Střední
Morava, tedy i Prostějovsko, byly v pravěku nepřetržitě osídleny a archeologické
nálezy odsud jsou velmi bohaté. Amatérští archeologové se zde již v minulém
století zabývali sběrem archeologického materiálu a menšími výkopy. Velkého
rozvoje doznalo archeologické bádání v našem století. Množství cenných
nálezů, na něž se narazilo při stavbách a polních pracích, zachránili archeologové
amatéři.
Na Prostějovsku působila i řada archeologů zvučných jmen, např. I. L. Červinka,
K. Absolon, J. Skutil, J. Böhm. Vyzvednout je třeba záslužnou práci prostějovského
učitele Antonína Gottwalda, který sběrem archeologického materiálu podchytil
převážnou část prostějovského okresu. Zachraňoval nálezy, na něž se narazilo
při zemních pracích, prováděl i rozsáhlé výzkumy několika pohřebišť. Část
jeho rozsáhlé sbírky tvoří základ archeologického sbírkového fondu prostějovského
muzea. Ten byl obohacován i v letech válečných a v období po II. světové
válce, které znamenalo nový rozvoj archeologického bádání v celé republice.
Zde je nutno vzpomenout práce J. Kvíčaly, působícího v prostějovském muzeu
v padesátých letech.
Expozice
Pravěk Prostějovska byla koncipována se zřetelem na skutečnost, že převážnou
většinu návštěvníků muzea tvoří školní mládež, u níž se formuje vědecký
světový názor. Poznání vývoje lidské kultury, který expozice dokumentuje,
přispívá k vědomě ateistickému chápání světa, vývoje člověka a jeho výdobytků
materiálních i duchovních. Tímto směrem chce expozice na návštěvníky působit
průvodními texty, kresbami a především množstvím trojrozměrného materiálu
ze sbírek muzea. |
|
Pazourkový listovitý hrot
|
Nejstarší archeologické
nálezy na Prostějovsku spadají do období mladého paleolitu (tj. starší
doby kamenné) – 40 až 8 tisíc př. n. l. V našem prostředí si mladopaleolitičtí
lidé stavěli své osady (jsou nazývány stanicemi) ve volném terénu. Jsou
to Otaslavice, Ondratice, Určice, Brodek u Prostějova, Dobrochov, Alojzov,
Vincencov. Paleolitický člověk žil v rodových společenstvích organizovaných
po mateřské linii. Živil se kolektivním lovem větší stádní zvěře, doplňkem
obživy byl sběr plodin. Kromě dřeva, které se nedochovalo, používal k výrobě
nástrojů dobře štípatelného pazourku nebo křemene. Na paleolitických stanicích
nalézáme množství kamenných nástrojů, suroviny a odpadu vzniklého při výrobě.
Soubory těchto nástrojů se nazývají industriemi. Soubory se vzájemně liší
a charakterizují jednotlivé paleolitické kultury. |
|
Mezolitem
je nazývána střední doba kamenná 8. až 6. tisíciletí př. n. l. V ní doznívá
předchozí paleolit a po stránce hospodářské tvoří již přechod k neolitu.
Zatímco nám z tohoto období na Prostějovsku nálezy chybí, neolitické
osídlení zde bylo silné.
Mísa na nožce kultury s
moravskou
malovanou keramikou z Kostelce
na Hané
|
Neolit
– mladší doba kamenná – 6. až 5. tisíciletí př. n. l . – přinesl změnu
hospodářství a změnu způsobu života. Pouze organizace společnosti stále
ještě setrvává v matriarchátu. Hlavním zdrojem obživy se však stalo zemědělství,
které skýtalo možnosti rychlejšího rozvoje společnosti. Neolitičtí zemědělci
osídlili především úrodné sprašové půdy ve východní části prostějovského
okresu. Potřebám primitivního zemědělství se přizpůsobovaly kamenné nástroje.
Broušené klíny, sekery, drtidla obilí jsou charakteristické pro nový způsob
života. Dále však byla využívána i kamenná industrie štípaná (např. čepelky
zasazené do násady z organického materiálu a tvořící srp). Lov se stal
jen doplňkem obživy a nahradil ho záměrný chov dobytka. Neolit s sebou
přináší dva významné civilizační znaky, a to znalost výroby keramiky a
znalost tkaní textilu. Keramické soubory se potom stávají významným fenomenem
pro rozlišování jednotlivých kultur a řadě z nich dala keramika i název. |
Během
neolitu se na našem území vystřídaly tři kultury, které byly rozšířené
na celé Moravě. Na keramice kultury lineární (volutové), známé např. z
Dědkovic, Hrubčic, Mostkovic, Určic, se uplatňovaly plastické výčnělky,
nehtové vrypy, otisky jednoduché šňůry, ryté linie – voluty. Na kulturu
volutovou navazuje kultura vypíchaná (svůj název získala opět podle způsobu
výzdoby keramiky – linie tvořené vpichy), zastoupena např. nálezy z Určic,
Brodku u Prostějova, Seloutek. Neolitický vývoj dovršuje kultura s keramikou
moravskou malovanou (Kostelec na Hané, Seloutky, Hrubčice, Určice, Otaslavice,
Držovice, Čechůvky, Dědkovice, Zdětín).
Je obtížné
rekonstruovat duchovní kulturu neolitického člověka. Nálezy hrobů z tohoto
období, případně celého pohřebiště, jsou dosud spíše výjimečné. |
Eneolit
– pozdní doba kamenná – 4. až 3. tisíciletí př. n. l. tvoří další zlom
ve vývoji pravěké společnosti, ve společenské organizaci. Vytváří se patriarchální
velkorodina jako základní společenská jednotka. Tento jev souvisí se změnami
v hospodářském životě obyvatelstva. I když zemědělství zůstalo základem
obživy, a i v něm došlo k pokroku v tom, že bylo používáno dřevěného oradla,
což přispělo ke zvýšení výnosů, vzrostl význam chovu dobytka.
O společenské
diferenciaci svědčí i stavba výšinných hradisk ve starším eneolitu, poměrně
silně opevněných systémem valů a příkopů. Na Prostějovsku jsou to např.
Obrova noha u Otaslavic, Hrad u Bílovic, Čubernice u Ohrozimi, Zadní Čechovsko
u Čechovic.
Nejstarší
eneolitickou kulturou je kultura nálevkovitých pohárů (název odvozen od
tvaru části nádob). V jejím rámci se na Prostějovsku ojediněle vyskytly
skupiny baalberské a u Slatinek bylo zjištěno mohylové pohřebiště této
skupiny. Kulturu nálevkovitých pohárů i mladší kulturu kanelovanou (nazvaná
podle charakteristického prvku výzdoby keramiky – kanelury) nacházíme společně
v mohylnicích – mohylových pohřebištích – se žárovými hroby (Ohrozim, Slatinky).
Z některých
výšinných hradisk je známa drobná zoomorfní plastika.
V mladším
eneolitu u nás zanechal lid s kulturou šňůrovou (keramika je často zdobena
otisky šňůry). Tato kultura severovýchodního původu u nás byla zachycena
spíše v jednotlivých hrobových nálezech např. v Kostelci na Hané, Brodku
u Prostějova, Vranovicích, Prostějově, jsou to skrčené kostrové pohřby.
Zvoncový
pohár z Hrubčic
|
Podobně je tomu
s kulturou zvoncových pohárů, která je pravděpodobně původu jihovýchodního.
V jejím keramickém inventáři vynikají poháry z červenavé hlíny zdobené
bohatou kolkovanou výzdobou sestavenou v horizontálních pásech a inkrustovanou.
Byla již používána měď k výrobě nástrojů, ozdob a zbraní, ale základní
výrobní surovinou stále zůstával kámen. Hojné používání luku nositeli této
kultury dokládají nálezy pazourkových šipek a kamenných nátepních destiček
nacházených v hrobech. Na Prostějovsku bylo zachyceno několik menších pohřebišť
této kultury ve Vřesovicích, Hrubčicích, Prostějově. |
Džbánek
kultury zvoncovitých pohárů z Vřesovic |
|