Aplikace počítačové lingvistiky při tvorbě on-line kurzu češtiny mluvtecesky.net
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2015 |
Druh | Vyžádané přednášky |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Příspěvek na příkladu webových stránek mluvtecesky.net ukazuje možnosti využití počítačové lingvistiky při tvorbě kurzů češtiny pro cizince. Počítačovělingvistickou podporu projektu poskytlo Centrum jazykového vzdělávání MU ve spolupráci s Fakultou informatiky MU. Lemmatizací korpusu vytvořených učebních textů s využitím morfologického analyzátoru byl nejprve odvozen frekvenční slovník pro kurz i jednotlivé jeho části – ten lze využít ke stanovení rozsahu kurzu (počet vyučovaných lexikálních jednotek), určení pokryté slovní zásoby (obecné i odborné), poloautomatické přípravě studijních pomůcek (seznamy slov k jednotlivým lekcím) a do jisté míry i k odstranění překlepů a prosazení jednotné terminologie. Seznam lemmat se stal podkladem pro tvorbu překladového slovníku, který umožňuje studentům kliknutím na slovo v českém textu získat jeho orientační překlad do zvoleného jazyka. Především však byl vzniklý slovník provázán s databází tvarů českých slov použitého morfologického analyzátoru tak, že ke každému slovu dovede aplikace nejen určit jeho gramatické kategorie, ale také zobrazit kompletní deklinační/konjugační tabulku příslušného lemmatu. Konečně v oblasti výuky českého tvarosloví byl zaujat inovativní přístup usilující o nalezení kompromisu mezi zjednodušenými a často neúplnými systémy slovních vzorů, používanými učiteli češtiny jako cizího jazyka, se strojově odvozeným systémem paradigmat interně používaných v počítačové lingvistice, který je sice bezvýjimkový a přitom všeobjímající, nicméně ve své neupravené podobě je pro svou komplexnost v praxi nepoužitelný. Výstupem je středně rozsáhlá sada vzorových slov, k nimž byla na základě morfologické podobnosti rozřazena všechna slova ze slovníku souběžně s vyznačením odchylek od očekávatelných pravidelně utvořených tvarů. Motivací byla vidina, že po podrobném seznámení se s jednotlivými vzory již studentům ke zvládnutí tvarosloví nových slov postačí jen všímat si jejich náležitosti ke vzoru a vyznačených výjimek. |