Hodnocení
vybavení učeben
Závěrečná zpráva z dotazníkového šetření
Po čem vyučující touží: vybrané výsledky hodnocení IT vybavení učeben Filozofické fakulty MU
Autorka textu: Pavla Vizváry
Za CIT FF se na zadání a zpracování šetření podíleli: Marie Sedláková, Jakub Jarina, Michael Franěk, Petr Čučka, Zdeněk Záhora, Daniel Mikšík.
Financováno z projektu MUNI 3.2.1, reg. číslo NPO_MUNI_MSMT-16606/2022, realizovaného v rámci Národního plánu obnovy pro oblast vysokých škol pro roky 2022–2024.
Na podzim 2022 proběhlo díky podpoře NPO dotazníkové šetření mezi vyučujícími, jehož cílem bylo detekovat zkušenosti, problémy a přání související s vybavením učeben. Zjištěné potřeby vyučujících směřující k příjemnější a efektivnější výuce plánujeme reflektovat mimo jiné při budoucích inovacích učeben. Zadavatelem proběhlého šetření bylo Centrum informačních technologií (CIT), zpracování provedla Pavla Vizváry (KISK) s přispěním týmu CIT a konzultací Karly Brücknerové (ÚPV).
Elektronický dotazník byl dostupný během října 2022 v češtině a angličtině pro všechny aktuální vyučující a doktorandy, kteří v posledních dvou letech vyučovali v učebnách FF MU (725 osob). Do uzavření dotazníku jsme získali celkem 185 odpovědí (návratnost 25,5 %), zastoupeno bylo všech 25 pracovišť. Své odpovědi měli vyučující možnost okomentovat v řadě otevřených otázek. Typický respondent učil 2–4 předměty za semestr a měl 10 nebo více let zkušeností s používáním našich učeben.
Výrazná převaha respondentů byla spokojená jak s přidělenou učebnou, tak s jednotlivými prvky vybavení. Zatímco technické vybavení bylo hodnoceno nejlépe, více než 20 % respondentů projevilo nespokojenost s klimatizací/větráním (31,3 %), zastíněním/osvětlením (21,7 %), tabulemi (21,6 %) a (21,5 %). S ohledem na dispozice místností bývá složité nalézt umístění tabule a projekční plochy, které by vyhovovalo všem – ať už výškou, viditelností nebo využitím při souběžném použití tabule a projekce. Specifickým problémem jsou parametry nábytku, zejména v učebnách pro semináře, kde vyučující mají velmi různorodé požadavky. Shodují se, že nábytek pro studenty i vyučující by měl být pohodlný. Již se ale rozcházejí v tom, kolik potřebují prostoru pro materiály (vyučující i studenti) a nakolik je pro ně naopak klíčová mobilita při výuce (skupinová práce/diskuse…). V návaznosti na tuto otázku jsme na podzim zorganizovali kreativní workshop pro lepší pochopení potřeb vyučujících týkajících se vybavení seminárních učeben.
Podrobněji jsme se zaměřili na IT vybavení, u kterého respondenti považují za nejpodstatnější bezproblémové fungování, následované jednoduchostí a jednotností ovládání. Prioritu pro naše řešení ukazuje i nejběžnější využití, mezi které patří nejčastěji pouštění zvuku a videa (89,8 %), ovládací panel (84,3 %) a projekce (80,7 %). Přestože se již podařilo překonat náročné období, kdy se online/hybridní výuka stala nutností, přibližně polovina respondentů uvedla, že v námi zkoumané době využili záznam či stream přednášek, hybridní výuku a přenosný mikrofon.
Celkově si technické vybavení vyučující spíše pochvalovali, roli někdy hrálo i srovnání s jinými univerzitami. Všechny technologie kromě bezdrátového připojení (kde ale máme nesrovnatelně méně reakcí) získaly pozitivní hodnocení, výraznější nespokojenost jsme zaznamenali jen u bezdrátové projekce (viz graf níže, nástroje jsou seřazeny podle průměrného hodnocení).
Výsledky považujeme za povzbudivé a v jejich kontextu vnímáme uváděné připomínky jako podněty, v jakých oblastech se můžeme dále zlepšovat.
Pokud vyučující uvedli, že dané vybavení nevyužili, u všech sledovaných technologií byl nejčastějším důvodem fakt, že nechtěli. Občas se ale výrazněji projevil i jiný důvod, na který můžeme reagovat:
- Pokud něco nefungovalo správně (pouštění zvuku/videa, ovládací panel), je možné se zaměřit na chybovost.
- Pokud vyučující nástroj neuměl využít (projekce, interaktivní tabule, záznam/stream přednášek), představuje to podnět pro zorganizování školení.
- Pokud technologie nebyla k dispozici nebo o ní respondenti nevěděli, je možné se zaměřit na rozšíření dostupnosti v učebnách a upozornění, kde daný nástroj najdou.
I přes převažující spokojenost se respondenti setkávali s různými problémy s vybavením učeben. Opakovaně takové problémy řešili nejčastěji s počítačem (39 respondentů), projektorem (34) a ozvučením (32). Soupis problémů, které bychom rádi zohlednili v CIT a v rámci správy budov, nám ale poskytly zejména otevřené otázky, v nichž jsme ocenili identifikaci učebny pro další řešení problému.
Přestože plány se mohou měnit, podstatný je pro nás zájem vyučujících o pokračování online a hybridní výuky, protože tento formát vyžaduje odlišný základní standard z hlediska IT vybavení. Přestože většina vyučujících plánuje zůstat výhradně u prezenční výuky (53 %), zájem o hybridní výuku je jen o málo menší (47 %). Oproti tomu čistá online výuka oslovila jen 9,9 % respondentů. Požádali jsme vyučující také o vyjádření k námi zvažovaným inovacím IT vybavení a funkcí, a to nejen ve vztahu k hybridní výuce. Zde zcela dominoval zájem respondentů o lepší zvuk při přenosu do online prostředí. Vývoj zájmu o nové a méně rozšířené funkce a IT vybavení plánujeme dále sledovat a reflektovat s tím, že primární pro nás zůstává zajištění standardu prezenční výuky.
Potřeby a možnosti různých oborů i vyučujících jsou ovšem velmi různorodé, ne všechny si dokážeme adekvátně představit nebo si uvědomit jejich význam a potřebnost. Proto děkujeme všem, kdo se s námi podělili o své zkušenosti a podpořili nás, abychom jako servisní pracoviště FF MU dělali svou práci co nejlépe a nejblíže vašim potřebám.