Cercle philosophique de Prague
Ustavením česko-německého Cercle philosophique de Prague pour les recherches sur l'entendement humain (Pražského filozofického kroužku) v době konání pražského VIII. kongresu filozofů v r. 1934 došlo k historickému zauzlení v procesu uchopení Husserlovy fenomenologie na české půdě. Kroužek, který Husserla jmenoval čestným členem, vznikl (také z některých podnětů kongresu) k „zintenzivnění vědecké práce“ v duchu fenomenologie. Byl založen z iniciativy pražských profesorů filozofie Emila Utitze a J. B. Kozáka. Českým sekretářem Kroužku se stal Jan Patočka, německým Ludwig Landgrebe. Činnost kroužku charakterizovala imponující vážnost přístupu k fenomenologické filozofii, na kořen věci jdoucí snaha ji zvládnout a pohybovat se v jejích intencích. Jeho členové pořádali na univerzitě diskuzní přednášky v užším kruhu erudovaných filozofů. Z domácí tradice se odvolávali na J. A. Komenského, B. Bolzana a T. G. Masaryka. Jejich metoda měla vycházet z pečlivého studia konkrétního a postupovat cestou přísné analýzy v návaznosti na E. Husserla.
Z podnětu Kroužku (a některých dalších vědeckých společností) se v listopadu 1935 uskutečnil na české a německé univerzitě v Praze Husserlův cyklus přednášek,
které pak Husserl rozšířil na vlastní „Krisis-Arbeit“.
Dochovaná dokumentace (uvádějící skutečný počet přednášek na rozdíl od plánovaných) umožňuje vhled do Husserlovy volby témat i do řady pozoruhodných souvislostí jeho pobytu v Praze.
Husserl přednášel pro různé zájmové skupiny,
také v estetickém semináři a v Cercle lingustique de Prague,
což ukazuje na význam tradice pražské jazykové strukturální školy,
s jejím průkazným vztahem k fenomenologii.
První publikace Kroužku v Liebertově časopise Philosophia (sv.
I,
Bělehrad 1936) sestává z řady pojednání,
mezi nimiž se nachází i první a druhá část Husserlovy Krize evropských věd.
Všechna jsou spojena jednotící ideou zkoumání o podstatě ducha; jsou uvedena výkladem o podstatě ducha jako transcendentálního mínění a koreferátem k tomuto problému.
E.
Utitz ve stati Geist als Gerechtigkeit výchozí přístup charakteristickým způsobem doplňuje a rozšiřuje,
protože má na zřeteli „nejen pouhé myšlení,
ale např.
také emocionální chování“.
J.
Patočka v pojednání o dvojí intencionalitě (Der Geist und die zwei Grundschichten der Intentionalität) argumentoval proti zužujícímu pojetí a vyslovil názor,
že podstatou ducha je objektivizující aktová intencionalita a že duchovní akt je třeba zároveň chápat jako personální akt.
(Už v tomto pojetí aktové intencionality se rýsuje přístup opřený o přesvědčení,
že „pojem ducha a jeho úlohy v celku života se netýká pouze teoretického zájmu“,
tj.
myšlenka,
jíž Patočka věnovali později stálou pozornost.) J.
B.
Kozák zde uveřejnil studii Das Wesen der geistigen Intention: das transzendierende Meinen,
L.
Ladgrebe Geist und die Transzendenz des Bewusstseins a O.
Kraus Über die mannigfache Bedeutung des „Geistes“.
(Kraus stál tehdy v čele pražské Brentano-Gesellschaft,
založené s Masarykovým přispěním v r.
1931;
◦ Společnost byla výrazem silné pozice brentanistů na pražské německé univerzitě.) K aktivitám Kroužku na konci 30.
letech patří také jeho snaha o záchranu Husserlových rukopisů,
jejichž pořádání k edici muselo být ukončeno.
Trvalým pomníkem součinnosti Kroužku nad Husserlovým dílem je pražské vydání Husserlova Erfahrung und Urteil z r.
1939 v nakladatelství Academia,
které už v r.
1938 vydalo – v rámci Schriften der Prager Philosophischen Cercle – publikaci Edmund Husserl zum Gedächtnis.
Zwei Reden gehalten von L.
Landgrebe und J.
Patočka.
Literatura:
◦ ČF ve 20.
století,
1995.
mba