Vážené kolegyně a vážení kolegové,
již tradičně (letos po čtyřicáté páté) přišel začátek dubna krátce poté, co jsme standardní čas nahradili letním. V médiích se, také tradičně, objevily úvahy nad tím, zda má změna času vliv na duševní pohodu a zdraví člověka, a autoři se v zásadě shodli na tom, že má. Naštěstí se začátek dubna potkal také s koncem Velikonoc, které prostřednictvím mrskání pomlázkou zdraví garantují – tedy alespoň ženské části populace.
Peter Senge ve své knize poukazuje na to, že anglická slova pro zdraví (health) a celek (whole) mají společný kořen (ve staroanglickém hal). Nezdravost pak autor přeneseně přisuzuje tomu, že nejsme schopni vnímat svět jako celek, ale pouze fragmentarizovaně. Příležitostí, jak se přiblížit tomuto pojetí zdraví (ve smyslu vidění a vědomí celku), pro nás může být blížící se reading week. Místo týdne rozsegmentovaného do dvouhodinových bloků, v nichž se v naší mysli v rychlém sledu střídá téma za tématem, se můžeme ponořit do jednoho tématu, věnovat se mu nad rámec okénka v rozvrhu, zkrátka si tak najít dostatečnou časovou niku pro tzv. systémové myšlení. Právě to Senge popisuje jako krok, jímž také dochází k upevňování zdraví.
Pokud byste si v mezičase chtěli odpočinout u nějaké neformální vzdělávací aktivity, semináře či workshopu, taktéž můžete. Ve stejném týdnu jako reading week se totiž koná Týden učitelství, který je určený studentům nejen učitelských studijních programů, ale také všem vzdělavatelům, učitelům či lektorům. I zde se budeme věnovat (krom mnoha dalšího) tématům, která mají ke zdraví blízko – například předcházení vyhoření, udržení osobní pohody vyučujících či problematice duševního zdraví.
Srdečně vám přeji, ať si nejen pro duben najdete ten nejlepší možný recepis.
Zuzana Šalamounová proděkanka pro studium učitelských programů a celoživotní vzdělávání
|