Microsoft Word 10.0.2627;
SBORNÍK PRACÍ FILOZOFICKÉ FAKULTY BRNĚNSKÉ UNIVERZITY
STUDIA MINORA FACULTATIS PHILOSOPHICAE UNIVERSITATIS BRUNENSIS
B 49, 2002 - studia philosophica
Josef Šmajs
Víme, co je evoluce?1
Slovo evoluce je pro většinu z nás spojeno se jménem Charlese
Darwina, tj. s představou vzniku biologických druhů tzv. přirozeným
výběrem. Pokusím se tu představit evoluci v pojetí mnohem širším:
jako proces výstavby vesmíru, neživé i živé vrstvy planety Země,
ale i jako proces vytváření kultury lidskou aktivitou.
Začnu však dvěma osobními poznámkami. Za prvé motivem zájmu
o evoluci. V prvé řadě se nezabývám ani historií pojmu evoluce,
ani historií problému evoluce. Snažím se evoluci pochopit jako fyzicky,
tj. onticky konstitutivní proces, jako přirozenou i kulturní
stvořitelskou aktivitu. Vlastně se o evoluci zajímám proto, že
se zajímám o ontologii, o starou antickou otázku, z čeho a jak
to všechno, co dnes kolem nás existuje, vzniklo? A protože např.
lidská materiální kultura - pole, města, technika - prokazatelně
vzniká teprve přestavbou přirozeně vzniklých živých a neživých
struktur planety Země, je už nyní zřejmé, že vznik a rozmach
kultury do schématu přirozené evoluce nezapadá.
Za druhé se snažím důsledně rozlišovat to, co se obvykle
směšuje. Evoluci přirozenou a evoluci kulturní. Zdá se totiž,
že taková snaha je v dobrém souladu se skutečností. Vždyť všechny
struktury a systémy - a to včetně systémů informačních, které
dnes na Zemi nacházíme, vytvořila buď příroda, nebo je vytvořila
kultura. Ale nejen to. Z tohoto základního zjištění současně
vyplývá, že kulturní evoluce - jak to ovšem dobře vidíme až dnes
- je od počátku vůči evoluci přirozené opoziční, je vůči ní konkurenční.
Byť každá jiným způsobem a tempem, obě tyto evoluce pečou - obrazně
řečeno - z téže mouky, z prachu dávných hvězd. Z toho totiž kdysi
vznikla naše planeta. Problém je ovšem v tom, že tato mouka už
není rozptýlená po vesmíru, ani složená v pytlích někde na Zemi,
ale že je vpečená ve vysoce uspořádaných neživých a živých strukturách.
Kulturní evoluce jako onticky konstitutivní proces musí tedy
přirozené struktury Země bořit a jejich materiál dočasně včleňovat
do svých vlastních struktur. A tuto zvláštní konzumaci přirozených
živých a neživých struktur kulturou musíme považovat za nejvážnější
důsledek prostorové expanze kultury, za příčinu dnešní globální
ekologické krize.
Pokud se snad někomu zdá, že se v tomto schématu zatím výrazněji
neobjevuje člověk, nemýlí se. Spontánní kosmická aktivita, jak
to vyplývá z poznatků a teorií speciálních věd, mohla samovolně
vytvořit vesmír, Zemi a po vzniku života i planetární biosféru
dnešního typu. A zdá se, že teprve v té se na konci třetihor
objevuje předek dnešního člověka, který v důsledku zvláštních
okolností, stále ještě nedostatečně poznaných, mohl pak zažehnout
evoluci zcela odlišnou - protipřírodní evoluci kulturní.
Při výkladu evoluce se tedy nesnažím člověka světu nadřazovat,
činit z něho bytost, která tu byla jakoby od samého počátku vesmíru
a vůči níž by proto stál celý ostatní svět. Nepopírám, že člověk
vedle toho, že je sám produktem evoluce a že jeho aktivitou vzniká
kultura, svět také poznává, polidšťuje a obdařuje významem a
smyslem. Ale jeho nejhlubší podstatu nespatřuji pouze v tom,
že mluví etnickým jazykem, myslí, morálně jedná, bádá, učí se
a věří. Podle mého názoru spočívá jeho podstata v tom, že se jako
jediný biologický druh prosadil jako malý bůh, jako zdroj druhé
pozemské evoluce. Kromě jiného to znamená, že prostřednictvím
kulturní evoluce konkuruje Evoluci či Bohu s velkými písmeny.
Znamená to tedy i to, že nese odpovědnost nikoli za přírodu,
za Zemi, kterou nevytvořil, ale za kulturu, jejíž rozmach podle
některých vědců vyvolává šestou geologickou etapu
vymírání biologických druhů.
I když je kulturní evoluce od evoluce přirozené kvalitativně
odlišná, i když se opírá o jiné energetické zdroje a jinou konstitutivní
informaci - dokonce s výrazným podílem lidské teoretické aktivity
- je v principu také slepá a nemůže být řízena podle žádného
plánu či scénáře. Ale proto, že kultura je - na rozdíl od přírody
- lidským dílem, musíme usilovat o to, abychom proces její evoluce
pochopili a mohli konflikt kulturní evoluce s evolucí přirozenou
zmírňovat a řešit.
Základní potíž při postižení přirozené evoluce spočívá ovšem
v tom, že smyslově vnímatelné evoluční změny se odehrávají v
mnohem delších časových lhůtách, než jakými jsou denní, roční
a životní cyklus člověka. Zatímco pro uplývání času v průběhu
dne, pro vnímání tvaru, mechanického pohybu či potenciální funkce
věcí byli naši předkové dobře biologicky vybaveni už před vznikem
kultury, pomalé spontánní změny strukturní a procesuální spolehlivě
registrovat neumíme. Lidé jsou sice produkty a prvky evoluce
přirozené i skutečnými tvůrci a aktéry evoluce kulturní, ale
pro snadné chápání povahy a střetu obou těchto evolucí biologicky
vybaveni nebyli. Čím dál tím víc jsou odkázáni na dílčí poznatky
speciálních věd a schopnost přiměřené filosofické představy světa.
Patrně z tohoto důvodu zůstává evoluce pro veřejnost stále ještě
podezřelým slovem, záhadným, obtížně pochopitelným pojmem. Povšiml
si toho i sám hlavní protagonista evolučního přístupu P. Teilhard
de Chardin. Napsal: "Je skutečně postižen slepotou, kdo nevidí
šíři pohybu, jehož dráha daleko překročila hranice přírodovědy,
postupně zasáhla a naplnila chemii, fyziku, sociologii a dokonce
i matematiku a dějiny náboženství. Jedna po druhé se všechny
oblasti lidského poznání hnuly, společně strženy týmž základním
proudem směrem ke studiu vývoje. Evoluce, to není teorie,
systém ani hypotéza, nýbrž daleko víc: to je od nynějška obecná
podmínka, jíž se musí podřizovat a jíž musí vyhovovat všechny
teorie, hypotézy i systémy, mají-li být myslitelné a správné."2
I když vím, že dnešní názory na evoluci nelze snadno vyjádřit
několika tezemi a že stále ještě existují autoři, kterým slovo
evoluce říká velmi málo, pro filosofický koncept přirozené evoluce
máme dnes k dispozici široké spektrum vědeckých poznatků a teorií.
Na jejich základě můžeme předpokládat, že na počátku vesmíru
byla jeho uspořádanost nejnižší a že teprve evolucí se postupně
zvyšovala.
Přirozená evoluce je tedy spontánním konstitutivním procesem
uvnitř širšího pohybu vesmíru směrem k rozpínání a ochlazování,
tj. amortizaci původní koncentrované aktivity velkého třesku.
Zdá se, že jako gigantická protientropická aktivita byla vyvolána
možným náhodným porušením symetrie vesmíru už na jeho počátku.
Specifické formy tvořivé vesmírné aktivity od té doby jakoby
průběžně krystalizují nejen ve strukturách galaxií a hvězd, ale
po vzniku Země jako planety i v jemně diferencované uspořádanosti
živé pozemské přírody. Má-li tedy přirozená evoluce
nějaký hlubší smysl, pak je to výstavba velkolepé struktury vesmíru,
tvorba jeho nepředstavitelně rozsáhlé uspořádanosti, velké kosmické
paměti, která zahrnuje také veškerou přirozenou paměť
planety Země.
Takže např. všechny prvky chemické periodické soustavy, zastoupené
dnes na zemském povrchu, vznikly - s výjimkou vodíku a helia
- už v dávném vesmíru: jako důsledek jaderných reakcí v nitru
hvězd první generace, nebo při jejich zániku. Chemická evoluce,
která v zemské atmosféře bez kyslíku vytvářela první organické
sloučeniny, mohla však - podobně jako další vývoj života - probíhat
už na naší mateřské planetě.
Vyjádříme-li to schematicky, můžeme říci, že gigantický proces
vesmírné evoluce mohl vytvořit elementární částice, atomy, molekuly,
kosmické objekty, Zemi a její nerosty i horniny, reliéf její
krajiny, její biosféru, včetně biologického předka dnešního člověka. Přirozená
evoluční tvořivost je tedy vedle přirozené schopnosti rozpadu,
kterou mnozí známe jako zákonitou tendenci k růstu entropie,
druhou všeobecnou schopností spontánně aktivní skutečnosti. Jde
o nedávno rozpoznanou schopnost vytvářet uspořádanost z méně
uspořádaných stavů, která se prosazuje jak za zvláštních podmínek
kosmických, tak za zvláštních podmínek pozemských. Díky rozvoji
nelineární termodynamiky víme dnes alespoň to, že na Zemi se
spontánní proces vzestupu uspořádanosti odehrává zejména v otevřených
nelineárních systémech, v tzv. disipativních strukturách.
Tím, že evoluce - na rozdíl od entropie - je onticky konstitutivním
procesem vázaným na určité podmínky, tj. např. lokalizovaným
do otevřených nelineárních systémů, může spolupracovat s rozpadem,
"parazitovat" na něm, a může tak prostředí entropizovat zprostředkovaně,
druhotně. I ve své spontaneitě je však procesem plně svébytným,
který v opozici proti tendenci skutečnosti k rozpadu samovolně
hledá, experimentuje, vytváří nové struktury ze starých a překonaných
konstrukcí. Přirozená evoluce však buduje nejen stále jemnější
a diferencovanější struktury a organismy, nýbrž i pravidla jejich
vzniku a fungování, přede tkanivo obou rozpoznaných vesmírných
řádů - smysly vnímatelného řádu explikátního i skrytého
řádu implikátního.
Protože evoluce, obrazně řečeno, postupuje "proti proudu", proti
rozpadu, potřebuje přiměřenou podporu z okolního prostředí, musí
obezřetně hospodařit s přijatou energetickou "výživou". Tato
vysoce úsporná energetická opatření dobře vidíme na přirozené
biotické evoluci. Zdá se, že je to právě omezená možnost fotosyntézy
vázat sluneční energii v biomase, která je důvodem vynalézavé
schopnosti biosféry všemi možnými organizačními způsoby čelit
entropii, zpomalovat degradaci bioticky vázané sluneční energie
na dále nepoužitelné odpadní teplo.
V souhrnné filosofické formulaci lze říci, že evoluce generuje,
ruší a modifikuje prvky, komplexy a systémy tak, že diverzifikovaný
celek svou narůstající uspořádaností stále úsporněji využívá
svého omezeného evolučního zdroje: např. biosféra energii slunečního
záření, kultura energii vynakládanou a z přírody uvolňovanou
člověkem.
Kulturní evoluce, která dnes probíhá o několik řádů rychleji
než evoluce přirozená a která rovněž disponuje schopností ontické
kreativity, však zatím na zvyšování energetického příkonu závisí.
A protože energie potřebná pro reprodukci a evoluci kulturního
systému může pocházet buď ze slunečního záření - např. z naší
potravy, dřeva, uhlí, ropy a plynu - nebo z jiných forem kondenzované
aktivity vesmírné evoluce - např. z energie atomové - čerpáním
a využíváním této energie kultura přírodu nebezpečně předělává.
Prostorový rozmach kultury musí proto provázet poškozování fyzických
struktur Země, zejména nebezpečné snižování rozlohy přirozených
ekosystémů a snižování rozmanitosti života.
Život jako nejjemnější schopnost ontické evoluční tvořivosti
vesmíru se ovšem realizuje za velmi delikátních okolností: na
planetě Zemi a v nesmírně úzkém pásmu fyzikálně chemických podmínek.
K těmto podmínkám, které si později do značné míry spoluutváří
a reguluje biosféra sama a které jsme dosud nespecifikovali také
proto, že průběh evoluce biosféry dostatečně neznáme, patří nejen
slábnoucí ozónová vrstva, ochraňující život před tvrdým ultrafialovým
zářením z vesmíru, ale i narušený celoplanetární termostat Země.
Naštěstí už víme, že celá naše planeta tvoří jediný velký organismus,
s jehož autoregulativními strukturami si nesmíme příliš zahrávat.
Hledisko evoluce, konkretizované a zpřesněné speciálními vědami,
se tak může stát novým výkladovým principem obecné filosofické
představy světa, filosofické ontologie, která po staletí zápasila
s otázkou, jak a z čeho svět vznikl, z čeho se skládá a co je
jeho podstatou. Zejména díky pokroku ve fyzikálních a biologických
vědách začínáme částečně chápat obecná pravidla a řád "přírodní
konstruologie", tj. podstatu samovolného vytváření složitých
přírodních struktur z relativně jednodušších prvků a komponent.
Tím ovšem také lépe rozumíme záměrné i spontánní konstruologii
kulturní. Ta je sice orientována tak, že přirozené pozemské struktury
konzumuje a nebezpečně poškozuje, ale z přirozené uspořádanosti
vyrostla a prostřednictvím člověka s ní zůstala propojena včetně
vazby na sluneční energií, rozmanitost života i konzervativní
genetickou informaci biosféry.
Takže všechno to, co se od Aristotela po Newtona zdálo být stvořené,
věčné a neměnné, musíme dnes prohlásit za vznikající a zanikající,
za neukončené, přechodné a proměnlivé, za součást velkého evolučního
procesu, který má časový počátek a možná že i konec.
S odvoláním na názor I. Prigogina mohu snad před samým závěrem
konstatovat, že studium evoluce nejen navrací Zemi její na čas
ztracené výsadní postavení ve vesmíru. Poprvé ji také pozvedá
na nebesa. Vznik, zánik a změna, které podle Aristotela příslušely
pouze podlunární oblasti, tj. Zemi, jsou totiž neodlučitelnými
vlastnostmi celého dosud poznaného vesmíru.
Ale na úplný závěr ještě jednu poznámku k souvislosti vzdělání
s evolučním obrazem světa. Změna vzdělání, která by odpovídala
širokému filosofickému hledisku evoluce, by totiž mohla mít pozitivní
efekt ekologický i osobnostně formativní. Dnešní důraz na zákonitosti
pro neživé struktury a vztahy, na vědecká fakta, encyklopedičnost
a technický pokrok, totiž podporuje kořistnický postoj člověka
k přírodě, jen minimálně kultivuje emocionální složku lidské
osobnosti. Proto také nestačí, aby obsahová struktura vzdělání
byla v souladu s vědeckým věděním o světě. Má-li splnit i osobnostně
kultivující roli, musí být v souladu s takovým evolučním minimem
pro žáky a studenty, které by mohlo být základem jejich citově
podbarveného hodnotového postoje ke světu: k přírodě uctivého
myšlení.
V době snadno dostupných informací, které spíše zatěžují lidskou
mysl, na místo toho, aby ji jitřily a provokovaly k hlubším úvahám,
potřebujeme vzdělání, které nestaví na paměti a znalostech v
tradičním smyslu. Lze přece budovat také takovou strukturu vzdělání,
která položí základy evolučního myšlení, hodnotově rehabilituje
přírodu a probudí pokoru před tvořivou schopností přirozené evoluce.
Vždyť jen s hodnotami spojená racionalita může u mladých lidí
zušlechťovat jejich emoce a vedle intelektuálního potěšení jim
přinášet i to, co potřebujeme pro dlouhodobě možnou kulturu.
Do We Know What the Evolution Is?
The author characterizes the natural evolution as the spontaneous
process of the construction of universe as well as the mundane
abiotic and biotic structures. He reminds that evolution produces
neither matter nor energy, but forms, shapes, arrangement, information.
It is valid also for cultural evolution as it produces socio-cultural
information, the different arrangement of mundane reality, which
is opposite to nature.
Footnotes:
1[4em]Tento text vznikl nepodstatnou
úpravou rozhlasové přednášky pro stanici Vltava. Spolu s dalšími
dvěma reflexemi (Víme, co je příroda? Víme, co je informace?)
byl pod názvem pořadu Modrá planeta vysílán 28. 11. 2001.
2[4em]P.
Teilhard de Chardin: Vesmír a lidstvo, Praha: Vyšehrad 1990,
s. 183.
File translated from
TEX
by
TTH,
version 3.00.
On 22 Feb 2004, 15:19.