Pedagogické praxe

Pokyny pro provázející učitele

Obsahová náplň a struktura praxí

Obsahová náplň a struktura praxí

  • Na fakultě je zaveden jednotný systém tří předmětů praxe pro všechny učitelské programy navazujícího magisterského studia ve 2., 3. a 4. semestru studia:
    1. Praxe 1,
    2. Praxe 2,
    3. Praxe 3.
  • Krátkodobou absenci a mimořádné změny rozvrhu praxe v rámci stanoveného termínu řeší studující s provázejícím učitelem a oborovým didaktikem.
  • Dlouhodobější absenci, vedoucí k nesplnění původně plánovaného termínu praxe, jejímu prodloužení či zrušení, je nutné vždy řešit kromě výše zmíněných osob ještě s manažerkou praxí.

Praxe 1

Zápis: 2. semestr studia, tj. jarní semestr 1. ročníku

Kódy předmětů – jednooborové studium

Učitelství anglického jazyka a literatury AJUPP01J
Učitelství českého jazyka a literatury CJUPP01J
Učitelství estetické výchovy UEVPP01J
Učitelství francouzského jazyka a literatury FJUPP01J
Učitelství historie HIUPP01J
Učitelství latinského jazyka a literatury LJUPP01J
Učitelství německého jazyka a literatury NJUPP01J
Učitelství ruského jazyka a literatury RJUPP01J
Učitelství španělského jazyka a literatury SJUPP01J
Učitelství základů společenských věd ZSVPP01J

Pozn. ke struktuře kódů: XXXPP01J, XXX – označení učitelského programu, PP – pedagogická praxe, 01 předmět praxe (první ze tří), J – jednoobor

Kódy předmětů – sdružené studium

Učitelství anglického jazyka a literatury AJUPP01S
Učitelství českého jazyka a literatury CJUPP01S
Učitelství estetické výchovy UEVPP01S
Učitelství francouzského jazyka a literatury FJUPP01S
Učitelství historie HIUPP01S
Učitelství latinského jazyka a literatury LJUPP01S
Učitelství německého jazyka a literatury NJUPP01S
Učitelství ruského jazyka a literatury RJUPP01S
Učitelství španělského jazyka a literatury SJUPP01S
Učitelství základů společenských věd ZSVPP01S

Pozn. ke struktuře kódů: XXXPP01S, XXX – označení učitelského programu, PP – pedagogická praxe, 01 předmět praxe (první ze tří), S – sdružené studium (dvouobor)

Časová dotace činností

Jednooborové studium
  • 12 hodin stínování (2 dny po šesti hodinách) + 2 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
  • 18 hodin náslechu výuky s orientací na jednání žáků ve výuce i mimo ni (3 celé dny po šesti hodinách; vždy celý den u jedné třídy, tzn. bez orientace pouze na předměty dle studované aprobace) + 3 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
  • 6 vyučovací hodiny vlastní výuky + 3 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
  • 8 vyučovacích hodin výuky v tandemu + 4 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
  • 20 hodin dalších činností přímo ve škole, např. stínování učitele mimo vyučovací hodiny; seznamování se s danou školou, jejím chodem, vizí, ŠVP, administrativou, studium pedagogické dokumentace a individuálních vzdělávacích plánů žáků, účast na třídních schůzkách, hovorových hodinách, poradách školy, tripartitách, exkurzích, soutěžích, projektech, dozorech, reflexe výuky s provázejícím učitelem (nespadá sem reflexe na FF), plánování výuky ve spolupráci s provázejícím učitelem, společná příprava učebních pomůcek apod., hodnocení výsledků učení žáků ve spolupráci s provázejícím učitelem (opravování žákovských produktů a jejich hodnocení) a další činnosti
Sdružené studium
  • 6 hodin stínování (1 den po šesti hodinách) + 1 hodina reflexe s provázejícím učitelem
  • 9 hodin náslechu výuky s orientací na jednání žáků ve výuce i mimo ni (2 celé dny 4+5 hodin; vždy celý den u jedné třídy, tzn. bez orientace pouze na předměty dle studované aprobace) + 2 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
  • 3 vyučovací hodiny vlastní výuky + 2 hodina reflexe s provázejícím učitelem
  • 4 vyučovací hodin výuky v tandemu + 2 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
  • 9 hodin dalších činností přímo ve škole, např. stínování učitele mimo vyučovací hodiny; seznamování se s danou školou, jejím chodem, vizí, ŠVP, administrativou, studium pedagogické dokumentace a individuálních vzdělávacích plánů žáků, účast na třídních schůzkách, hovorových hodinách, poradách školy, tripartitách, exkurzích, soutěžích, projektech, dozorech, reflexe výuky s provázejícím učitelem (nespadá sem reflexe na FF), plánování výuky ve spolupráci s provázejícím učitelem, společná příprava učebních pomůcek apod., hodnocení výsledků učení žáků ve spolupráci s provázejícím učitelem (opravování žákovských produktů a jejich hodnocení) a další činnosti

Výukové metody

Pedagogická praxe 1 je první ze série tří praxí tvořících součást profesní přípravy studentů učitelství. Praxe jsou graduálně uspořádané tak, aby odpovídaly měnícím se potřebám studentů učitelství během jejich profesní přípravy. V rámci Praxe 1 proto převažují činnosti, v nichž je student v roli pozorovatele.

Metody uplatněné v rámci této praxe jsou následující: stínování, náslech orientovaný na jeden třídní kolektiv, vedení vlastní výuky, vedení tandemové výuky společně s provázejícím učitelem, reflexe praxe.

Praxe 2

Zápis: 3. semestr studia, tj. podzimní semestr 2. ročníku

Kódy předmětů – jednooborové studium
Učitelství anglického jazyka a literatury AJUPP02J
Učitelství českého jazyka a literatury CJUPP02J
Učitelství estetické výchovy UEVPP02J
Učitelství francouzského jazyka a literatury FJUPP02J
Učitelství historie HIUPP02J
Učitelství latinského jazyka a literatury LJUPP02J
Učitelství německého jazyka a literatury NJUPP02J
Učitelství ruského jazyka a literatury RJUPP02J
Učitelství španělského jazyka a literatury SJUPP02J
Učitelství základů společenských věd ZSVPP02J

Pozn. ke struktuře kódů: XXXPP02J, XXX – označení učitelského programu, PP – pedagogická praxe, 02 předmět praxe (druhý ze tří), J – jednoobor

Kódy předmětů – sdružené studium
Učitelství anglického jazyka a literatury AJUPP02S
Učitelství českého jazyka a literatury CJUPP02S
Učitelství estetické výchovy UEVPP02S
Učitelství francouzského jazyka a literatury FJUPP02S
Učitelství historie HIUPP02S
Učitelství latinského jazyka a literatury LJUPP02S
Učitelství německého jazyka a literatury NJUPP02S
Učitelství ruského jazyka a literatury RJUPP02S
Učitelství španělského jazyka a literatury SJUPP02S
Učitelství základů společenských věd ZSVPP02S

Pozn. ke struktuře kódů: XXXPP02S, XXX – označení učitelského programu, PP – pedagogická praxe, 02 předmět praxe (druhý ze tří), S – sdružené studium (dvouobor)

Časová dotace činností

Jednooborové studium

  • 12 hodin náslechů v předmětu dle aprobace, nejlépe ve třídě, kde budou studenti sami vyučovat + 2 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
  • 12 hodin vlastní výuky + 6 hodiny její reflexe s provázejícím učitelem
  • 10 hodin tandemové výuky + 6 hodiny její reflexe s provázejícím učitelem
  • 28 hodin dalších činností přímo ve škole, např. seznamování se s danou školou, jejím chodem, vizí, ŠVP, administrativou, studium pedagogické dokumentace a individuálních vzdělávacích plánů žáků, účast na třídních schůzkách, hovorových hodinách, poradách školy, tripartitách, exkurzích, soutěžích, projektech, dozorech, reflexe výuky s provázejícím učitelem (nespadá sem reflexe na FF), plánování výuky ve spolupráci s provázejícím učitelem, společná příprava učebních pomůcek apod., hodnocení výsledků učení žáků ve spolupráci s provázejícím učitelem (opravování žákovských produktů a jejich hodnocení, případně vedení vlastní výuky či výuky v tandemu s učitelem) a další činnosti.

Sdružené studium

  • 6 hodin náslechů v předmětu dle aprobace, nejlépe ve třídě, kde budou studenti sami vyučovat + 1 hodina reflexe s provázejícím učitelem
  • 6 hodin vlastní výuky + 3 hodiny její reflexe s provázejícím učitelem
  • 5 hodiny tandemové výuky + 3 hodiny její reflexe s provázejícím učitelem
  • 14 hodin dalších činností přímo ve škole, např. seznamování se s danou školou, jejím chodem, vizí, ŠVP, administrativou, studium pedagogické dokumentace a individuálních vzdělávacích plánů žáků, účast na třídních schůzkách, hovorových hodinách, poradách školy, tripartitách, exkurzích, soutěžích, projektech, dozorech, reflexe výuky s provázejícím učitelem (nespadá sem reflexe na FF), plánování výuky ve spolupráci s provázejícím učitelem, společná příprava učebních pomůcek apod., hodnocení výsledků učení žáků ve spolupráci s provázejícím učitelem (opravování žákovských produktů a jejich hodnocení, případně vedení vlastní výuky či výuky v tandemu s učitelem) a další činnosti.

Výukové metody

Pedagogická praxe 2 je druhá ze série tří praxí tvořících součást profesní přípravy studentů učitelství. Praxe jsou graduálně uspořádané tak, aby odpovídaly měnícím se potřebám studentů učitelství během jejich profesní přípravy.

Metody uplatněné v rámci Pedagogické praxe II jsou následující: náslech vyučovacích hodin dle aprobace studentů, vedení vlastní výuky, vedení tandemové výuky společně s provázejícím učitelem, reflexe.

Praxe 3

Zápis: 4. semestr studia, tj. jarní semestr 2. ročníku

Kódy předmětů – jednooborové studium
Učitelství anglického jazyka a literatury AJUPP03J
Učitelství českého jazyka a literatury CJUPP03J
Učitelství estetické výchovy UEVPP03J
Učitelství francouzského jazyka a literatury FJUPP03J
Učitelství historie HIUPP03J
Učitelství latinského jazyka a literatury LJUPP03J
Učitelství německého jazyka a literatury NJUPP03J
Učitelství ruského jazyka a literatury RJUPP03J
Učitelství španělského jazyka a literatury SJUPP03J
Učitelství základů společenských věd ZSVPP03J

Pozn. ke struktuře kódů: XXXPP03J, XXX – označení učitelského programu, PP – pedagogická praxe, 03 předmět praxe (třetí ze tří), J – jednoobor

Kódy předmětů – sdružené studium
Učitelství anglického jazyka a literatury AJUPP03S
Učitelství českého jazyka a literatury CJUPP03S
Učitelství estetické výchovy UEVPP03S
Učitelství francouzského jazyka a literatury FJUPP03S
Učitelství historie HIUPP03S
Učitelství latinského jazyka a literatury LJUPP03S
Učitelství německého jazyka a literatury NJUPP03S
Učitelství ruského jazyka a literatury RJUPP03S
Učitelství španělského jazyka a literatury SJUPP03S
Učitelství základů společenských věd ZSVPP03S

Pozn. ke struktuře kódů: XXXPP03S, XXX – označení učitelského programu, PP – pedagogická praxe, 03 předmět praxe (třetí ze tří), S – sdružené studium (dvouobor)

Časová dotace činností

Jednooborové studium

  • 8 hodin náslechů v předmětu dle aprobace, nejlépe ve třídě, kde budou studenti vyučovat + 2 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
  • 16 hodin vlastní výuky + 8 hodin reflexe s provázejícím učitelem
  • 8 hodiny tandemové výuky + 4 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
  • 32 hodin dalších činností přímo ve škole, např. seznamování se s danou školou, jejím chodem, vizí, ŠVP, administrativou, studium pedagogické dokumentace a individuálních vzdělávacích plánů žáků, účast na třídních schůzkách, hovorových hodinách, poradách školy, tripartitách, exkurzích, soutěžích, projektech, dozorech, reflexe výuky s provázejícím učitelem (nespadá sem reflexe na FF), plánování výuky ve spolupráci s provázejícím učitelem, společná příprava učebních pomůcek, hodnocení výsledků učení žáků ve spolupráci s provázejícím učitelem (opravování žákovských produktů a jejich hodnocení), případně také další vedení vlastní výuky či výuky v tandemu s provázejícím učitelem a další činnosti

Sdružené studium

  • 4 hodiny náslechů v předmětu dle aprobace, nejlépe ve třídě, kde budou studenti vyučovat + 1 hodina reflexe s provázejícím učitelem
  • 8 hodin vlastní výuky + 4 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
  • 4 hodiny tandemové výuky + 2 hodina reflexe s provázejícím učitelem
  • 16 hodin dalších činností přímo ve škole, např. seznamování se s danou školou, jejím chodem, vizí, ŠVP, administrativou, studium pedagogické dokumentace a individuálních vzdělávacích plánů žáků, účast na třídních schůzkách, hovorových hodinách, poradách školy, tripartitách, exkurzích, soutěžích, projektech, dozorech, reflexe výuky s provázejícím učitelem (nespadá sem reflexe na FF), plánování výuky ve spolupráci s provázejícím učitelem, společná příprava učebních pomůcek, hodnocení výsledků učení žáků ve spolupráci s provázejícím učitelem (opravování žákovských produktů a jejich hodnocení), případně také další vedení vlastní výuky či výuky v tandemu s provázejícím učitelem a další činnosti

Výukové metody

Pedagogická praxe 3 je poslední ze série tří praxí tvořících součást profesní přípravy studentů učitelství. Praxe jsou graduálně uspořádané tak, aby odpovídaly měnícím se potřebám studentů učitelství během jejich profesní přípravy.

Metody uplatněné v rámci Pedagogické praxe 3 jsou následující: náslech vyučovacích hodin dle aprobace studentů, vedení vlastní výuky, vedení tandemové výuky společně s provázejícím učitelem, reflexe praxe.

Dokumenty

Dokumenty

Dokumenty, na kterých spolupracuje provázející učitel

Kompletní přehled povinně odevzdávaných dokumentů studentem FF MU

Pozn. Dokumenty se vypracovávají pro každý předmět praxe zvlášť.

Pokyny k Sebe/hodnoticímu nástroji

Sebe/hodnoticí nástroj pro pedagogickou praxi

Metodické pokyny pro provázející učitele

Co je Sebe/hodnoticí nástroj a k čemu slouží?

Sebe/hodnoticí nástroj je elektronický nástroj v Informačním systému MU, který umožní komplexně zhodnotit a reflektovat realizaci učitelské praxe studentů MU. Sebe/hodnoticí nástroj má podobu odpovědníku (tzn. forma dotazníku, kterou používá náš informační systém), který se skládá ze tří částí: jednu část vyplňuje student, jednu jeho provázející učitel a jednu oborový didaktik. Jednotlivé části jsou na konci praxe sloučeny do jednoho dokumentu, jenž se stává součástí studentova učitelského portfolia. Na celý nástroj se můžete v textové verzi podívat zde.

Část, kterou vyplňujete Vy jako provázející učitel, Vám bude zpřístupněna v Informačním systému MU (technické detaily viz níže). Vyjadřujete se zde pomocí škály k jednotlivým aspektům Vaší spolupráce se studentem v průběhu praxe. Následuje prostor (4 otevřené otázky) k hodnocení studenta, jeho silných a slabých stránek, podnětům ke zlepšení apod. Vaše zpětná vazba k průběhu praxe je pro studenta velmi důležitá, umožňuje mu dále se zlepšovat a rozvíjet své profesní kompetence správným směrem. Otázky se vztahují ke Standardu kvality pedagogické praxe MU, tzn. k povinnostem, které má spolupracující škola a provázející učitel ve vztahu ke studentovi naplňovat. Tento dokument naleznete zde.

Je vyplnění Sebe/hodnoticího nástroje povinné?

Ano, Vaše hodnocení studenta prostřednictvím Sebe/hodnoticího nástroje je jednou z podmínek úspěšného ukončení praxe studenta, bez něj student nemůže získat zápočet.

Jak mám postupovat?

Před realizací praxe student, s nímž budete spolupracovat, v Informačním systému MU vyplní Vaše jméno, příjmení a e-mailovou adresu, na niž Vám bude automaticky zaslán odkaz na odpovědník (Sebe/hodnoticí nástroj) a Váš unikátní přístupový kód. V případě, že Vám e-mail s odkazem zapadl nebo jste ho zpětně měli problémy dohledat, může Vám student e-mail opětovně zaslat. Odpovědník prosím vyplňujte po ukončení studentovy praxe. V případě, kdy otevíráte odpovědník poprvé kliknutím na odkaz, se automaticky vyplní jméno studenta a přístupový kód. Před vstupem do Odpovědníku naleznete také pokyny pro vyplnění zahrnující popis a funkcionalitu jednotlivých tlačítek.

Spolupráce se studentem na jeho sebehodnocení a reflexi pedagogické praxe

Kromě vyplnění závěrečného hodnocení studenta, které jsme popsali výše, se od provázejícího učitele předpokládá, že bude studenta průběžně podněcovat k reflexi a sebereflexi, motivovat jej a vést k profesnímu a osobnostnímu rozvoji. Studenti MU k tomuto účelu používají speciálně vyvinutý nástroj, s nímž byli předem seznámeni při přípravě na pedagogickou praxi. Jedná se o Standard profesních kompetencí studenta (dále jen „Standard“), který byl vytvořen na Pedagogické fakultě MU a jehož znění naleznete zde.

Standard je určen k sebereflexi a sebehodnocení rozvoje kompetencí, které si student v průběhu praxe osvojuje a které jsou nutné pro výkon učitelské profese. Standard obsahuje 26 kritérií kvality profesních kompetencí nezbytných pro plánování, realizaci a evaluaci výuky. Kritéria jsou rozdělena do pěti tematických oblastí:

Přehled tematického zaměření kritérií v jednotlivých oblastech Standardu

Standard je určen k zaznamenání hodnocení studentem dosažené úrovně kvality v jednotlivých kritériích. Číselné hodnocení umožňuje rychlé orientační posouzení kvality dané profesní kompetence v rámci čtyř úrovní kvality: úroveň „chybějící kompetence“ (0), úroveň „utvářející se kompetence“ (1), úroveň ,,rozvíjející se kompetence“ (2), úroveň „pokročilé kompetence“ (3).

Při nástupu na praxi škole zajišťuje rámcové obeznámení provázejícího učitele se Standardem garant praxí. Student na počátku praxe (po konzultaci s Vámi, jako provázejícím učitelem) zvolí tři kritéria, na která bude zaměřovat zvýšenou pozornost, tj. kompetence, ve kterých se chce profesně rozvíjet. Smyslem zvýšené pozornosti na omezený počet vybraných kritérií je to, aby se student učil cíleně rozvíjet dílčí dovednosti. Mluvíme zejména o těch dovednostech, které považuje spíše za své slabší stránky. Student by měl se Standardem pracovat průběžně, např. si jej vytisknout a zapisovat si sem své poznámky a pokroky. 

Zároveň student na počátku své praxe vyplní část odpovědníku, v níž zhodnotí vstupní úroveň naplnění jednotlivých kritérií Standardu, resp. své kompetence na počátku praxe.

Na konci praxe student společně s Vámi zhodnotí, jak se mu ve třech vybraných kritériích daří rozvíjet. Poté společně proberete stav profesního rozvoje studenta u všech ostatních kritérií. Sebehodnocení student po konzultaci s Vámi zaznamená do své části odpovědníku v IS MU.

Přehled oborových didaktiků

Přehled oborových didaktiků pedagogických praxí

Učitelství anglického jazyka a literatury 

Mgr. Jitka Sedláčková, Ph.D.               jitkasedlackova@mail.muni.cz

Mgr. Linda Nepivodová, Ph.D.             lindanepi@phil.muni.cz

Nicola Catherine Fořtová, B.A., M.A.   fortova@phil.muni.cz

Učitelství českého jazyka a literatury

Mgr. Marcela Hrdličková, Ph.D.       marcela.hrdlickova@phil.muni.cz

Mgr. Lucie Taraldsen Medová, M.Phil., Ph.D.          ltm@mail.muni.cz

Učitelství německého jazyka a literatury

Mgr. Martina Trombiková, Ph.D.           trombikova@phil.muni.cz

Učitelství španělského jazyka a literatury

Mgr. Milada Malá, Ph.D.      malamilada@mail.muni.cz

Učitelství francouzského jazyka a literatury

doc. PhDr. Alena Němcová Polická, Ph.D.    12093@mail.muni.cz

Učitelství ruský jazyka a literatury

Mgr. Taťjana Zaňko, Ph.D.    zanko@phil.muni.cz

Učitelství historie 

Mgr. et Mgr. Václav Kaška, Ph.D.       kaska@phil.muni.cz

Učitelství základů společenských věd 

Mgr. Jakub Vojta, Ph.D.       vojta@phil.muni.cz

Učitelství latinského jazyka a literatury

doc. Mgr. Dana Stehlíková, Ph.D.      dana.stehlikova@phil.muni.cz

Bez popisku

Web pedagogických praxí FF MU vznikl v rámci projektu Zkvalitnění a Inovace Přípravy budoucích učitelů na MUNI (ZIP MUNI), reg. č.: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016170.

Správce stránky

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.