Diálogo interdisciplinar entre la literatura infantil y juvenil checa y la psicología evolutiva
Název česky | Mezioborový dialog mezi současnou českou literaturou pro děti a mládež a vývojovou psychologií |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2024 |
Druh | Další prezentace na konferencích |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Konferenční příspěvek metodou interpretační analýzy zkoumá výběr z literatury pro děti a mládež. Výběr textů vychází z knih českých spisovatelů oceněných po roce 2000, s výrazným tématem, které se dotýká psychologie, ať už jde o emoce v knize Modrý Poťouch Miloše Kratochvíla, sociální vztahy v knize Sísa Kyselá a ušmudlaný rytíř Martiny Drijverové či téma vzpomínky zasuté do podvědomí zpracované v knize Zločin na Starém Městě pražském Daniely Krolupperové. Příspěvek ukazuje, jak se ve vybrané literatuře pro děti a mládež témata psychologie odráží, jak reflektují daný vývojový stupeň dětských čtenářů, jimž jsou prózy určeny. Modrý Poťouch Miloše Kratochvíla je určen předškolním dětem od pěti let věku, příběh Sísa Kyselá a ušmudlaný rytíř Martiny Drijverové je doporučen pro děti od sedmi let věku, tedy pro začínající čtenáře mladšího školního věku a próza s detektivní zápletkou Zločin na Starém Městě pražském Daniely Krolupperové je věnovaná dospívajícím čtenářům od dvanácti let. Studie hledá formativní scénáře, které oslovují jak hrdiny vyprávěných příběhů, tak dětského čtenáře daného věku, jenž je prostřednictvím literatury zkoumá a orientuje se v nich, poznává prožitky, emoce, vztahy a objevuje své místo v sociálních skupinách. Příspěvek je součástí rozsáhlejšího disertačního výzkumu a klade si za cíl zkoumat ve vybraných textech českých spisovatelů literatury pro děti a mládež psychologické charakteristiky postav v různých etapách psychického vývoje, popsat a kategorizovat vývojové úkoly, postoje, vlastnosti a hodnoty, které jsou v těchto prózách akcentovány, a srovnat je s obecně známými teoriemi ontogenetické psychologie - teorií vývoje myšlení, morálního vědomí, ale především srovnat literární texty s teorií psychosociálního vývoje Erika Eriksona. |
Související projekty: |