Ivan Hodovský
* 13. 3. 1938 Brno
† 8. 4. 2009 Babice nad Svitavou
Hlavními okruhy jeho studijní a badatelské činnosti byly již od dob vysokoškolských studií filozofie hodnot, etika a filozofie náboženství. Pozornost přitom věnoval především německé filozofii 19. a 20. století (A. Schopenhauer, F. Nietzsche, M. Scheler) a také filozofii K. Marxe (především dílům z raného období jeho tvůrčí činnosti). V této souvislosti zkoumal zejména vznik a vývoj pojmu světový názor (Weltanschauung) a jeho významová a funkční spojení s pojmy ideologie, věda, náboženství ap. Snažil se tak jít za hranice slovních významových klišé užívaných v „učebnicovém“ marxismu. Podařilo se mu prokázat, že K. Marx nepoužíval výrazy „vědecký světový názor“, „vědecká ideologie“, „vědecký ateismus“ ap., ale že uvažoval v jiných intencích, v dimenzích „konce kritiky náboženství“, konce spekulativní filozofie, v dimenzích potřeby rozvoje sociálně kritické filozofie opírající se o znalost mechanismů ekonomických a historických stránek společenského života. Ve filozofii náboženství se soustředil na studium moderní teologie sekularizace, politiky a osvobození (D. Bonhoeffer, J. B. Metz). Metodu studia dějin pojmů využil rovněž v oblasti etiky, kde se soustředil na výzkum některých etických kategorií a na problematiku typologie morálek. V pozdějších letech se věnoval především sociálním aspektům etiky M. Schelera a jeho dějinně filozofickým vizím se zřetelem k principu tzv. vyrovnání. Všímal si rovněž některých Schelerových anticipací postmodernismu a návaznosti jeho filozofie na myšlenky A. Schopenhauera, F. Nietzscheho, popřípadě vnímání Schelerovy filozofie středo- a východoevropskými mysliteli (tzv. slovanský rys Schelerova způsobu uvažování).
Bibliografie:
◦
Světový názor v ideologické konfrontaci,
1981;
◦ Svět a náboženství (s S.
Hubíkem),
1983;
◦ Úvod do etiky,
1992;
◦ Z dějin etických teorií (s J.
Sedlákem), 1993, 21995;
◦ Etika ve společnosti a v povoláních (s J.
Sedlákem), 1994.
Sborníky:
◦ Stručný filozofický slovník,
1966;
◦ Die ideologischen Aspekte des Werturteilstreits,
Proceedings on the XVth World Congress of Philosophy,
Varna 1973;
◦ Soudobá krize náboženství a rozpad tradičního obrazu světa v novější křesťanské filozofii,
J. Loukotka a kol.: Moderní svět a křesťanství,
1980;
◦ Fischerova krize demokracie v kontextu třicátých let,
Hledání řádu skutečnosti.
Sb. k 100. výročí narození J. L. Fischera,
1994;
◦ Hodnotové a dějinně filozofické aspekty Schelerova principu vyrovnání,
Hodnoty a súčasné etické teórie,
1996;
◦ Etika konce století,
Etika a dnešek. Sb. referátů z mezinárodního semináře Brno 10.–11. února 1995, 1996.
Časopisecké příspěvky:
◦ Hodnota jako filozofický a psychologický problém,
SPFFBU 1966,
B 13;
◦ Person und Mensch bei Max Scheler,
SPFFBU 1967,
B 14;
◦ K otázce vzniku a významu pojmu světový názor ve filozofii,
SPFFBU 1973,
B 20;
◦ Vědecký světový názor a problém hodnot,
FČ 1973;
◦ Ke kritice pojetí vztahu křesťanství a společnosti ve filozofických pracích Maxe Schelera,
Ateizmus 1975;
◦ Nový obraz světa v soudobé katolické filozofii,
SPFFBU 1977–78,
B 24–25;
◦ Rozpad tradičního obrazu světa v novější křesťanské filozofii,
FČ 1977;
◦ Problém utrpení a štěstí v katolické filozofii,
VaŽ 1980;
◦ Bedřich Engels a problém náboženství,
SPFFBU 1982,
B 29;
◦ Co znamená pojem konec kritiky náboženství v díle K.
Marxe,
Universitas 1988;
◦ Proč ateismus? Tvorba 1988, č.
43;
◦ Křesťanství a globální problémy současnosti,
Ateizmus 1988;
◦ Kanonizační proces Anežky Přemyslovny České (s D.
Papouškem),
VaŽ 1989;
◦ O výchově k humanitě,
VaŽ 1990;
◦ T. G. Masaryk a výchova k humanitě,
Etika 1990;
◦ K metodologii studia dějin evropské etiky,
Etika 1991;
◦ Artur Schopenhauer a náboženství, SPFFBU 1993,
B 40;
◦ Wertwandel.
Ja oder nein? Wandel der Werte,
AUPO – Politologica 1994;
◦ Svobodná společnost – svobodná morálka? Politologická revue 1996.
Edice:
◦ Svobodná společnost,
svobodná morálka (Pluralismus hodnot a etická odpovědnost), 1995.
a