Jaroslav Ludvíkovský
* 4.
6.
1895 Střelské Hoštice u Horažďovic
† 23.
10.
1984 Brno
Klasickou filologii chápal jako vědu smysluplnou v kterékoliv epoše, zvláště proto, že studium a rozvíjení myšlenek antiky vtiskuje své době rys humanity. Proto přes výrazný přínos pro poznání řeckého dobrodružného románu a později zejména českých latinsky psaných legend jsou obecně důsažnější L. studie komeniologické a práce sledující vliv antiky na B. Balbína, J. Dobrovského, J. Kollára, F. Palackého, J. Hollého a M. Tyrše. Pro naše dějepisectví antické filozofie jsou významné jeho překlady obtížných jedenácti Epiktetových statí z logiky, jimiž doplnil Kuthanův překlad tohoto stoika, Ciceronových rozprav O povinnostech a celého díla Epikurova, doprovázeného překladem desáté knihy Diogena Laertia věnované Epikurovi. Ne vždy průhledný text epikurovské nauky L. zpřístupnil čtivě a srozumitelně, protože se mu podařilo mistrně vystihnout nesnadnou epikurovskou terminologii. K poznání epikureismu přispěl i přednáškou Epikúros a epikúreismus, otištěnou v Praze 1930. Neprávem byl zatlačen jeho překlad Platonovy Obrany Sókrata pozdějším překladem F. Novotného. Nezanedbatelný je i jeho překlad Komenského díla Jednoho jest zapotřebí, jímž zahájil svou publikační činnost.
Bibliografie:
◦
Řecký román dobrodružný,
1925;
◦ Dobrovského klasická humanita,
1933;
◦ Antika a česká kultura (spoluautor),
1978.
Sborníky:
◦ Ciceronův politický ideál a Pompeius,
Sb.
filologický,
1922;
◦ Antiperistasis.
Příspěvek k dějinám teorie pohybu,
Sb.
prací filologických F.
Groha,
1923;
◦ Epikúros a epikúreismus,
Filosofie doby hellenistické,
1938;
◦ Český klasicismus,
Sb.
Arne Novákovi Strážce tradice,
1940;
◦ Slovanský humanismus obrozenský – Kollárova anticko-křesťanská synthesa,
Slovanství v českém národním životě,
1947;
◦ Latinské písemnictví v dějinách české literatury,
Medievalistická konference,
1963;
◦ Great Moravia Tradition in the 10th Century and Legenda Christiani,
Magna Moravia,
1965;
◦ Antika a česká vzdělanost od husitství do Bílé hory,
Humanistická konference,
1966.
Časopisecké
příspěvky:
◦ Studie o Anaxagorově teorii hmoty,
LF 1922;
◦ Platónsko–stoický prvek v Palackého idei božnosti,
LF 1941;
◦ Dvojí setkání: Vrchlický a Lucretius,
Masaryk a Platón,
LF 1948;
◦ Kristián či Radim? Česká literatura 1967;
◦ Antická a renesanční idea smíšené ústavy u J.
A.
Komenského,
SPFFBU 1967,
E 12;
◦ Několik poznámek ke Komenského Cestě světla,
Slavia 1970.
Přítomnost,
Bratislava,
Slovenské pohľady,
Nové Čechy,
Naše věda,
Umění,
Lidové noviny,
Lidová demokracie.
Národní Listy aj.
Překlady:
◦ J.
A.
Komenský: Jednoho jest zapotřebí,
1920;
◦ Platon: Obrana Sokratova,
1929;
◦ Epikúros: Myšlenky o štěstí a mravnosti (s dosl.),
1929,
2.
vyd.
1970,
3.
vyd.
1979;
◦ M.
T.
Cicero: O povinnostech (s před.) 1940;
◦ Diogenes Laertios: Život a učení filosofa Epikúra (s dosl.),
1952;
◦ Kristianova legenda (ed.) 1980.
Literatura:
◦
J.
Nechutová: Prof.
J.
L.
sedmdesátníkem,
LF 1965;
◦ Classica atque Mediavalia J.
L.,
1975;
◦ J.
Nechutová: Klasický filolog J.
L.
a filosofie,
SPFFBU 1976,
B 23;
◦ J.
Nechutová: Prof.
J.
L.,
Universitas 1991;
◦ J.
Nechutová: Klasická filologie a česká národní kultura – F.
Stiebitz,
J.
L.,
in Brněnská věda a umění meziválečného období 1918–1939 v evropském kontextu,
1993.
rhš