10. Pozitivismus
Pozitivismus je filozofie a do určité míry i přístup ke skutečnosti, se kterým
se můžeme setkávat už asi 15O let. Proto potřebuje bližší periodizaci. Obvykle
se pozitivismus dělí má následující etapy:
1. Klasický pozitivismus zdůrazňující význam vědy pro vývoj společnosti a
chápající vývoj evolucionisticky. Jeho představiteli jsou zejména A. Comte, H.
Spencer a J. St. Mill.
2. Střední část (machismus, konvencionalismus1) navazující na krizi v
přírodních vědách, zejména ve fyzice a soustřeďující se proto k otázkám povahy
zkušenosti a jejího vztahu k vědeckému poznání. Je reprezentována především E.
Machem, R. Avenariem a H. Poincarém.
3. Novopozitivismus klade důraz na tytéž problémy jako střední fáze pozitivismu,
je však ve svých pojetích daleko radikálnější. Filozofii zužuje v podstatě na
filozofii poznání a filozofii vědy2. Je spojen se jménem Vídeňského
kruhu (např. R. Carnap, O. Neurath apod.) nebo s mladým Russellem a mladým
Wittgensteinem.
Pro náš výklad zde má největší význam první fáze pozitivismu, v níž se
filozofové také nejvíce zabývali teorií společnosti.
August Comte
Nejznámějším představitelem tohoto proudu je August Comte (1798-1857),
který je zároveň považován za zakladatele sociologie. Comte, který v mládí
pracoval jako sekretář známého utopického socialisty Henriho de Saint-Simona se
prostřednictvím jeho vlivu seznámil i s vlivy osvícenské filozofie. Navazoval
však také na restaurační3 filozofii a historii.
Comte je znám především svým zákonem tří stádií, který do jisté míry navazuje na
Saint-Simonovo myšlení. V něm totiž můžeme najít představu mechanismu, podle
něhož se v dějinách střídají epochy konstruktivní a destruktivní. Comtův zákon
je do určité míry rozvinutím těchto přestav. Každé učení, teorie, ale i
společnost sama musí projít ve svém vývoji třemi etapami:
1. Teologická: v ní se lidé snaží vysvětlit svět prvními příčinami, jimž však
dávají antropomorfní podobu. Prvním stádiem vývoje je tedy stádium náboženské.
Comte pak podrobněji zkoumá vývoj náboženství.
2. Metafyzická: I zde se lidé pídí po prvních příčinách, ale chápou je jako
abstraktní síly nebo principy. Jde tady tedy o klasické filozofické názory.
Comte zdůrazňuje zejména etapu osvícenskou, a to proto, že skončila francouzskou
revolucí.
V obou etapách máme co činit s principy, které nejsou verifikovatelné. Stávají
se tedy předmětem víry lidí a jako takové mohou být a často také bývají příčinou
krvavých konfliktů. Tyto konflikty, které Comte považuje za zbytečné a nezdravé,
lze odstranit až v dalším stádiu vývoje.
3. Vědecko-pozitivní: V tomto stádiu se lidé zříkají metafyzických otázek po
prvních příčinách. Otázka "Proč?" je opuštěna ve prospěch otázky "Jak?", lidé se
nesnaží poznat podstatu a existující jevy jen popisují. Záměrná skromnost jejich
poznávacího cíle je odměněna tím, že dospívají k verifikovatelnému poznání.
Mohou si tedy své soudy vzájemně zkonfrontovat a ověřit, mizí problém
nesmiřitelnosti systémů a tím důvod ke sporům, které (jako v případě francouzské
revoluce) mohou vyústit až do válek, a tak se vytváří možnost nastolit ve
společnosti harmonický systém.
Zákon tří stádií tedy není pouze zákonem intelektuálního vývoje, ale má velký
význam i pro vývoj společnosti. Jeho kritická část vrcholí kritikou francouzské
revoluce. Comte se staví proti některým principům, které se pokoušela nastolit:
- Podle Comtova názoru není možné zachovat ve společnosti neomezenou svobodu
bádání nebo slova. Tato neomezená svoboda je přípustná jen v období krize
stávajících principů a musí skončit v okamžiku, kdy jsou nastoleny nové
principy.
- Princip rovnosti je podle Comta nevhodný z toho důvodu, že svrchovanost lidu,
která se jím nastoluje, znamená zároveň potlačení intelektuální elity - a
především ta je nositelkou pokroku.
- Kromě toho byli myslitelé, které spojujeme s francouzskou revolucí, mnohde
nedůslední. Např. Rousseauova myšlenka návratu k přírodě je v podstatě myšlenkou
protipokrokovou, regresivní. Comte kritizuje i představu, že deismus je
přirozeným náboženstvím. Podle jeho názoru je každé náboženství nadpřirozené.
- Francouzská revoluce přinesla militarizaci společnosti. Avšak vojenské
společnosti jsou vždy společnostmi na nižším stupni společenského vývoje než
společnosti zaměřené na hospodářství. I v tomto smyslu tedy francouzská revoluce
znamenala regres.
Stav, do kterého francouzskou společnost přivedla revoluce a její následky,
hodnotí Comte jako krizový. Poukazuje zejména na to, že revoluce přispěla k
rozkladu mravů, že společnost je zaplavena korupcí, v politice převažují
materiální zájmy a vůbec jsou u moci špatní politici.
Východisko z této krize nabízí Comtova pozitivní filozofie. Její přijetí může
vést k tomu, že se konečně sjednotí potřeba pokroku a potřeba sociálního řádu.
Lidstvo tak bude podřízeno zákonu rozumného rozvoje, který je protikladem
anarchie. To platí i pro rozvoj věd, který nelze nechat na soukromé iniciativě
individuálních a ambiciózních vědců. I vědy by měly být podřízeny malému počtu
vybraných badatelů, kteří budou určovat směr a tempo vývoje vědy.
Comte je pokládán za zakladatele sociologie. Chápal ji jako vědu, kterou
je možné rozdělit do dvou základních disciplín, sociální statiky a
sociální dynamiky.
Sociální statiku srovnává Comte s anatomií společnosti. Sociální statika studuje
podmínky existence společnosti. Jejím základním pojmem je pojem konsensus.
Je to stav harmonie a rovnováhy mezi všemi prvky společnosti, který se
automaticky vytváří na každém stupni společenského vývoje. Konsensus Comte
neidealizuje - ne vždy se vytvoří to, co bychom si představovali jako pro danou
společnost nejlepší.
Sociální dynamika je ta část sociologie, která zkoumá pohyb společnosti. V ní se
uplatňuje zákon tří stádií. Comte předpokládá, že existuje jakýsi pud pokroku,
který lidi nutí k ustavičnému zlepšování společnosti. Pokrok je tedy podle jeho
názoru nutný. Jeho nositeli jsou vynikající jednotlivci - géniové. Avšak i v tom
případě, že je společnost nemá k dispozici, se pokrok prosadí jiným způsobem.
Rychlost pokroku ovlivňuje politika. Ta je úspěšná tehdy, působí-li ve směru
pokrokového vývoje.
John Stuart Mill
Ve Velké Británii je zakladatelem pozitivismu John Stuart Mill
(1806-1873), který je znám především jako filozof poznání a jako přední ideolog
liberalismu. V oblasti teorie poznání rozpracoval především teorii indukce, v
níž navazoval na Francise Bacona a jeho myšlenky mají dodnes ohlas ve filozofii
vědy.
Ve filozofii společnosti a politiky jsou jeho významným dílem Úvahy o vládě
ústavní (Considerations on Representative Governement 1861) inspirované
tehdejší diskusí o typu zastupitelské vlády. Kromě úvah, které se týkaly britské
situace (ale byly později aplikovány i v jiných zemích), jsou zde obsaženy i
úvahy obecnějšího typu vyplývající z Millova evolucionismu.
Mill se domnívá, že typ vlády v dané společnosti lze změnit, jestliže národ není
proti ní a jestliže je ochoten a schopen zajistit trvání nového typu vlády, tj.
dělat to, co od něj vládní forma vyžaduje, aby mohla plnit své úkoly. Z toho
plyne, že nemůžeme určit formu vlády, která se bude hodit pro všechny národy. I
když obecně můžeme hodnotit některou formu vlády jako nejlepší, nelze ji
vnucovat národům, které pro ni nejsou dosud dostatečně vyspělé. Proto má stát
mj. své občany vychovávat k tomu, aby se mohli dobré formě vlády
přizpůsobit. Tato výchova má být natolik umírněná, aby ponechala občanům jistou
volnost a možnost iniciativy, což jsou podmínky pokroku. Z tohoto hlediska Mill
hodnotí kladně dokonce i francouzský absolutismus, protože v době jeho fungování
se vytvářely předpoklady pro změnu vlády, jež přišla s francouzskou revolucí.
Podobně uvažuje o problému britských indických kolonií: podle jeho názoru je
koloniální systém oprávněn tím, že vychovává méně vyspělé národy k tomu, aby
mohly později přejít na nejvyspělejší systém vlády. Jakmile k tomu budou
vytvořeny podmínky, bude možné koloniální správu zrušit.
Za nejlepší formu vlády považuje Mill zastupitelskou demokracii. Každý občan
podle jeho názoru v ní svou iniciativu uplatňuje nejen tím, že jednou za nějakou
dobu volí své zástupce; má být alespoň příležitostně povoláván k osobní činné
účasti na vládě, alespoň na regionální úrovni. Tato jeho činnost má mj. výchovné
působení, protože se při ní člověk učí posuzovat věci ze širších hledisek než je
jeho omezené vlastní a zjišťovat, jakými možnostmi může vláda disponovat.
Kromě toho v zastupitelské demokracii vykonává veškerý lid, nebo alespoň jeho
velká část kontrolní moc. Mill zde zdůrazňuje potřebu zachovávat
rovnováhu mezi všemi třemi složkami moci. Podle Millova názoru lid nevládne,
pouze rozhoduje, která strana je nejzpůsobilejší k tomu, aby jí byla svěřena
vláda. Vítězná strana pak rozhodne o obsazení křesel. Stejně tak lid neformuluje
zákony; to je úkolem parlamentních komisí.
V Úvahách o vládě ústavní řeší Mill i problematiku volebního systému. V
jeho době ještě neexistovalo všeobecné a rovné volební právo a uvažovalo se o
různých možnostech, jakým způsobem se má volit a kdo má volit. Mill byl pro
největší možné zastoupení a pro vytvoření takového systému, ve kterém by většina
musela brát ohled i na menšinu, a ve kterém by se podařilo neutralizovat
tendenci lidí prosazovat především úzce skupinové a krátkodobé zájmy.
Avšak ani Mill neprosazoval volební právo pro všechny. Podle jeho názoru měli
volit pouze muži, a z nich jen ti, kteří platí daně a nepobírají podporu. Měl
být tedy zachován určitý majetkový census. Zrovnoprávnění se týkalo poměru
hlasů. Mill prosazoval, aby hlasy byly přidělovány poměrně, podle počtu
obyvatel.4 Na druhé straně se nedomníval, že všichni lidé by měli mít
hlasy se stejnou váhou. Navrhoval, aby vzdělaní lidé (kritériem by bylo
především zaměstnání) měli hlasů víc.5 (V této souvislosti kritizoval
systém používaný ve Spojených státech jako příliš rovnostářský.) Otázku, zda má
poslanec každé své vystoupení nebo hlasování konzultovat se svými voliči,
odpovídá negativně. Poslanec by měl být natolik rozumný, aby mu mohla být
ponechána svoboda rozhodování.
Pro budoucí rozvoj liberalismu byla významná i Millova kniha O svobodě
(On Liberty). Mill zdůvodňuje svobodu utilitaristicky, tj. užitkem, který
svoboda přinese společnosti. Svoboda je Millovi především svobodou svědomí a je
ztělesněna ve svobodě tisku, a tedy v právu účastnit se veřejné diskuse. Mill
věří v pokrok jak ve společenském životě, tak v poznání, jehož vývoj opět
pozitivně ovlivňuje změny v uspořádání společnosti. Diskuse je jedním z
prostředků, jak se tento pokrok prosazuje. Její umlčení by tedy znamenalo
znemožnit lidem objevit a odstranit své omyly.
Herbert Spencer
Herbert Spencer (1820-1903) je typickým představitelem evolucionismu 19.
století. Jako inženýr geologie si už před Darwinem z utváření geologických
vrstev odvodil existenci evoluce, o níž byl přesvědčen, že se vztahuje na
neorganický, organický i společenský svět. Jeho evolucionismu měl na rozdíl od
Darwinova jisté znaky fyzikalismu a organicismu. Podle jeho názoru je vývoj
spojen s diferenciací a zároveň uniformizací - Spencerovými slovy: Vývoj je
přechodem od neurčité stejnorodosti do určité souvislé stejnorodosti. Lze to
dokumentovat např. na vývoji společnosti: je pro ni charakteristická stále větší
dělba práce, takže lidé přestávají být soběstační - neurčitě stejnorodí; určitá
stejnorodost se projevuje v tom, že specializovaní výrobci nemohou jeden bez
druhého existovat a vytvářejí tak velmi složitou a citlivou společenskou
organizaci.
Spencer na základě poznatků tehdejších přírodních věd dokazoval, že vývoj se
vztahuje i na anorganickou a organickou přírodu. Vývojem ve společnosti se
zabývá podle jeho názoru sociologie, do níž - v souladu s tehdejšími názory -
počítal i prehistorii a etnografii.
Vývoj člověka a jeho společnosti je určován 1. vnějšími podmínkami, tj. podnebím
a 2. vnitřními podmínkami - vlastnostmi člověka.
Pokud jde o zeměpisné prostředí, považoval za vhodné to, které umožňuje svou
úrodností člověku pěstovat rozmanité rostliny. Podnebí nesmí být ani příliš
studené nebo suché a vůbec nevlídné, ale ani takové, které by podporovalo vznik
džungle, jež také brání rozvoji lidské aktivity.
Vývoj, který je totožný v podstatě s rostoucí specializací a vznikem
společenského konsensu, je pro Spencera podobně jako pro Comta vývojem od
vojenské organizace společnosti k organizaci průmyslové. Takový vývoj považuje
za pokrokový a probírá v této souvislosti jednotlivé společenské instituce.
Při svých úvahách postupuje důsledně historicky. Konstatuje, že dnešní instituce
se vyvinuly z dřívějších. Nepohrdá přitom minulostí. I ty instituce, které se
dnes jeví jako neúčelné a zkostnatělé, měly kdysi v minulosti svou funkci.
Vojenské zřízení je podle jeho názoru znemravňující, a to proto, že člověk v něm
nemůže projevovat vlastní iniciativu. Budoucnost spojuje se zřízením
průmyslovým, jež s sebou přinese: volitelnost výkonné moci; pokles významu
nejvyššího úřadu; omezení státní moci; vzrůst významu soukromých organizací, jež
tam, kde to půjde, převezmou role, které plnil dříve stát.
V této souvislost Spencer odmítá i tehdy hojné socialistické myšlenky. Podle
jeho názoru socialismus vytváří falešnou rovnoprávnost, která znevýhodňuje
iniciativní a aktivní lidi. Je svým způsobem návratem k vojenskému zřízení.
1
Tato fáze pozitivismu zdůrazňovala, že se nemůžeme dostat za smyslové
počitky. Konvencionalismus tento názor rozvedl v tom směru, že vědecké teorie
nepokládal za určitý zjednodušený obraz reality, nýbrž za konvenci, dohodu
uzavřenou mezi odborníky v daném oboru, že daná teorie - pokud je funkční - bude
považována za platnou.
2
Novopozitivismus (logický pozitivismus) proslul odmítáním tzv. metafyzických
výroků, což jsou výroky, které nelze empiricky ověřit. Mezi tyto výroky patří
většina výroků, které tvoří klasickou náplň filozofie, např. odpovědi na otázky
po podstatě světa, smyslu lidského života apod.
3
Filozofie a historie Restaurace jsou myšlenkové směry, které se ve Francii
objevily po návratu (restauraci) Bourbonů na trůn. Oponovaly osvícenským
myšlenkám o rovnosti lidí a měly větší smysl pro historickou rozmanitost a
historické tradice. V rámci restaurační historie se např. zrodila myšlenka
třídního boje.
4
Mill totiž kritizoval situaci, která vycházela ze starého rozdělení hlasů:
každý obvod měl počet hlasů, který byl určen už před dlouhou dobou, takže
současná situace byla taková, že třeba celkem neobydlený venkovský obvod měl
stejně nebo více hlasů než jiný, ve kterém vznikly nedávno továrny a který byl
proto velmi zalidněn.
5
Takže např. univerzitní profesor by měl hlasů pět, kdežto řemeslník platící daně pouze jeden.
11. Iracionalistické pojetí společnosti na přelomu 19. a 20. století
Iracionalismus obecně
Iracionalismus je reakcí na přeceňování racionalismu v širokém slova smyslu jako
představy, že všechno ve světě je poznatelné smysly a rozumem a že na základě
tohoto poznání se lze vypořádat se všemi problémy. Takto široké pojetí
racionalismu je charakteristické pro osvícenství a pozitivismus. Avšak
racionalismus v tomto smyslu skutečně jen obtížně dokáže řešit všechny problémy,
které jsou před něj kladeny. Zvláště racionalismus založený především na
mechanistické přírodovědě byl neschopen pochopit síly, z nichž pramení vývoj. A
tak se i vědy - včetně humanitních - jevily pouze jako formální a neplnící úkol,
který si předsevzaly. Formálnost se projevovala - podle iracionalistů - i v tom,
že byla zkoumána "fakta", avšak ne už jejich význam pro lidi; ideál objektivity
přímo vylučoval hodnocení ve vědě a tak také zakrýval, že hodnocení je už
předpokladem výběru vědeckých problémů.
Na tyto skutečnosti upozorňoval již romantismus, který se zrodil krátce po
francouzské revoluci. Ten se však projevoval zejména v umění a jen částečně ve
filozofii, kterou ovládala spíš fascinace vědami a vědeckým pokrokem. V druhé
polovině 19. století se však stále více ukazovalo, že samy vědy nejsou s to dát
odpovědi na některé závažné otázky.
K rozmachu iracionalismu přispěl také úpadek klasických ideálů ve společnosti.
Iracionalismus se vyslovil proti rozumu, pokroku a lidské rovnosti.
Chceme-li charakterizovat iracionalismus tak, jak se projevoval v tomto období,
je nutné zdůraznit několik jeho nejvýznamnějších rysů:
1. Iracionalismus pokládá podstatu dění za iracionální, tj. za předem
nevypočitatelnou a neuchopitelnou rozumem. Také podstata nového je právě v tom,
že je absolutně nové, nepředvídatelné.
2. Centrem zájmu iracionalismu je živý jedinec. Tento jedinec je individuem
neredukovatelným na nějaké obecně lidské vlastnosti. Iracionalistické pojetí
člověka je krajně subjektivistické, individualistické a vede k elitářství.
3. Na rozdíl od pozitivistické filozofie, která měla tendenci redukovat
filozofii na teorii poznání hodnotitelnou podle podobných kritérií jako věda,
iracionalismus vrací filozofii její specifičnost, její zvláštní předmět
(podstata světa, smysl života), dokáže ocenit osobnost a individualitu filozofa
stejně jako zvláštní formu filozofického projevu.
4. Podobným způsobem, jako s jednotlivcem, pracuje iracionalismus i s kulturou:
oceňuje její jedinečnost a odmítá mezikulturní nivelizaci a zprůměrnění.
5. Iracionalismus je filozofickým směrem, který už v 19. století kritizoval
některé z těch nedostatků vědy, na něž se později zaměřily i jiné filozofické
směry, např. fenomenologie, a jichž si v poslední době začíná být vědoma i věda
sama.
6. Iracionalismus používal k důkazu iracionality jsoucna a dění racionálních
argumentů. V rámci filozofie totiž nemáme jiné k dispozici.
Friedrich Nietzsche
Jedním z nejvýznamnějších představitelů tohoto směru je Friedrich Nietzsche
(1844-1900). Jeho filozofie se stala předmětem prudkých kontroverzí, mj. také
proto že si ji (neoprávněně) přivlastnil fašismus. V současnosti je Nietzsche
pokládán za předchůdce postmodernismu.
Nietzschovo dílo se obvykle periodizuje podle jeho hlavních děl:
I. Od Zrození Tragedie z ducha hudby (Die Geburt der Tragödie aus dem
geiste der Musik) po Nečasové úvahy (Unzeitgemä ige Betrachtungen);
II. pozitivistické období od díla Lidské, příliš lidské (Menschliches
Allzumenschliches) po Radostnou vědu ( Die Fröhliche Wissenschaft);
III. vrchol: Tak pravil Zarathustra (Also sprach Zarathustra);
IV. díla závěrečného období jako je např. Ecce homo; nesou už pečeť
zhoršující se Nietzschovy duševní choroby.
I. Nietzsche vystudoval na Basilejské univerzitě klasickou filologii a také
první etapa jeho tvůrčí činnosti je poznamenána zájmem o antickou kulturu - ale
i o kulturu jako celek. Filozoficky v té době vychází ze Schopenhauera1:
kulturu chápe jako jakýsi iluzívní závoj, který tu je proto, aby člověk neviděl
pustotu skutečného jsoucna. V tomto smyslu Nietzsche předjímal Freudovu teorii
kultury. I on se zabývá problémem kultivování instinktů.
V této souvislosti vyčleňuje dva základní typy kultury, apollinský a dionýzský.
Zatímco pro apollinský je charakteristická klasicky vyvážená uměřenost, v
dionýzském vystupují napovrch pudové tendence; v jeho rámci vzniká antická
tragedie.
V Nečasových úvahách se Nietzsche vyrovnává s několika tématy a osobnosti.
Zabývá se významem historie pro život: odmítá bezduché archivářství nebo pasivní
obdivování minulosti. Má-li mít historie smysl, pak jedině jako impuls k tvoření
nového. Objevuje se tu i jeho vztah k Richardu Wagnerovi, jehož si nejprve
nesmírně vážil, ale později jej zahrnul pohrdáním za jeho příklon k romantismu a
německé mytologii.
II. období začíná přibližně rokem 1876. Nietzsche je v něm ovlivněn dojmem z
úspěchů moderní vědy. Vidí ve vědě především ničitelku předsudků a iluzí - a to
včetně iluze boha. Věda sama však tyto iluze nahradit nemůže: nemá jejich
útěšnou sílu a koneckonců, není to ani jejím cílem. Už zde se objevuje
Nietzschovo přesvědčení, že pravda je krutá a je určena jen silným, přesvědčení,
které bude naplno vysloveno v dalším období. V této souvislosti klade Nietzsche
vědce nad umělce.
Důraz na sílu a osvobozenost od iluzí do jisté míry souvisel s historickým
vývojem Německa, které se v této době již sjednotilo a přešlo i k zahraniční
expanzi. Nietzsche vidí i záporné stránky tohoto procesu, zejména ohrožení a
zanikání německé kultury. Ačkoli jej s Bismarckem spojoval odpor k socialistům,
kritizoval i jeho politiku - a to zprava. Už v této době se v jeho myšlení
objevil protiklad mezi masou a silným jedincem. To je dáno částečně tím, že byl
ovlivněn darwinismem a jeho ideou boje o život a jeho vlivu na kvality dalších
generací. Nietzsche už tehdy zahajuje boj proti dekadenci, který vrcholí v
následujícím období.
III. Básnickým výrazem této etapy Nietzschovy tvorby je Tak pravil
Zarathustra. Ačkoli název napovídá ovlivnění východní filozofií - tentokrát
ovšem iránskou a ne indickou (jak tomu bylo u Schopenhauera), obsah Zarathustry
reaguje především na evropskou problematiku. Jeho hlavní myšlenky lze
charakterizovat pojmy: přehodnocení všech hodnot, nadčlověk a věčný návrat.
Nadčlověk je představa Nietzschova ideálu člověka budoucnosti. Nietzsche se
domnívá, že přirozeným výběrem vznikne nová rasa pánů řídící se principem vůle k
moci. V této rase se soustředí dionýzovské životní opojení, schopenhaurovská
vůle a darwinovský životní pud. Na druhé straně však Nietzsche tyto své
předchůdce kritizuje:
Na rozdíl od Nietzsche, který přitakává vůli k moci a slavným činům, chce se jí
Schopenhauer zbavit, protože je nositelkou bolestných tužeb a přání a neustále
člověka žene k aktivitě. Schopenhauerovým ideálem je tedy ne-chtění. Toto
vyústění Schopenhauerovy filozofie je v přímém protikladu k Nietzschovým názorům
a odtud také pramení Nietzschova kritika Schopenhauera.
V Darwinovi kritizuje zbytky malthusiánských názorů (které teorii přirozeného
výběru inspirovaly), vítá však princip přežití silnějšího.
V principu vůle k moci bylo zdůrazněno kritérium aristokratické ušlechtilosti -
virt. Nietzsche konfrontuje společenskou skutečnost s biologickou vitalitou. V
tom spočívá také jeho heslo o přehodnocení všech hodnot. Podle jeho názoru patří
k aristokratické morálce všechno, co podporuje život. V této souvislosti
formuluje Nietzsche protiklad mezi morálkou pánů a morálkou otroků.
Morálka pánů má svůj určitý vzor v obrazu renesančního šlechtice. Nietzsche však
neláká nádhera a přejemnělost, nýbrž spíš umění brát život tak, jak je, a snaha
vytěžit z něho všechno pro plný rozvoj člověka. Nietzschův nadčlověk není
přejemnělý jedinec, nýbrž bojovník aktivní až do posledního dechu, bez ohledu na
utrpení - své i jiných lidí. Předobrazem morálky otroků je pro Nietzsche
křesťanství. Odmítá příkaz vzájemné lásky a sebeobětování, stejně jako myšlenku
odměny na onom světě. Vystupňováním křesťanství je mu německá reformace, která
je předstupněm obecné dekadence lidí v Nietzschově době. Nietzsche proto vítá
tehdy se rozvíjející nihilismus, o němž se domnívá, že by mohl být počátkem
překonání těch - podle jeho názoru - pseudohodnot, které jsou charakteristické
pro křesťanství. Z podobného důvodu jako křesťanství kritizuje i socialismus,
který je chápe jako morálku davu, masy, spiknutí slabých proti silným. Masy mají
jediné právo a ctnost: být skromné a pracovat na silné. Tato "ctnost" však byla
v socialismu zapomenuta.
V souvislosti s těmito svými morálními názory kritizuje Nietzsche i dosavadní
filozofii. Domnívá se, že všechny filozofické systémy mají morální původ. Za
filozofickou teorií se Nietzsche snaží odhalit hnací sílu instinktů. Výše
hodnotí předsokratovskou filozofii. Už Sokrates hledáním ctnosti a jím
inspirovaný Platón vytvářející myšlenku dvojího světa jsou odpovědni za úpadek
morálky. Nietzsche uznává pouze tento svět a odmítá náboženství, které jej
znehodnocuje. Požaduje naturalistickou morálku, učení o vládnutí a o afektech.
Na místo klasického náboženství klade učení o věčném návratu: představa, že svět
se cyklicky vrací, podle jeho názoru nutí člověka, aby každý jeho čin byl
vykonán s myšlenkou na tento typ věčnosti. (Nejde jen o něco čistě
momentálního.)
Nejvyšší hodnotou je tedy Nietzschovi (pozemský) život. Tomu slouží i poznání.
Perspektivy a interpretace, které se v něm uplatňují, jsou biologicky podmíněny.
Toto pojetí poznání je pro iracionalismus typické a objeví se v dějinách moderní
filozofie ještě několikrát.
Oswald Spengler
Dílo Oswalda Spenglera (1880-1936) není dnes tak známé jako Nietzschovo,
ale v době mezi dvěma světovými válkami byl Spengler proslulou, byť různě
hodnocenou osobností. Důvodem k diskusím o něm bylo jeho hlavní dílo Zánik
Západu (Der Untergang des Abendlandes), jehož první díl vyšel v roce 1918.
Popularitu v Německu mu zajistila skutečnost, že pesimismus rozšířený po
prohrané válce vztáhl na celou evropskou kulturu.
I Spengler, podobně jako Nietzsche, byl zpočátku ovlivněn pozitivismem. Studoval
matematiku a přírodní vědy, obdivoval Darwina a Heckela.2 Zároveň si
však uvědomoval povrchnost tehdy rozšířeného plochého empirismu. Proto velice
brzo dospěl k relativismu a agnosticismu v oblasti poznání. Jeho filozofický
vývoj byl částečně ovlivněn Nietzschem.
Spengler se snažil vědu, která nebyla s to odpovědět na otázky, jež pokládal za
základní, nahradit iracionalistickou metafyzikou vycházející z Herakleita,
zejména z jeho obrazu ohně jako neustálého pohybu.
Postuloval polaritu kosmu (přírody) a mikrokosmu (života a člověka). Život je
podle jeho názoru postupné osvobozování se mikrokosmu z pout kosmu, k
nezávislosti na půdě. Proto, když Spengler hodnotí živé bytí, tvrdí, že nejníže
jsou rostliny, které si nemohou vybrat své stanoviště, pak býložravci, vázaní na
rostliny a konečně nejvýše dravci, kteří mají největší svobodu pohybu. Zároveň s
těmito stupni života se formuje duše. Má tři stupně: vegetativní (nevědomý)
spojuje mikrokosmos s makrokosmem, animální (zvíře rozumí vnímanému) a kulturní
(řeč a myšlení).
Člověk je podle Spenglera slabým dravcem, a proto musel vyvinout specifické
zbraně: intelekt a ruku.
Spenglerova metafyzika vychází ze světa viděného lidskýma očima. Člověk vznikl
rychlou mutací. Jakmile se "probudil", uvědomil si své okolí a svou bezmocnost
vůči němu, pocítil ßtrach ze světa". Aby se proti světu mohl bránit, musel začít
vyvíjet tvůrčí činnost, pod niž Spengler vztahuje i vytváření smyslů a rozumu. V
tomto procesu se od sebe odděluje lidská duše a lidský rozum. Duši Spengler
ztotožňuje s instinktem, který spojuje s kosmem a který je proto pro všechny
lidi stejný. Naproti tomu je rozum individuální a je zaměřen proti světu. Aby
mohl rozum svět pochopit, musí jej uzavřít do abstraktních kategorií - umrtvit.
Spengler zde poukazuje na analogii s pitvou a zdůrazňuje, že žádný vědec nemůže
tímto způsobem pochopit život: rozpitvané tělo už nelze opět složit tak, aby
začalo žít.
Na základě rozlišení duše a rozumu, mluví Spengler i o dvou druzích porozumění:
fyziognomickém spočívajícím na instinktu, a proto jistém, a systematickém, které
spočívá na intelektu, a proto ke svému sebeujištění potřebuje důkaz. Nejistota
intelektu vzniká díky tomu, že při své činnosti svět rozkládá a tak vytváří
antinomie (např. protiklad svobody a nutnosti). Původně měl rozum pouze
služebnou roli, ale v pozdějším vývoji člověka (v civilizaci) se obrátil proti
svému pánu - instinktu. Spengler tedy podhodnocuje roli intelektu v dějinách,
což se projevuje např. v jeho srovnání historického významu Bruta a Newtona;
podle Spenglera je významnější Brutus.
Uvedli jsme už, že člověk je u Spenglera pojímán jako dravec. V souladu s tím
jsou také dějiny chápány jako koloběh zápasu o moc a tendence k rozmnožování.
Dějiny jsou bojem člověka s přírodou, bojem, který člověk nemůže nikdy vyhrát. K
tragickému osudu člověka přispívá to, že si je této skutečnosti vědom.
Tam, kde Spengler uvažuje metafyzicky - a toho se týkal celý předchozí výklad -,
pojímá i historický proces jako jednotný. Avšak tam, kde se zaměřuje spíše na
kulturu a historii, proniká do jeho výkladu cykličnost a Spengler tu také
zdůrazňuje uzavřenost jednotlivých kultur. I ta ovšem podle jeho názoru vzniká
historicky, tj. až v momentu, kdy lidstvo překoná prehistorický stupeň svého
vývoje, v němž je spíše jednotné i přechod k vytváření kultur, v němž kultury
ještě nejsou zcela uzavřené a mohou se navzájem ovlivňovat. Až na úrovni hotové
kultury vznikají uzavřené celky, až zde se může naplno projevit Spenglerova
cyklická teorie vývoje.
Cykličnost Spengler vztahuje na oblast kultury, avšak k jejímu popisu si
vypůjčuje biologické pojmy a mluví o fyziognomii a morfologii kultur. Tomu
odpovídá, že jeho výklad je spíš popisný než vysvětlující: uvažuje o
pravidelnostech růstu a formy. I při vysvětlení vztahu nahodilosti a nutnosti
při vzniku a vývoji kultur používá botanické analogie: Rostlina, třeba
pampeliška, se na louce ujme nahodile (jen nějaké procento ze všech semen, které
se na louku dostaly); jakmile se však ujme, prodělává už zákonitý cyklus
zakořenění, růstu, květu, plození a smrti. Podobně každá kultura, které se
podařilo vzniknout, musí prodělat cyklus vzniku, rozvoje a zániku.
V této souvislosti je pro Spenglera důležitý protiklad kultury v užším slova
smyslu (jako stádia vývoje kultury jako celku) a civilizace. Kultura v užším
slova smyslu je mládím kultury, civilizace jejím stářím, zkostnatěním. Pro
kulturu je charakteristický vztah k půdě, existence regionálních kulturních
center (např. Praha) apod. V civilizaci převažuje peněžnictví, regionální centra
odumírají a veškeré kulturní dění se přesouvá do světových metropolí typu New
Yorku, Paříže nebo Londýna. Spengler rýsuje srovnávací tabulku vývoje velkých
světových kultur a ukazuje analogie v jejich vývoji.
Hlavním tématem Zániku Západu je západní (Spenglerovými slovy faustovská)
kultura, která vznikla v Evropě kolem roku 1 000 a na počátku 20. století
dospěla do stádia civilizace, tj. čeká ji už jen zhroucení. (Spengler mlhavě
naznačuje, že po ní by se mohl vynořit ruský kulturní okruh.)
Spengler vidí dějiny jako slepou sílu, která klade lidi i kultury na jejich
určené místo bez ohledu na jejich přání. S podobným pojetím jsme se už setkali u
Hegela a evolucionistů. Avšak na rozdíl od nich se Spengler domnívá, že tato
činnost nemá žádný řád a už vůbec ji nespojuje s pojmem pokroku.
Pesimistické pojetí západní kultury odpovídá novému stádiu ve vývoji
evolucionismu spojeného s evropocentrismem. Do jisté míry je i Spengler
evropocentristou. Ale zatímco 19. století vidělo ve Evropě vrchol vývoje
kultury, k němuž měly dospět i ostatní kontinenty, Spengler reaguje na zklamání
z evropského vývoje. Zároveň však i on dělá z Evropy do jisté míry centrum, tím,
že evropský vývoj v podstatě prohlašuje za modelový: stejný cyklus jako Evropa,
prodělává každá kultura.
Na druhé straně se v Zániku Západu setkáme s kulturním pluralismem, který vede k
důslednému noetickému relativismu: Spengler je přesvědčen, že každá kultura má
svůj vlastní žebříček hodnot, který je nepřenosný. Proto např. Evropan, i když
zná indickou kulturu, nebude nikdy cítit jako Ind (a naopak); hodnoty jejich
kultury jsou v nich zabudovány příliš hluboko. Člověk může porozumět jen těm
jevům, které patří do jeho kulturního kontextu. To Spengler vztahuje i na svou
vlastní teorii, kterou tak zbavuje nároku na obecnou pravdivost. Toto pojetí
kulturní plurality a nepřenosnosti hodnotových stupnic, stejně jako pesimistický
vztah k západní kultuře, racionalismu a pojmu pokroku, dělá ze Spenglera jednoho
z předchůdců postmodernismu.
1
Artur Schopenhauer (1788-1860), německý iracionalistický filozof. Jeho
hlavním dílem je spis Svět jako vůle a představa. Byl ovlivněn indickým
pojetím světa, jeho pohled na život byl značně pesimistický.
2
Ernst Haeckel (1834-1919) vědec (zoolog), přívrženec mechanického materialismu.