Ladislav Klíma
* 22.
8.
1878 Domažlice
† 19.
4.
1928 Praha
Podobně jako jeden z jeho inspirátorů Friedrich Nietzsche, formuloval K. své názory aforisticky. Proto každý pokus o ucelený obraz jeho filozofie poskytuje více interpretačních možností. Shoda může panovat snad jen v tom, že jde o variantu extrémního subjektivismu. K. vyšel z Schopenhauerovy úvahy o čtyřech kořenech věty o důvodu a dovedl ji k závěru o absurdnosti celé logiky. Dalším krokem bylo zrušení primátu objektu a proklamace absolutní svobody subjektu. Z absurdní podstaty logiky vyplynulo, že neexistuje rozdíl mezi pravdou a fikcí, že všechno je absurdní a že jedinou jistotou je vědomá vůle, vůle jakožto vědomí. Tato vědomá vůle je souhrnem konečného množství jakýchsi atomů vědomí, které se neustále slučují a rozlučují. Každý takový atom se v průběhu „světového roku“ sloučí se všemi ostatními myšlenkovými atomy, „a stane se tak za dobu světového roku tím, čím je svět v každém momentu“. Každý atom má tedy podíl na věčnosti a nesmrtelnosti, stírá se podstatný rozdíl mezi bděním a snem, mezi životem a smrtí, vše se vzájemně ruší a lidstvo provozuje životní hru, v níž nemůže nic ztratit ani získat. Tento lhostejný svět pak utváří podle své vůle a vtiskuje mu svou podobu suverénní individuum, jež má k tomuto světu vztah jako všemocný bůh. K. označuje tento postoj jako „egosolismus“ a „egodeismus“. S tím souvisí i další charakteristikon, které K. své filozofii dává: ludibrionismus. To je poslední odpověď na otázku, co je svět: „Svět je absolutní hříčkou Mé absolutní Vůle... Svět je to, co v každý okamžik já z něho míti chci.“ K. se snažil aplikovat své názory i na vlastní životní praxi. Uváděl se do extatických stavů, v nichž prožíval pocit božské suverenity vůči světu i vůči svému tělu. Tyto stavy označoval pojmem „deoesence“. Několik let se vážně zabýval suicidní myšlenkou, aby si dokázal, že není podstatný předěl mezi životem a smrtí. Nakonec se k tomuto kroku neodhodlal, ale neustále s ním experimentoval alespoň ve svých beletristických dílech, včetně tří dramat diktovaných přítelkyni z posledního nemocničního lůžka (Lidská tragikomedie, Dios, Edgar). V souladu se svými filozofickými východisky posuzoval K. i společenskou a historickou problematiku. Kritizoval šosáctví, malost, hamižnost a nedostatek vznešených idejí v politickém i soukromém životě české společnosti. V historii vyzvedával a jako příklad současnosti za vzor dával silné osobnosti, které podle jeho názoru vtiskovaly svou vůli dějinám a ovlivňovaly jejich chod: Caesara, renesanční hrdiny, Napoleona, Žižku, husity apod. Obdobné postavy si volil za hrdiny i ve svých románech a novelách. – K. nonkonformní dílo bylo dlouhou dobu vytlačováno na okraj kulturního dění nebo i zakazováno. Přesto nebo i právě proto inspirovalo řadu tvůrců v české literatuře, výtvarném umění a hudbě. V posledních letech proniklo jeho dílo také do Francie a Německa, jednotlivé knihy byly přeloženy do italštiny, polštiny a maďarštiny.
Bibliografie:
◦
Svět jako vědomí a nic,
1904,
21928,
reprint 1990,
1991;
◦ Traktáty a diktáty,
1922,
21948,
31995;
◦ Matěj Poctivý (s A.
Dvořákem),
1922;
◦ Vteřina a věčnost,
1927,
21946;
◦ Utrpení knížete Sternenhocha,
1928,
21990,
31990;
◦ Soud Boží.
Novela z dob renaissance,
1928,
1991;
◦ Slavná Nemesis a jiné příběhy,
1932,
reprint 1991;
◦ Arkanum.
Cogitata,
sentence,
1934,
reprint 1990;
◦ Vlastní životopis filosofa L.
K.,
1937,
reprint 1992;
◦ Filosofické listy L.
K.,
1939,
21993;
◦ List o illusionismu a Ivanu Karamazovu,
1940;
◦ Duchovní přátelství.
Vzájemná korespondence L.
K.
s E.
Chalupným a O.
Březinou,
1940,
reprint 1990;
◦ Juvenilie,
1941;
◦ Boj o Vše.
Deníky a korespondence s přáteli z let 1909 až 1917,
1942,
21995;
◦ Čtyři listy filosofa L.
Klímy psané ing.
dr.
Antonínu Křížovi,
1948;
◦ Mezi skutečností a snem,
1953,
reprint 1990;
◦ Vteřiny věčnosti.
Prózy,
listy,
eseje,
sentence.
Výbor z díla,
1967,
21989,
31990;
◦ Český román.
Torzo,
Orientace 1967,
21993;
◦ Lidská tragikomedie,
Plamen 1968,
21991,
31992;
◦ Cholupický den,
1976;
◦ Melia.
Paternoster I,
Vídeň 1983,
2Praha 1991;
◦ Aforismy a sentence.
Paternoster II,
Vídeň 1984;
◦ Jsem Absolutní Vůle.
Texty z pozůstalosti,
1987,
21991;
◦ Dios,
1991;
◦ Victoria Aeterna.
Výbor z próz,
esejů a dramat,
1992;
◦ Měj odvahu k sobě.
Výbor z dopisů Antonínu Pavlovi z let 1913–1925,
1993;
◦ O Solovjevově etice,
1993;
◦ Velký román.
Sebrané spisy IV,
1996;
◦ Výbor z díla,
1997.
Literatura:
◦
J.
Kodíček: Autor knihy,
jež nebyla čtena,
Stopa 1910–11;
◦ E.
Chalupný: Studie o Otokaru Březinovi a jiných zjevech českého umění a filosofie,
1912;
◦ F.
Halb: Z mladé české filosofie,
Zádruha 1913;
◦ F.
X.
Šalda: Filosof-básník,
Tribuna 1922 (Časové i nadčasové,
1936);
◦ F.
Pelikán: Filosofický illusionista a ludibrionista,
Národní listy 30.
4.
1922;
◦ E.
Chalupný: Za filosofem-básníkem,
Literární rozhledy 1927–28;
◦ J.
L.
Fischer: L.
K.: Svět jako vědomí a nic.
Traktáty a diktáty.
Vteřina a věčnost,
Naše věda 1927–28;
◦ P.
Eisner: L.
K.
gestorben,
Prager Presse 20.
4.
1928;
◦ K.
Čapek: L.
K.,
Lidové noviny 20.
4.
1928 (O umění a kultuře III,
1986);
◦ J.
L.
Fischer: L.
K.,
Slawische Rundschau 1928;
◦ E.
Chalupný: Dopisy Otokara Březiny,
1931;
◦ J.
Kabeš: K profilu L.
K.,
Rozhledy po literatuře a umění 1934;
◦ J.
Kabeš: L.
K.
filosofie pro věčnost,
Literární noviny 1938;
◦ L.
Svoboda: Korespondence L.
K.,
SR 1940;
◦ J.
Patočka: L.
K.: Filosofické listy.
Duchovní přátelství,
ČM 1941;
◦ J.
Kabeš: L.
K.
filosofie češství,
1945;
◦ L.
K.,
filosof-básník,
ed.
K.
Bodlák,
R.
Vápeník; S.
Strohs: L.
K.,
Plamen 1965;
◦ J.
Němec: K.
příklad,
Tvář 1965;
◦ J.
Zumr: Filosof hrdé lidskosti,
in L.
K.: Vteřiny věčnosti,
1967;
◦ J.
Patočka: L.
K..
Pokus o rozbor klíčových tezí,
Orientace 1967 (též Kritický sborník 1992);
◦ K.
Bodlák: L.
K.
po dvaceti letech,
Orientace 1967;
◦ J.
Viewegh: Několik poznámek o L.
K.,
Sešity pro mladou literaturu a diskusi 1968;
◦ J.
Hermach,
Před padesáti lety zemřel český filosof,
Svědectví (Paříž) 1979;
◦ J.
Svoboda: L.
K.
– filosof smířlivého vzdoru,
FČ 1980;
◦ J.
Zumr: L.
K.
Filosof – básník – dramatik,
Dramatické umění 1989;
◦ J.
Sirotek: L.
K.
– bohočlověk? Prostor 1989–90;
◦ I.
Fic: Vědomé a sebevědomé „Nic“,
in L.
K.: Utrpení knížete Sternenhocha,
1990;
◦ M.
Pauza: Utrpení knížete L.
K.,
in L.
K.: Utrpení knížete Sternenhocha,
1990;
◦ I.
Dubský: Diskurs na téma jedné K.
věty a jiné eseje,
1991;
◦ J.
Chalupecký: L.
K.,
in L.
K.: Victoria Aeterna,
1992;
◦ J.
F.
Typlt: Černě strmí smrt,
Host 1994;
◦ ČF ve 20.
století,
1995;
◦ E.
Abrams: Úvod,
in L.
K.: Velký román,
1996.
jzu