Lubomír Nový
* 15. 4. 1930 Třebíč
† 15. 11. 1996 Brno
S přeryvy biografického vývoje jsou spjaty posuny tematiky jeho badatelské práce (od filozofie k sociologii a zpět k filozofii) i vývoj vlastní filozofie (od reformního marxismu k sociálně kritickému fenomenologickému strukturalismu), kterou však nezpracovává systematicky – ona tvoří spíše jistý interpretační základ pro těžiště jeho činnosti, spočívající v historiografii filozofie. V období od poloviny 50. do poloviny 60. let stojí v centru jeho zájmu kritický rozbor Masarykovy filozofie, který ještě setrvává v mezích institucionálního marxismu, vyznačuje se však návratem k ryze filozofickým aspektům a k pramenům (srovnání české a německé verze Konkrétní logiky), „antropologickým“ čtením Masaryka a snahou o postižení „vnitřní logiky“ Masarykova myšlení. Od počátku 60. let věnuje rostoucí pozornost tzv. mladému Marxovi a neortodoxním marxistům. Významně jej ovlivní studijní pobyt v SRN (diskuze o marxismu, strukturalismu a existencialismu ve Francii a v Německu, studium Frankfurtské školy, zvl. H. Marcuseho a J. Habermase, fenomenologie u prof. Landgrebeho i filozofie M. Merleau-Pontyho). Směřuje k pojetí marxismu jako otevřené filozofie, která musí přezkoumat své základy rozvíjením styčných bodů s fenomenologií a strukturalismem. V bádání o Masarykovi jej to vede k opětnému ocenění humanistických a demokratických hodnot jeho „filozofie krize, kritiky a smyslu“. Po vynuceném přechodu k sociologii (1970–89) se kromě terénních výzkumů, spojených s jeho pracovním zařazením, zabývá dějinami brněnské sociologické školy (I. A. Bláha, B. Zwicker, L. Svoboda) a zejména připravuje obsáhlý rukopis o sociologii životních drah a jejich krizových situací. Účastní se též komeniologických sympozií v Uherském Brodě. S návratem na katedru filozofie (1990) se vrací k problematice dějin české filozofie, zejména k rozborům Masarykovy filozofie a k sociálně filozofické problematice obnovy demokratické občanské společnosti v integrující se Evropě. Je zastáncem myšlenky tzv. emergentního univerzalismu, tj. potřeby jistých obecných principů a hodnot, které se z mezilidské komunikace v pluralistickém postmoderním světě pracně, zdola a postupně vynořují a – bez nároku na absolutnost – tvoří základ nezbytného konsensu každé občanské společnosti i Evropy a lidstva jako celku.
Bibliografie:
◦
Filosofie T.
G.
Masaryka,
1962;
◦ Filosofie v neklidné době,
1965;
◦ Marx v NSR,
1967;
◦ Nekrology na živé,
SI 1988;
◦ Životní dráha jako sociologický problém,
1990;
◦ Filosof T.
G.
Masaryk.
Problémové skici,
1994.
Sborníky:
◦ Filosofie a politika,
Sedmkrát o smyslu filosofie,
1964;
◦ Stručný filosofický slovník,
1966;
◦ Marxova filosofie v otevřených dějinách,
Marx a dnešek,
1968;
◦ Filosofie krize,
kritiky a smyslu,
K tradicím české kritiky,
1970;
◦ Socioprofesionální struktura obce a její vývoj v l.
1945–1975 (s I.
Možným),
Horní Věstonice,
ed.
V.
Frolec,
1984;
◦ Sociologická revue jako signum temporis,
České filozofické myšlení v třicátých letech našeho století,
1989;
◦ I.
A.
Bláha,
Antologie,
1989;
◦ Kapitoly z dějin české filozofie 20.
století (spoluautor),
1992,
Washington 1994;
◦ The Life Course as a Fight for the Identity of Man,
Human Identity and Values of Democracy,
1993;
◦ Masaryks Philosophie der Nation im Denken der Gegenwart,
Formen des nationalen Bewusstseins im Lichte zeitgenössischer Nationalismustheorien,
ed.
E.
Schmidt-Hartmann,
Oldenbourg 1994;
◦ Das Haus „Europa“ als Gebäude und als Heim – zum Verhältnis von Partikularismus und Universalismus,
Föderalismus und die Architektur der europäischen Integration,
ed.
N.
Wenturis,
München 1994;
◦ Brentano und die Anfänge der philosophischen Bildung von Masaryk,
T.
G.
Masaryk a střední Evropa,
ed.
R.
Pražák,
1994;
◦ T.
G.
M.
jako sociolog,
„Sebevražda“ a Masarykova filozofie náboženství,
Tomáš Garrigue Masaryk a sociologie,
1994;
◦ Fischerův svár s Masarykem.
J.
L.
Fischer a počátky brněnské Sociologické revue,
Hledání řádu skutečnosti,
ed.
J.
Gabriel,
1994;
◦ T.
G.
M.: Náboženství jako osobní vztah k řádu,
Náboženská dimenze Masarykova myšlení,
1995;
◦ Filozofické myšlení T.
G.
Masaryka.
Návraty k T.
G.
Masarykovi.
Proměny marxistické filozofie,
ČF ve 20.
stol.,
ed.
J.
Gabriel,
L.
N.,
J.
Zouhar,
1995;
◦ J.
L.
Fischer a sociologie v Brně,
J.
L.
Fischer a filosofie XX.
století,
1996;
◦ Česká otázka.
Česká odpověď? Sto let Masarykovy České otázky,
1997.
Časopisecké
příspěvky:
◦ Die Entfremdung bei Marx und der entfremdete Marx,
SPFFBU 1965,
B 12;
◦ T.
G.
Masaryk v českém myšlení,
FČ 1966;
◦ K problému vědy v marxismu a v soudobé nemarxistické filosofii,
FČ 1967;
◦ Der Mensch als Zentralthema der Gesellschaftswissenschaften,
SPFFBU 1967,
B 14;
◦ K interpretaci sovětské filosofie dvacátých let,
Masarykova filosofie jako aktuální minulost,
Filozofia 1967;
◦ Masaryk jako sociolog,
SČ 1968;
◦ Strukturalismus a spor o filosofii marxismu,
Orientace 1968;
◦ Strukturalismus a filosofie,
FČ 1969;
◦ Fenomén Ruska v Masarykově filosofii,
Slovanský přehled 1969;
◦ Philosophie und Sozialkritik im Marxismus,
Wiener Jahrbuch für Philosophie 1969;
◦ Bláha a Mukařovský: setkání sociologického a literárněvědného strukturalismu,
SPFFBU 1992,
B 39;
◦ Thomas G.
Masaryk: neue Deutungen seiner Philosophie,
Mesothes 1993;
◦ Životní trajektorie jako filozofický,
sociologický a etický problém,
Host 1993;
◦ Evropský dům jako budova a jako domov – od partikularismu k emergentnímu univerzalismu,
SPFFBU 1994,
B 41;
◦ Filozofie šikmého střihu,
Host 1995;
◦ L'ordre émergeant,
SPFFBU 1997,
B 44.
Literatura:
◦
KjK,
1991;
◦ K 60 narozeninám L.
N.,
SPFFBU 1989–90,
B 36–37;
◦ J.
Zumr: L.
N.,
FČ 1995;
◦ J.
Zouhar: Za profesorem L.
N.,
Muzejní občasník Masarykova muzea v Hodoníně,
1996,
č.
2;
◦ jg,
hp: Za profesorem L.
N.
Odkaz.
Listy Masarykovy společnosti 1997,
č.
5;
◦ J.
G,
J.
Š.: Za profesorem L.
N.,
FČ 1997;
◦ K 20. výročí úmrtí L. N. (J. Gabriel, J. Nechutová, P. Materna, J. Zouhar, J. Svoboda), Studia philosophica 1/2017.
a