Emil Svoboda
* 2.
10.
1878 Praha
† 19.
8.
1948 Český Brod
V období mezi válkami charakterizoval svou filozofii jako monistický idealismus; jeho filozofické názory byly přitom v mnohém blízké české variantě pozitivismu, který metafyziku z vědy vylučoval, ale přitom se bez ní nedokázal obejít. V Myšlenkách o právu, ethice a náboženství (1920) řeší – podnícen Schopenhauerovou (a v jeho intencích i buddhistickou) filozofií – podstatu etického činu, který může obrátit „živočišnou vůli života“, vedoucí člověka k egoistickému hájení vlastních zájmů, novým směrem – k altruistické lásce, k citu všelidské jednoty, a tím i k neosobnímu Bohu: „Každý z nás nosí v srdci svého, ale zároveň jediného a všem společného Boha, v každém z nás se ozývá jeho hlas, jako hlas svědomí.“ S. vycházel z křesťanství a zdálo se mu, že učení evangelií, ale i Tolstého a Schopenhauera mluví o téže věci – jak „poznat život a stát se vědomě vykonavatelem vůle boží, která se člověku zjevuje hlasem svědomí“. Náboženství pro něho znamenalo povznést se k Bohu, žít ve znamení věčnosti, „posvětit životní dráhu vyšším uvědoměním“ (patrný je tu vliv T. G. Masaryka). „Člověk osvobozený“, který se na tuto úroveň dostane, slyší „vnitřním sluchem“ mravní příkaz spravedlnosti a lásky při každém svém skutku a tímto příkazem soudí všechno své konání: „Nikomu neubližuj, každému pomáhej dle svých sil. Služ každému, nejen příteli, nýbrž i nepříteli“. V tomto vyšším, niterném uvědomění a z něho pramenící vůle obrácené novým směrem nalézal S. začátek i konec náboženství. Slovem „Bůh“ označoval neosobní, jedinou, věčnou, nepoznatelnou „prapodstatu“, „tajemné, věčné Jsoucno“, které je vědou nepoznatelné, náboženským poznáním pak překročení hranic vědeckého poznání intuicí, vírou a osobním přesvědčením o jednotné prapodstatě jsoucna, tvorstva i lidstva. Své náboženství pojímal jako náboženství filozofické, jako „víru v mravní řád transcendentální a v teleologii, v účelovost životního a kosmického dění“, které mělo nabídnout neteistickou, necírkevní variantu mravního přesvědčení. Ve 40. letech se přiblížil k pozitivismu F. Krejčího; jednání člověka chápal jako absolutně determinované, lidskou svobodu jen jako subjektivní pocit (Záhady života, 1941, Věčná otázka svobody, 1948). Po 2. světové válce, zejména pod dojmem Leninova spisu Materialismus a empiriokriticismus, přešel k marxismu (k „teoretickému materialismu monistickému“) a v dialektickém materialismu spatřoval „hlavní duchovní pilíř socialismu“. Ač byl silně poznamenán Masarykem a spjat s demokracií první republiky, věřil, že socialismus, „řád konečného osvobození člověka, národů a lidstva“, „přiblíží k zemi Masarykovy ideály humanitní“; sám se také v knize Duch socialismu (1947) pokusil o organické sepětí socialismu a humanisticko-demokratických tradic.
Bibliografie:
◦
Myšlenky o právu,
ethice a náboženství,
1920;
◦ Rodinné právo československé,
1921;
◦ Utopie,
1922;
◦ Ideové základy občanského práva,
1923;
◦ Vláda v demokracii,
1924;
◦ Stezka,
1924;
◦ Náboženství,
konfese,
národ,
1925;
◦ Žena – člověk,
1925;
◦ Člověk a společnost,
1926;
◦ Světla v dálce,
1927;
◦ Demokracie jako názor na život a svět,
1927;
◦ Život a myšlenka,
o ideách toho,
co jest a co se děje,
1928;
◦ Útoky a obrany,
1929;
◦ Věci všední a nevšední,
1931;
◦ Na vysoké hoře,
1933;
◦ Dvojí láska,
1935;
◦ Ideové základy občanského práva,
1936;
◦ Osud člověka,
1937;
◦ Věděním nebo násilím? 1938;
◦ Na zemi,
1938;
◦ Výbor prací z práva občanského a z právní filosofie,
1939;
◦ Záhady života,
1941;
◦ Lidé a skutky,
1945;
◦ Hledání,
1946;
◦ Marxismus a náboženství,
1947;
◦ Duch socialismu,
1947,
21950;
◦ Věčná otázka svobody,
1948.
Časopisecké
příspěvky:
◦ Buddhismus,
RF 1922;
◦ Idea spravedlnosti a práva řecké filosofie,
Kníže Myškin – Idiot,
RF 1923;
◦ Formy,
symboly,
obřady,
ND 1924;
◦ Odvěké protiklady,
ND 1926;
◦ Masarykovo právo přirozené,
Na rozhraní moci práva,
Hořký problém,
Filosofie 1928–29;
◦ Útěk do sebe,
Jak se vytváří naše čs.
demokracie,
ND 1933;
Právník,
České právo aj.
Literatura:
◦ J.
Král: ČsF,
1937;
◦ J.
Popelová: Studie o současné české filosofii,
1946;
◦ K.
Mácha: K osmdesátiletí E.
S.,
FČ 1958;
◦ S.
Strohs: Marxisticko-leninská filosofie v Československu,
1962;
◦ K.
Mácha: GuV III,
1989;
◦ ČBS.
hp, hw