František Kautman
* 8.
1.
1927 České Budějovice
† 18. 6. 2016 Praha
Těžištěm jeho vědecké práce byla bohemistika (S. K. Neumann, F. X. Šalda), později komparatistika a výzkum interpretací literárního díla. Nejprve užíval metody pozitivistického detailního zkoumání vzájemných vlivů literatury české, ruské a německé – soustředil se zejména na recepci díla F. M. Dostojevského a Franze Kafky v české kultuře (úvahy Franz Kafka a česká literatura, Franz Kafka a Čechy, Boje o Dostojevského). Od počátku byl zaujat filozofickou dimenzí literárního díla, zejména výzkumy na pomezí filozofie a literární vědy (Problémy moderního románu, Dostojevskij a markýz de Sade). V 60. l. byl ovlivněn existencialismem (Sartre a my), psychoanalýzou a strukturalismem (Strukturalismus v díle Jana Mukařovského). Koncem 60. let se věnoval výzkumu metod interpretace literárního díla (K typologii literární kritiky a literární vědy). Pomáhal u nás razit cestu modernímu pojetí hermeneutiky (H.-G. Gadamer, E. Betti). Dospěl k poznání, že současné metody interpretace literárního díla jsou inspirovány strukturalismem, psychoanalýzou, fenomenologií a sociologií (zejména marxismem). Sám se přikláněl k pluralismu metod výzkumu a vyváženému podílu objektivně-reflektujícího a subjektivně-spoluprožívajícího přístupu. Počátkem 70. let se pokusil o synchronní uchopení celku literárního díla jednoho tvůrce v esejistickém triptychu knih o F. M. Dostojevském (napsáno 1970), Franzi Kafkovi (napsáno 1972) a Egonu Hostovském (napsáno 1973); spojnicí těchto autorů je mu existenciální problematika člověka v moderní společnosti. V druhé polovině 70. let se zaměřil na problémy české národní identity, zejména na jejich odraz v díle T. G. Masaryka, F. X. Šaldy, Josefa Holečka a Otokara Březiny (O českou národní identitu, napsáno 1976); později doplněno studiem českého nacionalismu zejména v díle Viktora Dyka (Naděje a úskalí českého nacionalismu, napsáno 1988). Pokusem o koncentrovanou charakteristiku předních představitelů českého myšlení moderní doby v souvislosti s Chartou 77 je úvaha Masaryk – Šalda – Patočka z r. 1984. Po r. 1989 rozšiřuje svůj zájem ještě o dílo F. Peroutky (Ferdinand Peroutka a české myšlení nové doby). Analogický vývoj prodělává ve vlastní beletrii: od existenciálního hledání mimo čas a prostor (kniha povídek Nádhera rovnováhy) přes pokus o strukturovaný román (Román pro tebe, napsáno 1970) k autobiografickým či poloautobiografickým sebereflektujícím výpovědím o krizových životních situacích (Prolog k románu, napsáno 1972, Mrtvé rameno, napsáno 1976, Jak jsme s Jackem hledali svobodu, napsáno 1979). V 80. l. píše deníkové multižánrové úvahy Bilance, v nichž jsou zastoupeny oddíly Pokus o praktickou personální filosofii a K filosofii dějin (nepublikováno).
Bibliografie:
◦
Boje o Dostojevského,
1966;
◦ S.
K.
Neumann.
Člověk a dílo 1875–1917,
1966;
◦ Opilý satelit (verše),
1966;
◦ Literatura a filosofie,
1968;
◦ F.
X.
Šalda a F.
M.
Dostojevskij,
1968;
◦ Nádhera rovnováhy (povídky),
1969;
◦ Alternativy (povídky),
SI 1978;
◦ Román pro tebe,
SI 1978;
◦ O českou národní identitu,
SI 1978, 2015;
◦ Česká otázka po pětaosmdesáti letech,
SI 1979;
◦ Eseje o literatuře,
SI 1980;
◦ Melodie na jedné struně (verše),
SI 1981;
◦ Masaryk – Šalda – Patočka,
1990;
◦ Svět Franze Kafky,
1991 (2.
vyd.
pod názvem Franz Kafka,
1992,
3.
vyd.
1996,
něm.
př.
1996);
◦ Dostojevskij,
věčný problém člověka,
1992;
◦ Mrtvé rameno (román),
1992;
◦ Naděje a úskalí českého nacionalismu.
Viktor Dyk v českém politickém životě,
1992;
◦ Prolog k románu (román),
1993;
◦ Polarita našeho věku v díle Egona Hostovského,
1993;
◦ Jak jsme s Jackem hledali svobodu (literární koláž),
1995;
◦ K typologii literární kritiky a literární vědy,
1996;
◦ Román pro tebe,
1996;
◦ O smyslu oběti. Biblické reflexe, 2003;
◦
Kafka a Julie: k prezentaci neznámého dopisu Franze Kafky jeho druhé snoubence
Julii Wohryzkové, zaslaného potrubní poštou v Praze dne 18. června 1919,
2008;
◦ Nemožnost člověka: základy filosofie antroposkepticismu,
2017.
Sborníky:
◦ Filosofovat uměním nebo básnit filosofií,
Janu Patočkovi in memoriam,
ed.
J.
Vladislav,
SI 1978,
též Obrys (Mnichov) 1981;
◦ T.
G.
Masaryk a problém národní identity,
Masarykův sborník VII SI 1980 (2.
vyd.
1992 s podtitulem Masaryk a naše současnost,
ed.
M.
Machovec,
P.
Pithart,
M.
Pojar);
◦ Dvě knihy upevňující naše evropské sebevědomí (ekumenický překlad Bible,
sb.
Antika a česká kultura),
SI Kritický sborník 1982;
◦ Kniha o křesťanské morálce jako jediné alternativě nihilismu a pesimismu (J.
Davydov: Etika ljubvi i metafizika svojevolija),
SI Kritický sborník 1985,
též Listy (Řím) 1987;
◦ Josef Holeček a česká šlechta,
SI Historický sborník 1986;
◦ Ferdinand Peroutka a české myšlení nové doby,
Po cestách naléhavosti myšlení.
K 65.
narozeninám J.
Zumra,
ed.
I.
Šnebergová,
1993;
◦ Václav Černý 26.
3.
1905–2.
7.
1987,
ed.
M.
Langerová,
1994;
◦ Franz Kafka in den Werken der modernen tschechischen Prosa, Kafka und Prag,
ed.
K.
Krolop,
H.
D.
Zimmermann,
Berlin – New York 1994.
Časopisecké
příspěvky:
◦ Sartre a my,
FČ 1966;
◦ Strukturalismus v díle Jana Mukařovského,
Poznámky k marxistické sociologické metodě v literární vědě a estetice,
Existencialismus ve světle sovětské kritiky,
FČ 1967;
◦ Dostojevskij a markýz de Sade,
Apollon Grigorjev,
FČ 1968;
◦ Víra a skepse v díle A.
I.
Gercena,
FČ 1969;
◦ Pařížské rozhovory o strukturalismu,
Hledání hodnot Ludmily Lantové,
FČ 1970;
◦ D.
I.
Pisarev.
Příspěvek k typologii literární kritiky,
Estetika 1970;
◦ Russland und Europa von T.
G.
Masaryk Standpunkt,
Trigon (Berlin) 1994;
◦ Problém sebevraždy u F.
M.
Dostojevského a T.
G.
Masaryka, Filozofia 1995.
a