Na vysněnou fakultu se můžete dostat i bez přijímaček. Díky SOČ

Ponořte se už na střední škole naplno do tématu, které vás zajímavá, a získejte tak zkušenosti, jež vám pomohou u přijímaček na vysokou. Přihlaste se do Středoškolské odborné činnosti (SOČ)! Jak na to vám ve fakultním podcastu Artefakt poradí Hana Žižková, Barbora Headlandová a Andrej Bružeňák.

8. 1. 2024 Patrik Švec Ondřej Krajtl Téma Podcast

Foto: Irina Matusevič/FF MU

Z rozhovoru se dozvíte:

  • Jak práce na SOČ probíhá? A jak náročné ji je úspěšně napsat?
  • Co čekat od spolupráce se školitelem z vysoké školy? A jak obvykle probíhají konzultace?
  • Jak a podle čeho vybrat vhodné téma? A co vše je dobré vědět?

„Věděla jsem, že mi sočka pomůže dostat se na vysokou školu. Kromě toho jsem se také naučila pracovat se zdroji a správně citovat,“ říká Barbora Headlandová, která ve své práci srovnávala mluvený projev moderátorů České televize a FTV Prima. „U vybraných moderátorů jsem sledovala přesnou výslovnost koncovek a zjištění byla vlastně celkem překvapující,“ dodává s tím, že do výzkumu, s nímž se později umístila na šestém místě v celorepublikovém kolem SOČ, například zařadila Jakuba Železného či Světlanu Witowskou.

Andrej Bružeňák jako největší benefit SOČ vnímá navázáních zajímavých kontaktů a také překonání dosud nepoznaných překážek. „Byla to první překážka, kterou jsem před sebe postavil já sám. Do té doby mi je kladli buď rodiče, nebo sám život,“ vysvětluje. V jedné ze svých středoškolských prací se věnoval projevu mluvčích, kteří se identifikují jako nebinární, a mimo jiné pro ně vymyslel nové tvary koncovek a zájmen. „Necítí se ženou ani mužem, ale v češtině si musí vybrat mezi ženským či mužským rodem. Zkusil jsem vymyslet nové řešení, které může s tímto jazykovým problémem pomoct,“ říká. S prací se v celorepublikovém kole SOČ nakonec umístil na druhém místě.

Vyberte si školitele či školitelku z FF MU

Zajímají vás humanitní disciplíny a láká vás zkoumat a interpretovat kulturní a společenský vývoj? Kontaktuje nás na propagace@phil.muni.cz a domluvte si téma podle svých zájmů.

Podle Hany Žižkové je důležité studujícím vysvětlit, že by jejich práce měla mít smysl v širším kontextu. „Snažíme se najít kompromis mezi tím, co studenti chtějí udělat, a co by bylo pro sočku ještě přínosné,“ říká. „Když dostanete šikovného a motivovaného studenta, je to radost. Se sočkaři to prožívám a z jejich výzkumů si často sama něco odnáším,“ dodává s tím, že si například u práce Barbory uvědomila, jak sama často polyká souhlásky. Andrejova práce ji zase umožnila proniknout do prostředí nebinární komunity.

Poslechněte si další epizody

Mgr. Hana Žižková, Ph.D., pracuje jako odborná asistentka na Ústavu českého jazyka FF MU. Působí v programových radách Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy a Českého jazyka a literatury, věnuje se počítačovému zpracování přirozeného jazyka.

Mohlo by vás zajímat


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.