Finální program konference je ke stažení zde. 

Zvaní řečníci

Martin Lang (Harvard University)
Náboženství z pohledu evoluce a kognitivních věd/ Evolutionary and Cognitive Science of Religion

Studium náboženství a podobně komplexních kulturních fenoménů bylo tradičně výsadou humanitně zaměřených akademiků, v posledních 30 letech však postupně dochází k exponenciálnímu nárůstu evolučně a kognitivně orientovaných přístupů ke studiu kultury. Díky důrazu na interdisciplinaritu, který je kognitivní vědě vlastní, je dnes možné uchopit náboženství jako komplexní adaptivní systém a zkoumat jednotlivé mechanismy tohoto systému a jejich funkční zapojení pomoci rozličných metodologií. V této přednášce se zaměřím především na zkoumání role rituálů při zajišťování skupinové spolupráce, a to jak pomocí laboratorních, tak terénních experimentů, které pomáhají odhalit jednotlivé mechanizmy využívané k budování kohezivních skupin.

Více o Martinovi se můžete dozvědět tady. 

Zdeněk Stachoň (Masarykova univerzita)
Komunikační možnosti kartografické vizualizace

Kartografická vizualizace je považována za tradiční nástroj komunikace prostorové informace. Rozvoj moderních technologií a mezioborových metodických přístupů ovšem přináší nové možnosti na straně datových vstupů zahrnující dobrovolnickou geografickou informaci (VGI), senzorové mapování atp., na straně nových nástrojů pro tvorbu kartografické vizualizace, které mohou být využity odbornou i laickou veřejnosti, a v neposlední řadě nové metody a přístupy k vizualizaci prostorových dat. Přednáška bude zaměřena na aktuální trendy prezentace prostorové informace a nové přístupy experimentálního ověření její účinnosti.

Něco málo o tom, co Zdeněk dělá, pak najdete zde.

Seznam workshopů

Lukáš Herman (Masarykova univerzita): Jak hodnotit uživatelskou interakci s 3D vizualizacemi?
Workshop bude věnován uživatelskému testování interaktivních 3D vizualizací. Bude zde demostrován vlastní nástroj 3D Movement and Interaction Recorder, který slouží ke sběru dat o uživatelské interakci. Nástroj je založený na otevřených technologiích a je volně dostupný. Dále bude představena klasifikace metod, které slouží ke statistickému hodnocení či vizualizaci uživatelské interakce, např. při srovnání strategií jednotlivých uživatelů.

Stanislav Popelka (Univerzita Palackého v Olomouci):  Pokročilé možnosti analýzy eye-tracking dat (nejen) v kartografii
Cílem praktického workshopu bude seznámení účastníků s dosavadním eye-tracking výzkumem v oblasti kartografie se zaměřením na pokročilé metody analýzy a vizualizace eye-tracking dat. Budou představeny konverzní nástroje pro převod dat do programů OGAMA a V-Analytics. Hlavní důraz bude ale kladen na aplikaci ScanGraph, určenou pro hledání podobných strategií čtení stimulů různými skupinami respondentů. V rámci workshopu bude rovněž představena nová kniha s názvem "Eye-tracking v kartografii".

Eva Závodná (Masarykova univerzita): Význam hodnocení variability oběhových parametrů
Během workshopu se účastníci seznámí s neinvazivním monitorováním krevního tlaku. Bude prakticky představen jak přístroj, tak i možnosti zpracování záznamu. Důraz bude kladen na frekvenční analýzu a interpretaci výsledků z ukázkové sekvence vyšetření: klid – depleční test – pozornostní test.

Michal Sedlák (Masarykova univerzita): Použitie imerzívnej virtuálnej reality v humanitných vedách
Workshop bude zameraný na zoznámenie účastníkov s možnosťami zariadení imerzívnej virtuálnej reality (VR) v humanitných vedách. Účastníci sa oboznámia s VR ako médiom v roli objektu skúmania, VR ako výskumným nástrojom, a konkrétnymi aplikáciami VR pre riešenie reálnych problémov. V rámci workshopu prebehne aj ukážka zariadenia imerzívnej VR a niektorých konkrétnych aplikácií, medzi nimi aj relaxačnej aplikácie.

Pavel Ugwitz  (Masarykova univerzita): Interakce ve virtuální realitě a s užitím eyetrackingu
Workshop naváže ideově na vystoupení Lukáše Hermana.  Za pomocí grafického enginu Unity budou představeno experimentální 3D prostředí s přihlédnutím k aplikaci ve virtuální realitě. Dojde na demonstraci programových řešení pro sběr a evaluaci dat (Processing, statistické analýzy). Letmo bude doplněna i zastřešující teorie - zde s akcentem na problematiku vizuální kognice.

Lukáš Mamula (M2 Robotics Security): Funkční prototyp robota
Bude představen funkční prototyp bezpečnostního robota, který funguje na bázi multiagentového systému. Robot se autonomně dokáže zorientovat v neznámém prostředí s vyprodukovat chování žádoucí pro programovatelný záměr.  Jednotlivé části multiagentového systému mezi sebou kooperují do takové míry, že se výsledné chování může jevit jako inteligentní. Právě tato inteligence je projevem emergence multiagentového systému, kde jednotlivé části tohoto systému nezaručují výsledné chování, ale výsledné chování je produktem systému jako celku. 

Zuzana Šmideková  (Masarykova univerzita): Výskum s využitím eye-tracking glasses
Počas prakticky orientovaného workshopu sa účastníci zoznámia s mobilnými eye-tracking zariadeniami (eye-tracking glasses - ETG) umožňujúcimi sledovanie pohľadu očí testovanej osoby v reálnom prostredí. Účastníci budú mať možnosť vyskúšať si zber dát, ich následnú základnú analýzu v programe SMI BeGaze a tiež viaceré spôsoby prezentácie výsledkov. Súčasťou workshopu bude aj predstavenie možností a limitov využitia tejto technológie v oblasti humanitných vied. 

Vojtěch Kaše, Tomáš Hampejs a Zdeněk Pospíšil (Masarykova univerzita): Výpočetní modelování kulturního přenosu rituálních forem
Cílem workshopu je nastínit možnosti výpočetního modelování za využití programu NetLogo pro studium socio-kognitivních procesů kulturního přenosu na příkladu kolektivních rituálů. V posledních dvou dekádách byla v rámci kognitivní vědy o náboženství vyprodukována řada experimentálních studií poukazujících na roli vrozené kognitivní výbavy pro lidské rituální chování. Byla formulována hypotéza, že tato výbava (tzv. rituální intuice) má zásadní dopad na to, zda je konkrétní rituál vyhodnocen jako atraktivní a zda jsou tak jeho účastníci motivováni jej dlouhodobě opakovat v nezměněné podobě. Jelikož se však tato hypotéza týká dlouhodobých kulturních procesů na úrovni populací, není možné ji prověřit za využití standardních experimentálních metod a je výzvou ji i důkladněji teoreticky rozpracovat, respektive si ji vůbec (formalizovaně) představit. V tomto workshopu se podrobněji podíváme na příklad výpočetního modelu studujícího tento problém a na jeho technické zpracování v programu NetLogo. Středem prezentace je ukázka modelování komplexního generativního procesu typického pro tzv. agentové modely obecně, tj. procesu, ve kterém jsou globální makro změny na úrovni kolektivů důsledkem lokálních individuálních rozhodnutí a interakcí jednotlivců. 

Michal Vavrečka (ČVUT): Jak naučit robota myslet aneb kompozicionalita myšlenkových operací
Během workshopu předvedeme humanoidního robota Pepper, který je vybavený kognitivní architekturou založenou na dynamických neuronových sítích. Díky těto sítím je robot schopen řetězit myšlenkové operace tak, aby dokázal správně odpověděď na otázky, týkající se vztahu mezi pozorovanými objekty. Po natrénování dokáže správně určit počet objektů, jejich prostorové, vizuální a funkční vlastni a také logické vztahy mezi nimi. Komunikace s robotem probíhá v přirozeném jazyce, přičemž otázky mohou obsahovat libovolné kombinace zmíněných operací. Workshop bude zaměřen na analýzu této architektury a praktické ukázky interakcí s robotem. 

Eva Kundtová Klocová (Masarykova univerzita): Možnosti HUME Labu
HUME Lab je výzkumná infrastruktura pro experimentální výzkum v sociálních a humanitních vědách. V rámci workshopu bude představeno fungování HUME Labu, nabídka služeb a další aktivity, stejně jako i podmínky, které je nutné splnit pro realizaci výzkumu. Dále bude nastíněn specifický status výzkumné infrastruktury a její role ve výzkumu v sociálních a humanitních vědách. Workshop bude dále věnován důležitosti interdisciplinarity a koordinované spolupráce.

 

 

Používáte starou verzi internetového prohlížeče, která již není podporována. Je možné, že některé aplikace nebudou zobrazeny správně, některé funkčnosti nebudou dostupné, případně budou dostupné v omezeném rozsahu.