Mirko Novák
* 3.
10.
1901 Praha
† 16.
9.
1980 Praha
N. v sobě slučoval estetickou senzibilitu se smyslem pro zobecňující myšlení uměnovědce a filozofa. Začínal jako muzeolog se sklonem k teorii umění, ovlivněn univerzitním učitelem Z. Nejedlým. V r. 1924 vyšla jeho dizertace Vznik tvůrčí osobnosti Beethovenovy; metodou individuální psychologie se v ní pokusil vystopovat vlivy a dojmy pomáhající formovat osobnost umělce, jehož dílo považoval za jeden z vrcholů světového umění. Zajímal se však i o ony oblasti umění, v nichž ve 20. l. spatřoval zdůraznění řádu a funkčnosti; odtud jeho tehdejší zájem o Le Corbusiera (Le Corbusierova prostorová estetika, 1929). Od počátku se hlásil ke scientismu české estetiky, zvláště k odkazu O. Hostinského, z jehož kategorie „estetická zkušenost“ hodlal vycházet. Činil tak zprvu analyticky, poučen pozitivistickým kriticismem a v nedůvěře vůči příliš obecným, spekulativním pojmům. Z této myšlenkové atmosféry vyrůstaly Základy vědy o umění se zvláštním zřetelem k vědeckému studiu hudby (1921). V knize chtěl vypracovat „noetické základy této vědy, logicky organizovat její otázky a metodologicky je determinovat“; byl v ní příznačně skeptický vůči tradiční obecné estetice jako filozofické disciplíně i vůči pojmu krásna, a proto také redukoval estetiku na vědu o umění. Umění tu chápal jako specifickou uměleckou hodnotu, jež má svůj primární původ v oblasti bio-fyziologické, rozvíjí se v oblasti psychické a svůj smysl nachází v oblasti sociální. Vědu o umění tudíž rozčlenil na historii, psychologii, sociologii a morfologii umění. Brzy si však uvědomil, že takový přístup neposkytuje uspokojivou odpověď na fundamentální otázku po významu, smyslu estetična a uměleckých fenoménů. Proto znovu restituoval sféru estetična a jeho obecné teorie: cesta k tomu vedla přes uplatnění historických zřetelů a filozofii hodnot. Impulzy a látku dodaly nejdříve dějiny estetického myšlení antického, poté českého, ale také Kantova filozofie a německá duchovědná axiologie. V r. 1932 vydal práci Vznik pojmu krásna v řecké filozofii, za ní následovaly studie o nejvýznamnějších představitelích české estetiky v 19. a 20. století, shrnuté pak v knize Česká estetika (1941). Základní význam připisoval zkoumání vlastního objektu estetického myšlení, jak se historicky konstituoval a jak byl chápán. Soustředil se přitom na ústřední pojem „estetické skutečnosti“. Ta mu byla dána jako skutečnost estetických hodnot. Vymezil ji blíže jako specifickou významovou skutečnost s vlastní strukturní celistvostí a zákonitostí, bez ohledu na to, je-li tento význam záměrně navozen umělcem, anebo nabývají-li ho jiné věci a děje. V této souvislosti je přirozené, že N. zkoumání z oblasti teorie hodnot udržovalo těsný styk s estetickou problematikou. Svědčí o tom časopisecké studie K problematice vědecké teorie hodnot, Problém poznání a hodnocení aj., i kniha Kantův kriticismus a problém hodnoty (1936). V 2. polovině 30. let, uprostřed narůstajícího nacistického ohrožení a nebezpečí války, problém hodnot úžeji spojoval i s tehdy nejaktuálnějšími společenskými otázkami, s problematikou smyslu českých dějin a ideje národa. Knižní výbor těchto statí, nazvaný symptomaticky Hodnoty a dějiny (1947), uzavírá Chvála filozofie, v níž je filozofie pojata ve smyslu tradice evropského humanismu jako obecná nauka o skutečnosti a životě, přispívající „k obecné znalosti věcí dobrých, krásných a užitečných, k moudrému zařízení lidských činů podle poznané pravdy“. Po válce navázal na svou dosavadní problematiku, a to hlavně v estetice a uměnovědě. Výbory jeho studií vyšly v knihách Otázky estetiky v přítomnosti i minulosti (1963) a Od skutečnosti k umění (1965). Vyslovil se v nich k procesu umělecké tvorby, estetickému vnímání a chápání uměleckého díla, k existenci estetična, struktuře uměleckého artefaktu aj. Všechny tyto i další otázky se nyní snažil analyzovat a vykládat z marxistického hlediska. Jeho přechod od kritického scientismu k marxismu byl ostatně předznamenán některými tendencemi, jež se v jeho pracích objevovaly již od 30. let. Většinou se však nedal opanovat poválečným vulgarizujícím gnozeologismem; také marxistickou teorii odrazu se snažil pojímat v širších a hlubších souvislostech. Nadto díky své vytříbené estetické a umělecké senzibilitě dokázal ubránit sebe i své žáky před mnohými dalšími zjednodušeními tehdejší „oficiální“ ideologie. V 50. letech se však někdy ani on neuchránil krajního ideologického schematizování, jak to dokládá například jeho stať T. G. Masaryk v třídních rozporech u nás před Velkou říjnovou revolucí. Od konce 60. let se vracel k otázce smyslu českých dějin a k ideji českého národa. Ve své poslední knize Být národem (1969; jde o soubor časopiseckých příspěvků z 60. let) zdůraznil humanistický názor, že bez stálého usilování o hodnoty již vytvořené a o spoluúčast na tvorbě hodnot nových není žádný člověk celým člověkem a žádný národ celým národem. Studie Česká sebereflexe a K problematice nacionalismu a národního sebevědomí zveřejnila E. Nováková jako SI (1986).
Bibliografie:
◦
Vznik tvůrčí osobnosti Beethovenovy,
1924;
◦ Základy vědy o umění se zvláštním zřetelem k vědeckému studiu hudby,
1928;
◦ Le Corbusierova prostorová estetika,
1929;
◦ Vznik pojmu krásna v řecké filosofii,
1932;
◦ Kantův kriticismus a problém hodnoty.
K počátkům filosofie duchovních hodnot u Němců,
1936;
◦ Česká estetika od Palackého po dobu současnou,
1941;
◦ Hodnoty a dějiny,
1947;
◦ Materializm a ideále ľudskosti,
1949;
◦ O socialistickú humanitu,
1951;
◦ Otázky estetiky v přítomnosti i minulosti,
1963;
◦ Od skutečnosti k umění,
1965;
◦ Být národem,
1969;
◦ Několik ukázek moderní české sebereflexe,
ed.
E.
Nováková,
SI 1986.
Sborníky:
◦ Hans Tietze o krizi umění,
Sb.
prací k 50.
narozeninám Z.
Nejedlého,
1929;
◦ La vie comme valeur et fonction,
Travaux IX e Congrès Int.
de Philosophie,
vol.
X,
1938;
◦ Z.
Nejedlý estetik,
O Zdeňku Nejedlém,
1938;
◦ Morava v duchovním vývoji českém,
Morava v českém státě,
1948;
◦ Esthétique,
Philosophie et Histoire de l'Art,
Atti del III congresso int.
di estetica,
Venezia 1956;
◦ Giudizio estetico e valutazione estetica,
Atti del simposio di estetica,
Venezia 1958;
◦ Valeur,
Engagement,
Liberté,
Atti del XIII Congresso Int.
di Filosofia III,
Venezia 1958;
◦ Le problème du progrès dans l'Art,
Extrait des Actes du IV e Congrès int.
d'esthétique,
Atheny 1960.
Časopisecké
příspěvky:
◦ O studiu dějin hudby,
Listy Hudební matice 1924;
◦ K problému vědy o umění,
ČM 1928;
◦ Elementární tvarové sensace a jejich význam estetický,
ČM 1929;
◦ Vývojové předpoklady řeckého idealismu,
ČM 1930;
◦ Vývoj řeckého estetického cítění v souvislosti s emocemi náboženskými,
ČM 1931;
◦ K problému vědecké teorie hodnot,
Ideografický a idiografický,
ČM 1933;
◦ Filozofický vývoj moderného historizmu,
Prúdy 1934;
◦ Metafysické podmínky filosofie hodnot před Kantem,
ČM 1934;
◦ Problém poznání a hodnocení,
Profesor Emanuel Rádl,
Bratislava 1934;
◦ Pojem hodnoty a funkce ve vědách sociálních,
SP 1936;
◦ Pekař a Palacký? K Pekařovu nacionalistickému pojetí dějin,
Tvrdého stanovisko ke sporu o smysl českých dějin,
ČM 1937;
◦ Durdíkova estetika,
Slovo a slovesnost 1937;
◦ Palacký filosof a estetik,
ČM 1938;
◦ Rozhled idey národa ako duchovnej hodnoty,
Slovenské smery 1938;
◦ Estetická skutečnost,
VaŽ 1939;
◦ Osvícenství v české a slovenské estetice,
Slovo a slovesnost 1940;
◦ Historická skutečnost,
ČM 1943;
◦ Rádlovo pojetí dějin filosofie,
ČM 1947;
◦ T.
G.
Masaryk v třídních rozporech u nás před Velkou říjnovou revolucí,
ČMM 1950;
◦ Ke kritice strukturalismu,
Tvorba 1951;
◦ Význam objevů I.
P.
Pavlova pro estetiku,
Sovětská věda – filosofie 1952,
1953;
◦ Ústřední problém materialismu Epikurova,
SPFFBU 1953,
B 1;
◦ Zdeněk Nejedlý a teorie umění,
FČ 1953;
◦ Za marxisticko-leninskou estetiku,
FČ 1954;
◦ O některých stránkách estetického odrazu skutečnosti,
Výtvarné umění 1956;
◦ L'Esthétique tchéque contemporaine,
Revue d'esthétique 1957;
◦ Třetí mezinárodní kongres estetiky,
FČ 1957;
◦ Zur Konception des Humanismus bei Emil Utitz,
Comprendre 1957;
◦ O vědeckém a ideologickém pojetí estetiky,
FČ 1958;
◦ Úspěch našich estetiků v Athénách,
Host do domu 1960;
◦ Za profesorem Karlem Svobodou,
FČ 1961;
◦ Problémy životního slohu,
AUC – PhH 1962;
◦ Jde o životní sloh,
VaŽ 1963;
◦ La lutte pour les droits de l'homme,
Dialogo 1964;
◦ Česká střízlivost a český patos,
Host do domu 1965;
◦ Krize vysoké kultury,
Host do domu 1966;
◦ Šalda a dnešek,
Orientace 1967;
◦ Filosof a moderní umění. Diskuse k článku J.
Patočky Umění a čas,
Orientace 1967;
◦ Znovu česká otázka? Orientace 1968;
◦ Projev předsedy pracovního výboru České společnosti pro estetiku prof.
M.
N.
na ustavujícím valném shromáždění,
Estetika 1969;
◦ K problematice nacionalismu a národního vědomí,
ČČH 1970;
◦ O předmět vědy o umění,
Estetika 1976.
Literatura:
◦
Bibliografie prací M.
N.: M.
Jůzl in Estetika 1971,
H.
Bretfeldová in M.
N.
filozof a estetik,
1982.
J.
Král: ČsF,
1937;
◦ Akademický interview Hosta s M.
N.,
Host do domu 1966;
◦ O.
Sus: Vzpomínky na posledního „nestora“ české estetiky,
Wiener Almanach 1981,
Estetika 1991;
◦ J.
Gabriel: Nad ukončeným dílem českého estetika,
Estetická výchova 1981;
◦ J.
Gabriel,
O.
Sus: Zum Gedächtnis an M.
N.,
Lier en Boog (Amsterdam) 1982;
◦ M.
N.
filozof a estetik.
Příspěvky z brněnské konference,
ed.
J.
Gabriel,
1982;
◦ E.
Nováková: Doslov k M.
N.: Několik ukázek moderní české sebereflexe,
SI 1986;
◦ V.
Bakoš: Filozofické myslenie na Slovensku v medzivojnovom období,
F 1988;
◦ ČF ve 20.
století,
1995.
jg