně obíhá kolem Slunce, a iluze
spravedlivého boje o život.
Evidentně potřebujeme něco jiného. Nepotřebujeme více tradičního
vzdělání, které nemůže nemít svůj podíl na dnešní krizi. Provokativně
řečeno, potřebujeme vzdělání spíše méně, ale jiného obsahu: respektující
nový geocentrismus a k životu uctivé myšlení. Země sice není
středem vesmíru, galaxie ani sluneční soustavy, ale je jedinou
známou nositelkou života a kultury v celém poznaném kosmu. A
podstatu její nevratné zkázy, chceme-li zkázu zastavit, musíme
začlenit do jejího obrazu, musíme ji srozumitelně zprostředkovat
odborné i laické veřejnosti. I když jde o téma, které většinu
dnešní populace nepotěší, téma, které může vyvolat pochybnosti,
zklamání a dokonce i paniku, je čas o něm mluvit. A to nejen
mezi filosofy a odbornou veřejností, ale také mezi žáky, studenty
a na veřejnosti vůbec. Prognózy zkázy se totiž nedělají proto,
aby se naplnily. Jejich smyslem je zkáze předejít.
Samozřejmě vím, že krize je globální, že ji nemůže vyřešit jedna
země a že její řešení nespočívá ani ve změně lidské přirozenosti,
kterou změnit neumíme, ani pouze ve změně lidského vzdělání,
výchovy a hodnot, které bychom snad v delším časovém úseku změnit
dokázali. Řešení spočívá v politicky řízené přestavbě nynější
protipřírodní kultury na kulturu propřírodní - spočívá v biofilní
rekonstrukci celé kultury - duchovní i materiální.
Není to však jediný důvod, proč bude nezbytné obsah nynějšího
vzdělání změnit. Důraz na chladnou slovníkovou racionalitu, encyklopedičnost,
technické úspěchy a vědecký pokrok totiž podporuje kořistnický
postoj společnosti k přírodě, nekultivuje emocionální složku
lidské osobnosti. Prostě neposiluje pocit naší pokory před přírodou.
Proto také nestačí, aby nová obsahová struktura vzdělání byla
v souladu s dnešním vědeckým věděním o světě. Má-li splnit očekávanou
roli, musí být v souladu takovým filosofickým obrazem světa,
který nejen odhalí, nýbrž také odmítne destrukci přírody kulturou.
Takže pouze obraz světa, vycházející z jedinečnosti Země, z života
jako nejvyšší hodnoty, může být základem citově podbarveného
hodnotového postoje lidí.
Pokusím se být konkrétní. Ve fázi vysoce technicky vyspělé civilizace
paradoxně potřebujeme vzdělání, které by lidem usnadnilo pochopení
absolutní priority života. Ale důvodem takového pochopení by
nemělo být pouhé intelektuální potěšení, nýbrž poprvé také rozpoznávání
toho, co je, či přesněji bude důležité pro dlouhodobě možnou
kulturu.
Řeknu to raději negativně. Vyhlídky kultury s rychlým šířením
dílčích informací, což nepochybně vyhovuje dnešnímu duchu extrémního
liberalismu, jsou z hlediska jejího přežití smutné. Odrážejí
se jak v dnešní ekologické pštrosí politice, tak v ekologické
lhostejnosti většiny biologicky málo vzdělané populace. A té
jakoby vyhovuje, že "pro stromy nemusí vidět les". Encyklopedicky
vzdělaní žáci středních škol mohou být sice snadno přijati na
školu vysokou, ale nemohou později získávané poznatky snadno
vřadit do takového celku, s nímž by se dokázali emocionálně ztotožnit.
Encyklopedičnost vzdělání, pominu-li její nesporné přednosti,
v oblasti emocí produkuje spíše lhostejnost. Dobře sice uspokojuje
naši biologicky fixovanou potřebu zvědavosti, ale pokud jde o
šetrný vztah k Zemi, může vyvolávat téměř hodnotovou schizofrenii.
Nelze totiž současně vyzvedávat oba póly opozice: přírodu, jejíž
evoluce spontánně stvořila Zemi i nás samotné, i kulturu, která
je sice naším dílem, ale Zemi nevratným způsobem pustoší.
Přestože jsem biologii jako vysokoškolský obor nevystudoval a
přestože vím, že se často nevyučuje správně, přimlouvám se za
větší prostor pro její uplatnění. A to na všech typech škol i
v masových sdělovacích prostředcích. Právě s touto oblastí vědění,
která je dostatečně zajímavá, komplikovaná i dramatická, by se
studenti mohli poměrně snadno emocionálně ztotožnit. Vyvážené
encyklopedicky pojaté vzdělání má totiž cosi společného s vyváženým
televizním vysíláním: dobře nás poučí i pobaví, ale k přírodě
uctivý vztah, bez něhož nynější krizi nepřekonáme, v nás patrně
neprobudí.
What Education Is Required by Global Culture
The author recommends to reirforce the holistic and the process-related
interpretation of the world and he advocates for the more extensive
implementation of biology at all types of schools.
File translated from
TEX
by
TTH,
version 3.00.
On 22 Feb 2002, 20:26.