Dagmar Čapková
* 13. 9. 1925 Úborsko, okr. Klatovy
† 24. 5. 2016
Celoživotním zájmem Č. je dílo J. A. Komenského, ale její práce přesahují i do oblasti filozofie, obecných dějin, dějin pedagogiky a metodologie a mají komplexní teoretický charakter. V komeniologii se zabývala též vztahy filozofie a pedagogiky se zřetelem i k ostatním oborům, zkoumala vývojové stupně pansofie a jejího působení na užší i širší vychovatelské koncepce Komenského, jeho pojetí člověka, jeho metodologii. Určila metodologický význam pansofické metafyziky Komenského, sledovala vývoj k Obecné poradě, kořeny Komenského v domácí i evropské tradici, jeho ohlas v pozdějších údobích na Slovensku i v českých zemích. Podílela se na kolektivních edicích díla Komenského, zejména na reedici Opera didactica omnia (1957, k jubileu 1. vydání v Amsterodamu), na prvním vydání originálu Obecné porady (De rerum humanarum emendatione consultatio catholica, 1966), prvním překladu Obecné porady o nápravě věcí lidských (1992), osmisvazkovém vydání Vybraných spisů J. A. Komenského v češtině (1958–78), J. A. Comenii Opera omnia – Dílo J. A. Komenského (od 1969); sama vydala několik neznámých prací Komenského z rukopisného latinského originálu a neznámých dopisů Komenského a jeho současníků. V dějinách pedagogiky a kultury věnovala největší pozornost humanismu a osvícenství, ale i počátkům komeniologie počínaje Palackým, Masarykově vztahu k české minulosti, jeho filozofii výchovy a filozofii dějin. Byla činná též vědecko-organizačně ve výkonném výboru mezinárodní společnosti pro dějiny výchovy, v mezinárodní redakční radě revue Pedagogica historica, byla předsedkyní Unie Comenius od jejího založení v r. 1990, čestnou členkou německé Comenius-Gesellschaft a kanadské Společnosti Komenského aj.
Bibliografie (z díla):
◦
Předškolní výchova v díle J. A. Komenského,
jeho předchůdců a pokračovatelů,
1968;
◦ Vzdělávání malých dětí v pojetí universálního celoživotního vzdělávání v díle J. A. Komenského,
1972;
◦ Education of Young Childern in the Concept of Universal Life – Young Education in the Work of J. A. Comenius,
1973;
◦ Neznámý deník Komenského,
1974 (samostatná příloha in SCeH 1974);
◦ Některé základní principy pedagogického myšlení J. A. Komenského,
1977;
◦ Dějiny teorie a praxe výchovy dětí předškolního věku do konce 18.
století,
1980;
◦ Myšlenka lidské aktivity v Komenského pojetí dějin,
1983;
◦ Myslitelsko-vychovatelský odkaz J. A. Komenského,
1987;
◦ J. A. Komenský (1592–1670).
Přehled života a díla,
1991;
◦ Učiteľ učiteľov. J. A. Komenský a učiteľská profesia,
1992;
◦ J. A. Komenský. Život a dílo, 1992.
Sborníky:
◦ Význam některých starších tradic vzdělávání v českých zemích, D. Č., V. Pařízek: Význam některých starších tradic vzdělávání v českých zemích,
1969;
◦ Some Questions of the Integrity of Education and the Development of Man in Consultatio Catholica,
Consultationes de Consultatione,
1970;
◦ Comenio e la tradizione culturale boema,
Comenio o della pedagogia,
Roma 1974;
◦ Některé základní principy pedagogického myšlení J. A. Komenského,
Komenski a wspólność,
Warszawa 1977;
◦ Rozwój pansoficzno-pedagogicznych projektów Komenskiego podczas jego pierwszego pobytu w Lesznie,
Polsko-czeskie sympozjum komeniologów,
Leszno 1978;
◦ Pansofie jako základ obecné i speciální metodologie výchovně vzdělávací soustavy Komenského,
Vplyv pokrokového dedičstva J. A. Komenského na vývin socialistickej pedagogiky a školstva,
1980;
◦ Komenský – osvícenství – Matej Bel,
Pedagog Matej Bel,
1985;
◦ Grudzüge der Theorie menschlicher Aktivität bei Komenský,
Comenius: Erkennen – Glauben – Handeln, ed. K. Schaller, Sankt Augustin 1985;
◦ The Writings of J. A. Comenius and Seventeenth Century Thought,
Symposium Comenianum 1986,
1989;
◦ Some important Ideas in Comenius's System of universal Education through the whole of man's life,
Scientific and Technological Innovations and Education for the World for Tomorrow,
1989;
◦ Masaryk a Komenský,
Československé školství,
učitelstvo a T. G. Masaryk,
1990;
◦ Comenius in Europa des 17.
Jahrhunderts,
Johannes Amos Comenius und die Genese der modernen Europa,
Bayreuth 1992;
◦ Masaryk a Komenský,
Masarykův sborník VIII,
1993;
◦ Ke Komenského pojetí humanity, J. A. Komenský a slovenská kultúra, ed. P. Hrnčiar, J. Pšenák ad.,
1993;
◦ El legado de Juan Amós Comenio. Rescate y perspectivas, Juan Amós Comenio. Obra, Andanzas,
Atmósferas.
En el IV Centenario de su nacimiento (1592–1992), ed. E. Aguirre Lora,
Mexico 1993;
◦ Některé interdisciplinární aspekty Masarykovy sociologie,
Tomáš Garrigue Masaryk a sociologie, ed. I. Chovančíková,
1994;
◦ Comenius and his Ideals: Escape from the Labyrinth,
Samuel Hartlib and Universal Reformation.
Studies in intellectual communication, ed. M. Greengrass, M. Leslie, T. Raylor,
Cambridge 1994;
◦ Descartes and Comenius.
Two conceptions of the Man and the World,
Colloquium Comenius and Descartes,
Amsterdam 1997.
Časopisecké příspěvky:
◦ The Idea of Panhistoria in the Development of Comenius' Work Toward Consultatio,
Acta Comeniana 1970;
◦ Some Comments on the Interrelation Between Comenius's Concept of History and his Concept of Education,
Acta Comeniana 1972;
◦ Vztah obecného a zvláštního v pedagogickém myšlení Komenského,
SCeH 1983;
◦ Pansofie a Komenského pojetí činnosti,
K otázkám studia filozofie v díle Komenského,
SCeH 1985;
◦ Dílo Komenského a myšlení 17. století,
FČ 1987;
◦ Podněty Komenského pojetí celku v univerzálním vzdělání,
SCeH 1987;
◦ Zu den Beziehungen zwischen J. A. Komenský und Wolfgang Ratke,
Jahrbuch für Erziehung und Schulgeschichte (Berlin) 1987;
◦ The Reception given to the Prodomus pansophiae and the Metodology of Comenius,
Acta Comeniana 1987;
◦ D.
Erasmus Rotterdamský, J. V. Andreae a J. A.
Komenský v úsilí o mír a lidství,
SCeH 1988;
◦ The Philosophical Significance of the Work of Comenius,
Acta Comeniana 1989;
◦ Obecná porada a osvícenství,
SCeH 1989;
◦ Consultatio catholica de Coménius comme essai d'unifer la culture,
Acta Comeniana 1991;
◦ Některé antropologické aspekty Komenského pojetí vědy,
FČ 1992;
◦ Vztah vědy a víry u Komenského,
SCeH 1994;
◦ Schaller a svět Komenského,
K pojetí tolerance v české reformační tradici, SCeH 1995.
Edice:
◦ J. A. Comenii Opera didactica omnia 2,
1957;
◦ Consultatio de Consultationes,
1970;
◦ J. A. Komenský: Obecná porada o nápravě věcí lidských 1–3,
1992.
Literatura:
◦ J. Pešková: Prof. PhDr. D. Č., DrSc., sedmdesátiletá, SCeH 1995;
◦
F. Hybl, Životní jubileum prof. dr. Dagmar Čapkové, DrSc., SCeH 2010, č. 83–84;
◦ M. Steiner, FČ 4/2016 (nekrolog).
hp