Pedagogické praxe
Pokyny pro provázející učitele
Obsahová náplň a struktura praxí
- Na fakultě je zaveden jednotný systém tří předmětů praxe pro všechny učitelské programy navazujícího magisterského studia ve 2., 3. a 4. semestru studia:
- Krátkodobou absenci a mimořádné změny rozvrhu praxe v rámci stanoveného termínu řeší studující s provázejícím učitelem a oborovým didaktikem.
- Dlouhodobější absenci, vedoucí k nesplnění původně plánovaného termínu praxe, jejímu prodloužení či zrušení, je nutné vždy řešit kromě výše zmíněných osob ještě s manažerkou praxí.
Praxe 1
Zápis: 2. semestr studia, tj. jarní semestr 1. ročníku
Kódy předmětů – jednooborové studium
Učitelství anglického jazyka a literatury | AJUPP01J |
Učitelství českého jazyka a literatury | CJUPP01J |
Učitelství estetické výchovy | UEVPP01J |
Učitelství francouzského jazyka a literatury | FJUPP01J |
Učitelství historie | HIUPP01J |
Učitelství latinského jazyka a literatury | LJUPP01J |
Učitelství německého jazyka a literatury | NJUPP01J |
Učitelství ruského jazyka a literatury | RJUPP01J |
Učitelství španělského jazyka a literatury | SJUPP01J |
Učitelství základů společenských věd | ZSVPP01J |
Pozn. ke struktuře kódů: XXXPP01J, XXX – označení učitelského programu, PP – pedagogická praxe, 01 předmět praxe (první ze tří), J – jednoobor
Kódy předmětů – sdružené studium
Učitelství anglického jazyka a literatury | AJUPP01S |
Učitelství českého jazyka a literatury | CJUPP01S |
Učitelství estetické výchovy | UEVPP01S |
Učitelství francouzského jazyka a literatury | FJUPP01S |
Učitelství historie | HIUPP01S |
Učitelství latinského jazyka a literatury | LJUPP01S |
Učitelství německého jazyka a literatury | NJUPP01S |
Učitelství ruského jazyka a literatury | RJUPP01S |
Učitelství španělského jazyka a literatury | SJUPP01S |
Učitelství základů společenských věd | ZSVPP01S |
Pozn. ke struktuře kódů: XXXPP01S, XXX – označení učitelského programu, PP – pedagogická praxe, 01 předmět praxe (první ze tří), S – sdružené studium (dvouobor)
Časová dotace činností
Jednooborové studium
- 12 hodin stínování (2 dny po šesti hodinách) + 2 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
- 18 hodin náslechu výuky s orientací na jednání žáků ve výuce i mimo ni (3 celé dny po šesti hodinách; vždy celý den u jedné třídy, tzn. bez orientace pouze na předměty dle studované aprobace) + 3 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
- 6 vyučovací hodiny vlastní výuky + 3 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
- 8 vyučovacích hodin výuky v tandemu + 4 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
- 20 hodin dalších činností přímo ve škole, např. stínování učitele mimo vyučovací hodiny; seznamování se s danou školou, jejím chodem, vizí, ŠVP, administrativou, studium pedagogické dokumentace a individuálních vzdělávacích plánů žáků, účast na třídních schůzkách, hovorových hodinách, poradách školy, tripartitách, exkurzích, soutěžích, projektech, dozorech, reflexe výuky s provázejícím učitelem (nespadá sem reflexe na FF), plánování výuky ve spolupráci s provázejícím učitelem, společná příprava učebních pomůcek apod., hodnocení výsledků učení žáků ve spolupráci s provázejícím učitelem (opravování žákovských produktů a jejich hodnocení) a další činnosti
Sdružené studium
- 6 hodin stínování (1 den po šesti hodinách) + 1 hodina reflexe s provázejícím učitelem
- 9 hodin náslechu výuky s orientací na jednání žáků ve výuce i mimo ni (2 celé dny 4+5 hodin; vždy celý den u jedné třídy, tzn. bez orientace pouze na předměty dle studované aprobace) + 2 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
- 3 vyučovací hodiny vlastní výuky + 2 hodina reflexe s provázejícím učitelem
- 4 vyučovací hodin výuky v tandemu + 2 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
- 9 hodin dalších činností přímo ve škole, např. stínování učitele mimo vyučovací hodiny; seznamování se s danou školou, jejím chodem, vizí, ŠVP, administrativou, studium pedagogické dokumentace a individuálních vzdělávacích plánů žáků, účast na třídních schůzkách, hovorových hodinách, poradách školy, tripartitách, exkurzích, soutěžích, projektech, dozorech, reflexe výuky s provázejícím učitelem (nespadá sem reflexe na FF), plánování výuky ve spolupráci s provázejícím učitelem, společná příprava učebních pomůcek apod., hodnocení výsledků učení žáků ve spolupráci s provázejícím učitelem (opravování žákovských produktů a jejich hodnocení) a další činnosti
Výukové metody
Pedagogická praxe 1 je první ze série tří praxí tvořících součást profesní přípravy studentů učitelství. Praxe jsou graduálně uspořádané tak, aby odpovídaly měnícím se potřebám studentů učitelství během jejich profesní přípravy. V rámci Praxe 1 proto převažují činnosti, v nichž je student v roli pozorovatele.
Metody uplatněné v rámci této praxe jsou následující: stínování, náslech orientovaný na jeden třídní kolektiv, vedení vlastní výuky, vedení tandemové výuky společně s provázejícím učitelem, reflexe praxe.
Praxe 2
Zápis: 3. semestr studia, tj. podzimní semestr 2. ročníku
Kódy předmětů – jednooborové studium
Učitelství anglického jazyka a literatury | AJUPP02J |
Učitelství českého jazyka a literatury | CJUPP02J |
Učitelství estetické výchovy | UEVPP02J |
Učitelství francouzského jazyka a literatury | FJUPP02J |
Učitelství historie | HIUPP02J |
Učitelství latinského jazyka a literatury | LJUPP02J |
Učitelství německého jazyka a literatury | NJUPP02J |
Učitelství ruského jazyka a literatury | RJUPP02J |
Učitelství španělského jazyka a literatury | SJUPP02J |
Učitelství základů společenských věd | ZSVPP02J |
Pozn. ke struktuře kódů: XXXPP02J, XXX – označení učitelského programu, PP – pedagogická praxe, 02 předmět praxe (druhý ze tří), J – jednoobor
Kódy předmětů – sdružené studium
Učitelství anglického jazyka a literatury | AJUPP02S |
Učitelství českého jazyka a literatury | CJUPP02S |
Učitelství estetické výchovy | UEVPP02S |
Učitelství francouzského jazyka a literatury | FJUPP02S |
Učitelství historie | HIUPP02S |
Učitelství latinského jazyka a literatury | LJUPP02S |
Učitelství německého jazyka a literatury | NJUPP02S |
Učitelství ruského jazyka a literatury | RJUPP02S |
Učitelství španělského jazyka a literatury | SJUPP02S |
Učitelství základů společenských věd | ZSVPP02S |
Pozn. ke struktuře kódů: XXXPP02S, XXX – označení učitelského programu, PP – pedagogická praxe, 02 předmět praxe (druhý ze tří), S – sdružené studium (dvouobor)
Časová dotace činností
Jednooborové studium
- 12 hodin náslechů v předmětu dle aprobace, nejlépe ve třídě, kde budou studenti sami vyučovat + 2 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
- 12 hodin vlastní výuky + 6 hodiny její reflexe s provázejícím učitelem
- 10 hodin tandemové výuky + 6 hodiny její reflexe s provázejícím učitelem
- 28 hodin dalších činností přímo ve škole, např. seznamování se s danou školou, jejím chodem, vizí, ŠVP, administrativou, studium pedagogické dokumentace a individuálních vzdělávacích plánů žáků, účast na třídních schůzkách, hovorových hodinách, poradách školy, tripartitách, exkurzích, soutěžích, projektech, dozorech, reflexe výuky s provázejícím učitelem (nespadá sem reflexe na FF), plánování výuky ve spolupráci s provázejícím učitelem, společná příprava učebních pomůcek apod., hodnocení výsledků učení žáků ve spolupráci s provázejícím učitelem (opravování žákovských produktů a jejich hodnocení, případně vedení vlastní výuky či výuky v tandemu s učitelem) a další činnosti.
Sdružené studium
- 6 hodin náslechů v předmětu dle aprobace, nejlépe ve třídě, kde budou studenti sami vyučovat + 1 hodina reflexe s provázejícím učitelem
- 6 hodin vlastní výuky + 3 hodiny její reflexe s provázejícím učitelem
- 5 hodiny tandemové výuky + 3 hodiny její reflexe s provázejícím učitelem
- 14 hodin dalších činností přímo ve škole, např. seznamování se s danou školou, jejím chodem, vizí, ŠVP, administrativou, studium pedagogické dokumentace a individuálních vzdělávacích plánů žáků, účast na třídních schůzkách, hovorových hodinách, poradách školy, tripartitách, exkurzích, soutěžích, projektech, dozorech, reflexe výuky s provázejícím učitelem (nespadá sem reflexe na FF), plánování výuky ve spolupráci s provázejícím učitelem, společná příprava učebních pomůcek apod., hodnocení výsledků učení žáků ve spolupráci s provázejícím učitelem (opravování žákovských produktů a jejich hodnocení, případně vedení vlastní výuky či výuky v tandemu s učitelem) a další činnosti.
Výukové metody
Pedagogická praxe 2 je druhá ze série tří praxí tvořících součást profesní přípravy studentů učitelství. Praxe jsou graduálně uspořádané tak, aby odpovídaly měnícím se potřebám studentů učitelství během jejich profesní přípravy.
Metody uplatněné v rámci Pedagogické praxe II jsou následující: náslech vyučovacích hodin dle aprobace studentů, vedení vlastní výuky, vedení tandemové výuky společně s provázejícím učitelem, reflexe.
Praxe 3
Zápis: 4. semestr studia, tj. jarní semestr 2. ročníku
Kódy předmětů – jednooborové studium
Učitelství anglického jazyka a literatury | AJUPP03J |
Učitelství českého jazyka a literatury | CJUPP03J |
Učitelství estetické výchovy | UEVPP03J |
Učitelství francouzského jazyka a literatury | FJUPP03J |
Učitelství historie | HIUPP03J |
Učitelství latinského jazyka a literatury | LJUPP03J |
Učitelství německého jazyka a literatury | NJUPP03J |
Učitelství ruského jazyka a literatury | RJUPP03J |
Učitelství španělského jazyka a literatury | SJUPP03J |
Učitelství základů společenských věd | ZSVPP03J |
Pozn. ke struktuře kódů: XXXPP03J, XXX – označení učitelského programu, PP – pedagogická praxe, 03 předmět praxe (třetí ze tří), J – jednoobor
Kódy předmětů – sdružené studium
Učitelství anglického jazyka a literatury | AJUPP03S |
Učitelství českého jazyka a literatury | CJUPP03S |
Učitelství estetické výchovy | UEVPP03S |
Učitelství francouzského jazyka a literatury | FJUPP03S |
Učitelství historie | HIUPP03S |
Učitelství latinského jazyka a literatury | LJUPP03S |
Učitelství německého jazyka a literatury | NJUPP03S |
Učitelství ruského jazyka a literatury | RJUPP03S |
Učitelství španělského jazyka a literatury | SJUPP03S |
Učitelství základů společenských věd | ZSVPP03S |
Pozn. ke struktuře kódů: XXXPP03S, XXX – označení učitelského programu, PP – pedagogická praxe, 03 předmět praxe (třetí ze tří), S – sdružené studium (dvouobor)
Časová dotace činností
Jednooborové studium
- 8 hodin náslechů v předmětu dle aprobace, nejlépe ve třídě, kde budou studenti vyučovat + 2 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
- 16 hodin vlastní výuky + 8 hodin reflexe s provázejícím učitelem
- 8 hodiny tandemové výuky + 4 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
- 32 hodin dalších činností přímo ve škole, např. seznamování se s danou školou, jejím chodem, vizí, ŠVP, administrativou, studium pedagogické dokumentace a individuálních vzdělávacích plánů žáků, účast na třídních schůzkách, hovorových hodinách, poradách školy, tripartitách, exkurzích, soutěžích, projektech, dozorech, reflexe výuky s provázejícím učitelem (nespadá sem reflexe na FF), plánování výuky ve spolupráci s provázejícím učitelem, společná příprava učebních pomůcek, hodnocení výsledků učení žáků ve spolupráci s provázejícím učitelem (opravování žákovských produktů a jejich hodnocení), případně také další vedení vlastní výuky či výuky v tandemu s provázejícím učitelem a další činnosti
Sdružené studium
- 4 hodiny náslechů v předmětu dle aprobace, nejlépe ve třídě, kde budou studenti vyučovat + 1 hodina reflexe s provázejícím učitelem
- 8 hodin vlastní výuky + 4 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
- 4 hodiny tandemové výuky + 2 hodina reflexe s provázejícím učitelem
- 16 hodin dalších činností přímo ve škole, např. seznamování se s danou školou, jejím chodem, vizí, ŠVP, administrativou, studium pedagogické dokumentace a individuálních vzdělávacích plánů žáků, účast na třídních schůzkách, hovorových hodinách, poradách školy, tripartitách, exkurzích, soutěžích, projektech, dozorech, reflexe výuky s provázejícím učitelem (nespadá sem reflexe na FF), plánování výuky ve spolupráci s provázejícím učitelem, společná příprava učebních pomůcek, hodnocení výsledků učení žáků ve spolupráci s provázejícím učitelem (opravování žákovských produktů a jejich hodnocení), případně také další vedení vlastní výuky či výuky v tandemu s provázejícím učitelem a další činnosti
Výukové metody
Pedagogická praxe 3 je poslední ze série tří praxí tvořících součást profesní přípravy studentů učitelství. Praxe jsou graduálně uspořádané tak, aby odpovídaly měnícím se potřebám studentů učitelství během jejich profesní přípravy.
Metody uplatněné v rámci Pedagogické praxe 3 jsou následující: náslech vyučovacích hodin dle aprobace studentů, vedení vlastní výuky, vedení tandemové výuky společně s provázejícím učitelem, reflexe praxe.
Dokumenty
Dokumenty, na kterých spolupracuje provázející učitel
- Sebe/hodnoticí nástroj, odpovědník provázejícího učitele, k dispozici v IS MU na základě odkazu zaslaného studentem na e-mailový kontakt učitele, viz metodické pokyny pro provázející učitele
- Protokol o přijetí studenta na pedagogickou praxi, schvaluje provázející učitel, lze administrovat skenem
Kompletní přehled povinně odevzdávaných dokumentů studentem FF MU
- Reflektivní deník dle Standardu profesních kompetencí studenta, který student postupně doplňuje v průběhu praxe podle požadavků a pokynů didaktiků studijního programu
- Sebe/hodnoticí nástroj, odpovědník studenta – k dispozici v IS MU, viz metodické instrukce k jeho vyplnění pro studenty a nápověda k evaluaci praxe
- Ostatní části učitelského portfolia dle požadavků programu (náslechové listy, seminární práce, přehled činnosti, didaktické pomůcky, přípravy na hodinu, dílčí materiály apod.)
- Protokol o přijetí studenta na pedagogickou praxi
Pozn. Dokumenty se vypracovávají pro každý předmět praxe zvlášť.
Sebe/hodnoticí nástroj pro pedagogickou praxi
Metodické pokyny pro provázející učitele
Co je Sebe/hodnoticí nástroj a k čemu slouží?
Sebe/hodnoticí nástroj je elektronický nástroj v Informačním systému MU, který umožní komplexně zhodnotit a reflektovat realizaci učitelské praxe studentů MU. Sebe/hodnoticí nástroj má podobu odpovědníku (tzn. forma dotazníku, kterou používá náš informační systém), který se skládá ze tří částí: jednu část vyplňuje student, jednu jeho provázející učitel a jednu oborový didaktik. Jednotlivé části jsou na konci praxe sloučeny do jednoho dokumentu, jenž se stává součástí studentova učitelského portfolia. Na celý nástroj se můžete v textové verzi podívat zde.
Část, kterou vyplňujete Vy jako provázející učitel, Vám bude zpřístupněna v Informačním systému MU (technické detaily viz níže). Vyjadřujete se zde pomocí škály k jednotlivým aspektům Vaší spolupráce se studentem v průběhu praxe. Následuje prostor (4 otevřené otázky) k hodnocení studenta, jeho silných a slabých stránek, podnětům ke zlepšení apod. Vaše zpětná vazba k průběhu praxe je pro studenta velmi důležitá, umožňuje mu dále se zlepšovat a rozvíjet své profesní kompetence správným směrem. Otázky se vztahují ke Standardu kvality pedagogické praxe MU, tzn. k povinnostem, které má spolupracující škola a provázející učitel ve vztahu ke studentovi naplňovat. Tento dokument naleznete zde.
Je vyplnění Sebe/hodnoticího nástroje povinné?
Ano, Vaše hodnocení studenta prostřednictvím Sebe/hodnoticího nástroje je jednou z podmínek úspěšného ukončení praxe studenta, bez něj student nemůže získat zápočet.
Jak mám postupovat?
Před realizací praxe student, s nímž budete spolupracovat, v Informačním systému MU vyplní Vaše jméno, příjmení a e-mailovou adresu, na niž Vám bude automaticky zaslán odkaz na odpovědník (Sebe/hodnoticí nástroj) a Váš unikátní přístupový kód. V případě, že Vám e-mail s odkazem zapadl nebo jste ho zpětně měli problémy dohledat, může Vám student e-mail opětovně zaslat. Odpovědník prosím vyplňujte po ukončení studentovy praxe. V případě, kdy otevíráte odpovědník poprvé kliknutím na odkaz, se automaticky vyplní jméno studenta a přístupový kód. Před vstupem do Odpovědníku naleznete také pokyny pro vyplnění zahrnující popis a funkcionalitu jednotlivých tlačítek.
Spolupráce se studentem na jeho sebehodnocení a reflexi pedagogické praxe
Kromě vyplnění závěrečného hodnocení studenta, které jsme popsali výše, se od provázejícího učitele předpokládá, že bude studenta průběžně podněcovat k reflexi a sebereflexi, motivovat jej a vést k profesnímu a osobnostnímu rozvoji. Studenti MU k tomuto účelu používají speciálně vyvinutý nástroj, s nímž byli předem seznámeni při přípravě na pedagogickou praxi. Jedná se o Standard profesních kompetencí studenta (dále jen „Standard“), který byl vytvořen na Pedagogické fakultě MU a jehož znění naleznete zde.
Standard je určen k sebereflexi a sebehodnocení rozvoje kompetencí, které si student v průběhu praxe osvojuje a které jsou nutné pro výkon učitelské profese. Standard obsahuje 26 kritérií kvality profesních kompetencí nezbytných pro plánování, realizaci a evaluaci výuky. Kritéria jsou rozdělena do pěti tematických oblastí:
Standard je určen k zaznamenání hodnocení studentem dosažené úrovně kvality v jednotlivých kritériích. Číselné hodnocení umožňuje rychlé orientační posouzení kvality dané profesní kompetence v rámci čtyř úrovní kvality: úroveň „chybějící kompetence“ (0), úroveň „utvářející se kompetence“ (1), úroveň ,,rozvíjející se kompetence“ (2), úroveň „pokročilé kompetence“ (3).
Při nástupu na praxi škole zajišťuje rámcové obeznámení provázejícího učitele se Standardem garant praxí. Student na počátku praxe (po konzultaci s Vámi, jako provázejícím učitelem) zvolí tři kritéria, na která bude zaměřovat zvýšenou pozornost, tj. kompetence, ve kterých se chce profesně rozvíjet. Smyslem zvýšené pozornosti na omezený počet vybraných kritérií je to, aby se student učil cíleně rozvíjet dílčí dovednosti. Mluvíme zejména o těch dovednostech, které považuje spíše za své slabší stránky. Student by měl se Standardem pracovat průběžně, např. si jej vytisknout a zapisovat si sem své poznámky a pokroky.
Zároveň student na počátku své praxe vyplní část odpovědníku, v níž zhodnotí vstupní úroveň naplnění jednotlivých kritérií Standardu, resp. své kompetence na počátku praxe.
Na konci praxe student společně s Vámi zhodnotí, jak se mu ve třech vybraných kritériích daří rozvíjet. Poté společně proberete stav profesního rozvoje studenta u všech ostatních kritérií. Sebehodnocení student po konzultaci s Vámi zaznamená do své části odpovědníku v IS MU.
Přehled oborových didaktiků pedagogických praxí
Učitelství anglického jazyka a literatury
Mgr. Jitka Sedláčková, Ph.D. jitkasedlackova@mail.muni.cz
Mgr. Linda Nepivodová, Ph.D. lindanepi@phil.muni.cz
Nicola Catherine Fořtová, B.A., M.A. fortova@phil.muni.cz
Učitelství českého jazyka a literatury
Mgr. Marcela Hrdličková, Ph.D. marcela.hrdlickova@phil.muni.cz
Mgr. Lucie Taraldsen Medová, M.Phil., Ph.D. ltm@mail.muni.cz
Učitelství německého jazyka a literatury
Mgr. Martina Trombiková, Ph.D. trombikova@phil.muni.cz
Učitelství španělského jazyka a literatury
Mgr. Milada Malá, Ph.D. malamilada@mail.muni.cz
Učitelství francouzského jazyka a literatury
doc. PhDr. Alena Němcová Polická, Ph.D. 12093@mail.muni.cz
Učitelství ruský jazyka a literatury
Mgr. Taťjana Zaňko, Ph.D. zanko@phil.muni.cz
Učitelství historie
Mgr. et Mgr. Václav Kaška, Ph.D. kaska@phil.muni.cz
Učitelství základů společenských věd
Mgr. Jakub Vojta, Ph.D. vojta@phil.muni.cz
Učitelství latinského jazyka a literatury
doc. Mgr. Dana Stehlíková, Ph.D. dana.stehlikova@phil.muni.cz

Web pedagogických praxí FF MU vznikl v rámci projektu Zkvalitnění a Inovace Přípravy budoucích učitelů na MUNI (ZIP MUNI), reg. č.: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016170.
Správce stránky