Petr Chelčický
* kolem 1390
† asi před 1460
O jeho osobnosti i díle panují nejasnosti (F. M. Bartoš jej ztotožňuje se zemanem Petrem Záhorkou ze Záhoří u Chelčic, poblíž Vodňan, který se narodil asi r. 1379). Ve svém myšlení nebyl vázán tradicí středověkého vzdělání a také život na venkově mu umožnil svébytný náhled na sociální, filozofické i teologické otázky. Byl samouk: dobře se orientoval v bibli (a s přihlédnutím k soudobé životní praxi ji také osobitě vykládal), čerpal bohaté vědomosti z dostupných českých či do češtiny přeložených latinských pramenů (mj. z četby náboženskoetických traktátů Tomáše Štítného), citlivě navazoval na podněty valdenství. Na počátku husitské revoluce, v l. 1419–20, navštívil Prahu a diskutoval s univerzitními mistry, mezi nimiž byl ve vážnosti. Dostal se do kontaktu i s husitskou stranou, zejména se strážcem Husova reformátorského odkazu Jakoubkem ze Stříbra, který mu přiblížil Viklefovy a Husovy spisy (Jakoubka nazval „mužem veliké tichosti“, rozešel se s ním v otázce možného ospravedlnění války), později s Janem Rokycanou, i s táborskými radikálními kněžími, zejména s M. Biskupcem; střetl se s táborským seniorem Mikulášem z Pelhřimova, proti němuž hájil v podstatě Jakoubkovo učení o večeři Páně. Rozhovory s nimi i jejich literární tvorba se promítaly do jeho vlastních náboženských a sociálních úvah. Na sklonku jeho působení se kolem něho utvořil okruh žáků a přívrženců; prostřednictvím Rokycanova žáka a příbuzného bratra Řehoře Krajčího navázala na Ch. myšlenky nově vzniklá Jednota bratrská.
Na začátku své publikační dráhy formuloval v drobných česky psaných traktátech, jejichž datace je předmětem sporů, úvahy o nepřípustnosti užití fyzického násilí ve službách víry (O boji duchovním, 1421); odmítal i spravedlivou válku a jediný boj, k němuž vyzýval i bojovně naladěné tábory, měl duchovní povahu (odpor proti ďáblu). V traktátu O církvi svaté (po 1421) vyložil svůj názor na církev jako jediné tělo s mnoha údy, které si jsou vzájemně rovny, a které jsou řízeny jednou hlavou – Kristem; kritizoval světskou moc církve, která na sebe pohlíží jako na „sbor vyvolených k spasení“. S odkazem na bibli zamítal jako nekřesťanské středověké rozdělení společnosti na tři stavy – rytířský, duchovní a robotný a hlásal rovnost všech lidí (O trojím lidu řeč, asi 1425). V traktátu O těle božím vyjádřil své názory na učení o eucharistii. Myšlenky svých starších traktátů doplňuje, patrně až v pozdější době, souborem kázání na sváteční a nedělní biblická čtení; vycházeje z evangelijních úryvků (tzv. perikop) rozvíjí úvahy na rozmanitá světská i náboženská témata (Postila. Kniha výkladuov spasitedlnych, asi 1435, tisk 1522). Z 2. poloviny 30. let je i drobnější spis Řeč o základu zákonů lidských, v němž se zamýšlí nad vztahem zákonů a morálky: odmítá stát jako pohanskou instituci, neuznává světské, lidmi formulované zákony; za závazné považuje pouze zákony duchovní, boží, které mají původ v bibli. V rozsáhlém a myšlenkově nejpropracovanějším traktátu Siet viery pravé (po 1440, tisk 1521) vynáší svůj soud nad zpohanštělou církví, která odmítla následovat chudého Ježíše. Sítí rozumí církev a pravou křesťanskou víru, která zachraňuje lidi z hříchů, podobně jako se sítí vytahují z moře ryby. Kacíři a hříšníci svým špatným životem síť trhají. Nejvíce škody jí však způsobují dvě velryby, papež a císař. V prvé části Ch. sleduje zesvětštění křesťanství a zároveň ukazuje, jak světská moc i církev jsou v rozporu s křesťanskou naukou. V druhé části zkoumá, jak jednotlivé společenské vrstvy („roty“) přestupují zásady křesťanství. Při analýze soudobého společenského stavu se staví na stranu selských robotníků a drobných řemeslníků. Kritizuje nejen vysoké feudály, ale i měšťany (města považuje za zdroj zkázy; spravedlivou společnost představují jen lidé tělesně pracující). Vedle zmíněných prací se dochovalo na padesát drobnějších traktátů většinou k čistě teologickým otázkám. – Na Ch. učení navazoval (upozorněn Masarykem) L. N. Tolstoj, s úctou o něm hovořil T. G. Masaryk (např. v České otázce z r. 1895 charakterizuje Ch. slovy: „jasný, důsledný, neohrožený myslitel a pracovník, a přece nepřítel násilí, Hus a Žižka v jedné duši. Člověk cele český, netknutý latinskou učenou scholastikou, ale nikoli nepřítel pokroku, naopak vřelý jeho zastánce a šiřitel“), jeho příkladem se inspiroval P. Pitter ad.
Bibliografie: (z edicí)
◦
Menší spisy 1–2,
ed.
J.
Karásek,
1891–92 (O očistci,
O šelmě a obrazu jejiem,
Jiná řeč o šelmě a obrazu jejiem,
Řeč a zpráva o těle božím,
Řeč o základu zákonů lidských,
O svědectví,
Řeč na 20.
kapitolu sv.
Matouše,
Řeč sv.
Pavla o člověku starém a novém,
Výklad na pašije sv.
Jana);
◦ Sočinenija P.
Ch.,
Petrohrad 1893;
◦ Postila,
ed.
E.
Smetánka,
1900–03;
◦ Siet viery,
ed.
E.
Smetánka,
1912,
1929,
ed.
Z.
Tobolka,
1926 (faksimile tisku z r.
1521),
ed.
F.
Šimek,
1950;
◦ Dva traktáty,
ed.
E.
Smetánka,
1932 (Výklad na 2.
epištolu sv.
Jana,
O základu zákonů lidských);
◦ O trojím lidu,
O církvi svaté,
ed.
R.
Holinka,
1940;
◦ Drobné spisy,
ed.
E.
Petrů,
1966 (O boji duchovním,
O trojiem lidu řeč,
O církvi svaté,
Replika proti Mikuláši Biskupcovi).
Literatura:
◦ P.
Pitter: Chelčický,
Tolstoj,
Masaryk,
1931;
◦ R.
N.
Foustka: Politické názory P.
Ch.,
1948;
◦ R.
Foustka: P.
Ch.
názory na stát a právo,
1955;
◦ E.
Petrů: Soupis díla P.
Ch.
a literatury o něm,
1957;
◦ F.
M.
Bartoš: P.
Ch.,
duchovní otec Jednoty Bratrské,
1958;
◦ A.
Míka: P.
Ch.,
1963;
◦ SČS,
1964;
◦ Š.
Kolafa: Cesta L.
N.
Tolstého k P.
Ch.,
in Studie z obecných dějin,
1972;
◦ P.
Pitter: Duchovní revoluce v srdci Evropy,
1974;
◦ Antologie,
1981;
◦ M.
L.
Wagner: P.
Ch.
A Radical Separatist in Hussite Bohemia,
Pennsylvania – Ontario 1983;
◦ Lexikon české literatury 2/I,
1993;
◦ E.
Petrů: Vzdálené hlasy.
Studie o starší české literatuře,
1996.
hp