Karel Michňák
* 5.
3.
1930 Ostravice
† 10.
4.
1992 Praha
Podle uvedené bibliografie, doby studií i habilitace, samozřejmého členství v KSČ, by mohl být zařazen mezi průměrné marxistické filozofy. Zimní semestr r. 1967 však představuje „Kehre“ na M. filozofické cestě: V cyklu heideggerovských přednášek a zejména ve velkém semináři, koncipovaném po způsobu proslulých seminářů alma mater vedoucích k doktorátu, vystupuje již jako duchovní žák M. Heideggera, J. Patočky a H.-G. Gadamera. Erbovním znamením jeho projevu se stala žízeň po vědění, pravdě, bytí. Zkušenost minulých let mu však vtiskla do rukou zbraň proti parmenidovské vizi-iluzi okamžitého setkání s pravdou: radikální skepsi, kterou nosil jako polní láhev stále s sebou. A protože mu byla vlastní myšlenka sousedství filozofie se zpívajícími básníky, přijal beze zbytku za svůj i básníkův verš, že nenajde sklep, kdo nehledá víno. V březnu r. 1968 zahájil heideggerovskou přednášku čtením článků z Lidové demokracie o mučení a popravě Milady Horákové. Otázka viny v Jaspersově smyslu byla překvapeným posluchačům demonstrována s ryzí otevřeností: „Já jsem tím vinen – jako člen KSČ jsem zodpovědný za zločiny padesátých let, jako člen KSČ jsem se stal docentem, zatímco nadanější a schopnější pro toto místo se v důsledku svého mravního postoje ocitli ve vězení, nemohli dostudovat, ba často ani začít studovat.“ To, co následovalo po tomto „confiteor“, bylo praktickým výrazem opravdového pokání: Vrátil legitimaci KSČ, otevřel svůj velký seminář režimem perzekvovaným filozofům a teologům a zvýšil důraz na etický rozměr lidského pobytu ve světě. Bylo pak již jen přirozeným důsledkem tohoto postoje, že po r. 1969 patřil k prvním, kteří museli odejít z UK, aby se následujících dvacet let živil jako korektor a domovník. Podpis na Chartě 77 (byl mezi prvními signatáři) je jeho poslední velkou přednáškou-výzvou ex catedra jeho životní univerzity.
Bibliografie:
◦
Idea rovnosti v dějinách a za socialismu,
1962;
◦ Společenské třídy (s E.
Urbánkem),
1964;
◦ Ekonomie a fetišismus,
1965;
◦ Individuum a společnost.
Příspěvek k problematice depersonalizačních účinků zbožně kapitalistických vztahů,
1966;
◦ Metafyzika subjektivity a její pojetí člověka jako animal rationale,
1968;
◦ Ke kritice antropologismu ve filosofii a teologii,
1969.
Sborníky:
◦ Ideál a skutečnost (s I.
Michňákovou),
Sb.
k 60.
narozeninám Ludvíka Svobody,
1953;
◦ Jednotlivec a společnost,
Třídy a stát,
Historický materialismus,
1965;
◦ Stručný filosofický slovník,
1966;
◦ Bakunin und Hegel,
Hegel bei der Slawen,
ed.
H.
Gentner,
Bad Homburg von der Hohe 1967;
◦ Filosofie budoucnosti a budoucnost filosofie (s I.
Michňákovou),
Marx a dnešek,
1968.
Časopisecké
příspěvky:
◦ Karel Marx o státu,
diktatuře proletariátu a Pařížské Komuně,
Bedřich Vilém IV.
contra Karel Marx,
DaS 1964;
◦ Peníze – „všeobecné převrácení individualit“,
Fenomenologie hodnoty neboli dialektika abstraktního,
FČ 1965;
◦ Významný příspěvek v úsilí o „antropologizující“ filosofii,
LtN 1965;
◦ Bakunin a Hegel,
Heidegger a osudy „boha metafysiky“,
FČ 1967;
◦ Na počátku byl stud a údiv,
Host do domu 1967;
◦ Ke kritice humanismu a antropologismu,
AUC – PhH 1968;
◦ Teologie pokroku,
DaS 1968.
Literatura:
◦
ČBS,
1992.