Mgr. Michal Křístek, M.Phil.,
Ph.D.
Ústav českého jazyka
Filozofická fakulta Masarykovy univerzity
A modern presentation
of practical skills in rhetoric through a TV course
Klíčová slova: rétorika, stylistika, věcné texty, televizní kursy
Anotace: Příspěvek je věnován charakteristice televizního kursu veřejné komunikace z 80. let 20. století; všímá si především způsobům rozvíjení komunikačních dovedností v rámci různých profesních prostředí (učitelé, lékaři apod.).
Annotation: The article deals with characterization of a 1980s TV course in rhetoric; the focus is especially on the ways of developing skills in communication necessary for teachers, doctors etc.
Prezentace moderního pojetí rétoriky prostřednictvím televize
(cyklus Mluvím,
mluvíš...)
Pětidílný cyklus Mluvím,
mluvíš..., který r. 1986 vyrobilo ostravské studio Čs. televize,
představuje v českém kontextu ojedinělý pokus seznámit širší veřejnost
s moderní koncepcí rétoriky (stranou ponecháváme pořady věnované jiným
aspektům jazyka, jako např. Tajemství
řeči z 60. let 20. stol., připravované K. Pechem). Autorem námětu a scénáře
byl J. Hubáček – ten společně s M. Skarlandtovou
také celý cyklus uváděl; na pořadu se dále podíleli mj. režisér J. Flak a
kameraman F. Bezděk. (Protože pisatel tohoto příspěvku v době, kdy cyklus
vznikal, právě končil základní školu a s kompletním zněním se seznámil
teprve nedávno, prostřednictvím videozáznamu,
lze tento jubilejní článek chápat také jako pokus o poněkud opožděnou
recenzi – i s přihlédnutím ke změnám, které se od té doby odehrály.)
Cyklus je rozdělen do pěti přibližně půlhodinových dílů – I. Mluvit umí každý, II. Říkáš pravdu?, III. Ten
sloh!, IV. O správné dikci, V. Osobnost řečníka. Vychází z pojetí
rétoriky jako nauky o praktických komunikačních dovednostech, zmiňuje se však
také o vazbách mezi rétorikou a filozofií, sociologií, estetikou, pedagogikou
apod. Zdůrazněna je nutnost rovnováhy ve
třech základních rovinách projevu – obsahové, slohové a zvukové. Každé
z těchto rovin se pak cyklus podrobně věnuje - opomíjena tedy není ani
jiná příbuzná disciplína, která má s rétorikou některé styčné body a které
se J. Hubáček rovněž věnuje, totiž stylistika. Koncepce celého cyklu vychází
z dlouholetých teoretických i praktických zkušenosti J. Hubáčka –
řečnickým projevům byly věnovány jak některé z jeho knižních prací
(Hubáček, 1983), tak skripta (Hubáček, 1980 – viz také seznam literatury
uvedený v těchto pracích) a zaměřuje se na ně i ve své pedagogické
činnosti - cyklus obsahuje např. např. úryvek ze semináře J. Hubáčka o jazykové
kultuře a také procvičování různých
výslovnostních jevů se studenty.
Protože důraz je v celém cyklu kladen především na rozvíjení
praktických komunikačních dovedností, jak bylo připomenuto výše, odpovídá
tomuto zaměření také výběr odborné literatury, doporučené k dalšími
studiu. Z publikací dostupných v době, kdy cyklus vznikal, autor
vybral položky pokrývající co nejširší okruh témat vztahujících se
k rétorice – kromě prakticky orientovaných prací (Dohalská,
aj., 1985, Hubáček, 1983, Toman, 1981) je připomenuta také práce věnující se
vývoji rétoriky (Kraus, 1981) a jedno z klasických děl antického období (Quintilianus, 1985). Ačkoliv za dobu, která od vzniku cyklu
uplynula, vznikly nové práce zaměřující se na podobnou problematiku (např.
Kohout, 1995, Lotko, 1997), někdy orientované jen na jeden její dílčí úsek
(Gruber, 1998), i přepracované verze starších publikací (Kraus, 1998), lze
říci, že výběr výše uvedených pěti prací je přínosný a velice promyšlený. Pokud
ponecháme stranou pasáže vztahující se k reáliím doby, v níž tyto
práce vznikaly (to platí především pro první tři z nich), mohou stále
poskytnout uživatelům fundované a srozumitelně podané informace.
Lze říci, že cyklus plně využívá
možností, které televizní zpracování nabízí – nejde jen o vystupování samotných
průvodců pořadem, tedy J. Hubáčka a M. Skarlandtové,
kteří svým vystupováním prakticky demonstrují obecné teoretické zásady a působí
tak jako mluvní vzory. Jedná se také o pečlivý výběr hostů a ukázky
doprovázející výklad. Divákům se představují hosté z různých profesí,
v nichž je veřejná komunikace v různých podobách součástí pracovní
náplně – ředitelka mateřské školky, učitel odborného učiliště, tajemnice Sboru
pro občanské záležitosti a podobně. Každý z nich se dělí o své praktické
zkušenosti s veřejným vystupováním a příslušná oblast komunikace je také
doprovázena ilustrační ukázkou.
Ukázky samy se v cyklu
vyskytují poměrně často a lze je rozdělit do tří skupin: jednak to jsou ukázky
zaznamenané v autentických prostředích (mateřská školka, učiliště,
vysokoškolská učebna, ordinace) – právě ty bývají spojeny s vystoupením
hostů. Do cyklu jsou také zařazeny ukázky z dobových televizních
programů, v nichž se objevují řečnická vystoupení (Nemocnice na kraji města, Synové a dcery Jakuba skláře) – tedy
stylizované materiály –, a ukázky vytvořené ve spolupráci s ostravskými
herci pro tento pořad (např. různé typy chyb řečníka při veřejných projevech).
To vše přispívá k rozmanitosti pořadu a nabízí divákům možnost pevněji si osvojovat i samostatně ověřovat
prezentované teoretické poznatky. Závěrem jsou pak praktické rady řečníkům
shrnuty do deseti bodů, které jsou zaměřeny nejen na řečnická vystoupení
v užším slova smyslu, ale také na rozvoj osobnosti lidí, kteří se
veřejnému vystupování věnují. Je zde připomenuta například zásada být vnímavý k okolí, potřeba být motivován, tj. být přesvědčen o
užitečnosti svého sdělení, umět
vystupovat, naslouchat jiným a hledat poučení.
Jak
ukazuje i těchto několik vybraných zásad, celková koncepce pořadu je svou
povahou nadčasová; doba, v níž cyklus vznikl, se v něm projevuje
spíše okrajově, v některých technických bodech (oslovování J. Hubáčka
slovy soudruhu doktore, skutečnost,
že jedním z hostů byl také pracovník ideologického oddělení krajského
výboru komunistické strany). K nadčasovému vyznění přispívají tři
hlavní faktory: 1) komplexnost pojetí
zvolené problematiky. Seriál se kromě řečnických dovedností samých věnuje
také mj. obecným otázkám jazyka a jeho fungování ve společnosti, problematice
stylu a stylizace, etickým hlediskům řečnických projevů, především ve vztahu ke
způsobům argumentace - nejedná se tedy o návody typu „snadno a rychle“, ale o
připomenutí skutečnosti, že kultivované a situaci adekvátní vyjadřování je
především záležitostí systematického, všestranného a dlouhodobějšího
zdokonalování osobnosti řečníka (viz také body připomenuté výše).
Dalším důležitým faktorem je 2) praktická orientace cyklu – zaměření na situace, v nichž se
denně ocitá množství lidí, kteří v rámci své profese alespoň základní
znalosti pravidel veřejné komunikace potřebují (učitelé, lékaři, veřejní
pracovníci).
S praktickou orientací cyklu souvisí také 3) zaměření na věcné texty – hned úvodem je
zařazena ukázka slavnostního projevu, konkrétně přípitku na svatební hostině, a
doprovází ji komentář průvodce, který upozorňuje, že projevy tohoto druhu jsou
velice náročné. Naprostá většina ukázek je věnována typům projevů, které se
v každodenní komunikaci vyskytují častěji a v nichž se mnohem výrazněji než estetická
funkce uplatňují jiné funkce jazyka – např. různé druhy odborně sdělné funkce
(referát, výklad různého stupně náročnosti apod.). Velice názorná je
v tomto ohledu konfrontace dvou textů na stejné téma – zánět okostice.
Nejprve je citován text Karla Čapka, který beletristickou formou líčí
zkušenosti trpícího pacienta, a bezprostředně poté následuje naprosto odlišné
ztvárnění téže problematiky – videozáznam ze zubní ordinace, kdy lékař
vysvětluje studentům průběh tohoto onemocnění. Tyto dvě ukázky patří
k materiálům, jež jsou využity jako názorný materiál k výkladu o
stylu, slohotvorných činitelích, slohových postupech a dalších příbuzných pojmech.
Přestože od vzniku televizního cyklu Mluvím, mluvíš... uplynulo téměř dvacet let, lze říci, že poznatky
v něm obsažené jsou stále využitelné a inspirativní; navíc se jedná o
pořad, který je v oblasti tohoto způsobu zprostředkovávání informací o moderní
rétorice průkopníkem.
Literatura:
DOHALSKÁ, M., aj. 1985.
Mluvím, mluvíš, mluvíme : kapitoly z moderní rétoriky. Praha :
Horizont.
GRUBER, D.
1998. Řečnické triky. 3., přepracované a doplněné vydání. Ostrava : Repronis.
Hubáček, J. 1980. Kultura mluvené řeči.
Ostrava : Pedagogická fakulta.
Hubáček, J. 1983. Jak mluvit a přednášet.
Ostrava : Profil.
KOHOUT,
J. 1995. Rétorika : umění mluvit a jednat s lidmi. Praha : Management Press.
KRAUS, J.
1981. Rétorika v dějinách jazykové komunikace. Praha : Academia.
KRAUS, J.
1998. Rétorika v evropské kultuře. 2., přepracované vydání. Praha :
Academia.
LOTKO, E.
1997. Kapitoly ze současné rétoriky. Olomouc : Vydavatelství Univerzity
Palackého.
QUINTILIANUS,
M. F.: Základy rétoriky. Přel. V. Bahník. Praha, Odeon 1985.
TOMAN, J.
1981. Jak dobře mluvit. 3., upravené
vydání. Praha : Svoboda.
Tento příspěvek vznikl v rámci projektu
„Kontrastivní studium věcných textů“ (GA ČR
405/02/0349).
Bibliografický údaj: KŘÍSTEK, M. Prezentace moderního pojetí rétoriky prostřednictvím televize (cyklus Mluvím, mluvíš...). In Bogočová, I. (ed.). Sborník prací FF OU věnovaný životnímu jubileu prof. PhDr. Jaroslava Hubáčka, CSc. a doc. PhDr. Naděždy Bayerové, CSc. Ostrava : Filozofická fakulta OU 2004, s. 283-286.