Jan Uher
* 28.
1.
1891 Prostějov
† 27.
10.
1942 Berlín
V l. 1937–38 přednášel na univerzitě v Bratislavě a zároveň stál v čele řady institucí (studentská poradna, sekce pro úchylnou mládež aj.), experimentoval (na škole v Černé Hoře), organizoval učitele, pořádal pro ně zájezdy do zahraničí, aby se seznámili s tamějšími reformami. Z toho důvodu navštívil se skupinou učitelů také Sovětský svaz. Z třítýdenního pobytu vytěžil publikaci Několik pohledů na SSSR (1934), v níž se snaží o spravedlivé ocenění sovětského života a školy, ovšem ze závěru vyplývá, že zdejší životní styl byl pro něho nepřijatelný. U. reformní hnutí vrcholí v r. 1939 knihou Středoškolský student a jeho svět, založenou na dotazníkovém šetření, a vypracováním rámcového návrhu na změnu dosavadního školského systému. Uplatňuje v něm Masarykovu tezi „reformace, ne revoluce“, která ho vede k požadavku reformy nejen jedince, ale i společnosti. Jeho aktivity, včetně odbojové činnosti, skončily tři dny po uzavření vysokých škol; byl zatčen, vězněn v několika koncentračních táborech (kde dále koncipoval program své budoucí práce a sepsal rozsáhlé studie z psychologie a filozofie národní výchovy), a posléze popraven v berlínské věznici v předvečer 28. října 1942.
Bibliografie (z díla):
◦
Myšlenkové dílo Lindnerovo,
1923;
◦ Občanská nauka a výchova,
1923;
◦ Problém kázně,
1924;
◦ Základy americké výchovy,
1930;
◦ Komenského Praxis pietatis,
1931;
◦ Několik pohledů na SSSR,
1934;
◦ Za novým životem,
1934;
◦ Platonova výchova vůdců,
1939;
◦ Filosofie národní výchovy – Národ a filosofie,
Typ českého člověka (vepsáno ve vězení mezi řádky Bible kralické).
Sborníky:
◦ Krejčí a české školství,
Sb.
ku poctě F.
Krejčího,
1929;
◦ Filosofické základy pedagogiky,
O.
Chlup,
J.
U.,
K.
Velemínský: O novou školu,
1933;
◦ Boj o demokracii výchovou,
Pedagogický sb.
1934.
Časopisecké
příspěvky:
◦ Výchovný ideál B.
Němcové,
Pedagogické rozhledy (PR) 1921;
◦ Černého ideál českého učitele,
PR 1923;
◦ Zásady přirozenosti v moderní didaktice,
PR 1926;
◦ Masarykova koncepce národní výchovy,
Čin 1930;
◦ O vědecký základ naší školské reformy,
Věstník ÚSJU na Moravě 1932;
◦ Masarykův odkaz,
Sokolský vzdělavatel 1937;
◦ T.
G.
M.
– národní vzdělavatel,
Sokolský vzdělavatel 1938;
◦ Bláhovy zásluhy o českou pedagogiku a výchovu,
SR 1939.
Literatura:
◦ L.
Kolaříková: Za J.
U.,
ČM 1945;
◦ T.
Čep: Vězeňské rozhovory s univerzitním profesorem Dr.
J.
U.
o problémech národní výchovy,
SR 1946;
◦ O.
Chlup: J.
U.,
Naše věda 1946;
◦ L.
Kolaříková: J.
U.
jako psycholog,
Psychologie 1946;
◦ L.
Kolaříková: Za J.
U.,
SR 1946;
◦ J.
Sedlák: J.
U.
– bibliografie,
1971;
◦ J.
Uhlířová: Nedožité devadesátiny J.
U.,
Pedagogika 1981;
◦ F.
Hýbl: J.
U.,
SCeH 1984;
◦ K.
Rýdl: J.
U.
a reformní pedagogické hnutí,
Pedagogika 1991;
◦ B.
Uher,
J.
Uhlířová-Uhrová: J.
U.
(1891–1942),
1993;
◦ Z.
Veselá: Osobnosti brněnského Pedagogického semináře v meziválečném období,
SPFFBU 1994,
I 28.
zv