Potřebuji přednášet

Postavit se před studenty a odpřednášet učivo, které jste seskupili do smysluplných celků, doplnili o své zkušenosti, vhodné příklady a ilustrace – to je základ mnoha předmětů na MU. Zkuste se teď na chvíli stát YouTubery, respektive spíš IS-Tubery a připravte studentům videa, která si kdykoliv spustí a poslechnou. Základní techniky představujeme ve videu:

Zkušenosti a tipy vyučujících

Inspirace a metodika

Při tvorbě videozáznamů přednášek je dobré mít na paměti především to, že vytváříte v první řadě kvalitní výukový materiál. To, co Vám při přednášení funguje v učebně, nemusí dobře fungovat ve videozáznamu. Zkuste si vždy v první řadě představit studenta, který si bude Váš záznam pouštět a zodpovězte si sami na následující dotazy:

  1. Bude videopřednáška pro studenta přehledná?

    Jestliže při výkladu odbíháte od slajdů k tabuli, vracíte se ve výkladu či pouštíte videa a ukazujete další materiál mimo Vaše slajdy, může to být problém. Naživo při přednášce se studenti orientují a drží s Vámi krok. Ve videu je potřeba mít lépe naplánované návaznosti a vyhnout se přílišnému skákání mezi slajdy a dohledávání souborů na počítači. Nebojte se sepsat si dopředu osnovu a nebo rovnou rozdělit výklad na několik jednotlivých samostatných videí.

  2. Dokážu udržet pozornost studentů?

    Při sledování přednášky z videozáznamu je pro studenty mnohem náročnější udržet pozornost a soustředit se na výklad, zvlášť pokud jde o náročnou látku. Studenti také mají tendence přistupovat k výkladu více povrchně a nebrat téma vážně. Pokud při výkladu mluvíte do počítače a ne k opravdovým lidem, může být Váš projev monotónní. O to hůř se studentům bude soustředit. Někteří vyučující při absenci studentů, na které by mluvili, sklouzávají ke čtení slajdů či ke čtení svých poznámek a zápisků. Všechno toto zásadně znesnadňuje studentům, aby se soustředili na výklad náročné látky.

    Co pomůže udržet pozornost studentů? Jako první zkuste přednášku rozdělit na jednotlivé celky a menší videa. Kratší videa mohou pomoci pozornost studentů udržet. Za druhé přemýšlejte, čím přednášku ozvláštníte – videem, krátkým online interview s odborníkem, vtipem.

    Za třetí výrazněji artikulujte, soustřeďte se více na svůj hlas. Pokud to pomůže, přednášejte při nahrávání pro někoho ze své rodiny, kamaráda či třeba i psa. Když přednášíte k živé osobě, projev bude jiný.

  3. Říkám opravdu to podstatné?

    Distanční výuka je sama o sobě náročná na pozornost a čas. Studenti jsou často přehlceni textovými materiály, procvičováním, úkoly i videem. Jejich čas „doma“ je zdánlivě nekonečný a tak někdy mívají učitelé tendenci jim poskytnout co nejvíce materiálů. Úlohou učitele je ale především pomoci studentům se ve všech těch materiálech a zdrojích zorientovat a poznat, co je podstatné a co ne. Říkejte ve videu to podstatné. Nesoustřeďte se na to, aby Vaše přednáška měla přesně 1:50:00, ale na to, aby tam zaznělo to opravdu podstatné k pochopení dané látky.

Myslete také na to, že nevytváříte film, ale kvalitní výukový materiál. Přeřeky, pauzy i výplňová slova apod. k tomu patří, nesnažte se s nimi složitě bojovat a trávit čas střihem či přetáčením. Opravujte pouze ta videa, ve kterých je faktická chyba či špatná formulace, která by studenty mátla.