Jan Evangelista Purkyně
* 18.
12.
1787 Libochovice
† 28.
7.
1869 Praha
Důraz na potřebu experimentovat v přírodních vědách P. spojoval s oceňováním abstraktního filozofického myšlení (filozofie ostatně ovlivnila jeho rozhodnutí pro vědeckou kariéru). Svůj vztah k filozofii projevil bezprostředně např. v několika úvahách v Živě a zejména v práci Papierstreifen aus dem Portefeuille eines verstorbenen Naturforscher (vydané ve Vratislavi 1850); téma „P. a filozofie“ znali proto už jeho současníci, např. Sofie Podlipská. E. Rádl ve stati o české přírodní filozofii (ČM 1900) srovnával P. snahu „pochopit svět, přírodu z jednotného stanoviska“ s pokusem A. Smetany o „filozofickou encyklopedií“ v práci Vznik a zánik ducha. Jádrem P. naturfilozofie je pojetí skutečnosti jako jednoty vnitřně polarizované do dvou základních modů: hmotného a duchovního (projevujících se i v polaritě nevědomého a vědomého, pasivního a aktivního). Empirický dualismus hmoty a ducha, k němuž vede „pozorování vesmíru z našeho pozemského hlediska“, je jevovou formou metafyzického monismu: Principem vesmíru je duchovní podstata-Všeduch, jež prostřednictvím hierarchie duchů (např. Zeměducha, lidských duší) ovládá hmotnou přírodu „ve všech jejích jednotlivých oblastech, útvarech a pochodech“, zajišťujíc tak i její „dynamickou jednotu“ a účelnost přírodního dění. Organický život je jednotou ducha a hmoty i prostředníkem mezi nimi: jím duch poznává hmotu i sebe sama (odtud P. odvozoval i postavení fyziologie jako královny mezi vědami). „Tělesně-psychický organismus člověka“ chápal P. jako „odraz velikého vesmíru v konečném omezení individua“. Jednota světa a lidského organismu zakládá i jednotu složek procesu poznání – apriorní (závislé na duchu) a empirické (zívislé na těle); „nadlidský génius“ by byl s to poznávat samotným bezprostředním zřením duševním, ovšem historicky podmíněný člověk bez zřetele k obsahu smyslové zkušenosti jen „splétá a sleduje prázdné předivo“. Po vzoru Kantova „transcendentálního subjektu“ spojoval P. apriorní prvky (předpoklady) poznání s Duchem země. Demonstroval, jak se na základě smyslových dat vytváří např. zkušenost „věcného a předmětného prostoru“, ten však pokládal toliko za obraz prostoru „myslného, samosobného, prostobytného“, tj. názoru prostoru „původního našemu duchu“ (uplatňujícího se ovšem jen v souvislosti se smyslovým vnímáním). Apriorní názory prostoru a času spojoval P. skrze lidského ducha s Duchem země, a toho zase s epochami geologického vývoje Země. Byl přesvědčen, že duševno nelze vyložit z hmoty, z jejích procesů; ideu jeho substanciální nezávislosti na hmotě hájil i odkazováním na harmoničnost a účelnost přírodního dějství.
Bibliografie:
◦
Sebrané spisy I–XIII,
1919–85;
◦ Útržky ze zápisníku zemřelého přírodovědce (př.
Papierstreifen...),
ed.
E.
Rádl,
1910,
ed.
J.
Loužil,
1987,
také in J.
E.
P.: Sebrané spisy IV,
1942;
◦ Korespondence I–II,
ed.
J.
Jedlička,
1920–25;
◦ Písemná pozůstalost,
ed.
K.
Bílek,
D.
Oulehlová,
1985;
◦ Nitky z mého života,
ed.
F.
X.
Halas,
1987.
Literatura:
◦ E.
Rádl: Česká přírodní filosofie,
ČM 1900;
◦ E.
Rádl: Dějiny vývojových teorií XIX.
století,
1909;
◦ Marie z Purkyní: Vzpomínky na J.
E.
P.,
1910;
◦ E.
Rádl: Věda P.
a Masarykova,
Nové Atheneum 1920;
◦ K.
Chodounský: J.
E.
P.
Působení jeho pro rozvoj české kultury,
1927;
◦ F.
Mareš: Fysiologie smyslů,
1929;
◦ J.
Král: ČsF,
1937;
◦ Album J.
E.
P.,
ed.
P.
Vavroušek,
1937;
◦ J.
E.
P.
1787–1937,
ed.
F.
Páta,
J.
Psotníčková,
F.
K.
Studnička,
1937;
◦ F.
Krause: Goethovec J.
E.
P.,
př.
B.
Jiránková,
1937;
◦ P.
Brosz: Svetový a životný názor J.
E.
P.,
Časopis Národního musea 1938 (a také jako zvláštní otisk);
◦ M.
Matoušek: Život J.
E.
P.,
1948;
◦ M.
Teich: J.
E.
P.,
1950;
◦ O.
Matoušek: Lékaři a přírodovědci doby Purkyňovy,
1954;
◦ J.
Psotníčková: J.
E.
P.,
1955;
◦ J.
E.
P.
Badatel – národní buditel,
ed.
B.
Němec,
O.
Matoušek,
1955;
◦ E.
Rozsívalová: Život a dílo J.
E.
P.,
1956;
◦ J.
Beneš: P.
odkaz ve vědě a filosofii,
1957;
◦ V.
Ruml: Komentář k P.
filosofickým článkům,
in J.
E.
P.: Sebrané spisy VII,
1958;
◦ J.
E.
P.
(sb.),
1962;
◦ Dějiny exaktních věd v českých zemích,
ed.
L.
Nový,
1962;
◦ J.
Beneš: P.,
Berkeley a Kant o prostoru,
Sb.
k 60.
narozeninám prof.
PhDr.
Ludvíka Svobody,
1963;
◦ Antologie,
1963;
◦ I.
Dubský: Hegel a Československo,
FČ 1964;
◦ V.
Kruta: G.
W.
F.
Hegel a J.
E.
P.,
FČ 1965;
◦ V.
Kruta: Básník a vědec.
J.
W.
Goethe a J.
E.
P.,
1968;
◦ L.
Toellner: Přírodně filozofické prvky v myšlení J.
E.
P.,
FČ 1969;
◦ J.
E.
P.
1869–1969,
ed.
V.
Kruta,
1969;
◦ Antologie I,
1981;
◦ V.
Žáček: J.
E.
P.,
1987;
◦ J.
Haubelt: J.
E.
P.,
1987;
◦ J.
E.
P.
in science and culture I–II.
Scientific conference Prague 1987,
ed.
J.
Purš,
1988 (mj.
J.
Loužil: J.
E.
P.
a romantická naturfilosofie);
◦ J.
Loužil: J.
E.
P.
– přírodovědec a naturfilozof,
in J.
E.
P.: Útržky ze zápisníku zemřelého přírodovědce,
1987;
◦ J.
Gabriel: Místo J.
E.
P.
v dějinách českého filozofického myšlení,
SPFFBU 1989–90,
B 36–37;
◦ J.
Loužil: J.
E.
Purkyněs Z eugungsbegriff im naturphilosophischen Kontext ,
SPFFBU 1989–90,
B 36–37;
◦ J.
Loužil: Purkyněs concept of generation within the frame of romantics Naturphilosophy,
Folia Mendeliana 24–25,
1989–90.
jg