Jiří Zeman
* 5.
9.
1926 Tábor
Ve své vědecké práci se zabýval především epistemologií, filozofickými otázkami času a filozofickými otázkami přírodních věd, zejména kybernetiky, fyziky, kosmologie a psychologie. Ve svém filozofickém vývoji byl na jedné straně ovlivněn názory a přístupy L. Riegra, analytické filozofie, N. Wienera ad., na druhé straně pak i názory V. Hoppeho, A. Schopenhauera, R. Rollanda, hinduismu, novoplatonismu aj. Kromě filozofie studoval i materiál psychologie, neurofyziologie, a dále přešel i ke studiu kybernetiky, teorie informace, fyziky a kosmologie. Snaha o exaktní analýzu se u něho spojovala se snahou o mezioborovou integraci a o uchopení jednotného obrazu světa a skutečnosti. V práci Poznání a informace (1962) usiloval o detailní aplikaci pojmů informačního kanálu na proces epistemické transformace objektivních jevů v subjektivní obraz. Později aplikoval kybernetické pojmy (informace, entropie, varieta aj.) na ontické otázky světa vůbec, včetně otázek vývoje, času, vědomí a poznání (Teorie odrazu a kybernetika, 1978). Širší problematice přírodovědeckého poznání věnují pozornost jeho knihy Přírodovědecký a gnoseologický aspekt rozpornosti, Filozofie a přírodovědecké poznání a Dialektika, poznání a přírodovědecký obraz světa, v nichž rozebírá např. otázky tzv. spádového modelu reality, rozpornosti v přírodě a v poznání, vývojové jednoty světa, psychofyzického vztahu, pořádku, systému atd. V řadě studií a statí soustředil svou pozornost na filozofické otázky času. Filozofickou koncepci spádu a toku ve světě, kterou opírá o proces dialektický, termodynamický a informační, později spojuje s koncepcí emanační a spirituální (Plotinos, Scotus Eriugena, Böhme ad.) a slučuje tak pól vědecké exaktnosti s pólem spiritualistické všeobsáhlosti. Jeho zatím poslední práce Kosmický energismus (1996) usiluje o tzv. spirituální energismus, kde přechází od líčení podstaty fyzikální energie k vyšším druhům energie (biologické, nervové, psychické) a ke spirituální energii ve světě vůbec (pneuma, prána).
Bibliografie:
◦
Poznání a informace,
1962 (rusky 1966,
angl.
1988);
◦ Kybernetika a moderní věda,
1964;
◦ Teorie odrazu a kybernetika,
1978;
◦ Dialektika,
informace a odraz,
1978;
◦ Přírodovědecký a gnoseologický aspekt rozpornosti,
1981;
◦ Filozofie a přírodovědecké poznání,
1985;
◦ Theory of Reflection and Cybernetics,
Amsterdam – New York 1988;
◦ Dialektika,
poznání a přírodovědecký obraz světa,
1990;
◦ Čas a emanace,
1994;
◦ Kosmický energismus,
1996.
Sborníky:
◦ Information and Brain,
Nerve,
Brain and Memory Models,
Amsterdam 1963;
◦ Conception cybernétique de l'univers,
de l'homme et de la pensée,
3e Congrès Int.
de Cyb.,
Namur 1965;
◦ Signification philosophique de la notion d'information,
Le concept d'information dans la science contemporaine,
Paris 1965;
◦ Information and Psychic Activity,
Cybernetics and the Nervous System,
Amsterdam 1965;
◦ Hranice symbolu,
Symbol v lidském vnímání,
myšlení a vyjadřování,
1992;
◦ Intuice jako mezní forma poznání,
Intuice ve vědě a filozofii,
1993;
◦ Emanační model světa,
Model a analogie ve vědě,
umění a filozofii,
1994;
◦ Duální a neduální epistemologie,
Vesmír,
jazyk,
myšlení,
1994;
◦ Krize tradičního paradigmatu reality,
Realismus ve vědě a filosofii,
1995;
◦ Duální racionalita a problém paradoxu,
Paradox ve vědě a filosofii,
1996.
Časopisecké
příspěvky:
◦ Gnoseological Channel,
Scientia (Milano) 1967;
◦ Origen y significado de la información,
Comunicación (Mexiko) 1979;
◦ Information and Time,
Philosophical Inquiry 1985.
Edice:
◦ Kybernetika ve společenských vědách (s E.
Arab-Oglym,
A.
Kolmanem),
1965;
◦ Time in Science and Philosophy,
Amsterdam 1971;
◦ Entropy and Information in Science and Philosophy (s L.
Kubátem),
Amsterdam 1975;
◦ Dialektika a systémový přístup (s Z.
Javůrkem),
1979;
◦ Integration of Science and the Systems Approach (s A.
D.
Ursulem,
Z.
Javůrkem),
Amsterdam 1984;
◦ K filosofickým otázkám soudobé vědy,
1990.
Literatura:
◦ J.
Covarrubias: Conceptos de J.
Z.,
Comunicación (Mexiko) 1979;
◦ V.
Grulich: Životní jubileum J.
Z.,
FČ 1987;
◦ I.
Adamovič: Body obratu soudobé filozofie,
Věda a technika mládeži 1990.
a