Karel Teige
* 13.
12.
1900 Praha
† 1.
10.
1951 Praha
T. byl především teoretikem a historikem umění, formuloval principy avantgardní estetiky a sám se také na umělecké tvorbě podílel (koláže ap.). Usiloval však programově nejen o estetický systém, ale o ucelenou životní filozofii. Jeho myšlenkový vývoj, který byl ovlivněn marxismem a přesvědčením o potřebě revoluční změny společenských poměrů, bývá členěn do tří fází. Po krátké předehře proletářského umění představuje první období dualitní systém čisté poezie a užité tvorby, založený na polaritě imaginativnosti poetismu (spontaneita tvorby, hedonistická životní filozofie) a racionality konstruktivismu (aplikace vědeckých poznatků a technických postupů s požadavky funkčnosti, ekonomičnosti, normalizace, typizace, sériové výroby). V druhém období se po prvotních výhradách sbližuje se surrealismem a spolu s V. Nezvalem patří u nás k jeho hlavním teoretikům. Vidí v jeho imaginativnosti cestu k osvobození a k proměně člověka, v rozvoji pudového života a tvůrčího vědomí výraz lidské touhy po emancipaci. Třetí fáze T. vývoje začala v průběhu 2. světové války a je spojena s nedokončeným dílem Fenomenologie umění. Přináší proti objektivistickému neutralismu postulát kritické objektivity, který k umělecké tvorbě přistupuje jako k objektu hodnocení. Kritická činnost spojuje poznání a výklad s přeměnou světa, tento typ noetického stanoviska ruší hranice mezi vědou a uměním. Umělecký jev není jen záležitostí estetickou, ale stává se nejzávažnějším faktorem duševního života. Fenomenologické hledisko sleduje strukturu a funkce uměleckého díla a znakových systémů jeho tvorby a za těmito strukturami, funkcemi a proměnami hledá psychosociální faktory vedoucí k osvobození člověka.
Bibliografie:
◦
Jan Zrzavý,
1923;
◦ Film,
1925;
◦ Stavba a báseň,
1927;
◦ Sovětská kultura,
1928;
◦ Manifesty poetismu,
1928 (s V.
Nezvalem);
◦ Svět,
který se směje,
1928;
◦ Svět,
který voní,
1930;
◦ Moderní architektura v Československu,
1930,
angl.
a franc.
1947;
◦ K sociologii architektury,
1930;
◦ Nejmenší byt,
1932;
◦ Práce Jaromíra Krejcara,
1933;
◦ Zahradní města nezaměstnaných,
1933;
◦ Architektura pravá a levá,
1934;
◦ Jarmark umění,
1936,
ed.
J.
Brabec,
K.
Chvatík,
1964;
◦ Vladimír Majakovskij,
1936;
◦ Vývoj sovětské architektury,
1936;
◦ Surrealismus proti proudu,
1938;
◦ Moderní fotografie v Československu (něm.),
1947;
◦ Vývojové proměny v umění,
ed.
V.
Effenberger,
1966;
◦ Svět stavby a básně (Výbor z díla I),
ed.
Z.
Trochová,
1966;
◦ Zápasy o smysl moderní tvorby (Výbor z díla II),
ed.
J.
Brabec,
V.
Effenberger,
1969;
◦ Osvobozování života a poezie (Výbor z díla III),
ed.
J.
Brabec,
V.
Effenberger,
1994.
Literatura:
◦ K.
Chvatík: Doslov,
in K.
T.: Jarmark umění,
1964;
◦ Slovník českých spisovatelů,
1964;
◦ R.
Kalivoda: Předmluva,
in K.
T.: Svět stavby a básně,
1966;
◦ V.
Effenberger: Nové umění,
in K.
T.: Svět stavby a básně,
1966;
◦ V Effenberger: O podstatnost tvorby,
in K.
T.: Zápasy o smysl moderní tvorby,
1969;
◦ V.
Effenberger: K.
T.,
in Realita a poezie,
1969;
◦ F.
Šmejkal: K.
T.,
in Kapitoly z českého dějepisu umění II,
ed.
R.
Chadraba a kol.,
1987;
◦ ČBS,
1992;
◦ V.
Effenberger: Vývojová cesta,
in K.
T.: Osvobozování života a poezie,
1994;
◦ Slovník zakázaných autorů,
1995.
jz