Microsoft Word 10.0.2627;
SBORNÍK PRACÍ FILOZOFICKÉ FAKULTY BRNĚNSKÉ UNIVERZITY
STUDIA MINORA FACULTATIS PHILOSOPHICAE UNIVERSITATIS BRUNENSIS
B 49, 2002 - studia philosophica
Jan Zouhar
W. Tatarkiewicz a česko-polské filozofické vztahy v meziválečném
období
Vztah k polské filozofii je jednou z důležitých součástí české
filozofické tradice. Tyto mé poznámky1 k některým
otázkám česko-polských filozofických vztahů v období před 2.
světovou válkou, jejichž součástí byl i ohlas na Dějiny filozofie
Władysława Tatarkiewicze,2
navazují zejména na práce předního znalce této problematiky Czesława
Głombika, jehož knížky Impulsy i zbliżenia (Katowice 1996)
a Umění zapomínat? Dějiny vztahů české a polské filozofie
(Olomouc 2000) vzbudily mezi českými historiky filozofie zaslouženou
pozornost. Czesław Głombik se ovšem věnuje česko-polským filozofickým
vztahům i v řadě statí časopiseckých. Připomínám zde například
jeho přehledovou studii Filozofia czeska XX wieku v zarysowych
opracowaniach historii filozofii czechosłowackiej.3 Głombikovy práce jsou objevné i v tom smyslu, že využívají
dosud neznámé archivní dokumenty, především korespondenci mezi
čelnými českými a polskými filozofy - například W. Tatarkiewicze
s profesorem UK v Praze Emanuelem Rádlem (1873-1942) v době příprav
VIII. mezinárodního filozofického kongresu, který se konal v Praze
v roce 1934, nebo s dalším významným českým filozofem a sociologem
Josefem Králem (1882-1978) v letech 1948-1950. Cenným příspěvkem
v tomto směru je i článek Heleny Pavlincové,4 která v širokém kontextu zpřístupnila
korespondenci Josefa Tvrdého s Joachimem Metallmannem z let 1931-1938.
Česká filozofická veřejnost byla v období mezi světovými válkami
poměrně dobře informována o polské filozofii. Už před 1. světovou
válkou se o to zasloužil Władysław Mieczysław Kozłowski, který
potom v Praze přednášel v zimním semestru 1923-24 na Filozofické
fakultě Univerzity Karlovy o polské filozofii a sociologii a
koncem dvacátých let působil v Praze ve Slovanské knihovně. Kozłowski
už v roce 1900 publikoval v České mysli článek "Současná literatura
filozofická v Polsku" a později rovněž v České mysli studii "Věda
a filozofie". O Kozłowském napsal stať k jeho 70. narozeninám
Ladislav Neumanni a po jeho smrti uveřejnil samostatnou studii
Josef Tvrdý.5 V letech 1937-1938
studoval v Praze na Univerzitě Karlově jako stipendista československé
vlády žák W. Tatarkiewicze Tadeusz Kroński a navázal zde kontakty
s fenomenology Pražského filozofického kroužku, zejména s Janem
Patočkou. Kroński recenzoval v polském filozofickém tisku práce
českých filozofů L. Riegera, J. Krále, F. Pelikána, J. B. Kozáka
a J. Patočky.
Mezi českými filozofy byla celá řada těch, kteří sledovali polskou
filozofii a udržovali kontakty s předními polskými filozofy. Patřil
k nim především Ferdinand Pelikán, docent pražské univerzity,
zakladatel a redaktor Ruchu filozofického, druhého českého filozofického
časopisu, který začal vycházet v roce 1921. F. Pelikán věnoval
slovanské filozofii v Ruchu filozofickém velký prostor, dokonce
připravil dvě samostatná tzv. slovanská čísla6
a v roce 1939 jedno číslo polské. Kromě toho uveřejňoval Ruch
filozofický články polských autorů, například profesora univerzity
v Poznani Floriana Znanieckého.7 Polské
filozofii se dále věnovali Josef Tvrdý (1877-1942), profesor
bratislavské a brněnské univerzity, a také František Bicek, o
kterém zatím nemáme bližší informace, ale který v letech 1930-1932
pravidelně přispíval do České mysli články a recenzemi o filozofii
polské, ruské, slovinské a chorvatské. Zaslouženou pozornost
budila v českých zemích rovněž polská logika a filozofie jazyka,
o které informovali například Josef Tvrdý a přední český logik
Otakar Zich jr. (1908-1984).8
Jaká byla situace v českém dějepisectví filozofie v době, kdy
ve Lvově vyšly první dva díly Tatarkiewiczových Dějin filozofie?
Tradice české historiografie filozofie začíná představitelem
českého herbartismu Josefem Durdíkem (1837-1902), od roku 1874
profesorem filozofie na pražské univerzitě, který byl autorem Dějepisného
nástiu filozofie novověké. Od Descarta po Kanta (1870) a Dějin
filozofie nejnovější (1887). Dalšími českými dějepisci filozofie
byli František Drtina (1861-1925), který v roce 1902 vydal práci Myšlenkový
vývoj evropského lidstva (nově pak vycházelo pod názvem Úvod
do filozofie, 1. díl 1914, 21929, 2. díl 1926, 21948), František
Krejčí (1958-1934), autor prací O filozofii přítomnosti (1904)
a Filozofie posledních let před válkou (1918). V meziválečném
období vydali obsáhlé dějiny filozofie Josef Kratochvil (Meditace
věků, 1927-1932), Emanuel Rádl (Dějiny filozofie, 1932-1933)
a Josef Tvrdý (Průvodce dějinami evropské filozofie, 1932).
Recenze na vydání Tatarkiewiczových Dějin filozofie přinesly
dva z nejvýznamnějších českých filozofických časopisů v období
mezi dvěma světovými válkami - Česká mysl a Ruch filozofický.
Filozofická revue, třetí český filozofický časopis, který v té
době vydávali olomoučtí dominikáni, nepřinesla o Tatarkiewiczově
práci žádnou informaci. V České mysli, vůbec prvním a nejvýznamnějším
českém filozofickém časopise (vycházel v letech 1900-1947), ocenil
hodnotu Tatarkiewiczovy knihy pod šifrou B. František Bicek.9 Upozorňuje na to, že autor sám pojal své dějiny
filozofie jako dějiny filozofů, že své dílo věnoval filozofii
evropské a že sám za vyšší druh historiografie filozofie pokládá
dějiny filozofických otázek a myšlenkových proudů. Zvolený přístup
je vyvolán potřebami polské filozofie. Bicek rekapituluje metodologické
pojetí a způsob podání. Připomíná, že u každého jednotlivého
autora je pojednáno o životě, vývoji, o jednotlivých dílech,
předchůdcích, názorech, o podstatě díla a stručně o následovnících
a odpůrcích. Jednotlivá období jsou shrnuta výkladem o povaze
filozofických otázek daného období, o pojetích a termínech, o
sporných otázkách a chronologii a text je doplněn bibliografií.
František Bicek si všímá značné selektivnosti ve výkladu filozofie
druhé poloviny XIX. století. Zde se Tatarkiewicz omezil na stručný
přehled proudů a názorů. Nesporný přínos Tatarkiewiczovy práce
vidí Bicek v jasnosti a přehlednosti podání a v objektivnosti
výkladu a končí svou recenzi přáním, že ï v našich poměrech
potřebovali bychom tak solidní práce".
V tzv. slovanském dvojčísle Ruchu filozofického v září 1933 recenzoval
druhé vydání Tatarkiewiczových Dějin filozofie Josef Tvrdý.10
Připomíná, že druhé vydání spisu v krátké době potvrzuje vynikající
hodnotu díla, ve kterém autor opravil tiskové chyby, doplnil
bibliografii a přidal věcný rejstřík. Tvrdý byl seznámen s dobovými
odbornými posudky Tatarkiewiczových dějin filozofie (např. prof.
Marjana Massonia v časopise Przegląd Filozoficzny z r. 1932),
na které druhé vydání nestačilo reagovat. Tvrdý píše svou recenzi
v době, kdy sám vydal vlastní dějiny filozofie, práci Průvodce
dějinami evropské filozofie. Nepokládá Tatarkiewiczovu Historji
filozofji za dějiny filozofie v obvyklém slova smyslu, nýbrž
za historický úvod do filozofie, který je podle Tvrdého sice
určen studentům filozofie a doktorandům, ale může sloužit i dalším
zájemcům o filozofii.
Kritické připomínky Josefa Tvrdého můžeme shrnout do několika
bodů: 1. Tatarkiewicz je podle Tvrdého velmi opatrný k moderním,
radikálně novým názorům na filozofické osobnosti (Descartes,
Spinoza, Kant ad.) a zastává spíše názory tradiční. 2. Větší
důležitost přikládá starověké a středověké filozofii než filozofii
novověké a moderní. Tvrdý nesouhlasí s jeho názorem, že historik
filozofie má právo na selekci a výběr; domnívá se, že je třeba
se řídit hlediskem objektivní významnosti a objektivně významnější
je podle něho doba nová. Tatarkiewicz vychází podle Tvrdého z toho,
že moderní doba překáží správnému historickému pochopení a že
toto pochopení vyžaduje určitý odstup. A tak přichází u Tatarkiewicze
moderní filozofie poněkud zkrátka. Tvrdý v této souvislosti připomíná
názor T. G. Masaryka, že vlastní a nejdůležitější historií je
pro nás současnost a že teprve jejím prostřednictvím chápeme
starší období. 3. Třetí skupina námitek Josefa Tvrdého se týká
výběru filozofických osobností. Tvrdý konstatuje, že Tatarkiewiczův
výběr je poměrně objektivní a že se vyhnul tomu, aby registroval
často i nevýznamné otázky. Současně však jeho logicistní hledisko,
které přitom nevnucuje, a odmítnutí psychologismu vedly k tomu,
že některé autory pouze přiřazuje k hlavním osobnostem (Schleiermacher,
Herbart, Fries) a některé autory nezmiňuje vůbec (E. von Hartmann).
Dělení moderní filozofie na minimalisty (omezují metafyziku a
kladou důraz na vědeckost a kritičnost) a maximalisty (důraz
na metafyziku) přináší podle Tvrdého problémy a má značné trhliny.
4. Tvrdý oceňuje, že Tatarkiewicz zařazuje do světové filozofie
také filozofii polskou, ale pokládá za potřebné v budoucnu ve
slovanské filozofické literatuře informovat i o filozofické literatuře
dalších slovanských národů. Všímá si i toho, že Tatarkiewicz
se z české filozofie zmiňuje pouze o T. G. Masarykovi, kterého
uvádí mezi pozitivisty.
Josef Tvrdý pokládá Tatarkiewiczovu knihu za velkolepé dílo,
oceňuje, že je psána "čistým a jadrným jazykem", a domnívá se,
že může dobře posloužit při studiu filozofie i v českých zemích.
Zejména proto, že je didakticky propracována a pozoruhodně strukturována,
přesně rozděluje látku u každé doby, u každého filozofa ji člení
na život, spisy, předchůdce, vývoj, filozofické stanovisko, vliv
i odpor proti jeho filozofii. Tvrdý opět připomíná, že pro Tatarkiewicze
jako stoupence marburské školy mají filozofické výtvory objektivní
význam, že je přesvědčen, že nejlepšími dějinami filozofie jsou
dějiny filozofických problémů a jen nižším stupněm jsou dějiny
filozofů a jejich názorů. Tatarkiewicz tak dokáže osobní, individuální
stanovisko propojit s objektivním, neosobním. Tvrdý poznamenává,
že on sám ve svém Průvodci dějinami evropské filozofie dospěl
k tomuto pojetí historiografie filozofie. Tvrdý právem zdůrazňuje,
že äutorova filozofická erudice a znalost problémů filozofických
jest neobyčejná a také, pokud se týče použité literatury, stojí
kniha na nejmodernější úrovni".
Už jsme se zmínili, že oba recenzenti Tatarkiewiczových Dějin
filozofie sledovali polskou filozofii pravidelně. Do 3. čísla
České mysli v roce 1931 přispěl právě František Bicek do rubriky
Po filozofii slovanské obsáhlým referátem Základní rysy polské
filozofie novověké, který je vlastně volným překladem příslušné
části Tatarkiewiczova spisu Historja filozofji.11 Rovněž Josef Tvrdý věnoval hodně
pozornosti pravidelným informacím o slovanské filozofii. Do svého Průvodce
dějinami evropské filozofie ostatně zařadil i zvláštní kapitoly
věnované slovanské filozofii. V obsáhlé stati Soudobá filozofie
polská (1932), zařazené nejprve do III. svazku Přednášek Slovanského
ústavu v Praze a později do zvláštního otisku společně se statí
Dnešní filozofie u jižních Slovanů, Tvrdý konstatuje vysokou
úroveň polské filozofie: "Polská filozofie dobyla předního místa
v evropské filozofii, a to jak velikostí produkce, tak i věcným,
cenným obsahem svých děl."12
Tvrdý představuje tři základní polské filozofické časopisy (Przegląd
Filozoficzny, Ruch Filozoficzny a Kwartalnik Filozoficzny) a
seznamuje podrobně s hlavními směry, autory a spisy soudobé polské
filozofie. V tomto rámci se přirozeně na několika místech zmiňuje
i o Władysławu Tatarkiewiczovi. Uvádí, že je profesorem estetiky
a teorie poznání na varšavské univerzitě, redaktorem časopisu
Przegląd Filozoficzny, charakterizuje jeho spisy a zařazuje ho
mezi stoupence marburského novokantovství. Hovoří o něm jako
o všestranném filozofovi, který studoval v Paříži, Berlíně a
zejména v Marburku. Věnuje se podrobně jeho pojetí hodnot, připomíná
práce Über die natürliche Weltansicht z roku 1912 a O
bezwzględności dobra (1919) a zmiňuje se rovněž o jeho estetice
(Rozwój w sztuce, świat i człowiek, 1913).
Vyvrcholením česko-polských filozofických vztahů před 2. světovou
válkou je zřejmě dvojčíslo (1-2) Ruchu filozofického z 10. ledna
1939, které je věnováno polské filozofii a které sestavil redaktor
časopisu Ferdinand Pelikán ze statí polských autorů. Číslo uvádí
Tatarkiewiczova studie Les grandes périodes de la philosophie
européenne s obsáhlým českým résumé. Do časopisu dále přispěli
Tadeusz Kotarbiński článkem Základní myšlenky pansomatismu (původně
předneseno na Mezinárodním sjezdu vědecké filozofie v Paříži
v roce 1935 a otištěno v aktech kongresu v roce 1936), Leon Chwistek
studií Mnohosť skutočností (z Wielość rzeczywistości, Kraków
1921), Jerzy Braun referátem Úloha genetické metody u Jerzy Hoene-Wrońského
(původně předneseno na III. polském filozofickém sjezdu v Krakově),
Benedykt Bornstein úvahou Logika geometrická jakožto základ univerzální
architektoniky (ze spisu Architektonika zmysłowości i rozsądku,
Warszawa 1927), Kazimir Wize přednáškou Descartesova analytická
geometrie a filozofický empirism (původně předneseno v logické
sekci na IX. mezinárodním filozofickém sjezdu v Paříži roku 1937),
Bolesłav Gawecki úvahou O hodnote vedy (z knihy Szkice filozoficzne,
Warszawa 1935), Jan Leszczyński referátem Esej o idealistické
monadologii (původně na III. polském filozofickém sjezdu v Krakově).
V rubrice Referáty byl ještě zveřejněn výtah z referátu Kazimierze
Ajdukiewicze Problém idealismu v sémantické formulaci, který
přednesl rovněž na III. sjezdu polských filozofů, a informace
o dvou svazcích polských sborníků Studia philosophica z let 1935
a 1936. V rubrice Poznámky je ve shrnutí připomenut referát o
hlubokých příčinách úpadku antického světa, který přednesl v září
1938 profesor klasické filologie na varšavské univerzitě Tadeusz
Wałek-Czernecki na VIII. mezinárodním sjezdu historiků v Curychu.
Redakční poznámka připomíná návštěvu "našeho jemného a ušlechtilého
přítele" Tadeusze Kotarbińského na jaře 1938 v Praze a jeho přednášku
o F. Brentanovi.
Vraťme se ke studii Les grandes périodes de la philosophie européenne
(Velká období evropské filozofie) vynikajícího estetika a historika
filozofie Władysława Tatarkiewicze.13 Poznamenejme, že jeho tehdy připravovaná
návštěva Prahy musela být vzhledem k válečným událostem odložena
a už k ní nikdy nedošlo. Autor rekapituluje tři přístupy k periodizaci
dějin evropské filozofie: První reprezentuje osvícenský názor,
že existuje jednota evropského myšlení, že moderní myšlení je
pouze renesancí antiky. Středověk, který není ani vědou, ani
filozofií, ale náboženstvím, sice vývoj evropské filozofie na
tisíc let přerušil, ale povaha této filozofie se v novověku nezměnila.
Druhé stanovisko představují příznivci středověku, kteří rovněž
hovoří o jednotě evropského myšlení, chápou ji ovšem jako jednotu
filozofie křesťanské, připravené Platónem a Aristotelem a založené
v 1. století n.l. Moderní pozitivní filozofie podle této koncepce
není filozofií, ale náleží k vědě. Třetí přístup spojuje středověk s moderní
dobou a dělí dějiny evropské filozofie na období předkřesťanské
a křesťanské. Tatarkiewicz se domníval, že tyto teorie nevyčerpávají
všechny možnosti periodizace dějin evropské filozofie. Sám je
přesvědčen, že kontinuita evropského myšlení byla dvakrát přerušena,
a proto uznává tři období dějin evropské filozofie, která odpovídají
periodizaci politických dějin. První z nich představuje antická
filozofie, kterou charakterizuje objektivismus, intelektualismus,
univerzalismus a finitismus. Vrcholem křesťanské apologetické
filozofie jako druhého období evropského myšlení je podle Tatarkiewicze
subjektivismus Augustina Aurelia. Třetí období, které zahajuje
renesance opatrnou snahou obrodit se od tradice, charakterizuje
na jedné straně filozofický minimalismus, který navazuje na středověké
myslitele R. Bacona, W. Occama a Mikuláše z Autricourtu a který
představují F. Bacon, Descartes, Locke, Leibniz, Hume, na straně
druhé pak G. Bruno, Hobbes, Spinoza a Hegel reprezentují filozofický
typ starověký. Polské číslo Ruchu filozofického uzavřelo symbolicky
začátkem roku 1939 mimořádně plodný meziválečný česko-polský
filozofický dialog. Osobnost a dílo Władysława Tatarkiewicze
v něm nesporně hrálo významnou a nepřehlédnutelnou roli.
W. Tatarkiewicz and the Czech-Polish Philosophical Relations
in the Period Between the Two World Wars
In the period between the two world wars Ferdinand Pelikán,
Josef Tvrdý, František Bicek and Otakar Zich, Jr. (besides the
Polish authors) have contributed to the development of Czech-Polish
philosophical relations. As the analysis of the positive reviews
in the Czech journals shows the first Polish edition of "The
History of Philolsophy" by W. Tatarkiewicz had interesting reception
in Czech philosophy. In the last part of this article there is
reminded the special "Polish" edition of the journal Ruch filozofický
from 1939.
Footnotes:
1[4em]Text byl přednesen
na mezinárodní vědecké konferenci Władysław Tatarkiewicz - w siedemdziesięciolecie
I wydania "Historii filozofii", kterou pořádal 21. listopadu
2001 Institut filozofie Slezské univerzity v Katovicích.
2[4em]Władysław Tatarkiewicz: Historja
filozofji I-II, Lwów 1931. V roce 2001 vyšlo už 18. vydání této
příručky, kterou v roce 1950 doplnil W. Tatarkiewicz o III. díl.
3[4em]Czesław
Głombik: Filozofia czeska XX wieku w zarysowych opracowaniach
historii filozofii czechosłowackiej, Principia XXIX, 2001,
s. 27-47.
4[4em]Helena Pavlincová:
Lístek do kroniky česko-polských filozofických vztahů, SPFFBU,
B 48, 2001, s. 135-161.
5[4em]Ladislav Neumann: Filozofické a sociologické
dílo W. M. Kozłowského, Česká mysl 26, 1930, č. 6, s. 481-500;
Josef Tvrdý: W. M. Kozłowski, Praha 1936.
6[4em]Byla to čísla
1. a 2.-3. Ruchu filozofického v roce 1933. V jednom z nich publikoval
například Joachim Metallmann studii Elementy příčinného determinismu
- Ruch filozofický X, 1933-1934, č. 1, s. 40; č. 2-3, s.
61-69; XI, 1936-1937, č. 1, s. 8-16 (přeložil Josef Tvrdý).
7[4em]Florian Znaniecki: Úkol filozofické
syntézy, Ruch filozofický IX, 1931-1932, s. 56-58.
8[4em]J. Tvrdý: Logika, Praha
1937; V. O. Zich: Logistika v Polsku, Česká mysl 33, 1937,
č. 1-2,
s. 23-26. K poznání polské logiky přispívala i účast polských
logiků na konferencích a kongresech, pořádaných Jednotou českých
matematiků a fyziků. Za toto upozornění děkuji prof. Jackovi
Jadeckému z varšavské univerzity.
9[4em]B.
(František Bicek): Władysław Tatarkiewicz: Historja filozofji,
I. Filozofie starověká a středověká, str. 396, II. Filozofie
novověká, str. 312 - Lvov, 1931, Česká mysl 27, 1931, č.
5,
s. 467-468.
10[4em]Josef
Tvrdý: Władysław Tatarkiewicz: Historja filozofji. Tom I a II,
Lwów 1933. Wydawnictwo zakladu narodovego umenia Ossolińskich.
S. I. 399, II. 321, Ruch filozofický X, 1933, č. 2-3, s. 128-131.
11[4em]František
Bicek: Základní rysy polské filozofie novověké, Česká mysl
27, 1931, č. 3, s. 244-252.
12[4em]Josef Tvrdý: Soudobá filozofie
polská. Dnešní filozofie u jižních Slovanů. Zvláštní otisk ze
III. svazku přednášek Slovanského ústavu, Praha 1932, s. 5.
13[4em]Wladyslaw Tatarkiewicz:
Les grandes périodes de la philosophie européenne, Ruch filosofický
XII, 1939, 1-2, s. 1-14.
File translated from
TEX
by
TTH,
version 3.00.
On 22 Feb 2004, 15:19.