Ján Pavlík
* 1.
4.
1956 Košice
Již během studia byl zásadním způsobem ovlivněn fenomenologickou filozofií, zejména Husserlovým ideálem filozofie jako přísné vědy. Tato inspirace se u něho spojuje s vlivy německé klasické filozofie a Hayekovy verze kriticko-racionalistické teorie společnosti. Z tohoto konceptuálního základu diverzifikuje P. odborný zájem do několika prolínajících se oblastí. Jde především o problematiku rakouské filozofické tradice. Tu se věnuje zejména Brentanovi (je ve spojení s Mezinárodní brentanovskou společností ve Würzburgu, v r. 1991 inicioval brentanovskou konferenci v Praze), Husserlovi a Bolzanovi. Je zastáncem svébytného charakteru této tradice (hlavně ve vztahu k německé filozofii), přičemž jako její organickou součást pojímá i nejvýznamnější výkony českého myšlení 19. a 20. století (Havlíček, Masaryk ad.). Ve své zatím nejzávažnější publikaci Philosophy, „Parallel Polis“ and Revolution si klade za cíl zmapovat ideová východiska filozofické teorie i praxe čs. disentu, postihnout roli filozofického myšlení v čs. demokratické revoluci v r. 1989; konfrontaci disidentských postojů s totalitárním režimem přitom chápe jako specifické pokračování a vyústění dávné polemiky mezi rakouskou a německou filozofickou tradicí. Do této problémové oblasti patří i P. pokus interpretovat dílo F. Kafky jako svéráznou, judaistickým cítěním ovlivněnou uměleckou transpozici Brentanovy psychologie a etiky; tato interpretace naznačuje existenci jistých paralelních aspektů v myšlení Kafky, Husserla i Masaryka. Další oblastí P. odborného zájmu je filozofie matematiky, měření a kvantifikace. Převládajícím metodickým postupem je zde husserlovská metoda vyvozování matematických idealit ze struktury přirozeného světa. Jedním z výsledků aplikace této metody na lidské jednání za podmínek rizika a nejistoty je exaktní matematická formulace vztahu mezi objektivní pravděpodobností a způsobem jejího subjektivního prožívání. Třetí hlavní problémovou oblast představuje filozofie společenské skutečnosti, opírající se o Hayekovu teorii spontánního řádu. Tuto teorii aplikuje jednak ve svém výkladu struktury a fungování demokracie, jednak v pokusu o vysvětlení geneze lidské řeči a mravnosti, který eticky navazuje na Patočkovu fenomenologickou koncepci „ideální geneze“ jazyka. Zejména v této druhé souvislosti vystupuje u P. teorie spontánního řádu jako nutný „přírodně-filozofický“ korelát či doplněk k postoji fenomenologickému.
Bibliografie:
◦
Prax a zmysel,
1980;
◦ Pád (novela,
spoluautor N.
Bodnár),
Košice,
SI 1985;
◦ Udalosť na OO VB (jednoaktovka,
spoluautor N.
Bodnár),
Košice,
SI 1986;
◦ K základním předpokladům liberální demokracie,
1990 (vybrané části zařazeny do publikace Naše současné spory o liberalismus,
ed.
M.
Znoj,
1995);
◦ On the Principal Prerequisites for a Liberal Democracy,
1990;
◦ The Decline and Ascent of the Expected Utility Theory,
1993;
◦ Netreba toľko slov (operní libreto na námět hry P.
Zvona Tanec nad plačom,
hudba N.
Bodnár,
premiéra 24.
1.
1994 v Štátnom divadle Košice);
◦ K filosofickým východiskům politiky a kultury v Čechách (skripta),
1996.
Sborníky:
◦ The Fall and Rise of the Expected Utility Hypothesis,
Proceedings of the Czechoslovak-Austrian symposium „The Cognition of Social Processes“,
Acta Oeconomica Pragensia,
ed.
J.
P.,
1990;
◦ Fenomenologie E.
Husserla,
L.
Benyovszky a kol.: Úvod do filosofie,
1992;
◦ Genetic Phenomenology and Historicity,
Zur Problematik der transzendentalen Phänomenologie Edmund Husserls,
ed.
M.
Pauza,
1988;
◦ Měření subjektivních aktivit,
Filosofická východiska využití kvantitativních metod ve vědeckém poznávání 2,
ed.
J.
Stachová,
1989;
◦ Brentano's Theory of Intentionality,
Brentano Studien 3,
ed.
W.
Baumgartner,
Würzburg 1991;
◦ Brentano und Masaryks Auffassung der Ethik,
Masaryk und die Brentano-Schule,
ed.
J.
Zumr,
Prag – Graz 1992;
◦ On the Origin of Language,
Philosophy and the Cognitive Sciences,
ed.
R.
Casati,
G.
White,
Kirchberg am Wechsel 1993;
◦ Philosophy,
„Parallel Polis“ and Revolution,
Philosophy and Political Change in Eastern Europe,
ed.
B.
Smith,
La Salle,
Illinois 1993;
◦ Ho Heauton Noon,
K filosofii René Descarta,
ed.
M.
Hemelík,
1996.
Časopisecké
příspěvky:
◦ On Patočka's Conception of the „Ideal Genesis“ of Language,
E-Logos,
Electronic Journal for Philosophy 1993,
také Sborník vědeckých prací Univerzity Pardubice,
serie C (ÚJHS) 1995;
◦ Bernard Bolzano a německá klasická filosofie,
FČ 1994.
Předmluvy:
◦ K některým aspektům Brentanovy psychologie a etiky,
F.
Brentano: O původu mravního poznání,
1993.
Překlady:
◦ F.
A.
Hayek: Kontrarevoluce vědy (s D.
Sloukovou),
1995;
◦ in Gary S.
Becker: Lidský kapitál a ekonomický růst,
Gary Becker v Praze,
1996.
a