Otakar Zich
* 25. 3. 1879 Městec Králové
† 9. 7. 1934 Praha
Práci v estetice úzce spojoval s látkou uměnovědnou (s hudbou a dramatem) a s problematikou psychologickou a noetickou. Např. r. 1910 se ve studii Estetické vnímání hudby zabýval otázkou empirických metod studia vnímání uměleckých objektů, v tomto případě hudebních skladeb (nebo jejich relativně uzavřených úryvků), tedy nikoli jen jejich „prvků“. Tím „otevřel možnosti ke zkoumání vnitřní vazby ve struktuře díla i aspekty významové, a to v době, kdy se o estetickém strukturalismu ani o umělecké sémantice ještě nehovořilo“ (M. Jůzl, M. Prokop). Zřetel k psychologii (spolu s ohledem na strukturu díla) uplatnil i v pracích K psychologii uměleckého tvoření a O typech básnických (z r. 1918). Uměleckou tvorbu považoval za „vědomou a rozumově ovládanou“, zdůrazňoval však, že „vědecká estetika psychologická žádá indukcí dosažený popis a rozbor jevu uměleckého tvoření“ a že musí být „empirická (Fechnerovo ,von Unten`) a deskriptivní“. Při zkoumání pojmu významové představy vycházel nejen z J. Volkelta („Bedeutungsvorstellung“), ale i – jak ukázal R. Pečman – z Krejčího asociativní teorie. Jeho hlavním dílem se stala rozsáhlá Estetika dramatického umění: Teoretická dramaturgie (1931), jíž už její recenzent J. Mukařovský přisoudil čestné místo v kontextu soudobé vědy o umění, když ukázal její paralely s tendencemi tehdejší funkčně strukturální lingvistiky a vyzdvihl její „veliký a stálý důraz na sémantiku dramatického umění a významovou stránku jeho složek“. Na Mukařovského později navázal Oleg Sus, který analyzoval vliv této Z. práce v 30. a 40. letech, tj. v době „zlatého věku českého myšlení esteticko-uměnovědného“. (Sus v této souvislosti odkazoval i na P. G. Bogatyrova, ruského badatele v oboru funkčně strukturální etnografie, lidového divadla a literatury, jenž v l. 1921–39 žil v ČSR, na Jindřicha Honzla a Jiřího Veltruského.) Podle Suse v Z. chef-d'œuvre bylo uskutečněno „důmyslné scelení struktury uměleckého objektu s její sémantizací, provedené na základě dobově podmíněné teorie významových představ, jíž zasáhla německá estetika (J. Volkelt) do myšlení českého vědce. Estetika dramatického umění“ objevila nové horizonty bádání a uváděla spolu s českým strukturalismem soudobou divadelní vědu na nové cesty. Navíc mu patří místo průkopníka ve vývoji sémantických teorií aplikovaných při rozboru uměleckých děl, a to nejen v dějinách myšlení českého, nýbrž i myšlení evropského, třebaže zůstal po celá desetiletí za hranicemi své vlasti skoro neznám.
Bibliografie:
◦
O typech básnických,
1918;
◦ Sokolstvo z hlediska estetického,
1920;
◦ Symfonické básně B.
Smetany,
1924;
◦ Estetika dramatického umění: Teoretická dramaturgie,
1931,
21987;
◦ Estetika hudby,
1981.
Sborníky:
◦ Několik úvah z theorie hudby,
Výroční zpráva c.k.
vyššího gymnasia v Domažlicích za šk.
r.
1903–04 a 1905–06.
Časopisecké příspěvky:
◦ Poznámka k tzv.
subjektivním spodním tónům,
ČM 1908;
◦ Z posledních let činnosti O.
Hostinského,
ČM 1910;
◦ Estetické vnímání hudby.
Psychologický rozbor na podkladě experimentálním,
ČM 1910,
VKČSN 1911;
◦ K psychologii uměleckého tvoření.
Metodologická úvaha,
ČM 1911;
◦ Estetika na školách středních,
Estetická příprava mysli,
Úkoly české esthetiky,
ČM 1919;
◦ Umělecká etika,
ČM 1927;
◦ Rozhledy po estetice,
ČM 1929.
Literatura:
◦ J. Plavec: O. Z., 1941;
◦ M. Novák: Česká estetika, 1941;
◦ J.
Burjanek: O.
Z.
Studie k vývoji českého muzikologického myšlení,
1966;
◦ J.
Mukařovský: O.
Z.,
Studie z estetiky,
1966;
◦ M.
Jůzl: Univerzitní přednášky O.
Z.
o uměleckém myšlení,
Estetika 1979;
◦ Vědecký odkaz O. Z., ed. R. Pečman, 1981;
◦ J. Volek: Kapitoly z dějin estetiky I,
1985;
◦ R. Pečman: Některé filozofické aspekty Z.
Estetiky dramatického umění,
in Česká filozofie ve třicátých letech našeho století,
1989;
◦ O. Sus: Geneze sémantiky hudby a básnictví v moderní české estetice. Dvě studie o O. Z., 1992;
◦ Z.
Pavlovský: O Z.
„dramatickém umění“,
Divadelní revue 1996.
jg