Josef Král
* 31.
10.
1882 Peřimov u Turnova
† 22.
2.
1978 Praha
Filozofii charakterizoval jako „jednotný výklad světa a života na základě jednotlivých věd“. Vedle noetiky a logiky do ní zahrnoval také „filozofii vlastní čili metafyziku ve smyslu induktivním, jež rozebírá a tříbí základní pojmy vědecké, generalizuje je, stále je ověřujíc zkušeností, a sjednocuje a usiluje tak o jednotný výklad světa jakožto celku, a etiku jako filozofii života, jako nauku o jednotném vedení života“. Měl za to, že se filozofie vzhledem k univerzálnosti svého předmětu od jednotlivých věd liší „hypotetičtějším rázem svých tezí a stupněm subjektivnosti, nikoli však v podstatě metodami“. Náboženství chápal jako „výraz citového vztahu jednotlivce ke kosmu, ačli je vhodno užívat pro pojem tak změněný historického termínu pro kulturní útvar složitější“. Ke svému filozofickému stanovisku „blízkému v některých hlavních bodech pozitivismu Krejčího“ dospěl studiem „anglo-francouzských pozitivistů a evolucionistů a shodných složek filozofie Masarykovy“. K Masarykovi se K. hlásil i jako sociolog. Sociální jevy definoval jako „složitější jevy duševní, zprostředkované ovšem psychofyzicky; své podmínky i cíl mají ve společnosti; vznikají vzájemným působením jednotlivců a odnášejí se opět ke společnosti“. Ve své klasifikaci věd (vycházející z Masaryka) řadil psychologii před sociologii; sociální psychologii považoval za základní část sociologie, tj. „vědy o skladbě a vývoji společnosti a o kultuře jako soustavě vytvořené lidskou činností“ (Sociální vědy a jich třídění, SR 1931). Řadu svých prací věnoval dějinám české filozofie a sociologie. Často šlo o témata dosud opomíjená – např. vydání Logiky Š. Gelenia Sušického doprovodil studií o českých humanistických logikách; v souvislosti s výkladem herbartovské sociologie psal o významu G. A. Lindnera (jako „sociálního psychologa“) pro sociologii nejen českou, ale i „světovou vůbec“; analyzoval český „spor o Kanta“ z počátku století atp. (Ve stati Spor o Kanta v RF 1924 píše o Marešově hodnocení Kanta v knize Idealism a realism v přírodní vědě a o následující polemice uvedené referáty Masaryka, Krejčího a Tilšera o Marešově knize a o jeho pojetí Kanta.) Hlavním výsledkem K. činnosti v tomto oboru je jeho Československá filozofie (1937). V návaznosti na oddíl Od počátku do doby obrození v ní minulost i současnost české filozofie (a „filozofických oborů“) vyložil v kapitolách Povšechný vývoj a vlastní filozofie (metafyzika), Noetika, Logika, Etika, Psychologie, Estetika, Filozofie náboženství, Pedagogika, Sociologie, Dějiny filozofie; v Dodatcích pak připojil úvahu o duchu české filozofie a přehled filozofie německé a slovanské v českých zemích. Dokládal, že na českém filozofickém životě se často významně podíleli „pěstitelé z řad odborných“; nové podmínky pro český kulturní život po r. 1918 přispěly i k rozvoji práce filozofů-specialistů. Obsáhlý oddíl Bibliografie obsahuje i soupis českých překladů ze všech zmíněných filozofických disciplín. – Po r. 1948 vydal K. už jen překlad Lockových Dvou pojednání o vládě.
Bibliografie:
◦
Herbartovská sociologie,
1921;
◦ Filosofický slovníček,
1924;
◦ Sociologické základy pedagogiky,
1926;
◦ G.
A.
Lindner.
Život a filosofie,
1929;
◦ Studie o G.
A.
Lindnerovi,
1930;
◦ Československá filosofie.
Nástin vývoje podle disciplin,
1937;
◦ Nástin sociologie I,
1945;
◦ Přehledné dějiny filosofie (s H.
Höffdingem),
1946,
2.
vyd.
1947;
◦ Nad člověkem a společností,
1946;
◦ Masaryk,
filosof humanity a demokracie,
1947;
◦ Úvod do filosofie.
Text k přednáškám,
1947;
◦ Ze základních problémů přirozené morálky,
1948.
Přehledem dějin české filozofie (a filozofie středověké) doplnil nové české vydání Přehledných dějin filosofie od dánského filozofa Haralda Höffdinga (poprve u nás vyšly v r.
1926).
Sborníky:
◦ První období Masarykovy tvorby filosofické a prostředí vídeňské,
Masarykův almanach,
1925;
◦ Sociologické hledisko v Kádnerově theorii výchovy,
Sb.
pedagogický na počest O.
Kádnera,
1930;
◦ Masaryk filosof a sociolog,
Sb.
přednášek Slovanského institutu v Praze I,
1931;
◦ Tyršova životní a národní filosofie,
Tyršův sborník,
1932;
◦ Tyršovy filosofické pokusy,
Hanušův sborník.
Časopisecké
příspěvky:
◦ Dastich o Schillerovi,
ČM 1905;
◦ Sociální pedagogika G.
A.
Lindnera,
PR 1910–1911;
◦ České znělky Lindnerovy,
ČM 1911;
◦ Beletrie G.
A.
Lindnera,
ČM 1912;
◦ Vztahy sociologie k psychologii a pedagogice,
RF 1921;
◦ Jesenius – filosof,
ČM 1923;
◦ Spor o Kanta.
K dějinám české filosofie z počátku století,
RF 1924;
◦ Na okraj Masarykovy „Sebevraždy“,
1927;
◦ Masaryk – demokratický myslitel,
ND 1930;
◦ Sociální vědy a jejich třídění,
SP 1931;
◦ Metody v sociálních vědách,
ČM 1937;
◦ Rozhledy po filosofii náboženství,
ČM 1942;
◦ Šedesátiny Otakara Pertolda,
Filosofové odpovídají teologovi,
ČM 1944;
◦ Cesty české filosofie,
Positivismus,
dialektický materialismus a filosofie,
ČM 1946–47.
Zejména ve válečných ročnících ČM publikoval – pod zn.
kl – řadu (často dlouhých) recenzí domácích i zahraničních publikací.
Předmluvy:
◦ Šimon Gelenius Sušický: Logika,
1926;
◦
G.
A.
Lindner: Myšlenky k psychologii společnosti.
O utajených představách,
1929;
◦ G.
A.
Lindner: Záhada štěstí,
1931.
Překlady:
◦ J.
Locke: Dvě pojednání o vládě,
1965.
Literatura:
◦
J.
Tvrdý: J.
K.,
1932;
◦ J.
Král: ČsF,
1937;
◦ Sb.
Společnosti pro sociální bádání k šedesátinám prof.
J.
K.,
1942;
◦ J.
B.
Kozák: J.
K.
– 65 let,
ČM 1947;
◦ K pětasedmdesátinám J.
K.,
FČ 1957;
◦ J.
Cetl: Český pozitivismus,
1981;
◦ K.
Mácha: GuV III,
IV/l,
1989,
1996;
◦ ČF ve 20.
století,
1995.
jg