Josef Kratochvil
* 9.
3.
1882 Dolní Kounice
† 7.
4.
1940 Brno
Stal se nejvýraznější osobností české filozofie pěstované v první polovině našeho století na půdě katolicismu. Své stanovisko označoval jako novoidealismus (poprvé v článku Novoidealismus a jeho kořeny, Hlídka 1906). Filozofii stavějící na „pevných fundamentech philosophiae perennis energicky bránil před kritikami, které v ní viděly jen marné oživování názorů patřících do 13. století. Např. v Nových filosofických esejích (1927) napsal, že heslem pozitivismu jako „dnešní české vládnoucí filozofie“ je boj proti „pozitivnímu křesťanství“, začínající „snahou po odluce církve od státu a vrcholící v odluce od pojmu osobního Boha a od teismu vůbec“. Nejvíce oceňoval školu lovaňskou, vedenou kardinálem Mercierem, a milánskou, okolo Agostina Gemelliho. Jeho vztah k novotomistům sdruženým kolem Filosofické revue byl však dost rezervovaný. Při posuzování jiných (nejen „katolických“) směrů filozofie byl více porozumivý: „Všechny systémy jsou jednotlivé věty nádherného rozhovoru o pravdě“, a proto není správné, aby „jedna filozofie vylučovala apriori druhou“. Měl za to, že pokusy navázat na „knížete scholastiky“ budou odsouzeny k nezdaru, neodváží-li se jejich autoři nových analýz a syntéz a nezvolí-li přitom rovněž moderní, ale zároveň obecněji srozumitelnou filozofickou řeč (bez toho vznikají jen „suché mumie“ a „nehybné doktríny středního věku“). Novoidealismus – zřejmě zase s ohledem na české poměry – definoval jako hnutí, jež „nevěří ve vědeckost a filozofickou budoucnost pozitivismu a materialistického monismu a chce vyrovnat porušenou rovnováhu mezi světem vnějším a vnitřním a stanoví přesné hranice mezi oběma“ (Úvod do filosofie). Soudil, že víra není ničím, není-li rozumově zdůvodněna: Její hodnota spočívá v obsahu, jenž má být pravdivý. Za jeden z předních úkolů novoidealismu považoval kritické překonání pozitivistické teze o nepoznatelném transcendentnu, v níž spatřoval hlavní zdroj celkové „dnešní skepse“, promítající se i do náboženského myšlení a napomáhající vzniku „dobových ideových zmatků“. Filozofie bez metafyziky je torzem, zrazuje své nejvlastnější poslání – zkoumat obecný řád („co do myšlení i skutečnosti“), aby mohl být podán obecný názor na svět a život, jenž by odpovídal požadavkům rozumu i citu a vyhledával „soulad mezi vědou a vírou, kulturou a náboženstvím, pravdou a dobrem, hloubáním a uměním, filozofií dávnou i snahami nové doby“. Neblahé aplikace agnosticismu spatřoval v teologickém tradicionalismu (jediným pramenem poznání o Bohu je zjevení, bible), ontologismu (existence Boží se nedokazuje, poněvadž každému člověku je prý vrozena jakási intuice a percepce Boha), symbolismu (výpovědi o Bohu mají nanejvýš symbolickou hodnotu), ritschlismu (o Bohu víme jen prostřednictvím Kristovým a jeho nauky). K. křesťanská filozofie považuje za své základní pravdy jsoucnost osobního Boha odloučeného od světa, původ světa od Boha stvořením z ničeho, svobodu lidské vůle, mravní závislost na Bohu, nesmrtelnost lidské duše a její cíl v Bohu. Ve prospěch víry v Boží jsoucnost argumentoval jednak tradičními „důkazy boží existence“ (největší váhu kladl na dovedení principu kauzality, jako nevyhnutelného základu každé vědecké konstrukce, až k „nutné první příčině“, a na důkaz teleologický), jednak odhalováním slabostí jiných filozofických systémů, především pozitivismu a materialismu. Přes svůj noetický optimismus musel však ve filozofii uplatňovat stálý zřetel ke zjevení: filozofický pojem Boha není „vlastní a quidditativní“. Důležitý pendant ke K. programové stati o novoidealismu představuje článek Pojem agnosticismu (ČM 1908). K. soudil, že „agnosticismus“ znamená vylučovat z kategorie poznání něco, co existuje v kategorii bytí, popř. konstatovat „vztah nepřevoditelnosti mezi reálnem a poznáním“; samo popírání existence něčeho, např. nadpřirozena, není ještě agnosticismem. Agnosticismus se vztahuje na předměty „čiře rozumové“ (předměty metafyziky), kdežto skepticismus rozšiřuje své pochybnosti na všechny předměty poznání. – Soustavnou pozornost K. věnoval dějinám filozofie, přičemž se hodně zabýval i filozofií středověkou. Např. v práci Věda a víra ve filosofii středního věku (1914) podal vlastní periodizaci a typizaci středověké filozofie a ve Filosofii středního věku (1929), zaměřené na období klasického středověku, sledoval pronikání nových aristotelovských pramenů z arabského světa do latinské tradice, srovnávaje zvláště cestu vedoucí přes Alberta Velikého k Tomáši Akvinskému s „antischolastickým“ proudem křesťanského averroismu (Siger z Brabantu, Jan z Janduna). Pod souborný název Meditace věků zařadil svazky Filosofie starověká (1927), Filosofie středního věku (1929), Filosofie novověká (1930) a Filosofie nejnovější. Od Kanta po dnešní dobu (1932). K popularizaci filozofie přispěl i svou Rukovětí filosofie a Filosofickým slovníkem (na něm se autorsky podíleli i K. Černocký a – od 3. vyd. – O. Charvát).
Bibliografie:
◦
Vývoj problému Boha ve filosofii řecké před Sokratem,
1905;
◦ Filosofa Seneky rozhovor o duševním klidu,
1907;
◦ Filosofa Seneky rozprava o krátkosti života,
1907;
◦ Záhada spiritismu,
1907;
◦ Dnešní otázky filosofické,
1908;
◦ Pojem a význam mystiky,
1908;
◦ Rozpravy filosofické,
1908;
◦ Záhada Boha ve filosofii antické,
1908,
21920;
◦ Úvod do filosofie,
1911,
21920;
◦ Časové úvahy filosofické,
1913;
◦ Věda a víra ve filosofii středního věku,
1914;
◦ Otázky a problémy,
1916;
◦ Filosofické essaye,
1920;
◦ Filosofie středního věku,
1924;
◦ Katolík a politika,
1924;
◦ Přehledné dějiny filosofie,
1924;
◦ Základní myšlenky křesťanského solidarismu,
1924;
◦ Filosofická propedeutika,
1925;
◦ Problém mystické intuice ve filosofii středního věku,
1925;
◦ Filosofie starověká,
1927,
21935 (Meditace věků I);
◦ Nové filosofické essaye,
1927;
◦ Filosofický slovník (s K.
Černockým),
1929,
41937 (s K.
Černockým,
O.
Charvátem);
◦ Filosofie středního věku,
1929 (Meditace věků II);
◦ Filosofie novověká,
1930 (Meditace věků III);
◦ Novoscholasticismus,
1930;
◦ Otázky pedagogické,
1930;
◦ Náboženství Kristovo a světový názor,
1931;
◦ Sv.
Augustina Rozhovor o blaženém životě,
1931;
◦ Základní směrnice křesťanské nauky sociální,
1931;
◦ Filosofie nejnovější,
1932 (Meditace věků IV);
◦ Náboženství Kristovo a protikřesťanská filosofie,
1932;
◦ Základy filosofie věků,
1932;
◦ Křesťan a veřejný život,
1933;
◦ Problém politické moci ve filosofii scholastika XVI.
století F.
Suareza,
1933;
◦ Katolicismus a sociální otázka,
1934;
◦ Záhada mystického nazírání v novější scholastice,
1936;
◦ Přehled vývoje české filosofie,
1938;
◦ Příručka dějin filosofie,
1938;
◦ Rukověť filosofie,
1939;
◦ Dějiny filosofie I–II,
1939,
1940.
Časopisecké
příspěvky:
◦ Noeticko-theologická záhada ve filosofii Platonově,
ČM 1905;
◦ Novoidealismus a jeho kořeny,
Hlídka 1906;
◦ Rozhledy po logice a noetice,
Záhada Boha u Aristotela,
ČM 1906;
◦ Rozhledy etické,
ČM 1907;
◦ Novoidealismus,
Meditace 1908;
◦ O filosofii sv.
Augustina.
K 500.
výročí jeho úmrtí,
ČM 1930;
◦ Pojem agnosticismu,
ČM 1908.
Archa,
Archiv literární,
ČKD,
Hlídka,
Museum,
Nový obzor,
Nový věk,
Nový život,
Studentská hlídka,
Vychovatelské listy.
Literatura:
◦
Filosofický sborník věnovaný moravskému filosofu Dru J.
K.
k 50.
narozeninám,
ed.
A.
Štursa,
1932;
◦ J.
Král: ČsF,
1937;
◦ Moravský filosof PhDr.
J.
K.
1882–1940,
ed.
A.
Gajdoš,
1941;
◦ J.
Patočka: J.
K.
(nekrolog),
ČM 1941;
◦ K.
Vrána: Profesor Doktor J.
K.
K 35.
výročí smrti,
Nový život (Řím) 1971;
◦ E.
Valášek: J.
K.
il pioniere della filosofia moderna in Cecoslovacchia,
Studi Tomistici XII,
Citta del Vaticano 1981;
◦ K.
Mácha: Philosophia perennis,
Mnichov 1982;
◦ J.
Gabriel: K jednomu ze zapomenutých výročí z dějin české filozofie,
SPFFBU 1983,
B 30;
◦ K.
Mácha: GuV III,
1989;
◦ Nad Meditacemi věků.
Sborník k 110.
výročí narození J.
K.,
ed.
J.
Gabriel,
J.
Kubíček,
1992;
◦ Cz.
Głombik: J.
K.
i neoscholastyka czeska,
Kwartalnik filozoficzny 1993;
◦ Cz.
Głombik: Český novotomismus třicátých let,
1995.
jg