Chápání funkce a účelu nástrojů
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2012 |
Druh | Další prezentace na konferencích |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Příspěvek by rád otevřel diskusi na téma chápání funkce a účelu nástrojů. Artefakty, s kterými vstupujeme do každodenních interakcí mají často pevně stanovený účel a formu užití ve vztahu k celkovému rámci prováděné akce. Zdá se, že vývojově si tuto kulturní znalost a související praktické schopnosti osvojujeme již v poměrně raném věku. Malé děti chápou prezentované nástroje na základě jejich povrchových a fyzikálních vlastností (affordances), což často vede k užití objektů které jsou pro danou činnost způsobilé, nicméně kulturně nezvyklé. Toto chápání se mění společně s osvojováním kulturních zvyklostí daného etnika. Poměrně rozvinuté chápání funkce objektů ve vztahu k určité kulturní praxi (functional fixedness) je dokumentováno již u předškolních dětí a plně se tato schopnost rozvíjí v období adolescence. Výzkumy na toto téma pak naznačují, že tato schopnost je částečně nezávislá od kulturního kontextu. To je relativně významné zjištění, uvážíme-li jak kontrastní odlišnosti vykazují nástroje moderních a pre-moderních společností a jak rozdílnými činnostmi se tyto kultury zabývají. Příspěvek by nejprve stručně seznámil s experimentálním výzkumem v této oblasti a následně inicioval diskusi na téma mechanismu distribuce této formy vědění. |
Související projekty: |