Vážené kolegyně, vážení kolegové, studentky a studenti,
vstupujeme do druhé poloviny zkouškového období a zároveň se přibližuje začátek jarního semestru.
Ať už vnímáme distanční výuku jakkoli, realita je taková, že také v nadcházejícím semestru budeme opět pracovat především v online prostředí. O tom, jaké problémy tato výuka přináší, už bylo řečeno mnohé. Už si neklademe otázku, zda tolik semestrů bez prezenční výuky ovlivní znalosti našich absolventů, ale ptáme se, jak je ovlivní. Čím dál hlasitěji vyslovované obavy, zda nedojde ke zhoršení vědomostí a dovedností absolventů fakulty, nebereme na lehkou váhu. Z pedagogického hlediska představuje ideální řešení znovuzavedení prezenční výuky v seminářích a cvičeních nebo alespoň jasně definovaná výjimka pro praktickou výuku. I když pro to dělá vedení univerzity, fakulty i náš fakultní senát maximum, nelze v současné situaci na větší rozsah prezenční výuky ani spoléhat, ani vyčkávat. Distanční výuku jsme si nezvolili proto, že bychom chtěli. Je nutností v mimořádných podmínkách, a máme-li uspět ve vzdělávacích cílech, pak je třeba využít všech možností a plného potenciálu, který nástroje distanční výuky nabízejí.
Obnovení prezenční výuky bohužel není v našich rukou, avšak míra vážnosti, tvořivosti, energie a ochoty, s níž přistoupíme k uplatnění všech dostupných technických prostředků, ano. Distanční výuka je stále pro mnohé prostředím, kde se necítí zcela jistí, nebo ho dokonce považují za nepřátelské. Nikdy v něm však nejsou sami. Právě proto máme podpůrná pracoviště jako CIT nebo e-techniky IS MU a vzájemně sdílíme nabyté zkušenosti. Je samozřejmě nutné vytrvat ve vyjednávání důstojných podmínek pro humanitně zaměřenou výuku v mimořádných podmínkách a zároveň udělat maximum pro to, aby naše výuka byla kvalitní i v online režimu.
Přeji vám, aby také v jarním semestru byla výuka tím, na co se můžete těšit.
Josef Šaur proděkan pro bakalářské a magisterské studium
|