(Klíčové) kompetence v českém vzdělávání: Proč si navzájem nerozumíme?
Roč.26,č.3(2021)
Studia paedagogica
kompetence; RVP ZV; kurikulum
[1] Baartman, L. K., Bastiaens, T. J., Kirschner, P. A., & Van der Vleuten, C. P. (2007). Evaluating assessment quality in competence-based education: A qualitative comparison of two frameworks. Educational Research Review, 2(2), 114−129. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2007.06.001 | DOI 10.1016/j.edurev.2007.06.001
[2] Češková, T. (2020a). Interakce při řešení problémově orientovaných úloh ve výuce přírodovědy. Orbis Scholae, 14(1), 49−80. https://dx.doi.org/10.14712/23363177.2020.3 | DOI 10.14712/23363177.2020.3
[3] Češková, T. (2020b). Když potenciálně rozvíjející situace nerozvíjí: kritické didaktické incidenty v problémově orientované výuce. Pedagogika, 70(2), 197–223. https://dx.doi.org/10.14712/23362189.2020.1636 | DOI 10.14712/23362189.2020.1636
[4] ČŠI. (2018, 23. února). Analýza zahraničních systémů hodnocení klíčových kompetencí a systémů hodnocení netestovatelných dovedností se souborem doporučení pro školní hodnocení klíčových kompetencí RVP ZV a externí hodnocení školní podpory rozvíjení klíčových kompetencí RVP ZV. http://www.csicr.cz/html/2018/Analyza_klicovych_kompetenci/html5/index.html?&locale=CSY
[5] Delors, J., Al Mufti, I., Amagi, I., Carneiro, R., Chung, F., Geremek, B., Gorham, W., Kornhauser, A., Manley, M., Quero, M. P., Savané, M. A., Singh, K., Stavenhagen, R., Suhr, M. W., & Nanthao, Z. (1998). Learning: The treasure within. Report to UNESCO of the International Comission on Education for the twenty-first century. Unesco Publishing.
[6] Doporučení Rady ze dne 22. května 2018 o klíčových kompetencích pro celoživotní učení (Text s významem pro EHP). (2018). https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)&from=EN
[7] Elam, S. (1971). Performance based teacher education. What is the state of the art? American Association of Colleges for Teacher Education.
[8] Eraut, M. (2002). Developing professional knowledge and competence. Routledge.
[9] European Commission. (2019, 8. července). Key competences for lifelong learning. https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/297a33c8-a1f3-11e9-9d01-01aa75ed71a1/language-en
[10] Eurydice. (2002). Key Competencies. A developing concept in general compulsory education. http://www.edmide.gr/KEIMENA%20E.U/key%20competences%20Europe.pdf
[11] Fidrmuc, J. (2018, 13. prosince). Revize RVP všeobecně vzdělávacích předmětů [Příspěvek prezentovaný na konferenci]. Konstruktivistické přístupy ve vzdělávání v perspektivě (nejen) oborových didaktik, Brno, Česká republika.
[12] Ford, M. E. (1992). Motivating humans: Goals, emotions, and personal agency beliefs. Sage.
[13] Gonczi, A. (1994). Competency based assessment in the professions in Australia. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 1(1), 27–44. https://doi.org/10.1080/0969594940010103 | DOI 10.1080/0969594940010103
[14] Gordon, J., Halász, G., Krawczyk, M., Leney, T., Michel, A., Pepper, D., Putkiewicz, E., & Wiśniewski, J. (2009). Key competences in Europe: Opening doors for lifelong learners across the school curriculum and teacher education. CASE.
[15] Harris, B. (2001). Are all key competencies measurable? An education perspective. In D. S. Rychen & L. H. Salganik (Eds.), Defining and selecting key competencies (pp. 222–227). Hogrefe & Huber.
[16] Hartig, J., Klieme, E., & Leutner, D. (Eds.). (2008). Assessment of competencies in educational contexts. Hogrefe.
[17] Helmke, A. (2009). Unterrichtsqualität und Lehrerprofessionalität: Diagnose, Evaluation und Verbesserung des Unterrichts. Klett.
[18] Hodge, S. (2007). The origins of competency-based training. Australian Journal of Adult Learning, 47(2), 79–209.
[19] Hodkinson, P. (1992). Alternative models of competence in vocational education and training. Journal of Further and Higher Education, 16(2), 30–39. https://doi.org/10.1080/0309877920160204 | DOI 10.1080/0309877920160204
[20] Hučínová, L. (2004, 29. června). Klíčové kompetence: nová výzva z EU II. Metodický portál RVP.cz. https://clanky.rvp.cz/clanek/c/ZVN/13/KLICOVE-KOMPETENCE---NOVAVYZVA-Z-EU-II.html/
[21] Hučínová, L. (2005, 22. října). Klíčové kompetence: nová výzva z EU I. Metodický portál RVP.cz. https://clanky.rvp.cz/clanek/c/ZVN/10/KLICOVE-KOMPETENCE---NOVA-VYZVAZ-EU-I.html/
[22] Hutmacher, W. (1996, 30. března). Key competencies for Europe [Report of the Symposium]. Council for Cultural Co-operation (CDCC), A secondary education for Europe, Berne, Switzerland. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED407717.pdf
[23] Chytrý, V., Medová, J., Říčan, J., & Škoda, J. (2020). Relation between pupils' mathematical self-efficacy and mathematical problem solving in the context of the teachers' preferred pedagogies. Sustainability, 12(23), 1–22. https://doi.org/10.3390/su122310215 | DOI 10.3390/su122310215
[24] Janík, T., Slavík, J., Najvar, P., Hajdušková, L., Hesová, A., Lukavský J., Minaříková, E., Píšová, M., & Švecová, Z. (2011). Kurikulární reforma na g ymnáziích: od virtuálních hospitací k videostudiím. Výzkumná zpráva NÚV.
[25] Janík, T., Slavík, J., Mužík, V., Trna, J., Janko, T., Lokajíčková, V., Lukavský, J., Minaříková, E., Sliacky, J., Šalamounová, Z., Šebestová, S., Vondrová, N., & Zlatníček, P. (2013). Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Masarykova univerzita.
[26] Jarníková, J., & Tupý, J. (2011). Výzkum kvality výuky prostřednictvím hospitací. NÚV, divize VÚP.
[27] Kaščák, O., & Pupala, B. (2009). Výchova a vzdelávanie v základných diskurzoch. Rokus.
[28] Kaščák, O., & Pupala, B. (2012). Škola zlatých golierov: vzdelávanie v ére neoliberalizmu. Slon.
[29] Klieme, E., Hartig, J., & Rauch, D. (2008). The concept of competence in educational contexts. In J. Hartig, E. Klieme, & D. Leutner (Eds.), Assessment of competencies in educational contexts (pp. 3–22). Hogrefe.
[30] Knecht, P. (2014). Příležitosti k rozvíjení kompetence k řešení problémů v učebnicích a ve výuce zeměpisu. Munipress.
[31] Knecht, P, Janík, T., Najvar, P., Najvarová, V., & Vlčková, K. (2010). Příležitosti k rozvíjení kompetence k řešení problémů ve výuce na základních školách. Orbis Scholae, 4(3), 37–62. https://doi.org/10.14712/23363177.2018.110 | DOI 10.14712/23363177.2018.110
[32] Kofroňová, O. (1998). Transformace kurikula v rámci projektu PHARE "Reforma odborného vzdělávání". Pedagogika, 48(4), 371–379.
[33] Koncepce řešení problémových úloh ve výzkumu PISA 2003. (2003). Ústav pro informace ve vzdělávání. https://www.csicr.cz/getattachment/cz/O-nas/Mezinarodni-setreni-archiv/PISA/PISA2003/Koncepce-reseni-problemovych-uloh-publikace.pdf
[34] Lokajíčková, V. (2013). Kompetence k učení a možnosti jejího rozvíjení a hodnocení: vymezení pojmu a přehled současných přístupů. Pedagogická orientace, 23(3), 318–341. https://doi.org/10.5817/PedOr2013-3-318 | DOI 10.5817/PedOr2013-3-318
[35] Lokajíčková, V. (2014). Kvantitativní analýza výukových situací z pohledu rozvíjení kompetence k učení ve výuce zeměpisu: vybrané výsledky výzkumu. In T. Janík, J. Slavík, V. Lokajíčková, A. Bendová, K. Gažová, M. Horáčková, I. Janoušková, L. Pavlíčková, K. Ševčíková, J. Vlčková, & L. Ziembová, Školní vzdělávání: Učitel – vyučování, žák – učení (s. 93−120). Masarykova univerzita.
[36] Manley, K., & Garbett, R. (2000). Paying Peter and Paul: R concepts of expertise with competency for a clinical career structure. Journal of Clinical Nursing, 9(3), 347–359. https://doi.org/10.1046/j.1365-2702.2000.00408.x | DOI 10.1046/j.1365-2702.2000.00408.x
[37] McClelland, D. C. (1973). Testing for competence rather than for "intelligence". American Psychologist, 28(1), 1–14. https://doi.org/10.1037/h0034092 | DOI 10.1037/h0034092
[38] McMullan, M., Endacott, R., Gray, M. A., Jasper, M., Miller, C. M., Scholes, J., & Webb, C. (2003). Portfolios and assessment of competence: A review of the literature. Journal of Advanced Nursing, 41(3), 283–294. https://doi.org/10.1046/j.1365-2648.2003.02528.x | DOI 10.1046/j.1365-2648.2003.02528.x
[39] Mertens, D. (1974). Schlüsselqualifikationen Thesen zur Schulung für eine moderne Gesellschaft. Mitteilungen aus der Arbeitsmarkt und Berufsforschung, 7, 36–43.
[40] MŠMT. (2001). Národní program rozvoje vzdělávání v České republice: Bílá kniha. Tauris.
[41] MŠMT. (1999, květen). Koncepce vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy v České republice. https://www.vlada.cz/cz/clenove-vlady/historie-minulych-vlad/!-koncepce-vzdelavania-rozvojevzdelavaci-soustavy-v-cr-2094/
[42] Morcke, A. M., Dornan, T., & Eika, B. (2013). Outcome (competency) based education: An exploration of its origins, theoretical basis, and empirical evidence. Advances in Health Sciences Education, 18(4), 851–863. https://doi.org/ 10.1007/s10459-012-9405-9 | DOI 10.1007/s10459-012-9405-9
[43] Národní ústav odborného vzdělávání [NÚOV]. (n.d.). K vývoji konceptu klíčových kompetencí. http://www.nuov.cz/k-vyvoji-konceptu-kk#article
[44] Norris, N. (1991). The trouble with competence. Cambridge Journal of Education, 21(3), 331–341. https://doi.org/10.1080/0305764910210307 | DOI 10.1080/0305764910210307
[45] Papáček, M. (2010). Badatelsky orientované přírodovědné vyučování cesta pro biologické vzdělávání generací Y, Z a alfa? Scientia in Educatione, 1(1), 33–49. https://doi.org/10.14712/18047106.4 | DOI 10.14712/18047106.4
[46] PISA. (2003). The PISA 2003 assessment framework – mathematics, reading, science and problem solving knowledge and skills. OECD.
[47] PISA 2012: Koncepční rámec pro z jišťování schopnosti řešit problémy. (2012). Česká školní inspekce. http://www.csicr.cz/html/PISA-KoncepRamec/html5/index.html?&locale=CSY&pn=1
[48] PISA. (2017). PISA 2015: Assessment and analytical framework: Science, reading, mathematic, financial literacy and collaborative problem solving. OECD.
[49] Proposal for a council recommendation on key competences for lifelong learning. (2018). http://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-5464-2018-ADD-2/EN/pdf
[50] Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. (2005). NÚV.
[51] Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. (2021). MŠMT.
[52] Recommendation of the European Parliament and of the Council on key competences for lifelong learning. (2006, 18. prosince). Official Journal of the European Union, 394, 10–18. https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:394:0010:0018:en:PDF
[53] Roth, H. (1971). Pädagogische Anthropologie. Schroedel.
[54] Rychen, D. S. (2001). Introduction. In D. S. Rychen & L. H. Salganik (Eds.), Defining and selecting key competencies (pp. 1–16). Hogrefe & Huber Publishers.
[55] Rychen, D. S., & Salganik, L. H. (Eds.). (2001). Defining and selecting key competencies. Hogrefe & Huber Publishers.
[56] Sadler, D. R. (2013). Making competent judgments of competence. In S. Blömeke, O. ZlatkinTroitschanskaia, Ch. Kuhn, & J. Fege (Eds.), Modeling and measuring competencies in higher education (pp. 11–27). Sense Publishers.
[57] Sekundární analýz y výsledků šetření PISA 2012 – řešení problémů. (2014). Česká školní inspekce. http://www.csicr.cz/html/Sekundarni_reseni_problemu/html5/index.html?&locale=CSY&pn=1
[58] Shavelson, R. J. (2010). On the measurement of competency. Empirical research in vocational education and training, 2(1), 41−63. https://doi.org/10.1007/BF03546488 | DOI 10.1007/BF03546488
[59] Skalková, J. (2005). Rámcové vzdělávací programy – dlouhodobý úkol. Pedagogika, 55(1), 4–19.
[60] Slavík, J., Janík, T., Najvar, P., & Knecht, P. (2017). Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Masarykova univerzita.
[61] Strategický rámec Česká republika 2030. Vzdělávání. (2017). Úřad vlády ČR. https://www.cr2030.cz/strategie/kapitoly-strategie/lide-a-spolecnost/1-4-vzdelavani/
[62] Štech, S. (2009). Zřetel k učivu a problém dvou modelů kurikula. Pedagogika, 59(2), 105–115.
[63] Štech, S. (2013). Když je kurikulární reforma evidence-less. Pedagogická orientace, 23(5), 615–633. http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2013-5-615 | DOI 10.5817/PedOr2013-5-615
[64] The definition and selection of key competencies: Executive summary. (2005). Dostupné z https://www.deseco.ch/bfs/deseco/en/index/02.parsys.43469.downloadList.2296.DownloadFile.tmp/2005.dskcexecutivesummary.en.pdf
[65] Tupý, J. (2018). Tvorba kurikulárních dokumentů v České republice. Historicko-analytický pohled na přípravu kurikulárních dokumentů pro základní vzdělávání v letech 1989–2017. Munipress.
[66] Veteška, J., & Tureckiová, M. (2008). Kompetence ve vzdělávání. Grada Publishing.
[67] Weinert, F. E. (2001). Concept of competence: A conceptual clarification. In D. S. Rychen & L. H. Salganik (Eds.), Defining and selecting key competencies (pp. 45–66). Hogrefe & Huber.
[68] Westera, W. (2001). Competences in education: A confusion of tongues. Journal of Curriculum Studies, 33(1), 75–88. https://doi.org/10.1080/00220270120625 | DOI 10.1080/00220270120625
[69] Willbergh, I. (2015). The problems of 'competence' and alternatives from the Scandinavian perspective of Bildung. Journal of Curriculum Studies, 47(3), 334–354. https://doi.org/10.1080/00220272.2014.1002112 | DOI 10.1080/00220272.2014.1002112
Copyright © 2021 Studia paedagogica