Dobrovský a Brno

Ivo Pospíšil

Touto glosou zahajujeme v Proudech rubriku Prameny, která má obrátit pozornost našeho čtenářstva k minulosti, neboť paměť je problémem naší doby a takové návraty k pramenům mohou být i dnes užitečné: jednak si uvědomíme, kde dělali naši předkové chyby, kde se možná mýlili nebo přeháněli, ale hlavně poznáme, co podstatného a tehdy nového přinesli a při tom všem se trochu v duši přikrčíme a uvědomíme si, že velikost dneška se pozná právě podle schopnosti poměřovat se se včerejškem, neobjevovat hned Ameriku, která už byla kdysi objevena, a uvědomit si hloubku vzdělání, nadhled, odstup a intelektuální sílu těch, kteří tu byli před námi. I kdyby mělo toto nahlédnutí být jen znamením inspirace, prosté zvídavosti a vědomí, že dnešní místa byla stejně jako dnes zalidněna, ale jinými bytostmi s jejich představami a sny. Prameny proudí směrem k nám a je třeba být k nim laskavý, nechat se jimi omývat a osvěžovat a nebát se pohlédnout ani na jejich zakalené dno. Tváří v tvář proudění času si najednou připadáme menší a skromnost vždy šlechtila a šlechtí.

To, že Josef Dobrovský (1753–1829), patriarcha slavistiky, zemřel v Brně na počátku roku 1829, je všeobecně známo. Rok 1929 byl rokem prvního sjezdu slovanských filologů v Praze, kde Pražský lingvistický kroužek předložil svoje známé teze, ale současně také rokem vydání malé brožury Dobrovský a Brno (Brno 1929). Takřka pietně otvírám první stránku, kde stojí: „Uspořádal Frank Wollman a Eugen Dostál. Štočky zapůjčila Rada města Brna. Nákladem výboru I. sjezdu slovanských filologů v Praze. Vytiskla Polygrafia v Brně.“ Je tam vlastně všechno, včetně tehdejších tiskařských technologií. A také to, že nejen slavisté organizující sjezd, ale také lidé z tehdejšího vedení města Brna si byli vědomi důležitosti této edice již proto, že Slovanský seminář Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, předchůdce dnešního Ústavu slavistiky, byl zakládajícím pracovištěm Masarykovy univerzity.1

Úvodní studii napsal asistent Slovanského semináře PhDr. Miloš Noha (1901–2000), který se jinak zabýval srovnávací slovanskou jazykovědou, publikoval práce ze srbochorvatštiny a překládal také z ruštiny. Noha detailně popisuje vztah Josefa Dobrovského, který byl tradičně spojován převážně s Prahou a Olomoucí, k Brnu, když odhlédneme od tradičních center vědy, kde nějakou dobu působil, jako byla Vídeň, odkud vlastně do Brna přijíždí na svou poslední cestu, s nejstarší slavistikou, Gotha, Hamburk, Stockholm, Uppsala, Lund, Sankt-Petěrburg a Moskva, kam vedla jeho cesta spolu s hrabětem Jáchymem Šternberkem roku 1792 za peníze (1000 zlatých) české šlechty, kde měli hledat státoprávní listiny ukořistěné a dovezené do Švédska za třicetileté války. S touto cestou je také spojována hypotéza amerického žáka Romana Jakobsona, druhdy profesora a od roku 1968 čestného doktora Masarykovy univerzity, Edwarda Keenana o Josefu Dobrovském jako možná nedobrovolném původci Slova o pluku Igorově, která byla řadou slavistů rozhořčeně odmítnuta i při Keenanově pražské přednášce.2 Autor ukazuje, jak si Dobrovský oblíbil Moravu a jak se o tom zmiňuje ve svém dopise příteli Cerronimu z 6. března 1801. Noviciátu dosáhl totiž právě v Brně; k Moravě se vrací ještě ve vzpomínkách na své sny o misionářském poslání v Indii jako člen Tovaryšstva Ježíšova. Po návratu z Ruska roku 1793 pobyl na Moravě již jen krátce a jelikož se jeho další cesty do Brna neuskutečnily, s Cerronim, který zemřel 3. září 1826, se už nesetkal. Pětasedmdesátiletý Dobrovský přijel na své poslední, osudové cestě do Brna 17. prosince 1828. Zde se Noha opírá o svědectví hraběte Kinského v jeho dopise Václavu Hankovi a o Palackého líčení posledních dní Dobrovského, potažmo také o článek v Brünner Zeitung z 11. ledna 1829. Dobrovský zemřel 6. ledna 1829 v klášteře u Milosrdných bratří na celkové selhání organismu vyvolané zápalem plic, když ještě krátce předtím sloužil mše a navštívil rajhradský klášter; odmítl pozvání k pobytu u starobrněnských augustiniánů, kde předtím obědval, a dal přednost Milosrdným bratřím. Patriarcha slavistiky byl pohřben na hřbitově sv. Václava na Starém Brně a po jeho zrušení, když se zamítly plány na převezení vědcových ostatků do Prahy, bylo tělo uloženo roku 1909 na Ústředním hřbitově v Brně; hrob zdobí jehlanovitý pomník, který navrhl architekt Leo von Klenz a dal zhotovit Dobrovského přítel Hugo František Salm-Reifferscheidt.

Autorem druhé stati je historik umění prof. PhDr. et JUDr. Eugen Dostál, rodák z Příbora (1899–1943), jenž líčí Brno v době Dobrovského a doprovází je dobovými vyobrazeními. Následně ukazuje na teprve postupnou industrializaci města a jeho národnostní poměry: „Hlavním novým prvkem v tehdejším Brně jsou nové továrny, stavby užitkové, nenáročné, chladné, velmi střízlivé. Tyto stavby uzavírají kruhem staré gotické a barokní Brno, jež bylo dostavěno právě v době, kdy mladý Dobrovský poprvé zavítal do Brna. Minorité u kostela sv. Janů dokončili již barokisaci svého chrámu v třicátých letech XVIII. století, jesuitský kostelík se skvěl novou dekorací rokokovou, vnitřní výzdoba i vnější oprava dómu byly dokončeny. Také dominikánský kostel byl úplně znovu dekorován a v tomášském kostele byly již zahlazeny všechny stopy obléhání Švédy. Opravami a přístavbami měšťanských domů v městě dostalo vnitřní Brno ráz barokního města; gotika úplně ustoupila tu hravé, tu zase přísné dekoraci barokní. Na Dominikánském náměstí dokončovala se právě tehdy úprava jedné z nejkrásnějších barokních budov brněnských, domu zemských stavů. Na Zelném trhu dominoval uprostřed menších domů barokních, z nichž mnohé se ještě zachovaly, neporušený ještě palác dietrichsteinský, dnešní zemské muzeum. Budova reduty neboli městského divadla nebyla za pobytu Dobrovského v Brně ještě dokončena.“ (s. 21). Arne Novák (1880–1939) ve studii Vědecké tradice Josefa Dobrovského v Brně je k Brnu značně kritický a uvádí je do souvislosti s tzv. bludy doby romantické jako vášnivý příznivec pozitivismu/realismu: „Sami duchovní vůdcové romantické Moravy, kteří naplnili vědecké snažení zápalem buditelským, podlehli těmto osudným omylům a nadobro se odchýlili od oněch hesel, které byl dal Dobrovský duchovědám na Moravě do vínku: Alois Vojtěch Šembera, jenž jako literární historik sběratelsky i metodicky pokračoval na dráze Dobrovského a Jungmannově, přidržoval se v dějezpytném bádání pozdějších výmyslů a báchorek, jaké kritika patriarchova chtěla z našich dějin vymýtiti; František Matouš Klácel, svým filosofickoetickým úsilím Dobrovskému vlastně blízký, nahradil ve filologii řádnou a spolehlivou empirii libovolnou spekulací heglovskou, jíž by se byl tvůrce Lehrgebäude a Institutiones rozhorleně a opovržlivě zděsil.“ (s. 25). Ukazuje se, že obraz Dobrovského jako takřka světce ne zcela odpovídá novým pohledům a že tu Arne (Arnošt) Novák svým Brňanům, mezi nimiž se ve svém životě realizoval, dosti křivdil. Vždyť právě Šembera, později profesor české řeči a literatury na univerzitě ve Vídni, nehledě na tvorbu Matouše Klácela, se stal před tzv. realisty odvážným kritikem proslulých Rukopisů, když ještě mladí pozitivističtí lvi chytře vyčkávali, aby se nestřetli s prudkými národními vášněmi, které Šemberu v podstatě uštvaly k smrti; dosvědčuje to i korespondence mladého Masaryka s jeho – zdá se – platonickou přítelkyní, kterou nakonec odvrhl, Šemberovou dcerou Zdeňkou.3

Nakonec Frank (František) Wollman (1888–1969) v druhém roce svého brněnského působení mapuje ve stati Slavistika na Masarykově universitě v Brně vývoj oboru od založení druhé české univerzity roku 1919, spíše však 1921. Svou studii končí těmito slovy: „Seminář pro slovanskou filologii má šest oddělení: obecně slovanské jazykozpytné, obecně slovanské literární, české jazykozpytné, české literární starší a novější a ruské oddělení. Knihovna slovanského semináře má na 18 000 svazků. Posluchačů na slavistice bylo zapsáno v zimním semestru roku 1928/29 191. Slavistice na Masarykově univerzitě připadá kromě obecných úkolů odborných ještě jeden velmi vážný: spojovati historické země se Slovenskem a Podkarpatskou Rusí poutem vážného nad hesla dne povzneseného poznání. A tento úkol také vyplní, jdouc ve šlépějích Dobrovského.“ Zajímavé svědectví doby.



Mohlo by vás z této kategorie také zajímat