Max Dvořák dnes : od duchovních věd k vědám kulturním
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2012 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Opuscula historiae artium |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Umění, architektura, kulturní dědictví |
Klíčová slova | Max Dvořák; art history; history of ideas; cultural studies |
Popis | Max Dvořák bývá nejčastěji spojován s programem "dějiny umění jako projev ducha" a zdálo by se tedy, že je až příliš spojen s překonanou etapou v historiografii dějin umění. Jak však již dříve uvedli znalci jeho textů a přístupů, jako především Arthur Rosenauer, Ján Bakoš či Hans Aurenhammer, Dvořákovy uměleckohistorické názory nebyly nějak konstantní a neměnné, ale byly jím často proměňovány a precizovány. Je proto možné předpokládat, že on sám by nesouhlasil s jednoznačným zaškatulkováním svých přístupů do nějakého programově definovaného metodického směru. Pro Dvořáka bylo zjevně nejdůležitější historické zakotvení každé možné uměleckohistorické interpretace. Proto asi nejlépe porozumíme jeho odkazu, jestliže se pokusíme rekonstruovat na základě jeho výroků jeho vlastní historické zakotvení a poté srovnáme jeho koncept historie umění se dvěma metodickými iniciativami v humanitních vědách: tou první byla diskuse o tzv. "duchovních vědách" kolem roku 1900, tou druhou vlastně obdobná současná německá diskuse o tzv. "kulturních vědách". Postupně přitom předložíme několik tezí, které nám pomohou objasnit Dvořákovo místo v historiografii dějin umění. |
Související projekty: |