Microsoft Word 10.0.2627;
SBORNÍK PRACÍ FILOZOFICKÉ FAKULTY BRNĚNSKÉ UNIVERZITY
STUDIA MINORA FACULTATIS PHILOSOPHICAE UNIVERSITATIS BRUNENSIS
B 49, 2002 - studia philosophica
Jaroslav Hroch
R. W. Emerson a americký transcendentální idealismusPamátce Bohumíra Janáta
Americký transcendentální idealismus se rozvíjí přibližně od
třicátých do padesátých let 19. století. Původně vzniká jako
odštěpné hnutí uvnitř unitářství, v němž se projevoval kompromis
mezi racionalistickým deismem a kalvinismem. Unitáři se staví
pozitivně ke svobodomyslnému vědeckému myšlení, jež se uplatňovalo
zvláště v přírodních vědách, a vcelku akceptují i politický liberalismus.
Z hlediska náboženského odmítali extrémně vyhrocené názory o
dědičném hříchu a počáteční zkaženosti člověka, proti běžné křesťanské
představě o Svaté Trojici zdůrazňují jednotu Boha (Bůh je jen
jeden, Kristus je lidskou, nikoliv nadpřirozenou bytostí, Ducha
svatého je třeba chápat jako božskou jiskru v každém člověku).
Zvláštní roli sehrál intelektuální mysticismus mezi unitářskými
mysliteli, který se zaměřoval jak proti stroze racionalistickým,
tak i ortodoxně autoritářsky orientovaným náboženským proudům
v americkém duchovním životě. Transcendentalistickému hnutí však
přesto vadila poplatnost unitářů (byť i nejliberálnějšího proudu
uvnitř protestantismu) vůči křesťanskému supranaturalismu, a
proto se od unitářů oddělují.
K předním představitelům transcendentálního idealismu patří Ralph
Waldo Emerson (25. 5. 1803 v Bostonu - 27. 4. 1882 v Concordu)
a Henry David Thoreau (1817-1862), ostatní spisovatelé
spjatí s transcendentalismem - jako například Bronson Alcott
(1799-1888) a zakladatelka amerického hnutí za emancipaci žen
Margaret Fullerová (1810-1850) - mají pouze okrajový filosofický
význam. Američtí transcendentalisté byli ovlivněni britskými
romantickými spisovateli (W. Wordsworth, S. T. Coleridge, T.
Carlyle), německým klasickým idealismem (I. Kant, J. G. Fichte,
G. W. F. Hegel, F. W. J. Schelling), a inspiraci hledají i u
některých proudů a představitelů antického filosofického myšlení
(orfismus, Hérakleitos, Empedokles, gnosticismus). Nejvíce na
ně působí Platón, Plotinos a další směry novoplatonismu, jakož
i představitelé platonistických koncepcí v novověkém britském
filosofickém myšlení: Henry More (1614-1687) a Ralph Cudworth
(1617-1688). Velkou pozornost věnovali také křesťanské mystice
od středověku až po E. Swedenborga. Klub transcendentalistů (Transcendental
Club) se nejčastěji scházel v domě R. W. Emersona v Concordu
a vydával v letech 1840 až 1844 za redakce Margaret Fullerové
časopis The Dial (Sluneční hodiny). Uvnitř transcendentalismu
existoval významný proud zaměřený na sociální a agrární reformy:
založil komunity Brook Farm (1841) a Fruitlands (1842).
Významné umělecké hodnoty přináší především dílo H. D. Thoreaua,
který mj. inspiroval koncepci tzv. občanské neposlušnosti.
Ralph Waldo Emerson (1803-1882)
Tento nejvýznamnější představitel amerického transcendentálního
idealismu patří jak do dějin americké filosofie, tak i do dějin
americké literatury a kultury.1 Svým důrazem na nadčasový charakter osobnosti, usilující
o své sebezdokonalení a osvobozené od konformismu a konvencí,
jakož i svým přesvědčením o podstatném sepětí filosofie se sebepoznáním
člověka přispěl k emancipaci americké literatury a filosofického
myšlení od intelektuální závislosti na britské duchovní a kulturní
tradici. Také Emersonovy úvahy o časovosti a nadčasovosti, vztahu
člověka a božského transcendentna znamenaly originální přínos
pro rozvoj anglo-americké filosofie.
Emerson se narodil v rodině kazatele unitářské církve v Bostonu,
v níž byly rozvíjeny tradice puritánského a nonkonformního protestantského
myšlení. Po studiu na klasických gymnáziích (Latin Schools) v
Bostonu a Concordu získal vysokoškolské stipendium na Harvard
College (1817-1821). Zprvu učil na dívčí škole, kterou vedl jeho
bratr, ale pak se věnoval studiu evangelické teologie. Od roku
1825 byl učitelem a kazatelem na bohoslovecké fakultě Harvardovy
univerzity (Harvard Divinity School). V roce 1829 se stal pastorem
kongregacionalistické farnosti v Bostonu, která měla unitářské
zaměření. V roce 1832, navzdory svému velkému úspěchu v kazatelské
činnosti, se Emerson definitivně vzdal povolání duchovního unitářské
církve. Ke svému rozhodnutí došel na podkladě studia velkých
představitelů nonkonformistických koncepcí v dějinách křesťanského
myšlení (George Fox, Thomas Carlyle). V letech 1832-1833 Emerson
cestoval po Evropě, navštívil Francii, Itálii a především Velkou
Británii. Zde se osobně setkal s anglickými romantickými básníky
(Lake Poets) Williamem Wordsworthem a Samuelem Taylorem Coleridgem.
Velký dojem na něj zanechalo setkání s britským myslitelem Thomasem
Carlylem, se kterým uzavřel doživotní přátelství. Pod vlivem
T. Carlyla a S. T. Coleridge se začíná Emerson intenzivně věnovat
filosofickému myšlení německého klasického idealismu. Jeho největší
zájem si získalo dílo I. Kanta a J. W. Goetha. Emerson se též
seznamoval s indickými filosofickými a náboženskými systémy prostřednictvím
německých překladů.
Velkou proslulost po celých Spojených státech získala Emersonovi
přednáška The American Scholar (Americký vzdělanec), kterou pronesl
na Harvardu 31. srpna 1837. Zde se Emerson postavil proti knižní
učenosti a netvůrčí závislosti americké literatury a filosofie
na britském filosofickém a uměleckém myšlení. Nepřekvapuje proto,
že tato Emersonova přednáška byla označena za ämerické prohlášení
kulturní nezávislosti".
Zásadní kritiku zpátečnictví a neplodného konzervativismu oficiální
americké protestantské teologie, jakož i dogmatického a netvůrčího
pojetí křesťanské víry, obsahovala Emersonova přednáška na bohoslovecké
fakultě Harvardovy univerzity, pronesená 15. července 1838 a
nazvaná Divinity School Address (Projev k bohoslovecké fakultě).
Emerson v ní mimo jiné provokativně charakterizoval běžně praktikované
křesťanské náboženství jako ötrocký zvyk, který ničí duši".2
Náboženský jazyk tohoto formálního, dogmatického a uniformujícího
pojetí křesťanství pak postihuje Krista nikoliv jako přítele
člověka hlásajícího lásku, ušlechtilost a smíření, nýbrž "znázorňuje
poloboha, tak jako by orientálci nebo staří Řekové popisovali
Osirise nebo Apollóna".3 Předjímaje filosofickonáboženské
koncepce C. G. Junga, Emerson v této souvislosti zdůrazňuje,
že hluboké a opravdové pojetí křesťanské víry po nás vyžaduje,
abychom se nepokoušeli otrocky napodobovat Krista, nýbrž se snažili
utvářet svůj vlastní, svébytný duchovní vztah jak k sobě samým,
tak i k celku světa v jeho lidské a božské dimenzi.4
Za skutečný zrod svébytného amerického filosofického myšlení
je považováno Emersonovo souborné vydání esejů (předtím jednotlivě
publikovaných koncem třicátých let 19. století), které jako celek
pod názvem Essays poprvé vyšly v roce 1841 a zajistily jejich
autorovi světovou proslulost a autoritu. Analýza těchto esejů
ukazuje, že se v Emersonově filosofii projevují - kromě významných
podnětů německého klasického idealismu a J. W. Goetha - synkretické
vlivy živelné dialektiky Hérakleita a Empedokla, platonismu,
novoplatonismu a orfismu, které vedou k jeho pojetí života jakožto
energetického, sebezdokonalujícího a individuačního procesu.
Emerson přitom odmítá materialisticko-sensualistickou psychologii
J. Locka a hlásí se k I. Kantovi. V Kantově gnoseologii klade
důraz především na její tezi, že transcendentální poznání v mysli
člověka je vrozené, apriorní. To však Emerson interpretuje v
tom smyslu, že intuice jakožto skutečná a pravá cesta k pravdě
je nadřazena rozumu. Na rozdíl od Kantova pojetí, který nazývá
transcendentálním takové poznání, které se nezabývá předměty,
nýbrž "našimi pojmy apriori o předmětech", znamená u Emersona
transcendentalismus především úsilí o vymanění se z každodenní
časovosti, důraz na mimozkušenostní poznání a jeho nadpřirozený
charakter, na všechno, co patří do sféry intuitivního: "Transcendentalista
věří v nadpřirozeno, věří ve stálou otevřenost lidské mysli novému
přílivu světla a síly, věří ve vnuknutí a extázi."5
R. W. Emerson zvláště ve svých esejích Nature (1836), The American
Scholar (1837), Self-Reliance (1841), The Over-Soul (1841), Experience
(1844) aj. zdůrazňoval, že skutečná podstata života tkví v energii
a síle. V analogii s koncepcemi německého romantismu a hermeneutiky
(J. G. Herder, W. von Humboldt), které zdůrazňovaly, že dějinný
vývoj je především určován mravními silami (ßittliche Kräfte",
ßittliche Mächte"), zdůrazňuje Emerson potenciální, energetický
charakter mravní osobnosti člověka: "V těchto lidech bylo cosi,
co vyvolalo očekávání převyšující všechny jejich činy. Větší
část jejich duchovní síly byla latentní. A to je to, co nazýváme
charakterem - nahromadění duchovních sil, které působí přímo,
vycházejí z přirozenosti člověka, a které si nevyžadují vynaložení
jakýchkoliv prostředků."6 V souladu s touto koncepcí duchovních sil je u Emersona
sám život pojímán jako dynamický, pluralitní, spontánní, povznesený
nad každodenní časovost.
Emerson usiluje překonat závislost na retrospektivě, na zprostředkujícím
charakteru minulosti a historismu, na němž ulpívalo 19. století,
a zaměřit vizionářský vhled do budoucnosti: "Naše doba je retrospektivní.
Staví náhrobky našich otců. Píše biografie, historické a kritické
práce. Dřívější generace však zřely Boha a přírodu tváří v tvář,
my je však spatřujeme prostřednictvím zraku našich předchůdců.
Proč bychom se také nemohli těšit z původního vztahu k univerzu?"7
Emersonova snaha o původní zření, překonávající závislost na
jakémkoliv časovém zprostředkování, prokazuje silné vlivy gnosticismu.8 Proti závislosti na čase, která člověka strhuje do každodennosti,
zdůrazňuje Emerson moment věčnosti (charakteristický pro gnosticismus):
Ïdealismus spatřuje svět v Bohu. Zahrnuje celý okruh osobností
a věcí, dějů a událostí [...] jako rozsáhlý obraz, který Bůh
maluje na neustále se vracející věčnost kvůli kontemplaci duše."9
Tento vliv gnosticismu se ukazuje i v další pasáži Emersonovy
eseje Nature: "Stávám se průhledným okem; jsem ničím; vidím všechno;
ve mně obíhají proudy univerzálního bytí; jsem částí Boha."10 V Emersonově prorocké stylizaci vyjadřuje termím "jsem
ničím" moment diskontinuity, negace, jejímž prostřednictvím může
poznávající znovu stanout v nicotě, jež existovala před stvořením,
a zároveň ji překonat. "Vidím všechno" znamená, že se mohu stát
přítomným v jakémkoliv časovém okamžiku. V této souvislosti je
také zřejmé, že na rozdíl od gnosticismu Emerson neztotožňuje
tento svět s něčím odcizeným, od čeho je třeba se odvrátit. Naopak,
ve svém optimistickém panteismu opěvuje přírodu a prostor jako
otevřený pro tvůrčí činy člověka.
Z antropologického a onto-gnoseologického hlediska Emerson naznačuje,
že pravdivé se rovná hlubinnému a otevírá cestu k vnímání všech
věcí světa z hlediska duše: "Problém obnovení originality světa
a věčné krásy může být řešen znovuzrozením duše." [...] "Důvod,
proč svět postrádá jednotu a leží rozbit a v rozvalinách, spočívá
v tom, že člověk není sjednocen se sebou samým. Nemůže být naturalistou,
aniž by uspokojil požadavky ducha." [...] "V nejzazším významu
slova myšlení znamená oddanost a vroucnost; a oddanost, zbožnost
je myšlení. Hlubina volá na hlubinu."11
Na rozdíl od partikularismu a atomizujícího materialismu představuje
Emersonovi duše povědomí celku, moudré mlčení, univerzální krásu,
věčnou jednotu, v níž je překonána oddělenost subjektu a objektu:
"Vidíme svět část po části, jako slunce, měsíc, zvíře, strom,
ale jeho celkem, v němž jsou tyto osvětlenými částmi, je duše."12 V souladu se svým panpsychismem chápe
Emerson pravé poznání jako splynutí duše se světem a absolutnem.
Emerson hlásá své přesvědčení o božském původu přírody a schopnosti
člověka zmocňovat se pravdy přímo. V jeho svérázném panteismu
jsou příroda i člověk reinkarnací Boha, jeho projektem. Příroda
je vlastně v prostoru rozprostřenou myšlenkou, prostorovým symbolem
myšlenky. Každá přírodní entita, pokud jsme schopni ji postihnout
v souvislosti s jinými přírodními entitami, má v sobě symbolickou
a mravní podstatu.13 Zde se projevují souvislosti amerického
transcendentálního idealismu s hermeneutikou symbolu: je třeba
jít do hloubky, za svět pouhých jevů, a pochopit vyšší smysl
skrytý za jevy, které jsou vlastně symboly něčeho podstatného.
Po stránce ontologické svět přírody a člověka má dynamický a
zároveň duchovní charakter: "Příroda není stabilní, ale plynulá
a proměnlivá. Je to duch, který ji přeměňuje, přetavuje a vytváří."14 Podle Emersona je proto nehybnost nebo strnulost (bruteness)
přírody způsobena nepřítomností duchovních sil člověka, jež vycházejí
z božského transcendentna. Emersonovo filosofické myšlení je
přitom z ontologického hlediska založeno na přesvědčení o podstatné
jednotě duchovního principu a hmoty, božského a lidského, jakož
i Boha a vesmíru.
Podstatný důraz na sepětí božského a lidského se u R. W. Emersona
ústrojně spojuje se silnými vlivy orfismu,15 který tak tvoří další
filosoficko-teologickou základnu jeho víry v potenciální božskost
a nesmrtelnost lidské duše. Orfismus byl však Emersonovi znám
prostřednictvím jeho křesťanské interpretace v období renesance
a novověku (M. Ficino, R. Cudworth, T. Taylor). V Emersonově
pojetí se orfismus - ve svém synkretickém sjednocení s panteismem
a s koncepcemi německého romantismu (sittliche Mächte) - stává
metamorfózním, stále se proměňujícím náboženstvím síly, jejímž
primárním účelem je divinace, sepětí s božským, ale i s démonickým.
Tento proces panteisticky orientované divinace vede člověka k
radikálnímu rozchodu se všemi autoritami minulosti. Síla přítomná
v duši člověka jej proto nemá zaměřovat k takovému pojetí sebeovládání,
jaké bylo hlásáno stoiky, nýbrž - v jistém předjímání teorie
individuace u C. G. Junga16 - k dosažení celosti a jednoty se sebou samým.
Emersonův svébytný panteismus, který více než německý transcendentalismus
(I. Kant, A. Schopenhauer) připomíná teosofii, vytváří ontologické
základy etického perfekcionismu: jestliže je ve mně božské, musím
být dokonalým.
Proto také Emersonův Bůh není křesťanským Bohem, spíše připomíná
mytického Orfea, který sestoupil do podsvětí. Orfeus je u Emersona
původní, univerzální bohočlověk, který předchází stvoření, je
v něm dialektika slabosti a síly, povědomí o nutnosti, ananké,
která je hrůzná, ale zároveň i vznešená.17 V eseji Nature - v důsledku tragických
událostí v jeho osobním životě - se vlastně Emerson stylizuje
do postavy mytického Orfea, který zakusil smrt svých nejbližších,
avšak tato ztráta jej paradoxním způsobem posiluje. Člověk se
vlastně musí vrátit k duchovnímu principu, "jímž byl prostoupen".
Svým učením o univerzálním člověku, jenž v sobě obsahuje a překonává
dimenzi démonického, ovlivnil Emerson Nietzscheho pojetí nadčlověka.
V Emersonově filosofii má velký význam kategorie sebedůvěry,
spoléhání na sebe sama, a tuto kategorii zavádí jako první v
americkém filosofickém myšlení, a to v eseji Self-Reliance (1841):
"Nejžádanější ctností je přizpůsobivost. Sebedůvěra, spoléhání
na sebe sama (,self-reliance'), jsou její protiklady. Společnost
nemiluje skutečnost a tvůrce, ale jména a zvyky. Kdo chce tedy
být člověkem, musí být nonkonformní."18 Emerson
vidí podstatu self-reliance v osvobození se od konvencí,19
podobně jako Thomas Carlyle klade důraz na velké osobnosti a
svobodnou individualitu. Zároveň však Emerson varuje před americkým
mesianismem, který ve své snaze bojovat o spravedlnost na kterémkoliv
místě na světě může paradoxně vést k destruktivním důsledkům.
Vliv R. W. Emersona na soudobou filosofii v USA
V současné době se k Emersonovu duchovnímu odkazu vracejí mnohé
směry americké postanalytické a neopragmatické filosofie (H.
Bloom, S. Cavell, R. Rorty). Významný americký filosof a literární
vědec Harold Bloom vychází z Emersonovy kritiky historismu
a v této souvislosti zdůrazňuje, že pro tohoto nejvýznamnějšího
představitele amerického transcendentálního idealismu vlastně
tradice znamená nezávislost na jakékoliv tradici, öbčanskou
neposlušnost" vůči daným jazykovým strukturám, způsobům myšlení
a jednání.20 Emerson
tak podle Blooma vytváří novou mytologii změny a rozmanitosti,
která nezná žádná omezení, mytologii věčného mládí, opětného
zrození a obnovování. Harold Bloom přitom Emersona pojímá jako
"zakladatele nového amerického literárního náboženství",21 a to náboženství filosofické a literární soběstačnosti
ve smyslu nekonečného sebe-experimentování, neustálého návratu
a sebeomlazování, v něčem ovšem blízkého i Hegelově koncepci
omlazení ("Verjüngung") světového ducha.
Emersonova filosofie soběstačnosti, spoléhání na sebe sama (ßelf-reliance"),
ovlivnila i vznik tzv. etického perfekcionismu v USA, jemuž je
blízký americký filosof Hilary Putnam, ale především byl
rozpracován Stanley Cavellem, profesorem filosofie a teorie
hodnot na Harvardské univerzitě. Co je to perfekcionismus? Jako
odpověď by snad bylo nejvhodnější citovat z Cavellovy knihy Conditions
Handsome and Unhandsome. The Constitution of Emersonian Scepticism
(1990): "Perfekcionismus obsahuje vyjádření úplného nesouhlasu,
nespokojenosti se současným stavem věcí, takže požaduje nejen
jejich pouhou reformu, nýbrž transformaci, přeměnu a před tím
vším proměnu sebe sama."22
Právě v této historické souvislosti kladou představitelé amerického
neopragmatismu, zvláště H. Bloom a S. Cavell, velký důraz na
proces sebezdokonalování a sebepřesahování člověka prostřednictvím
dialektického a hlubinného přístupu ke skutečnosti soudobého
světa. Z hlediska ontologicko-gnoseologického Cavell odmítá myšlenku
nezpochybnitelného základu. Staví se totiž proti názoru, že filosofické
myšlení je charakterizováno zakládáním (founding), tj. že
můžeme například založit morálku na rozumu nebo na vášních, společnost
na smlouvě, vědu na transcendentální logice a jazyk na formalismu
pravidel. Proti pojetí základu jakožto jakéhosi dna, dále
již neprostupného, zdůrazňuje Cavell v souladu s Emersonovou
dialektickou ontologií svébytný pojem nalézání, nacházení
se (finding).23 Pod vlivem Emersona chce Cavell
ukázat, že Emersonova dialektická koncepce hledání a nacházení
(finding) zároveň znamená tezi, že náhodné, kontingentní
je obsaženo v nutném a "zároveň nutné v náhodném".24
Zároveň je Cavell přesvědčen, že objevováním nás samotných objevujeme
druhé, naše spolubližní. Stanley Cavell tedy - obdobně jako R.
W. Emerson - staví proti filosofii směřující k nějakému pevnému,
neotřesitelnému základu filosofii hledání, která ve své první
fázi nemůže být jiným hledáním než hledáním sebe sama. To, že
se pouze nalézáme, že při hledání se vždy nacházíme na nějakém
přechodném stupni, nás může traumatizovat, můžeme to pociťovat
jako ztrátu základů, jako by se nám propadala půda pod nohama.
Na druhé straně však zjišťujeme, že myšlenka nezpochybnitelného
základu je neadekvátní a zastaralá.25
Cavell totiž reflektuje skutečnost, že Emerson v souvislosti
se svou otázkou "kde se nacházíme ?" zároveň zdůrazňuje, že "neznáme
rozdíl mezi nahoře a dole". Emerson také - stejně jako po něm
Nietzsche na počátku díla Ecce Homo - považuje podstatnou
souvislost mezi vzestupem a úpadkem za osudově důležitou pro
hlubokou filosofickou a náboženskou inspiraci.26
V tomto kontextu můžeme ovšem také uvést známý výrok Hérakleitův
ve zlomku B 60: "Cesta nahoru a dolů jedna a táž."27 Cavell chce zřejmě poukázat na složitý, komplikovaný
proces našeho duchovního hledání, jehož podstatným východiskem
je nalézání nás samotných, proces sebepoznání člověka.
Proti prosazované euroamerické koncepci životního stylu a životní
dráhy jakožto neustálého společenského vzestupu a úspěchu poukazuje
Cavell na bolestný proces vlastního sebehledání, v němž cesta
do hloubky se neobejde bez utrpení, často i nelehkých situací
sociální degradace. Emersonovská inspirace u Cavella je i zde
zřejmá - u Emersona je totiž svět z hlediska ontologického pojímán
jako dynamický, pluralitní, spontánní, proměňující se obdobně
jako se také proměňuje v neustálém vzestupu a sestupu život člověka
směřující k duchovnímu univerzu. V tomto kontextu je významné
dialektické myšlení Hérakleitovo, který je vlastně tvůrcem hlubinné
metafory pro duši.28 Zároveň se americká
neopragmatická a postanalytická filosofie - byť ne vždy přímo,
ale mnohdy i zprostředkovaně - vyrovnává s destruktivními momenty
v životě západní společnosti, které ohrožují další perspektivy
euroamerické kultury, orientované na princip výkonu a konzumní
způsob života.
Na tyto negativní projevy reaguje americký neopragmatismus -
nesporně ovlivněný evropskou filosofickou hermeneutikou - svou
pozorností věnovanou lidské životní zkušenosti, sebeproměně člověka,
imaginaci a sebekreativitě. Emersonova filosofie, založená na
povědomí kontinuity novodobé duchovní kultury s jejími předkřesťanskými
a předdějinnými formami, přitom v mnohém předjímá historickoteoretická
východiska soudobých analýz (např. P. Sloterdijka) "katastrofických
důsledků rozvoje evropské dějinné motoriky".29 Emerson svou panteistickou koncepcí univerzálního
bohočlověka, který poznává a zároveň se vyrovnává s dimenzí hlubiny,
duše a démonického, a pro jehož tvůrčí činy je otevřen svět,
je též inspirativní pro soudobé koncepce hlubinné hermeneutiky.
Ta totiž usiluje překonat subjektivismus a jednostranné absolutizování
lidské existenciality v Heideggerově koncepci, v níž se dostává
do popředí nejen temná a neproniknutelná osudovost dějinných
procesů, ale i - na rozdíl od pojetí R. W. Emersona - pocit tragické
závislosti na času, který je prožíván lidským pobytem ("Dasein")
"jako předbíhání k smrti" ("Vorlaufen-zum-Tode").30
R. W. Emerson and American Transcendental Idealism
The article deals especially with the first writings of R.
W. Emerson. In the essays Nature (1836) and The American
Scholar (1837) he is concerned with our freedom from the traditions
and institutions of the past. In his lecture The Divinity
School Address (1838) Emerson argues we should not imitate Christ
but we ought to achieve our own original spiritual relation to
universe. The author of this article also analyzes Emerson's
conception of the self-reliance, his conviction that the
great man is responsible only to himself. The special attention
is devoted to Emerson's conception of the soul and its connection
with Heraclit's dialectical thought. There is also shown that
Emerson's dialectical and spiritually oriented ontology, emphasizing
life, transition, self-transformation and the energizing spirit
have influenced not only the philosophy of F. Nietzsche, but
also the conceptions of American neopragmatism.
Footnotes:
1[4em]Zájem o Emersona se záhy projevil
i v českém prostředí a jeho práce byly často překládány: Snahy
a směry. Pokrok vzdělanosti (1883), Představitelé lidstva
(1897), Úvahy (1902), Životospráva (1906), Společnost
a samota (1907), Essaye 1-2 (1912), Příroda a duch (1927)
aj.
2[4em]R.
W. Emerson: Divinity School Address in The Collected
Works of Ralph Waldo Emerson, eds. Robert E. Spiller et al.,
sv. I, Cambridge, Mass.: Harvard University Press 1971, s. 90.
3[4em]Tamtéž, s. 82.
4[4em]Tamtéž,
s. 90. K tomu srov.: "Kristův kříž nesl on sám a byl to jeho
vlastní kříž. Postavit se pod cizí a již nesený kříž je jistě
jednodušší než nést svůj vlastní kříž za posměchu a opovržení
svého okolí. Vždyť člověk tak pěkně zachovává tradici a je chválen
pro svou zbožnost. [...] Kdo Krista napodobuje a je natolik nestydatý,
že chce přijmout Kristův kříž, když nedokáže nést ani svůj vlastní,
neporozuměl podle mého názoru v základě křesťanské zvěsti." Carl
Gustav Jung: Slova duše, ed. Franz Alt, př. Blanka Kirsteinová,
Praha: Vyšehrad 2001, s. 90-91. K tomu srov. Russell B. Goodman:
American Philosophy and the Romantic Tradition, Cambridge
- New York: Cambridge University Press 1990, s. 37.
5[4em]R. W.
Emerson: The Complete Works of R. W. Emerson, sv. I., Boston
1903, s. 335-336. K tomu srov.: "Transcendence ovšem nikoliv
- přes všechny metafyzické názvuky - jako scholastická a řecko-platónská,
nýbrž transcendence jako to ekstatické - časovost - temporalita."
Martin Heidegger: Bytí a čas, př. I. Chvatík - P. Kouba -
M. Petříček jr. - J. Němec, Praha: Oikúmené 1996, s. 55.
6[4em]R. W. Emerson: Charakter, in
R. W. Emerson: Eseje, přel. D. Svobodník, Bratislava 1991,
s. 165.
7[4em]R.
W. Emerson: Nature, in The American Tradition in Literature.
Revised. Volume 1. Bradford to Lincoln, ed. S. Bradley - R. C.
Beatty - E. H. Long, New York: W. W. Norton and Company. Inc.
1962, s. 1002. Esej Nature jako první větší Emersonova práce
je zároveň prvním komplexním shrnutím idejí amerického transcendentálního
idealismu. Poprvé byla tato esej vydána anonymně v roce 1836,
její druhé vydání bylo součástí výboru Nature, Addresses,
and Lectures, který vyšel až v roce 1849. V prvním vydání byla
uvedena mottem obsahujícím citát z Plotina: "Příroda je však
obrazem nebo napodobením moudrosti, poslední věcí duše, příroda
je věcí, která pouze činí, avšak nepoznává."
8[4em]Gnosticismus
patří k myšlenkovým proudům 1.-3. stol. n. l., v němž se projevují
různé "teosofické spekulace o původu světa a hříchu, o vykoupení
a obnově původní dokonalosti, k čemuž nestačí pouhá víra (PISTIS),
nýbrž je nezbytné vyšší kosmické poznání (GNÓSIS)". Srov. Ivo
Tretera: Nástin dějin evropského myšlení. Od Thaléta k Rousseauovi,
Praha-Litomyšl: Paseka 1999, s. 125. Podle Petra Pokorného znamená
gnose úsilí o splynutí s božstvem, které je definováno především
jako negace hodnot, na nichž člověk ulpívá, snahou po ümlčení
smyslů, po mystickém poznání a vystoupení z času". Gnostikova
pouť "je pro něj současně únikem z dějin. Z dějin, které chápe
jako kolotání, jako chaos, jako bezcílný pohyb toho, co se oddrolilo
od božského základu". Petr Pokorný: Píseň o perle. Tajné
knihy starověkých gnostiků, Praha: Vyšehrad 1986, s.
12, 26.
9[4em]R.
W. Emerson: Nature..., s. 1028.
10[4em]Tamtéž,
s. 1005.
11[4em]Tamtéž, s. 1034.
12[4em]R.
W. Emerson: The Over-Soul, in The American Tradition
in Literature... , s. 1089.
13[4em]Srov. K. Vorovka: Americká filosofie,
Praha: Sfinx 1929, s. 57-58.
14[4em]R.
W. Emerson: Nature..., s. 1035. K tomu srov.: Ëvery spirit
builds itself a house; and beyond this house a world; and beyond
this world, a heaven. Know then, that the world exists for you." Tamtéž,
s. 1035.
15[4em]Orfismus je možno
charakterizovat vírou v potenciální božskost a nesmrtelnost lidské
duše a důrazem na nezbytnost mravní čistoty, které lze dosáhnout
prostřednictvím extáze (Ekstasis).
16[4em]Srov.: "Bez určitosti, celosti
a zrání se žádná osobnost neprojeví." K tomu srov.: "Používám
výrazu ,individuace'' ve smyslu onoho procesu, který vytváří psychologické
,individuum', to jest odlišenou, nedělitelnou jednotu, celost."
Srov. též: Ïndividuace nevylučuje svět, nýbrž jej zahrnuje."
C. G. Jung: Duše moderního člověka, Brno: Atlantis 1994,
s. 57, 313, 314.
17[4em]Srov. H. Bloom:
Agon. Towards the Theory of Revisionism, Oxford: Oxford University
Press 1982, s. 160-164.
18[4em]R. W. Emerson: Sebedůvěra,
Brno: Zvláštní vydání 1995, s. 10. Srov. anglický originál: R.
W. Emerson: Self-Reliance, in The American Tradition
in Literature... , s. 1067-1087. Citované místo: s. 1069.
19[4em]Obdobně
uvažuje C. G. Jung: "Velikost historických osobností nikdy nespočívala
v jejich absolutním podrobení konvenci, ale tkvěla naopak v jejich
osvobození od konvence a ve spásné svobodě." Srov. C. G.
Jung, Duše moderního člověka, Brno: Atlantis 1994, s. 60.
20[4em]Srov. H. Bloom: Agon... , s. 144.
21[4em]Tamtéž,
s. 145.
22[4em]Stanley Cavell: Conditions Handsome
and Unhandsome. The Constitution of Emersonian Perfectionism,
Chicago: Chicago University Press 1990, s. 16. K tomu srov. R.
B. Goodman: "Moral Perfectionism and Democracy: Emerson, Nietzsche,
Cavell", ESQ 43, 1st-4th Quarters 1997, s. 159-180.
23[4em]S. Cavell: Philosophical Passages:
Wittgenstein, Emerson, Austin, Derrida, Oxford, UK - Cambridge,
USA: B. Blackwell 1995, s. 117.
24[4em]Tamtéž,
s. 92.
25[4em]Tamtéž, s. 118-119.
26[4em]Tamtéž,
s. 94.
27[4em]Zlomky
předsokratovských myslitelů, ed. Karel Svoboda, Praha: Nakladatelství
ČSAV 1962, s. 57.
28[4em]Srov. James Hillman: Sny a podsvětí.
Nový pohled na sny, rozšiřující klasické teorie S. Freuda
a C. G. Junga, Praha: Portál 1999, s. 32-34.
29[4em]Břetislav Horyna:
Filosofie posledních let před koncem filosofie, Praha: Koniasch
Latin Press 1998, s. 275. K tomu srov. Peter Sloterdijk: Na
jedné lodi. Pokus o hyperpolitiku, př. Břetislav Horyna, Olomouc:
Votobia 1997, s. 14.
30[4em]Martin
Heidegger: Bytí a čas... , s. 264-278.
File translated from
TEX
by
TTH,
version 3.00.
On 22 Feb 2004, 15:19.