Ensemble Versus: renesanční pašijová moteta a chorální zpěvy české reformace

Program: polyfonní moteta Carla Gesualda, Hanse Leo Hasslera, Orlanda di Lasso, Josquina Desprez a Roberta Parsonse a české chorální zpěvy



Účinkují: Ensemble Versus, Pavel Novotný – trombón



Bolest a smutek patří mezi nejvydatnější prameny inspirace. V programu komorního sboru Versus zaznějí kajícné žalmy Carla Gesualda da Venosa a jeho středoevropského současníka Hanse Leo Hasslera, kteří bolest znázorňují disonancemi či chromatickými postupy. Netřeba však hlouběji rozumět hudební teorii, pašijové skladby geniálních renesančních skladatelů se dotýkají přímo srdcí svých posluchačů i zpěváků. Melodie zarmouceného srdce a bloudící duše se pohybuje v bolestivých půltónech tam a zpět (Hassler), Kristovy smrtelné úzkosti v motetech Orlanda di Lassa znázorňují Olivetskou horu, Ježíšovo volání k Otci, útěk jedenácti apoštolů před zatčením i vítězství v podobě Kristova „staniž se“, ačkoli smrt na kříži jej teprve čeká. Mezi nejstarší vícehlasá zhudebnění středověké sekvence o Panně Marii Bolestné náleží i Stabat Mater Josquina Desprez. Hranice mezi jednotlivými slokami je nezřetelná, ale patos a bolest skladatel umocňuje citací milostné písně o opuštěné ženě (melodii bez textu hraje renesanční trombón) a hudební ilustrací jednotlivých slov i emocí. Pasáž z Knihy Jób o víře v zmrtvýchvstání, tedy text, používaný při pohřbech, zhudebnil v druhé polovině 16. století také málo známý anglický skladatel Robert Parsons. Nejde tolik o podrobnou ilustraci textu jako u Josquinova Stabat, Parsons onen silný text zhudebňuje jako jedinou silnou emoci.
Husté polyfonní předivo zaznívalo vždy v sousedství prostého chorálního zpěvu, jen tak mohlo vyniknout. Ale i v chorálu vzniklo množstvích silných zpěvů, překládaných do češtiny i nově utvářených již od počátku 15. století. Pozoruhodně aktuální dobový překlad do češtiny má velkou zásluhu na tom, jak intenzivně mohou tyto jednohlasé zpěvy působit, tím spíše v sousedství nádherných polyfonních motet.


Pořadatel
Ústav hudební vědy (Filozofická fakulta)
Odpovědnost
doc. Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D.
Další informace, fotografie nebo videa k události
http://www.operadiversa.cz/ensemble-versus-renesancni-pasijova-moteta-a-choralni-zpevy-ceske-reformace/

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.